خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
رشته-ها-و-حوزه-های-حسابداری

معرفی انواع رشته ها و حوزه ها در حسابداری

در این مقاله قرار است به معرفی انواع رشته و حوزه های مختلف در حسابداری بپردازیم و در مورد هر رشته توضیحاتی را ارائه دهیم

معرفی انواع رشته های حسابداری

حسابداری رشته های مختلفی دارد که هر کدام از جذابیت های منحصر به فردی برخوردار هستند. نمی توان گفت که کدام رشته حسابداری از دیگری بهتر است بلکه هر کدام کاربرد و ویژگی های مخصوص خود را دارد و در صنعت و تجارت مورد استفاده قرار می گیرد.

تعریف حسابداری چیست؟

یک نفر به تازگی فروشگاه سخت افزاری خود را افتتاح کرده است. با وجود اینکه او اصول اولیه مدیریت کسب وکار را می داند، نمی داند چگونه سوابق مالی و رویدادهای خود را حفظ کند. او تصمیم می گیرد یک دوره مقدماتی را در حسابداری بگذراند.

این شخص در روز اول که برای غلبه بر حسابداری آماده می شود وارد کلاس می شود. اولین چیزی که وقتی در اتاق قدم می زند متوجه می شود سه سوال است که روی تخته نوشته شده است. سوال اول می پرسد حسابداری چیست و هدف آن چیست؟ سوال دوم می پرسد حسابداری چرا مهم است؟ سوال آخر می پرسد حسابداری چگونه با کسب وکار ارتباط دارد؟ خب اگر این کارفرما پاسخ این سوالات را می دانست که در این کلاس حضور پیدا نمی کرد!

منظور از حسابداری چیست؟ می دانم که شما هم قبلا کلمه حسابداری را شنیده اید. حسابداری برای شما چه معنایی دارد؟ حساب کردن فقط یک سری اعداد است که بسته به اینکه پول در می آورید یا صورت حساب پرداخت می کنید، اضافه یا کم می شوند. اما حسابداری واقعا چیزی فراتر از آن است. تعریف کتاب درسی حسابداری این است که حسابداری همان عمل جمع آوری، سازماندهی و تفسیر داده های مالی است. به طور خلاصه، این درست است.

با این حال، برای درک کامل مفهوم کلی حسابداری، چند چیز دیگر وجود دارد که باید درباره آن ها بحث کنیم.

عده ای حسابداری را زبان تجارت می نامند و عده ای هم حسابداری را همان گزارشگری مالی می دانند.

هدف حسابداری

گرچه دلایل زیادی وجود دارد که چرا شرکت ها از حسابداری استفاده می کنند، دلیل اصلی آن این است که می توان صورت های مالی را تولید کرد. برای تولید صورت های مالی باید تمام درآمد و هزینه های شرکت جمع آوری شود و وارد چرخه خاصی به نام حسابداری شد.

حسابداری یک فرآیند گام به گام است که از یک الگوی خاص پیروی می کند. این الگو شبیه به یک دایره است و چرخه حسابداری نامیده می شود. چرخه حسابداری معمولا ۱۲ ماه طول می کشد تا کامل شود، اما این چرخه به صورت دقیق تنظیم نشده است.

یک شرکت می تواند انتخاب کند که می خواهد چرخه حسابداری اش چه مدت باشد صرف نظر از اینکه چرخه حسابداری چقدر طول می کشد، یکی از آخرین مراحل در آن ایجاد صورت های مالی است.

زمینه های حسابداری

حسابداری به ثبت و نگهداری سوابق تراکنش های مالی برای کسب و کارها اشاره دارد. حسابداران همچنین گزارش هایی را ایجاد می کنند که داده ها را خلاصه و تجزیه و تحلیل می کنند تا به ارزیابی سلامت مالی کسب وکار و جستجوی هر گونه خطا یا اختلاف در سوابق مالی کمک کنند. دوازده حوزه مختلف حسابداری، بسته به نوع، تمرکز و هدف وجود دارد. رایج ترین شاخه های حسابداری عبارتند از:

  • حسابداری مدیریتی
  • حسابداری مالی
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابداری دولتی
  • حسابداری غیر انتفاعی
  • حسابرسی

انواع دیگری از حسابداری وجود دارند که چندان رایج نیستند، از جمله:

  • حسابداری مبارزات سیاسی
  • حسابداری بین المللی
  • حسابداری حرفه ای
  • حسابداری هزینه
  • سیستم های اطلاعات حسابداری
  • حسابداری قانونی

دقت داشته باشید که رایج نبودن دلیلی بر خوب نبودن یا بی اهمیت بودن آنها نمی باشد بلکه این نوع از حسابداری ها متقاضیان کمتری دارد اما به هر حال استفاده می شود مخصوصا حسابداری هزینه و حسابداری بین المللی.

حوزه های مختلف حسابداری بر جنبه های مختلف کسب و کار تمرکز دارند. به عنوان مثال، یک حسابدار قانونی بر مسائل قانونی مانند کشف تقلب یا بازسازی داده ها و سوابق گم شده یا ناقص تمرکز می کند. این نوع حسابداری در کشور ما معمولا بر عهده کارشناسان رسمی دادگستری می باشد.

در ادامه این مقاله به طور مفصل در مورد شش زمینه رایج حسابداری صحبت خواهد کرد. در واقع زمینه های مختلفی از حسابداری وجود دارد که چهار مورد از رایج ترین آن ها عبارتند از حسابداری مالی، حسابداری مدیریتی، حسابداری مالیاتی و حسابداری دولتی.

حسابداری مالی

حسابداری مالی یکی از رایج ترین شاخه های حسابداری است. حسابداران مالی سوابق تمام معاملات در کسب وکار از جمله هزینه ها، درآمدها، بدهی ها و دارایی ها را حفظ می کنند. همچنین گزارش های فصلی و سالانه را براساس این اطلاعات تولید می کنند. برخی از گزارش های تولید شده توسط حسابدار مالی شامل صورت های جریان نقدی، ترازنامه ها و صورت های درآمدی است. صورت های تهیه شده توسط حسابدار مالی معمولا برای انتشار عمومی و همچنین انتشار عمومی است.

تفاوت اصلی بین حسابداری مالی و مدیریتی در این است که حسابداری مدیریتی شامل کمک به مدیران در تصمیم گیری می شود. در حالی که حسابداران مالی مخارج و معاملات مربوط به عملیات تجاری را ثبت و گزارش می کنند، حسابداران مدیریت به طور فعال در شکل دادن به آینده شرکت مشارکت دارند. آنها فقط اطلاعات را گزارش نمی دهند، بلکه راهکار های مناسبی را نیز ارائه می دهند.

حسابداری مدیریت به مهارت های رهبری قوی همراه با دانش و درک طیف گسترده ای از موضوعات مانند روند بازار، انطباق و مدیریت ریسک نیاز دارد. بنابراین، اگر به پیگیری امور مالی و اعداد و ارقام علاقه مند هستید، اما از فکر کردن به امور بزرگتر نیز لذت می برید، حسابداری مدیریت ممکن است شغل مناسب شما باشد.

حسابداری مدیریتی

تفاوت اصلی بین یک حسابدار مالی و یک حسابدار مدیریتی این است که یک حسابدار مدیریتی معمولا اطلاعات مالی را خارج از کسب وکار یا سازمان منتقل نمی کند. در عوض، شاخه حسابداری مدیریتی از همان داده های مالی حسابداری مالی استفاده می کند، اما آن داده ها را به اطلاعات مرتبط برای تصمیم گیری در مورد کسب وکار تبدیل می کند. حسابدار مدیریتی از قوانین و روش های مختلف حسابداری استفاده می کند که برای اهداف عملیات تجاری بهتر ترجمه می شوند.
به عنوان مثال، یک حسابدار مدیریتی گزارش های ماهانه یا فصلی تولید می کند که به تیم مدیریت کمک می کند تا تعیین کند چه حوزه هایی از عملیات سودآور هستند و کدام حوزه ها ممکن است زیان ایجاد کنند.

حسابداران مدیریت در دنیای حسابداری منحصر به فرد هستند، زیرا آنها معمولاً موقعیت های داخلی دارند. این بدان معناست که حسابداران مدیریت به جای کار کردن برای یک شرکت حسابداری که به مشتریان مختلف خارجی خدمات می دهد، مستقیماً برای یک سازمان، آژانس یا یک کسب وکار کار می کنند.
حسابداری مدیریت جمع آوری و ارائه اطلاعات مالی برای مشاوره به مدیران تجاری و سهامداران ارشد در یک سازمان است. با ارائه معیارهای تجاری عملیاتی و تحلیل بازار، حسابداران مدیریت به پیش بینی خریدها و سرمایه گذاری های آتی برای رشد شرکت کمک می کنند.

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی از مجموعه قوانین و محاسبات خود برای ایجاد سوابق و گزارش های مالیاتی برای کسب و کار استفاده می کند. این قوانین توسط مجلس و دولت بسته به محل تشکیل پرونده، کنترل و مورد بررسی و تصویب قرار داده می شوند.

حسابداران مالیاتی وظیفه دارند تا درآمد شرکت را به طور دقیق گزارش دهند و آن درآمد را با داده های هزینه ای متعادل کنند تا به حداقل رساندن مسئولیت مالیاتی شرکت تا حد ممکن کمک کنند.

حسابداری مالیاتی مجموعه ای از روش های حسابداری است که بر تهیه صورت های مالی عمومی متمرکز است که دارایی ها و بدهی های مالیاتی را نشان می دهد. این ابزار درآمد، کسورات و اعتبارات دولتی را برای تعیین درآمد مشمول مالیات یک کسب و کار در نظر می گیرد.
شیوه های حسابداری که یک حسابدار حرفه ای برای تعیین بدهی مالیاتی شرکت استفاده می کند، می تواند با روش های حسابداری شرکت برای تعیین دارایی ها و بدهی های آن در ترازنامه متفاوت باشد.

حسابداری دولتی

حسابداری دولتی با تخصیص و پرداخت بودجه دولتی کار می کند. حسابداری دولتی الزامات بسیار ویژه ای در رابطه با نگهداری و مدیریت بودجه و نگهداری دارد و بر کار آنها نظارت می شود. حساب های دولتی باید با استانداردهای تعیین شده توسط مراجع ذی صلاح مطابقت داشته باشند.

معرفی حوزه حسابرسی

حوزه حسابرسی یکی از رشته هایی هست که حسابداران وارد آن می شوند. شاید در ادامه مسیر، یک فارغ التحصیل حسابداری با توجه به علایق و تصمیم خود وارد حرفه حسابرسی شود.

حسابرسی به زمان عامیانه به حساب حسابداران می رسد. البته نه خود حسابداران بلکه به عملیات مالی که در داخل آن سازمان توسط حسابداران انجام شده است.

حوزه حسابرسی هم دنیای خود را دارد و با عناوین متفاوتی از قبیل گزارشگری و کنترل ریسک و کنترل های داخلی و سایر موارد دیگر در ارتباط هست. حسابرسی شاید برای برخی از حسابداران و فعالان این حوزه جذاب نباشد اما برخی نیز به این رشته علاقه مند هستند و با جدیت وارد این حوزه می شوند.
حسابرسی خودش به دو قسمت تقسیم می شود حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی.

حسابرسان داخلی حسابرسانی هستند که به دستور مدیریت عامل یا هیئت مدیره به استخدام سازمان در می آیند و حسابرسی خارجی توسط حسابرسان مستقل یا حسابداران رسمی (که در حوزه حسابرسی فعالیت می کنند) که ذی نفع نیستند انجام می گیرد و معمولا این گزارشات، گزارشات رسمی هستند و مورد استفاده متقاضیان برون سازمانی و درون سازمانی هستند.

حسابداری غیر انتفاعی چیست؟

حسابداری غیر انتفاعی با سایر شاخه های حسابداری متفاوت است و در کشور ما رایج نیست. این نوع حسابداری تمرکزش بر پاسخگویی است. شاید نتوان آن را به یکی از شاخه های حسابداری هم ربط داد بلکه بیشتر نوع کار و شرایط حسابداری را شرح می دهد.

حسابداری غیر انتفاعی مجموعه قوانین و دستورالعمل های بسیار خاصی دارد که باید به منظور پاسخگویی به هیات مدیره غیر انتفاعی، اهداکنندگان آن و همکاران آن رعایت شود. علاوه بر این، سازمان های غیر انتفاعی باید از دستورالعمل های بسیار سخت گیرانه دولتی برای حفظ وضعیت غیر انتفاعی خود پیروی کنند.

حسابداران غیر انتفاعی باید تمام درآمد و کمک های مالی و همچنین ثبت و گزارش معاملات مالی سازمان را ثبت کنند. آن ها از سیستم صندوق حسابداری استفاده می کنند. این سیستم به حسابداران اجازه می دهد تا پول سازمان را به گروه ها یا صندوق های خاص اختصاص دهند و تنها پولی که برای هر صندوق تعیین می شود می تواند برای آن هدف خاص هزینه شود. گروه های مشترک صندوق های محدود، صندوق های موقت محدود و صندوق های نامحدود هستند.

صندوق های محدود تنها می توانند برای پروژه های خاص هزینه شوند. صندوق های محدود موقت تنها می توانند برای پروژه های خاص برای مدت مشخصی مورد استفاده قرار گیرند. پس از آن، هر پول باقی مانده به صندوق های نامحدود تبدیل می شود. صندوق های نامحدود می توانند استفاده شوند با این حال سازمان مناسب می بیند. این صندوق ها گاهی اوقات به عنوان صندوق های سالانه نیز شناخته می شوند.

رشته حسابداری

فارغ التحصیلان حسابداری در میان شرکت های کوچک و بزرگ، سازمان های دولتی و سازمان های غیرانتفاعی تقاضای بالایی دارند. با دانش خود، گزارش های مالی آموزنده ای را برای تاثیرگذاری بر تصمیم گیری های مهم کسب وکار تهیه کنید و در موقعیتی قرار بگیرید که امور مالی سازمان را تحت کنترل داشته باشید. از یادگیری تا رهبری تیم های حسابداری و تحلیل کسب وکار گرفته تا اداره شرکت خودتان.

ارسال نظر

نظرات کاربران