خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
گرایش-های-آینده-دار-در-حسابداری-و-مالی

گرایش های برتر و مهم در امور مالی و حسابداری در آینده نزدیک

در این مقاله جذاب قصد داریم در مورد گرایش های برتر مباحث مالی و حسابداری در آینده صحبت کنیم و در مورد این گرایش های تکنولوژی محور با جزئیات مواردی را مطرح نماییم.

گرایش های برتر حسابداری و مالی در آینده

فهمیدن اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، سخت است، و این هرگز درست تر از زمانی نیست که شما در مورد رونده ای حسابداری در حال ظهور صحبت می کنید.

با ظهور تکنولوژی های جدید و منسوخ شدن روش های قدیمی انجام کارها، شیوه های حسابداری در طول زمان تغییر می کنند. بسیاری از صاحبان شرکت های حسابداری تاثیر فرایندهای حسابداری خودکار و سیستم های پیشرفته را بر کسب وکار خود احساس می کنند.

بررسی ها نشان می دهد حدود 90% از حسابداران احساس می کنند که حسابداری در حال تغییر فرهنگی است که بیشتر به سمت فن آوری متمایل است (Sage، ۲۰۱۹) این تغییر فرهنگی ناشی از عوامل بسیاری از جمله تغییر نسلی و خواسته های مشتری است.

در اینجا ۱۱ روند برتر حسابداری که باید در شرکت خود به دنبال آن ها باشید و آن ها را پیاده سازی کنید، آورده شده است. بیایید کمی دقیق تر به این موارد نگاه کنیم.

نیروی کار حسابداری از راه دور

نیروی کار سنتی در حال تغییر است. کارمندان دیگر به یک دفتر کار فیزیکی وابسته نیستند و کسب و کارها از این موضوع بهره می برند. صنعت حسابداری نیز از این قاعده مستثنی نیست و صنعتی است که می تواند راحت تر از دیگران این کار را انجام دهد.

به دلیل همه گیری و پیاده سازی نرم افزارهای مبتنی بر فضای ابری، حسابداران بیشتری از راه دور کار می کنند و به کارمندان اجازه می دهند وظایف محوله خود را بدون حضور در یک ساختمان تکمیل کنند و این روند احتمالا ادامه خواهد داشت. مزایای زیادی برای کار از راه دور وجود دارد، از جمله افزایش انعطاف پذیری و کاهش هزینه های سربار.

برای موفقیت در کار از راه دور، داشتن راه حل های فن آوری مناسب، مانند ابزارهای ارتباطی مجازی، نرم افزارهای حسابداری مبتنی بر فضای ابری، و ذخیره سازی و اشتراک گذاری امن داده های آنلاین ضروری است.

شرکت های حسابداری که می خواهند رقابتی باقی بمانند باید اجرای یک سیاست کاری از راه دور را در نظر بگیرند. روشن شده است که هیچ راهی برای مدیریت کارمندان شما وجود ندارد. هر عضو تیم ترجیحات فردی برای بهره وری در کار دارد.

در حالی که معمولا شرکت های سنتی به صورت شخصی کار می کنند، نیاز واضحی وجود دارد که شرکت ها یک محیط کاری انعطاف پذیر و قابل تنظیم را برای حفظ استعدادها در اختیار کارمندان قرار دهند و با پشتیبانی از فن آوری و ابزارهای مناسب، این کار بسیار قابل انجام است.

امنیت داده ها در امور مالی و حسابداری

از آنجا که داده های بیشتری به صورت الکترونیکی بین شرکت های حسابداری و مشتریان آن ها به اشتراک گذاشته می شود، هکرها نیز بازی های خود را افزایش می دهند.

نرم افزار مبتنی بر کلود یک راه حل مقرون به صرفه و مقیاس پذیر برای ذخیره سازی امن داده های آنلاین فراهم می کند و دسترسی حسابداران به کار در هنگام رفتن یا در خانه را آسان تر می کند.

شرکت های حسابداری همچنین باید سیستم هایی با الزامات احراز هویت دوعاملی را پیاده سازی کنند تا تنها کاربران مجاز بتوانند به داده های حساس دسترسی داشته باشند.

تمرکز بر امنیت داده ها با محافظت از ارزشمندترین دارایی های سازمان ها (اطلاعات مالی مشتریان آن ها) به کاهش ریسک پذیری کمک خواهد کرد.

خدمات مشاوره حسابداری

شرکت های حسابداری که می خواهند رقابتی باقی بمانند باید فراتر از خدمات سنتی دفترداری و آماده سازی مالیات در حین ارائه خدمات مشاوره ای گسترش یابند.

خدمات مشاوره ای شامل ارائه توصیه هایی در مورد چگونگی استفاده یک کسب وکار از فناوری های جدید برای افزایش کارایی یا حل مشکلات در حوزه های دیگر مانند مدیریت نرم افزار عملیات یا منابع انسانی است.

این امر به حسابداران ها اجازه می دهد تا شکاف بین حسابداران و دیگر مشاوران مالی را پر کنند. پیشرفت ها در فن آوری حسابداری به حسابداران اجازه می دهد تا بینش های دقیق تری ارائه دهند و توصیه های ارزشمندی به مشتریان خود ارائه دهند.

علی رغم افزایش اتوماسیون حسابداری، ما نمی توانیم نیاز به نفوذ انسانی را از بین ببریم، پس درها را برای مشاوران جامع باز کنیم تا حسابداران معامله گر و آینده به هرحال به این سو خواهد رفت.

شرکت هایی که بتوانند با این روند سازگار شوند، درآمد بیشتری نسبت به قبل کسب خواهند کرد. این ممکن است به معنای فرصتی برای گسترش مهارت شما برای تمرکز بر مدیریت جریان نقدی، برنامه ریزی مالی یا فن آوری باشد.

پردازش های خودکار و هوش مصنوعی در حسابداری

روزهای وارد کردن دستی داده ها در یک صفحه گسترده در حال به پایان رسیدن است. شرکت های حسابداری که می خواهند رقابتی باقی بمانند، باید فرآیندهای خود را تا حد ممکن خودکار کنند تا در وقت و پول صرفه جویی کنند.

براساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹، انتظار می رود تا ۳ سال آینده، ۵۸ درصد از متخصصان حسابداری، وظایف را با استفاده از راهکارهای هوش مصنوعی خودکار کنند.

اتوماسیون را می توان از طریق نرم افزارهایی مانند اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) به دست آورد که از ربات های هوش مصنوعی برای تکمیل سریع و دقیق وظایف تکراری استفاده می کند و حتی می تواند در تجزیه و تحلیل اسناد و تهیه گزارش ها نیز نقش داشته باشد.

این کار نه تنها در وقت و پول شرکت شما صرفه جویی می کند، بلکه وقت کارمندان را نیز آزاد می کند تا بتوانند روی فعالیت های تاثیرگذار و با ارزش بالاتر تمرکز کنند.

خودکار کردن فرآیندهای حسابداری، خطاها و حجم کار را به شدت کاهش می دهد و به حسابداران اجازه می دهد تا مسئولیت های مشورتی بیشتری را بر عهده بگیرند. این روند، تقاضا برای حسابرسان برای بررسی ورودی های مالی و دقت داده های اطلاعات ارائه شده را افزایش می دهد.

همانطور که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می دهد، نقش حسابداران درون سازمان ها نیز در حال حاضر در صنایع مختلف برای خودکار کردن کارهای انجام شده به صورت دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت های حسابداری باید خود را برای روزی آماده کنند که هوش مصنوعی بتواند وظایف پیچیده تری را که در حال حاضر توسط انسان ها انجام می شود، انجام دهد.

به عنوان مثال، هوش مصنوعی می تواند تراکنش های تقلبی را شناسایی کند، گزارش های مالی را گردآوری کند یا روابط مشتریان را مدیریت کند در حالی که نیازی به ترس نیست، متخصصان حسابداری باید در مورد هوش مصنوعی و تاثیر آن بر صنعت حسابداری یاد بگیرند. در حالی که بسیاری از عملکردهای حسابداری می توانند خودکار شوند، عدم درک تکنولوژی ها و منابع برای پیاده سازی آن ها وجود دارد.

برخی از فرایندهایی که به صورت خودکار انجام می شوند عبارتند از: تایید گردش کار، اصلاح بانک، درج در دفاتر مالی، تثبیت بین شرکت ها، تشخیص درآمد، حسابداری اجاره و استهلاک. اما آن هایی که این جهش را انجام می دهند در حال بهره برداری از مزایا هستند.

هوش مصنوعی می تواند به متخصصان حسابداری و امور مالی کمک کند تا بهره وری بیشتری داشته باشند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی به ماشین‌ها اجازه می‌دهند کارهای زمان‌بر، تکراری و زائد را به عهده بگیرند. به جای صرفاً اعداد و ارقام، با پشتیبانی هوش مصنوعی، متخصصان مالی می توانند زمان بیشتری را صرف ارائه بینش عملی کنند. ماشین‌ها می‌توانند با ساده‌سازی عملیات به کاهش هزینه‌ها و خطاها کمک کنند.

هرچه متخصصان مالی بیشتر به هوش مصنوعی تکیه کنند تا بهترین کار را انجام دهند تجزیه و تحلیل و پردازش حجم عظیمی از داده ها و انجام کارهای یکنواخت زمان بیشتری را از افراد می گیرد تا بهترین کار را انجام دهند. فناوری جدید انتظاراتی را که مشتریان هنگام کار با شرکت ها دارند تغییر داده است و برای حسابداری نیز همین گونه است. هوش مصنوعی به حسابداران کمک می کند تا کارآمدتر باشند.

قیمت گذاری خدمات مالی و حسابداری مبتنی بر ارزش افزوده

شرکت های حسابداری باید از تاثیری که قیمت گذاری مبتنی بر ارزش افزوده بر کسب وکار آن ها خواهد گذاشت آگاه باشند، زیرا آن ها به آینده نگاه می کنند. حسابداری یک صنعت خدماتی است، و مشتریان به دنبال حسابدارانی هستند که بتوانند به جای فروش خدمات در هر نقطه قیمتی، آنچه را که واقعا نیاز دارند در اختیار آن ها قرار دهند.

شرکت های حسابداری باید اجرای سیاست های صدور صورتحساب شفاف مانند هزینه های ثابت یا نرخ پروژه را برای جلوگیری از سردرگمی در هنگام برآورد هزینه ها در نظر بگیرند.

قیمت گذاری مبتنی بر ارزش، هم صاحبان کسب وکار و هم مشتریان را نسبت به قیمت ها مطمئن می کند و از غافلگیری جلوگیری می کند. علاوه بر این، حسابداران را مجبور می کند که در کار خود کارآمد باشند تا سود بیشتری داشته باشند. فن آوری و اتوماسیون اجازه می دهد که کار حسابداری به خودی خود کارآمدتر باشد.

فن آوری بلاک چین در امور مالی و حسابداری

بلاک چین یک فن آوری توزیع شده است که امکان انجام تراکنش های امن، شفاف و بدون دستکاری را فراهم می کند. شرکت های حسابداری باید توجه زیادی به پیامدهای بالقوه این فن آوری جدید داشته باشند زیرا می تواند به طور بالقوه نحوه عملکرد کسب و کارها را متحول کند.

بلاک چین دارایی ها، بدهی ها، تراکنش ها را ثبت و ذخیره می کند و روش هایی برای ثبت جریان نقدی و تسویه حساب ها فراهم می کند برای افراد در صنعت حسابداری، درک فن آوری بلاک چین و چگونگی تاثیر آن بر حرکت رو به جلو صنعت ضروری است.

بلاک چین در حال حاضر با کاهش هزینه های تطبیق و نگهداری دفاتر مالی، بخش حسابداری را تغییر می دهد و همچنین دقت مورد نیاز در مالکیت و تاریخچه دارایی ها را فراهم می کند. همچنین حسابداران می توانند تعهدات شرکت و منابع موجود خود را بهتر درک کنند.

برخی از کاربردهای احتمالی شامل ایندکسینگ خودکار، پرداخت ها و مسیرهای حسابرسی است. بلاک چین می تواند به کاهش نیاز به واسطه های شخص ثالث مانند بانک ها و حسابرسان، صرفه جویی در زمان و پول سازمان ها کمک کند.

مانند هر فن آوری جدیدی، خطراتی در ارتباط با پیاده سازی بلاک چین در کسب وکار شما وجود دارد، بنابراین قبل از تصمیم گیری حتما تحقیقات خود را انجام دهید.

کلان داده در حسابداری

با پیچیده تر شدن داده ها، نیاز به حسابدارانی که بتوانند به طور موثر آن را مدیریت و تحلیل کنند نیز افزایش خواهد یافت.

شرکت های حسابداری باید استخدام افرادی با مهارت های تحلیل داده قوی و تجربه تجزیه و تحلیل داده ها را در نظر بگیرند تا به آن ها کمک کنند تمام اطلاعات موجود در نوک انگشتان خود را درک کنند.

کلان داده اصطلاحی است که برای توصیف حجم عظیم داده هایی که سازمان ها از منابع مختلف جمع آوری می کنند، به کار می رود. شرکت های حسابداری باید راه هایی برای ذخیره سازی این داده ها بیابند، آن را برای بینش استخراج کنند، و آن را به دانش عملی تبدیل کنند تا در رقابت باقی بمانند.
استفاده از تحلیل داده های بزرگ می تواند به شناسایی روندها و همبستگی های آینده کمک کند که در غیر این صورت از دست خواهند رفت.

حسابداران با تجزیه و تحلیل مجموعه داده های عظیم می توانند سطوح ریسک را برای پیش بینی پیامدهای آینده بر امور مالی سازمان تجزیه و تحلیل کنند و فورا برنامه ریزی کنند. مدل های کسب و کار هنگام تجزیه و تحلیل داده های بزرگ فعال تر هستند.

حسابدارها با پشتیبانی از داده های بزرگ، اکنون می توانند تمرکز بیشتری روی برنامه ریزی، کنترل، تجزیه و تحلیل فرآیندها و پیش بینی مشکلات قبل از وقوع آن ها داشته باشند.

داده ها برای تصمیم گیری های مالی کسب و کار بسیار مهم هستند. امروزه داده‌ها تنها محدود به اعداد و صفحات دفترها و سایر قسمت ها نیستند که حسابداران سال‌ها با آن‌ها آشنا بوده‌اند. همچنین شامل داده های بدون ساختار است که می تواند از طریق پردازش زبان طبیعی تجزیه و تحلیل شود. این می تواند امکان نظارت بر وضعیت مالی را در زمان واقعی فراهم کند. داده ها همانند نیروی محرکه که سایر روندهای فناوری را که در انقلاب صنعتی چهارم در حال تغییر امور مالی و حسابداری هستند، نیرو می دهد و به حرکت وا می دارد. حتی فرآیند حسابرسی دیجیتالی شده است.
در حوزه مالی، داده‌ها بینش‌های ارزشمندی را ایجاد می‌کنند، نتایج را هدایت می‌کنند و تجربه بهتری را برای مشتریان ایجاد می‌کنند. از آنجایی که همه چیز ردپای دیجیتالی بر جای می گذارد، دیجیتالی شدن بی سابقه دنیای ما فرصت هایی را برای به دست آوردن بینش های جدید از داده هایی ایجاد می کند که قبلاً ممکن نبود. این بینش ها به بهبود عملیات داخلی و ایجاد درآمد کمک می کند.

بازاریابی آنلاین در حوزه مالی و حسابداری

با آنلاین شدن هرچه بیشتر افراد، شرکت های حسابداری باید راه هایی برای بازاریابی خود در این عصر دیجیتال پیدا کنند.

شرکت های حسابداری می توانند از رسانه های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن محتوای ارزشمند با مخاطبان خود، تعامل با مشتریان و ایجاد روابط استفاده کنند.

همچنین داشتن یک وب سایت خوب طراحی شده که برند شما را منعکس کند و خدمات شما را به نمایش بگذارد، ضروری است.

یکی دیگر از راه های موثر برای رسیدن به مشتریان بالقوه، بازاریابی ایمیلی است. شما می توانید یک لیست ایمیل از تماس های علاقه مند به آنچه که باید ارائه دهید ایجاد کنید و به طور منظم برای آن ها در مورد شرکت، رویداده ای آینده، یا خدمات جدید خود به روز رسانی کنید.

این یک راه اساسی برای حسابداران است تا شبکه خود را رشد دهند، روابط ایجاد کنند، و تخصص خود را نشان دهند.

بازاریابی دیجیتال چند بخش متحرک برای استراتژی، تولید محتوا، طراحی، فن آوری دارد، بنابراین برای استفاده از یک آژانس بازاریابی، به خصوص آژانسی که در شرکت های حسابداری تخصص دارد، هزینه پرداخت می کند.

تحلیل و پیش بینی داده ها در حسابداری و مالی

علاوه بر داده های بزرگ، حسابداران باید از تحلیل های پیشرفته و تکنیک های پیش بینی نیز استفاده کنند. تقاضا برای متخصصان داده در صنعت حسابداری به زودی افزایش خواهد یافت. تحلیل داده ها به شناسایی ناکارآمدی های عملیاتی و مدیریت بهتر ریسک ها کمک می کند. کسب و کاره ای بیشتری در تحلیل داده ها سرمایه گذاری خواهند کرد تا به تصمیمات مبتنی بر داده کمک کنند.

شرکت های حسابداری می توانند داده های عملکرد تاریخی مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنند تا پیش بینی هایی برای آینده ایجاد کنند. پیش بینی ها به شرکت ها اجازه برنامه ریزی می دهند، بنابراین آن ها می توانند تصمیمات آگاهانه تری در زمان انتخاب های مهم کسب وکار بگیرند.

به عنوان مثال فرض کنید یک سازمان می داند که یک محصول خاص در ماه های خاصی از سال فروش خوبی دارد. آن ها می خواهند در این دوران تولید را بهینه کنند و تصمیم بگیرند که آیا ظرفیت تولید نیاز به تعدیل دارد یا خیر.

شرکت های حسابداری باید به شدت سرمایه گذاری در برنامه های آموزش علوم داده را در نظر بگیرند. دانشی را در مورد استراتژی های موثر مورد استفاده توسط رهبران صنعت و تجربه عملی با ابزارهای مختلفی که معمولا در شرکت های حسابداری استفاده می شود، به کمک ابزارها و زبان های برنامه نویسی از جمله SQL، اکسل، و پایتون فراهم می شود.

نرم افزار حسابداری ابری

روز به روز کسب و کاره ای بیشتری به سمت فضای ابری حرکت می کنند و شرکت های حسابداری نیز برای رفع نیازهای خود از آن پیروی می کنند. سیستم های حسابداری مبتنی بر فضای ابری به شما این امکان را می دهند که از هر دستگاهی با اتصال به اینترنت به داده های خود دسترسی داشته باشید. این یک گزینه عالی برای شرکت هایی با چندین مکان یا کارمندانی است که از راه دور کار می کنند.

راه حل های مبتنی بر ابر همچنین اشتراک گذاری فایل ها و هم کاری با دیگران را آسان می کند و به همه حسابداران تیم اجازه می دهد تا دسترسی فوری به داده های حسابداری خود داشته باشند که زمان ارزشمندی را ذخیره می کند.

این کار باعث صرفه جویی قابل توجه در هزینه های جانبی برای خدمات و نرم افزارهای حسابداری داخلی سنتی و همچنین افزایش امنیت شده است.

نرم افزار مبتنی بر فضای ابری همچنین باعث ایجاد جریان های کاری، صرفه جویی در زمان ارزشمند کارهای تکراری و بازسازی آنها می شود.

مهارت های حسابدار

برای همگام شدن با چشم انداز حسابداری در حال تغییر، شرکت ها به دنبال حسابدارانی هستند که مهارت های متنوعی داشته باشند. حسابداری دیگر فقط در مورد آماده سازی صورت های مالی و اظهارنامه های مالیاتی نیست، زیرا کاره ای معاملاتی بیشتر خودکار خواهند شد.

حسابداران برای موفق بودن باید از فن آوری استفاده کنند، تجزیه و تحلیل داده ها را درک کنند و به طور موثر با مشتریان ارتباط برقرار کنند. آن ها همچنین باید به خوبی با مفاهیم کسب وکار آشنا شوند تا بینش های ارزشمندی به مشتریان خود ارائه دهند.

با پیچیده تر شدن دنیا، کسب وکارها به خدمات تخصصی تری از سوی حسابدار خود نیاز خواهند داشت و این یعنی حسابداران باید همواره مهارت خود را به روز کنند تا از قافله عقب نمانند.

ارسال نظر

نظرات کاربران