خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
روش-قیمت-گذاری-در-ارائه-خدمات-حسابداری

نحوه و نکات قیمت گذاری خدمات حسابداری

در این مقاله قرار است در مورد فرآیند قیمت گذاری خدمات حسابداری و نکات مربوط به آن، مطالبی را خدمت شما ارائه دهیم

نحوه قیمت گذاری خدمات حسابداری

وقتی صحبت از قیمت گذاری خدمات حسابداری می شود، حسابداران اغلب به کمک نیاز دارند تا تصمیم بگیرند که چه چیزی را باید هزینه کنند و چگونه مسیر را پیش ببرند.
حسابداران نگران این هستند که قیمت گذاری نادرست کار را سخت کند و مشتریان را نا امید کند. ارائه پیشنهاد با قیمت بالا و قیمت پایین هر دو درد سر ساز خواهد شد.
در مورد قیمت گذاری چند گزینه وجود دارد: قیمت ساعتی، قیمت ثابت، یا قیمت گذاری بر اساس ارزش و سختی کار.
در این قسمت به عواملی که باید در زمان قیمت گذاری خدمات حسابداری و هر مدل قیمت گذاری در نظر بگیرید می پردازیم و نکاتی را به اشتراک می گذاریم تا هنگام تصمیم گیری به یاد داشته باشید که کدام یک برای کسب وکار شما بهترین گزینه است.
به هر حال، قیمت گذاری بخش حیاتی هر کسب و کاری است. با این حال بسیاری از حسابداران با آن دست و پنجه نرم می کنند. بخشی از دلیل اینکه خدمات حسابداری اغلب پیچیده هستند و قیمت گذاری دقیق آن ها دشوار است، به این خاطر است که دانستن اینکه یک پروژه چقدر زمان می برد یا نیازهای حسابداری مشتری چیست. در نتیجه، بسیاری از حسابداران یا هزینه کمتری برای خدمات خود دریافت می کنند یا بیش از حد پیشنهاد قیمت می دهند.
دلیل دوم سخت بودن قیمت گذاری این است که متغیرهای زیادی برای هر مشتری در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال برخی از مشتریان تنها به چند ساعت کار در ماه نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به ده ها ساعت کار نیاز داشته باشند. البته نیازهای هر مشتری متفاوت است، بنابراین مقایسه و قیمت گذاری دقیق آن دشوار است.

برای قیمت گذاری اصولی و صحیح خدمات حسابداری باید انواع بازار را به درستی بشناسید و با کسب و کار های مختلفی آشنایی داشته باشید. اطلاع داشتن شما از انواع بازار های مختلف سبب می شود که با چالش های مختلف هر کسب و کاری آشنایی داشته باشید و قیمتی را که برای خدمات حسابداری تعیین می کنید بر اساس نوع و حجم کار باشد و قیمتی درست و منطقی را به کارفرما ارائه نمایید.

شما می توانید یک چک لیست برای خدمات خود ایجاد کنید و قیمت هر کدام را تعیین کنید البته این موارد بر اساس نیاز های مشتری می تواند متفاوت باشد اما شاکله اصلی هزینه خدمات به همان صورت اولیه می باشد. این لیست به مشتری کمک می کند که بتواند یک برآورد اولیه و نسبی را تا حدود زیادی از خدماتی که نیاز به دریافت آن ها دارد داشته باشد. همواره بهتر است که به مشتری یاد آوری کنید که قیمت های درج شده در لیست نسبی است و بستگی به حجم کار و کسب و کار شما دارد.

علاوه بر این موارد شما باید نیم نگاهی به پیشرفت تکنولوژی داشته باشید و برای قیمت گذاری خدمات حسابداری از الگوریتم های کامپیوتری بهره ببرید. مکانیزاسیون کردن قیمت گذاری می تواند نقطه عطفی برای جذب حداکثری مشتریان باشد که مشتریان کمتری را در همان مراحل ابتدایی ارتباط با کسب و کارتان از دست بدهید.

 

عواملی موثر بر قیمت گذاری خدمات حسابداری

درباره نیازهای حسابداری مشتریان احتمالی خود پرس و جو کنید و به صحبت بپردازید. اولین قدم این است که نیازهای مشتریان بالقوه خود را با آن ها در میان بگذارید. آن ها دقیقا به چه چیزهایی نیاز دارند؟ چقدر به کمک نیاز دارند؟ بودجه آن ها چیست؟ این اطلاعات به شما کمک می کند تا ساختار قیمت گذاری درست و قیمت مناسب را انتخاب کنید.
قبل از اینکه خدمات خود را قیمت گذاری کنید، باید محدوده کار را مشخص کنید. دقیقا چه کاری را برای مشتری انجام می دهید؟ این مهم است زیرا به شما کمک می کند تعیین کنید که برای تکمیل پروژه به چند ساعت زمان نیاز دارید و چقدر باید هزینه کنید.

مشتریان هدف برای خدمات حسابداری

آیا شرکت حسابداری و خدمات مالیاتی شما کسب و کارهای کوچک یا شرکت های بزرگ را هدف قرار می دهد؟ هدف شما کسب و کارهای محلی یا کسب و کارهای بین المللی است؟
به این توجه کنید که مشتریان هدف شما بر قیمت گذاری شما تاثیر خواهند گذاشت. به عنوان مثال، کسب وکارهای کوچک اغلب نسبت به شرکت های بزرگ قیمت کمتری برای خدمات حسابداری و مالیاتی پذیرا هستند.

پیشنهاد منحصر به فرد در خدمات حسابداری

چه چیزی خدمات شرکت حسابداری شما را منحصر به فرد می کند؟ چه چیزی شما را از رقبا جدا می کند؟ اگر یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد دارید که مشتریان آن را ارزشمند می دانند، می توانید یک قیمت ویژه از مشتری دریافت نمایید.
همچنین مهم است که در صورت نیاز به خدمات اضافی، مانند ارائه برآوردی از هزینه های اضافی از طرف مشتری و حتی امضای یک قرارداد جدید، چه اتفاقی خواهد افتاد.
مدل قیمت گذاری مناسب را انتخاب کنید. هنگامی که این عوامل را در نظر گرفتید، آماده انتخاب یک استراتژی قیمت گذاری هستید. رایج ترین استراتژی های قیمت گذاری ساعتی، نرخ ثابت و قیمت گذاری ارزش هستند. بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک از این استراتژی ها بیندازیم.

قیمت گذاری ساعتی خدمات حسابداری

قیمت گذاری ساعتی ساده ترین و رایج ترین ساختار قیمت گذاری برای خدمات حسابداری است. شما مشتریان خود را براساس ساعات کاری خود شارژ می کنید. این نرخ می تواند بسته به نوع کار، سطح تجربه شما و موقعیت مشتری متفاوت باشد.
مزیت اصلی قیمت گذاری ساعتی این است که درک و محاسبه آن برای مشتریان صورت حساب آسان است.
عیب اصلی این است که برآورد مدت زمان یک پروژه دشوار است و می تواند منجر به صدور صورتحساب های متعدد برای مشتری شما شود. دوم، قیمت گذاری ساعتی می تواند شما و تیمتان را به ساعت های کاری بیشتر از حد لازم ترغیب کند، زیرا هر چه بیشتر کار کنید، پول بیشتری به دست می آورید. این کار شما و تیمتان را به کارآمدتر شدن تشویق نمی کند.
این معایب به این دلیل است که همه کسب و کارها به آرامی به سمت قیمت گذاری ثابت و با ارزش حرکت می کند، علی رغم اینکه هنوز ساختار قیمت دهی ساعتی به عنوان قیمت گذاری اولیه برای بسیاری از شرکت ها است. بررسی ها نشان داده است که آینده برای مدل ساعتی امیدوارکننده به نظر نمی رسد چرا که کاهش اولویت های حرفه ای و کیفیت محور نسبت به سایر مدل های قیمت گذاری وجود دارد.
با این مدل قیمت گذاری، شما و تیمتان باید ساعاتی را که هر فرد برای هر محصول صرف می کند، پیگیری کنید که به اندازه کافی ساده است و یک نرم افزار حسابداری خوب برای متخصصان حسابداری است.

قیمت گذاری ثابت خدمات حسابداری

قیمت گذاری ثابت یکی دیگر از مدل های قیمت گذاری رایج برای خدمات حسابداری شما است.
با قیمت گذاری قیمت ثابت، شما قیمت تعیین شده برای کل پروژه را به مشتری اعلام می کنید، و این قیمت معمولا برای همه مشتری های احتمالی یک سان است بدون هیچ سفارشی سازی. این قیمت براساس تخمین زمان و منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه است، اما مهم نیست که شما چقدر زمان صرف کار می کنید، مشتری شما همیشه قیمت ثابت توافق شده را پیشاپیش و یا بر اساس مراحل و زمان های توافقی پرداخت خواهد کرد.
یکی از مزایای قیمت گذاری با قیمت ثابت این است که قابل پیش بینی است و درک آن آسان است. مشتری دقیقا می داند که چقدر باید بپردازد، و هیچ ابهام خاصی وجود ندارد. شما حتی می توانید هزینه اشتراک نرم افزار حسابداری خود را نیز دریافت کنید.
مزیت دیگر قیمت گذاری با قیمت ثابت این است که به شما کنترل بیشتری بر زمان ارزشمندتان می دهد. شما می توانید مرزهای مشخصی را در مقابل قیمت گذاری با قیمت ثابت تعیین کنید و از چالش های مربوطه جلوگیری کنید.
همچنین معایبی برای قیمت گذاری قیمت ثابت وجود دارد. اول، تخمین هزینه واقعی یک پروژه دشوار است. اگر زمان و منابع مورد نیاز را دست کم بگیرید، محتمل هزینه های بیشتر و حتی ضرر کامل خواهید شد. از طرف دیگر، اگر هزینه را بیش از حد برآورد کنید، مشتری ممکن است ارزش ها را نبیند و به دنبال گزینه ارزان تری بگردد.
این گزینه قیمت گذاری بیشتر برای خدمات ساده و تکراری مانند آماده سازی ساده مالیات و خدمات دفترداری ماهانه استفاده می شود و معمولا با استفاده از سطوح خدماتی مختلف به فرض مثال مانند برنز، نقره و طلایی ارائه می شود. هر سطح خدمات باید آنچه را که شامل می شود را با بیش ترین جزئیات ممکن مشخص کند.

قیمت گذاری بر اساس ارزش خدمات حسابداری

قیمت گذاری ارزش یک مدل قیمت گذاری است که ارزش درک شده خدمات حسابداری شما را به مشتری نسبت به زمان مورد نیاز برای تکمیل پروژه در نظر می گیرد. با این مدل، شما به طور معمول مبلغ ثابتی را برای کل پروژه، صرف نظر از اینکه چقدر طول می کشد، دریافت خواهید کرد. این مدل به طور فزاینده ای در حال محبوب شدن است، زیرا به شما اجازه می دهد بابت آنچه را که ارزش دارید دستمزد دریافت کنید، نه فقط بابت آنچه که زمان شما در آن صرف می شود.

شما باید بدانید که چه خدماتی را براساس آنچه که مهم و ارزشمند می دانند به مشتری خود ارائه دهید که با پرسیدن سوالات زیاد و قیمت دقیق آن متوجه خواهید شد.

هر قیمتی باید منعکس کننده ارزش دریافتی مشتری باشد. مثلا اگر مشتری احساس می کند که از خدمات شما ۵ هزار دلار ارزش دریافت کرده است، به آن ها ۵۰۰ دلار پیشنهاد ندهید چون فقط به این دلیل که تکمیل پروژه تنها ۱۰ ساعت طول کشیده است. در عوض، از مشتری براساس ارزشی که دریافت کرده اند پول دریافت کنید. همچنین تنها به این دلیل که شما زمان X را برای انجام کاری صرف کرده اید به این معنی نیست که مشتری باید برای آن پول پرداخت کند.

یا اگر به مشتریان کمک کنید تا 1000 دلار در مالیات خود صرفه جویی کنند، می توانید به جای شارژ ساعتی، درصدی از این صرفه جویی را از آن ها دریافت کنید.

حسابداران اغلب از این مدل قیمت گذاری به کمک تجربه زیاد خود و با اعتماد به توانایی های خود استفاده می کنند. همچنین اگر سرویس منحصربه فردی ارائه می دهید که خیلی خاص می باشد،این مدل گزینه مناسبی است.

عیب قیمت گذاری ارزش این است که می تواند خطرناک باشد. شما ممکن است زمان بیشتری را صرف پروژه ای کنید که پیش بینی کرده اید و برای آن پولی دریافت نمی کنید. علاوه بر این، قیمت گذاری ارزش گاهی اوقات می تواند برای مشتریان دشوار باشد، به خصوص اگر آن ها عادت به پرداخت در ساعت داشته باشند.

پیاده سازی قیمت گذاری ارزش دشوار است زیرا هر مشتری منحصر به فرد است و باید به صورت جداگانه قیمت گذاری شود. ارزش یک موضوع ذهنی است زیرا همه چیز را می توان به صورت متفاوت ارزش گذاری کرد، بنابراین نمی توان آن را به خوبی و به طور یکسان اندازه گیری کرد.

در این روش قیمت گذاری همچنین درگیر کردن تیم شما در جلسات آینده نگری و قیمت گذاری را دشوار می کند چرا که یادگیری و درک و اجرای آن برای آن ها بسیار سخت تر است.

بسیاری از حسابداران از بسته های استاندارد به عنوان نقطه شروع استفاده می کنند و بسته ها را متناسب با نیازهای مشتریان خود با خدمات اضافه می کنند یا یک رویکرد ترکیبی مانند قیمت گذاری هزینه ثابت برای خدمات معمول مانند آماده سازی مالیات ساده و خدمات دفترداری پایه ارائه می دهند و سپس دستمزد خدمات پیچیده یا مشاوره ای مانند پیش بینی جریان نقدی یا صورت های مالی پیچیده را به کمک مدل ارزش محور ارائه می دهند.

ارسال نظر

نظرات کاربران