خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
معنی-حسابداری-و-حوزه-های-کاری-حسابداران

فرصت ها و حوزه های شغلی در حسابداری

در این مقاله قرار است در مورد فرصت های شغلی حسابداری و حوزه های کاری حسابداری مطالبی را ارائه دهیم.

فرصت ها و حوزه های شغلی حسابداری

حسابداری یکی از پرکاربرد ترین رشته های تحصیلی و شغلی در اکثر کشورها می باشد و مورد نیاز بسیاری از کسب و کارها هستند و این روز ها کمتر کسب و کاری را می توان یافت که به حسابداری نیاز نداشته باشد و به نوعی با حسابداری و یا مبحث مالیات درگیر نباشد. حسابداری از تعاریف و زیر شاخه های متعددی برخوردار است که هر کدام ویژگی ها مخصوص به خود را دارند. حسابداری معمولا در میان سایر رشته ها از بازار کار مناسب تری برخوردار است و کمتر حسابداری را می شناسیم که بیکار باشد و آن هم بقه علت نیاز روز افزون صنعت به حسابداران می باشد.
نرخ حقوق و دستمزد مشخصی برای شغل حسابداری در کشور ما و حتی در سایر کشورها نیز وجود ندارد اما حسابداران مانند اکثر حوزه های شغلی دیگر با توجه به میزان مهارت و تخصص و تجربه خود حقوق دریافت می کنند. حسابداران به گروه های زیر معمولا تقسیم می شوند:
کمک حسابدار، حسابدار، حسابدار ارشد، سرپرست حسابداری، رئیس حسابداری، مدیر مالی و هر کدام بسته به نوع جایگاه و نوع فعالیت مالی و حسابداری که انجام می دهند حقوق و مزایای متفاوتی را دریافت می نمایند.

حسابدار کیست و چه کار می کند؟

حسابداران با افراد، شرکت های کوچک، شرکت های بزرگ، غیر انتفاعی و سازمان های دولتی برای تهیه و سازماندهی اسناد مالی و مالیاتی کار می کنند.

حسابداران در شرکت ها و سازمان ها فعالیت های مختلفی را به انجام می رسانند. آن ها اکثرا با اعداد سر و کار دارند. حسابداران می توانند گزارش های مالی دوره ای را به شما ارائه بدهند. این گزارش ها می تواند به شما در مدیریت بهتر کسب و کارتان کمک کند و با بخش های سود ده و زیان ده کسب و کار خود بهتر آشنا شوید و بتوانید نقاط ضعف خود را برطرف نمایید و نقاط قوت خود را بیشتر تقویت نمایید.
این گزارش ها کمک خوبی به شما در توسعه و برنامه ریزی برای آینده یک کسب و کار به شما می دهد. برای مثال هنگامی که شما از میزان بودجه خود اطلاع دقیقی در دسترس نداشته باشید چگونه می توانید برنامهع ریزی دقیقی برای آینده کسب و کار خود داشته باشید زیرا هر فعالیتی به نوعی نیاز به یک نیروی محرکه به نام پول دارد. حسابداری در تمام این موارد می تواند راهگشای خوبی برای مشکلات شما باشد. همچنین هنگامی که به امور مالی خود سر و سامان بدهید بله راحتی می توانید تمرکز خود را بر روی سایر بخش های با اهمیت کسب و کار خود قرار دهید و همین موضوع می تواند کمک بسزایی به رشد و توسعه شرکت و یا سازمان شما بکند.
حسابداری به عنوان یک روش سازمان یافته برای نگهداری سوابق معاملات تجاری و مالی، خلاصه کردن آن معاملات، تجزیه و تحلیل، تایید، و گزارش نتایج مالی تعریف می شود. یک راه دیگر برای بررسی حسابداری این است که یک سیستم اطلاعاتی طراحی شده برای شناسایی، اندازه گیری، ثبت، و ارتباط اطلاعات قابل اعتماد، مرتبط، و سازگار در مورد فعالیت های اقتصادی یک سازمان است.
حسابداری تنها شامل معاملاتی است که می تواند به صورت پولی بیان شود. برخی افراد حسابداری را زبان کسب وکار می نامند و هدف آن کمک به کاربران اطلاعات حسابداری برای تصمیم گیری بهتر است.
این ها از جمله وظایف بسیاری هستند که حسابداران برای مشتریان خود انجام می دهند:

  • ساماندهی و حفظ سوابق مالی
  • ارزیابی عملیات مالی و ارائه توصیه هایی به مدیریت در مورد بهترین شیوه های مالی
  • بررسی دفاتر مالی و سیستم های حسابداری برای اطمینان از کارآمد بودن و مطابقت آن ها با استانداردهای پذیرفته شده و روش های حسابداری
  • آماده سازی اظهارنامه مالیاتی و وظایف مرتبط
  • بررسی صورت های مالی برای اطمینان از صحت آن ها و رعایت الزامات قانونی
  • راهکارهای پیشنهادی برای افزایش درآمد، کاهش هزینه ها و بهبود سود

کار در حوزه های مختلف حسابداری

اغلب گفته می شود که یکی از بزرگ ترین تصمیمات شغلی حسابداران در زمان تصمیم گیری برای تخصص در کدام حوزه عمومی حسابداری رخ می دهد. به این دلیل که کل مسیر شغلی با توجه به نوع مشتریانی که یک حسابدار با آن ها کار می کند، نوع تحصیلات و گواهی نامه حرفه ای که آن ها نیاز دارند، سطح تحصیلاتی که آن ها تکمیل می کنند و ماهیت کاری که آن ها انجام می دهند توسط این تصمیم دیکته خواهد شد.
اگرچه این یک تصمیم مهم است که باید با آن مواجه شد، اما این تصمیمی است که اغلب اوقات بدون فشار زیادی اتخاذ می شود. این به این دلیل است که این تصمیم به شدت تحت تاثیر تعدادی از عوامل مهم است که به تعیین بهترین مسیر برای افراد کمک می کند، مانند تمایل شخصی آن ها به هم کاری نزدیک با مشتریان یا حذف آن ها، تمایل آن ها به کار در بخش خصوصی یا دولتی، و علاقه آن ها به شغلی که برای یک سازمان یا مستقل هزینه شده است.
اگرچه تخصص های بسیار دیگری نیز وجود دارد، چهار حوزه اصلی حسابداری عبارتند از:

  • حسابداری عمومی
  • حسابداری مدیریت
  • حسابداری دولتی
  • حسابرسی داخلی

حسابداری عمومی

حسابداری عمومی طیف گسترده ای از خدمات را پوشش می دهد، از جمله تهیه و انتشار گزارش های مالی عمومی برای یک شرکت، ارائه خدمات مشاوره تجاری یا خدمات برنامه ریزی مالی شخصی، و آماده سازی اظهارنامه های مالیاتی.
حسابداری عمومی شامل چندین نوع حسابداری است:

  • حسابداری مالی شامل آماده سازی صورت های مالی عمومی شرکت است.
  • حسابداری قانونی شامل بررسی سوابق مالی به دنبال کلاهبرداری و دیگر فعالیت های غیرقانونی یا بازسازی سوابق مالی از دست رفته است.
  • حسابداری مالیاتی بر مالیات های فردی و تجاری تمرکز دارد، معمولا با این هدف که تعهد مالیاتی را تا حد ممکن محدود کند.
  • حسابرسی خارجی شامل بررسی صورت های مالی است تا مشخص شود که آن ها به درستی آماده شده اند.

حسابداران جدیدی که برای یک شرکت حسابداری عمومی کار می کنند، ممکن است به عنوان حسابرسان پرسنلی عمل کنند که فعالیت ها را در حساب های معین مشتریان تحلیل و بررسی می کنند. این کار گاهی اوقات به عنوان کار سخت حسابرسی در نظر گرفته می شود و معمولا شامل هیچ گونه تعامل با مشتریان نمی شود.
به طور مشابه، حسابداران کارکنان مالیاتی با شرکت های حسابداری اغلب آماده سازی و تحقیق بازده مالیاتی را بدون تعامل با مشتریان انجام می دهند.
حسابداران باتجربه می توانند به سمت های ارشد بروند، مسئولیت های بیشتری بپذیرند و در نهایت اگر شرکتی فکر می کند حسابدار پتانسیل هم کاری دارد، به سمت های مدیریتی برود.
پست های مدیریتی شامل مدیر حسابرسی، مدیر مالیات و خدمات مدیریتی می شوند.
حسابداران عمومی با تجربه ممکن است در زمینه هایی مانند برنامه ریزی مالی شخصی به کار خود ادامه دهند، و گاهی اوقات کار خود را آغاز کنند. برخی از حسابداران در حسابداری قانونی نقش دارند، در تشخیص و جلوگیری از تقلب تخصص دارند.

حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریتی، حسابداری مدیریتی، حسابداری شرکتی، صنعتی یا حسابداری خصوصی نیز نامیده می شود. حسابداران مدیریت یک نقش کسب وکار داخلی دارند که از مدیران کسب وکار در تصمیم گیری های کسب وکار حمایت می کند. حسابداران مدیریت گزارش ها و پیش بینی های دقیقی را برای مدیران داخل شرکت آماده می کنند. این گزارش ها برای بررسی عمومی در نظر گرفته نشده اند.
حسابداران مدیریت با طراحی، پیاده سازی و مدیریت سیستم های مدیریت مالی داخلی که به مدیریت عملکرد، مدیریت استراتژیک و مدیریت ریسک کمک می کنند، اطلاعات مالی داخلی را ردیابی و تحلیل می کنند.
براساس گزارش موسسه حسابداری مصرف منابع، در حسابداری مدیریت رویکردهای متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال، حسابداری پروژه (حسابداری هزینه شغل)امور مالی را توسط پروژه پی گیری می کند و گزارش های مالی خاص این پروژه ها را آماده می کند. حسابداری مصرف منابع یک رویکرد جدید برای حسابداری مدیریت است که در سال ۲۰۰۰ در آلمان توسعه یافته است. این رویکرد مبتنی بر اصول است و به یک روش خاص وابسته نیست.
حسابداران جدید که در شرکت ها کار می کنند اغلب به عنوان حسابرسان داخلی جوان یا به عنوان حسابداران کارمند در حوزه هایی مانند حسابداری مالی و گزارشگری، حسابداری مدیریت، یا حسابداری مالیاتی شروع به کار می کنند.
حسابرسان داخلی جوان با بررسی و ارزیابی سیستم های مالی و اطلاعاتی، کنترل های داخلی و روش های مدیریتی اطمینان حاصل می کنند که شرکت دارای سوابق دقیق و کنترل های کافی برای محافظت در برابر تقلب و اتلاف است.
حسابداری مالی و گزارش دهی حسابداران ستادی معمولا مسئولیت هایی در یک حوزه مشخص دارند، مانند حقوق و دست مزد، مطالبات، حقوق و دست مزد، دفترکل، مدیریت خزانه، مدیریت دارایی، یا صورت های مالی.
حسابداران کارکنان مدیریت داده های دقیق هزینه را جمع آوری می کنند و ممکن است تحلیل ها و گزارش های اولیه هزینه را آماده کنند که سپس به مدیریت و رهبری اجرایی ارائه می شوند.
اعضای جوان کادر حسابداری مالیاتی اظهارنامه های مالیاتی یا برنامه های مربوطه را برای بازبینی، حفظ اطلاعات جاری و کسورات مالیاتی حداکثر شده در طول سال مالیاتی آماده می کنند.
با کسب تجربه توسط حسابداران، آن ها می توانند به سمت های ارشد در هر یک از حوزه ها، با قبول مسئولیت بیشتر و وظایف پیچیده تر حرکت کنند. حسابداران ممکن است در نهایت به سمت های مدیریتی به عنوان مدیران حسابداری مالی، مدیران حسابداری مدیریت، مدیران مالیاتی، یا مدیران حسابرسی داخلی حرکت کنند.
انواع دیگر مشاغل حسابداری در شرکت ها عبارتند از: معاون کنترل کننده، که در نظارت بر جمع آوری و تفسیر روزانه داده های حسابداری کمک می کند، و کنترل کننده، که مدیر ارشد حسابداری است.
یک حسابدار همچنین می تواند مدیر ارشد مالی (CFO)شود که به رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل در امور مربوط به استراتژی مالی و گزارش مالی مشاوره می دهد.

حسابداری دولتی

اصطلاح حسابداری دولتی به هر نوع حسابداری اطلاق می شود که برای نگهداری و بررسی سوابق مالی سازمان های دولتی و حسابرسی کسب و کاره ای خصوصی و افرادی که در فعالیت های مشمول مقررات دولتی یا مالیاتی شرکت می کنند به کار می رود. حسابداری دولتی ممکن است شامل روش های حسابداری مالی، حسابداری مالیاتی یا انواع دیگر حسابداری باشد.

سازمان های دولتی گاهی اوقات از حسابداری صندوق یا بودجه محور استفاده می کنند، که راهی برای تفکیک منابع به دسته ها به منظور ردیابی منبع و استفاده از این وجوه است. حسابداری بودجه محور به عنوان راهی برای یک سازمان یا بخش دولتی استفاده می شود تا در مدیریت خود از وجوهی که برای تامین مالی آژانس یا بخش استفاده می شود، شفاف و مسئول باشد.

استخدام های حسابداری جدید ممکن است به عنوان حسابرسان جوان یا حسابداران کارمند، حسابرسان مالیاتی که اظهارنامه های مالیاتی ثبت شده را برای دقت و پایبندی به قانون بررسی می کنند، یا ماموران درآمدی که درآمده ای تجاری پیچیده، فروش، و اظهارنامه های مالیاتی را بررسی می کنند، عمل کنند. حسابداران باتجربه می توانند در نقش های مشابه به سمت های ارشد و مدیریتی حرکت کنند.

حسابرسی داخلی

حسابرسان داخلی یک بررسی مستقل و عینی از امور مالی سازمان ارایه می دهند. حسابرسان داخلی عمدتا سو مدیریت یا تقلب مالی را شناسایی می کنند یا راه های بهبود مدیریت مالی و کاهش ضایعات را شناسایی می کنند.

حسابرسی ها برای ارائه تصویر مالی دقیق از شرکت های سهامی عام به سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرند. سرمایه گذاران شرکتی و خرده فروشی از اطلاعات آشکار شده از طریق حسابرسی داخلی برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام اوراق بهادار ارزش خرید دارند، استفاده می کنند.

انواع دیگر مشاغل حسابداری

حسابداران می توانند در سطح فوق لیسانس و دکترا در مدارس کسب و کار، و دانشگاه ها مربی یا استاد شوند. کسب مدرک دکترا معمولا برای استادی سطوح بالا در دانشگاه ها مورد نیاز است.

متخصصان با سابقه در حسابداری همچنین می توانند به عنوان مشاور در هر ظرفیت مالی حسابداری که برای آن واجد شرایط هستند، یا در سازمان های غیر انتفاعی در مشاغلی که مشابه مشاغل موجود در دنیای شرکت است، کار کنند.

حسابداری مالیاتی شامل نگهداری سوابق برای پرداخت مالیات و تصمیم گیری مطابق با قوانین مالیاتی است. شرکت های بزرگ چند ملیتی، شرکت های کوچک، غیر انتفاعی و افراد به طور یک سان، همه ممکن است فرصت استفاده از حسابداری مالیاتی را داشته باشند. صرف نظر از وضعیت یا تعهد مالیاتی، همه افراد و سازمان هایی که درآمد ایجاد می کنند، حقوق دریافت می کنند، یا بودجه می پذیرند ممکن است از خدمات متخصصان حسابداری مالیاتی بهره مند شوند.

ارسال نظر

نظرات کاربران