خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
حسابدار-خوب

آشنایی با رشته حسابداری و راه و روش حسابدار شدن

در این مقاله قرار است در مورد رشته حسابداری و شاخه های آن صحبت کنیم و اینکه چگونه می توان تبدیل به یک حسابدار خوب شد.

چگونه تبدیل به حسابدار خوب شویم

آیا قصد دارید حسابدار شوید ؟ چه مدرک کارشناسی حسابداری گرفته باشید و چه رشته ای کاملا متفاوت , راه های زیادی برای رسیدن به شغل حسابداری وجود دارد.

حسابداری می تواند یک حرفه پایدار باشد، با نرخ رضایت شغلی بالاتر و پتانسیل کسب درآمد. در واقع، یک مطالعه نمونه ای از 16000 کارگر نشان داد که حسابداران و حسابرسان با احتمال کمتری شغل خود را ترک می کنند. حسابداران و حسابرسان همچنین بالاترین سطح رضایت شغلی را گزارش کردند.

این مطالعه تنها بخش کوچکی از حسابداران را مورد بررسی قرار داد , اما درک اینکه چرا آن ها چنین بازخورد مثبتی را در مورد شغل خود گزارش کرده اند، دشوار نیست.

اگر قصد دارید در رشته حسابداری مشغول به کار شوید، راهنمای گام به گام چگونگی حسابدار شدن و آگاهی از گواهی نامه های مختلفی که می توانید در این زمینه کسب کنید را مطالعه کنید.

اگر اخلاق کاری قوی دارید و با اعداد و ارقام مهارت دارید، ممکن است شغلی در حسابداری پیدا کنید که پاداش بخش باشد. برای آماده شدن برای شغل حسابداری، از خودتان بپرسید:

  • چگونه کار حسابداری خود را آغاز کنیم؟
  • می خواهم در چه بخشی کار کنم؟
  • چه حوزه هایی از حسابداری جالب هستند؟
  • چه حوزه هایی از حسابداری مورد توجه نیست؟
  • چقدر وقت می خواهم به تحصیلاتم در حسابداری اختصاص دهم؟
  • من برای نقش حسابداری مورد نظر خود به چه سطحی از صلاحیت ها نیاز دارم؟

به یاد داشته باشید: لازم نیست دقیقا بدانید که می خواهید چه تخصصی را دنبال کنید یا می خواهید برای چه شرکتی کار کنید. با این حال،  باید درکی از جنبه های صنعت حسابداری که برای شما جالب است را به دست آورید.

مراحل مهم برای حسابدار شدن

هیچ راهنمای جامع و کاملی در مورد چگونگی و مراحل حسابدار شدن وجود ندارد. برخی از افراد قبل از انتخاب برای ورود به دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد در برنامه حسابداری، با مدرک کارشناسی در رشته دیگری مانند کسب وکار یا علوم داده شروع به کار می کنند. برخی دیگر تصمیم می گیرند به عنوان یک حسابدار مدیریت، گواهی نامه دریافت کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند خود را با مدرک کارشناسی ارشد در حسابداری متمایز کنند.
با این حال، چند گام و مراحل کلی وجود دارد که می توانید برای ورود به یک شغل به عنوان حسابدار آنها را سپری کنید.

کسب مدرک لیسانس رشته حسابداری

برای موقعیت های حسابداری، سطح ورود با مدرک کارشناسی حداقل شرط استاندارد است. مدرک کارشناسی در حسابداری دانش پایه ای از اصول و نظریه های حسابداری را برای شما فراهم می کند.
در طول این مدت است که اصول اولیه ای مانند اصول حسابداری پذیرفته شده را یاد می گیرید. علاوه بر این، شما دوره هایی مانند سیستم های اطلاعاتی حسابرسی و حسابداری را خواهید گذراند. چه بخواهید در بخش دولتی کار کنید، یا در بخش خصوصی، یا در صنعت خدمات مالی خدمت کنید، گرفتن لیسانس حسابداری یک نقطه شروع ایده آل است .
بسیاری از دانشجویان کارشناسی در رشته حسابداری نیز به عنوان کارورز و کارآموز در شرکت حسابداری برای به دست آوردن تجربه کاری که کارفرمایان دوست دارند در رزومه ها ببینند، کار می کنند. بسیاری از این شرکت های حسابداری در نهایت همان کارآموزان خود را برای مشاغل تمام وقت استخدام می کنند. به عنوان مثال، شرکت دلویت(Deliotte) سالانه بسیاری از کارورز/کارآموزان خود را استخدام می کند.

تصمیم گیری بین حسابدار مستقل شدن و حسابدار رسمی شدن(CPA)

ممکن است اصطلاح حسابدار عمومی تایید شده را شنیده باشید ( CPA) . وقتی به دنبال حسابدار شدن هستید . این یک گواهی است که یک حسابدار می تواند برای برجسته شدن به عنوان یک متخصص حسابداری واجد شرایط دنبال کند .
همه CPA ها حسابدار هستند، اما همه حسابداران CPA نیستند. حسابداران رسمی ها باید یک گام اضافی بردارند و الزامات دقیق رسمی را برای کسب مجوز خود انجام دهند .
کارفرمایان ارزش CPA را درک می کنند و بسیاری از شرکت ها به کارمندانی که مدرک حسابدار رسمی خود را دریافت می کنند، حتی پاداش می دهند .
برای مثال شرکت PwC مشوق های قابل توجهی را به کسانی که CPA و دیگر اعتبارات اولیه خود را به دست می آورند، ارائه می دهد. حسابدارن رسمی معمولا درآمد بیشتری دارند و می توانند وظایف بیشتری نسبت به حسابداران انجام دهند.

یک تخصص حسابداری انتخاب کنید

به جای اینکه صرفا یک حسابدار باشید، باید یک حسابدار ماهر در یک بخش خاص باشید. این می تواند حسابداری بهای تمام شده، حسابداری مدیریت , یا مجموعه ای از تخصص های دیگر باشد. یک مزیت عمده تخصص حسابدار این است که شما را برای مشتریان بالقوه ارزشمند می کند.

باید خیلی به سمت تخصصی شدن پیش برویم، چون این روش در دنیا مرسوم است، به خصوص در حال حاضر که استانداردهای صنعتی زیادی وجود دارد، مشتریان افرادی را می خواهند که متخصص در صنایع باشند .

برخی از تخصص های حسابداری:

  • حسابداری صنعتی
  • حسابداری پیمانکاری
  • حسابداری بازرگانی
  • حسابداری خدماتی
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابداری مدیریت
  • حسابرسی

تقسیم بندی های متفاوتی در تخصص برای حسابداران وجود دارد که به اشکال دیگری مطرح می شوند : برای مثال حسابداری خزانه، حسابداری خرید و فروش، حسابداری اموال و...

کسب مدرک کارشناسی ارشد حسابداری

علی رغم رشد این صنعت، حسابداری همچنان یک زمینه رقابتی باقی می ماند. برای کار در شرکت های برتر و رقابت برای نقش های سودآور، لازم است که از سایر حسابداران متمایز شوید. تمایز یعنی تجربه، مطالعه و آموزش.

اگر نمی توانید خود را وقف مطالعه تمام وقت کنید، تصمیم بگیرید که آیا یک دوره آنلاین در حسابداری برای شما مناسب است یا خیر. کسب یک مهارت در حسابداری می تواند به شما دانش عمیق تری از حسابداری و امور مالی بدهد و پتانسیل درآمدزایی شما را افزایش دهد. این موارد همچنین نشان دهنده اخلاق کاری، عزم راسخ و استعداد ذهنی شما به کارفرمایان است.

اگر شما دارای مدرک کارشناسی حسابداری هستید، می توانید در برنامه کارشناسی ارشد حسابداری شرکت کنید. شما احتمالا باید دوره های بیشتری را برای ایجاد دانش حسابداری پایه خود بگذرانید. به برنامه های مختلف تحصیلات تکمیلی حسابداری نگاه کنید تا متوجه شوید که چه دانشگاه هایی را می توانید برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حسابداری انتخاب کنید و وارد شوید.

اخذ گواهی نامه های حسابداری

هنگامی که شما یک حسابدار هستید، برای افزایش مهارت و اعتبار خود به عنوان یک حسابدار حرفه ای , گواهی نامه ها را دنبال کنید. گواهی نامه های حسابداری متفاوت هستند و شما می توانید بیش از یک گواهی نامه بگیرید. گواهی نامه CPA از شناخته شده ترین گواهی نامه ها می باشد، اما گواهی نامه های دیگری مانند CIMA و ACCA و CFA وجود دارند و در سطح جهانی می توانند به پیشرفت حرفه حسابداری شما کمک کنند. برخی از مجوز ها و گواهی نامه های داخلی هم هستند که در داخل کشور استفاده می شوند و بسیار پر طرفدار هستند مانند کارشناس رسمی دادگستری و مشاور رسمی مالیاتی.

اگر به تقویت مهارت های مالی و مدیریتی خود علاقه مند هستید، گواهی نامه CMA یک انتخاب عالی است. این گواهی نامه به شما اجازه می دهد مهارت های مدیریت استراتژیک ایجاد کنید و شما را برای دنبال کردن نقش های برتر مانند مدیر ارشد مالی مجهز می کند.

گواهی نامه CFA نشان می دهد که فرد متخصص در مدیریت سرمایه گذاری است. کسب این گواهی نامه یک فرآیند بسیار درگیر کننده است که شامل یک توالی آزمون سه گانه و تبدیل شدن به بخشی از یک فصل محلی CFA است. مقدار کار سرمایه گذاری شده در کسب گواهی نامه با بازده بالای سرمایه گذاری که یک بازده CFA است، جبران می شود.

نکات مهم شغل حسابداری

قبل از اینکه یک حسابدار شوید، باید بدانید که چگونه به عنوان یک حسابدار کار پیدا کنید. بسته به صلاحیت های شما، مشاغلی که پیش روی شما می باشد در مسئولیت پذیری و حقوق متفاوت خواهند بود. هنگامی که به عنوان یک حسابدار شروع به کار می کنید، ایجاد تجربه بسیار مهم است .
در اینجا چند نکته برای پیدا کردن شغل به عنوان یک حسابدار جدید آورده شده است :

پیدا کردن افراد مناسب می تواند تفاوت بین انجام یک مصاحبه تا از دست دادن کامل یک فرصت شغلی باشد. 

برای بهره مندی از مزایای شبکه سازی لازم نیست مدیر مالی یک شرکت حسابداری بزرگ را بشناسید. با همکاران گذشته که در زمینه حسابداری کار می کنند،  دوستان خانوادگی که افراد این صنعت را می شناسند و دیگرانی که با این حوزه ارتباط دارند، صحبت کنید. همچنین می توانید از کنفرانس هایی مانند حسابداری و امور مالی و رویدادهایی مانند این با افراد ارتباط بگیرید.

 

یک حسابدار چکار می کند؟

حسابدار حرفه ای است که در جنبه های مختلف امور مالی فردی و تجاری تخصص دارد. حسابداری شامل اندازه گیری و مدیریت اطلاعات مالی است که به سرمایه گذاران، مدیران، صاحبان مشاغل و سایر افراد کمک می کند تا تصمیمات مالی درستی بگیرند. یک حسابدار ممکن است معاملات تجاری را پیگیری کند، عملکرد مالی شرکت را نظارت و گزارش دهد و صورت های مالی تهیه کند.

مثال‌های مشخصی از کارهایی که حسابداران ممکن است انجام دهند عبارتند از:

تهیه و صدور فاکتور برای مشتریان یک شرکت.

تهیه و صدور گزارش مالیاتی به نهادهای دولتی از طرف یک شرکت یا شخص.

صورت های بانکی را تطبیق دهید.

سود و زیان را تجزیه و تحلیل کنید.

سوابق حقوق و دستمزد را نگهداری و پردازش کنید.

بودجه و هزینه ها را ایجاد و بررسی کنید.

توسعه و نگهداری بانک های اطلاعاتی مالی برای افراد و شرکت ها.


مراحل حسابدار شدن

اکثر موقعیت های حسابداری به حداقل مدرک لیسانس و همچنین گواهینامه ها و تعهد به ادامه تحصیل نیاز دارند.

در زیر مراحلی وجود دارد که احتمالاً برای تبدیل شدن به یک حسابدار باید انجام دهید:


1. به صورت آکادمیک شروع به یادگیری حسابداری نمایید

در حالی که همه موقعیت های حسابداری نیاز به مدرک لیسانس ندارند، بسیاری از آنها نیاز به مدرک دارند. حتی اگر یک شغل حسابداری خاص به تحصیلات عالی نیاز نداشته باشد، داشتن مدرک لیسانس می تواند شما را در بین رقبا برجسته تر کند و به طور بالقوه حقوق سالانه شما را افزایش دهد. مدارک رایجی که حسابداران دارند می تواند شامل حسابداری، امور مالی و حسابرسی باشد.


2. به صورت کار آموز در شرکت های حسابداری مشغول به کار شوید

به دست آوردن هرچه بیشتر تجربه قبل و بعد از فارغ التحصیلی می تواند رزومه شما را به میزان قابل توجهی تقویت کند و شانس شما را برای یافتن شغل حسابداری افزایش دهد.


3. یک تخصص را انتخاب کنید

اکثر حسابداران در زمینه خاصی از حسابداری کار می کنند. به عنوان مثال، ممکن است شما در حسابداری شرکتی یا دولتی کار کنید، یا ممکن است یک تخصص فرعی مانند مالیات یا حسابرسی را انتخاب کنید. تخصص شما احتمالاً به مدرکی که کسب کرده اید مربوط می شود، اما می تواند بر اساس ترجیحات و مهارت های شما نیز باشد.


4. مسیر شغلی خود را تعیین کنید

تعیین اینکه کدام مسیر شغلی را دنبال خواهید کرد، به شما درک بهتری از آنچه که برای تمرین فعالانه در تخصص خود نیاز دارید، می دهد. حسابداران معمولاً در یک سازمان به عنوان بخشی از کارکنان انجا کار می کنند و بعضی از افراد با توجه به روحیات خود علاقه به مدیریت کردن واحد های مالی دارند و کار و تلاش فراوان را سر لوحه خود قرار داده اند.


5. ادامه تحصیل را در نظر بگیرید

بسیاری از حسابداران موفق پس از دریافت مدرک و گواهینامه های لازم به تحصیل خود پایان نمی دهند. مشارکت در روند ادامه تحصیل برای موفق ترین حسابدار ممکن بودن و همگام بودن با روندهای حسابداری کلیدی است. فرصت های مختلفی برای حسابداران برای ادامه تحصیل وجود دارد، از جمله گواهینامه هایی که می توان گرفت و یا حتی مدرک کارشناسی ارشد.

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • زهرا عباسی زاده زهرا عباسی زاده

    ممنونم بر خلاف بقیه سایت ها شما تبلیغ نداشتید و خیلی خوب توضیح دادید..ممنونم.خداوند راهگشای زندگیتون

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام و وقت بخیر. خوشحالیم که عملکرد سایت شرکت حسابداری مالی کده و مقاله "چگونه تبدیل به حسابدار خوب شویم" مورد پسند شما واقع شده است. خوشحال می‌شویم که سایر مطالب شرکت حسابداری مالی‌‌کده نیز مقبول شما و سایر دوستان و همکاران حوزه مالی و حسابداری واقع شود.