خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
حسابداری-و-مالیات-آرایشگاه

مالیات و حسابداری آرایشگاه ها

در این مقاله قرار است با حسابداری و مالیات آرایشگاه زنانه و مردانه آشنا شویم و مطالب و نکات مفیدی ارائه دهیم تا تصمیم گیری بهتری در مورد حسابداری آرایشگاه و مالیات آرایشگاه داشته باشید.

مالیات و حسابداری آرایشگاه

شاید شما یک آرایشگاه زنانه یا آرایشگاه مردانه داشته باشید و به دنبال انجام و مدیریت کارهای حسابداری و مالیاتی آرایشگاه خود هستید.

قصد دارید بدانید چقدر سود و زیان دارید؟ یا به پرسنل خود چقدر پورسانت یا حقوق و دستمزد پرداخت می کنید؟ همچنین شاید گزارشات مدیریتی و کاربردی نیاز دارید! حتی شاید نیاز دارید بدانید که کدام لاین یا ایستگاه کاری در آرایشگاه چقدر سود می کند و عملکرد هر یک را بسنجید.

امکان دارد در آرایشگاه ها، صاحبان یا شرکا حضور مستمر نداشته باشند و توان کنترل و بررسی عملکرد را نداشته باشند. استخدام حسابدار و همکاری با یک شرکت حسابداری معتمد، می تواند بهترین راه حل باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با حسابداری و مالیات آرایشگاه ها بیشتر اطلاعات کسب کنید و همچنین می توانید برای انجام امور حسابداری آرایشگاه زنانه و حسابداری آرایشگاه مردانه با ما تماس بگیرید و یا مشاوره حسابداری دریافت نمایید.

حسابداری آرایشگاه زنانه و مردانه

معمولا آرایشگاه های کوچک شاید نیازی به حسابداری نداشته باشند و حساب کتابشان بر اساس یکسری یاد داشت برداری مشخص است.

اما موضوع حسابداری در آرایشگاه های بزرگ مخصوصا آرایشگاه زنانه کمی متفاوت است و بحث های زیادی مطرح است. البته بزرگ بودن یا نبودن آرایشگاه ها ربطی به آرایشگاه زنانه یا آرایشگاه مردانه ندارد.

در آرایشگاه ها مخصوصا برای بانوان، تعداد نفراتی که معمولا کار می کنند زیاد است و صاحب یا شرکای موسس آرایشگاه نیاز به گزارشات مالی و مدیریتی دارند که مهمترین آنها سود و زیان کلی و سود وزیان سهم آنهاست.

در آرایشگاه ها ممکن است لاین های متفاوتی برای کارهای مختلف وجود داشته باشد که هر یک مربوط به خدمات خاص خود است و هرکسی وظیفه یا تخصص مربوط  به خود را دارد.

حسابداری آرایشگاه قادر است گزارشات متنوعی به مدیریت ارائه دهد که آنها را مطرح می کنیم:

  • گزارش سود و زیان بر اساس روز یا ماه یا سال
  • گزارشات سود و زیان بر اساس به تفکیک هر خدمت
  • گزارشات مدیریتی مربوط به عملکرد هر یک از کارکنان یا قسمت های ارائه دهنده خدمت
  • کنترل وجوه دریافتی و پرداختی آرایشگاه
  • کنترل صندوق فروش و مغایرت گیری
  • کنترل انبار مواد اولیه در صورت وجود انبار
  • گزارشات مقایسه ای مربوط به هر نوع خدمت آرایشگاه

و بسیاری از موارد دیگر که با حضور حسابدار در آرایشگاه زنانه یا مردانه قابل انجام است.

مالیات آرایشگاه زنانه و مردانه

مالیات آرایشگاه مردانه و زنانه متفاوت است. یکی از موارد مهمی که بر محاسبه مالیات آرایشگاه زنانه و مالیات آرایشگاه مردانه موثر است درجه بندی آرایشگاه ها می باشد. آرایشگاه ها در سه سطح  آرایشگاه ممتاز و آرایشگاه درجه 1 و آرایشگاه درجه 2 و غیره تقسیم بندی می شوند و نسبت سود فعالیت هر یک متفاوت است.

جالب است بدانید که نسبت سود فعالیت آرایشگاه زنانه بیش از آرایشگاه مردانه در سطح برابر ممتاز و درجه یک است. برای مثال سود فعالیت آرایشگاه زنانه درجه یک یا ممتاز بیشتر از سود فعالیت آرایشگاه مردانه درجه یک یا ممتاز است.

نسبت سود فعالیت آرایشگاه مردانه در سال 1400 برای آرایشگاه مردانه ممتاز و درجه یک و درجه 2 به ترتیب معادل  40 و 30 و 25 درصد است. و نسبت سود فعالیت آرایشگاه زنانه به ترتیب 45 و 35 و 25 درصد است.

نکته در صورت دریافت پورسانت از آرایشگران، در آرایشگاه مردانه، نسبت سود فعالیت بابت آن مقدار 50 درصد است و در آرایشگاه زنانه بابت دریافت پورسانت 60 درصد است.

البته اینها ضرایب سود فعالیت ارایشگاه مردانه و زنانه هستند و برای اظهارنامه برآوردی مالیات استفاده می شوند که این موضوع برای اشخاص حقیقی گروه سوم و بعضا در گروه دوم بسیار رایج است.

اگر اظهارنامه مالیاتی ارایشگاه را ارسال می کنید و نسبت یا درصد سودتان از درآمد کمتر از این مقدار باشد، می بایست بر اساس اطلاعات ثبت شده در اظهارنامه مالیاتی آرایشگاه خود دفاع نمایید و اسناد و مدارک مربوطه را بر اساس قوانین ارائه دهید.

استخدام حسابدار آرایشگاه زنانه و مردانه

یکی از چالش های آرایشگاه زنانه و مرداته استخدام حسابدار آرایشگاه است. برای مثال اگر آرایشگاه زنانه باشد ملزم به استخدام حسابدار خانم می شوید تا شرایط حضور در آرایشگاه را داشته باشد.

از طرفی صاحبان آرایشگاه باید به آن حسابدار اعتماد کنند و از کیفیت کار ایشان خیالشان راحت باشد. و یک سوال پیش می آید که آیا حسابدار به امور حسابداری آرایشگاه مسلط است یا خیر؟

در برخی موارد شاید یک حسابدار تجربه کار حسابداری در آرایشگاه نداشته باشد اما می تواند کار را انجام دهد و این به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند شرایط آرایشگاه، مهارت و هوش حسابدار، هماهنگی مدیران با حسابداران و موارد دیگر.

نرم افزار حسابداری آرایشگاه

برای انجام حسابداری آرایشگاه می بایست پیش نیاز های آن را فراهم کرد. یکی از این نیاز ها نرم افزار حسابداری است. نرم افزار های متنوعی برای آرایشگاه وجود دارد و الزام خاصی در استفاده از نرم افزار خاصی وجود ندارد.

قیمت نرم افزار ها و ویژگی های هر یک را بررسی کنید و سپس اقدام به خرید نمایید. ویژگی های هر نرم افزار حسابداری آرایشگاه می تواند متفاوت باشد و هر شخص با توجه به نیاز های خود نرم افزار را انتخاب می کند. سعی کنید نرم افزار حسابداری را انتخاب نمایید که خدمات پشتیبانی مطلوبی داشته باشد.

برای این کار می توانید با همکاران خود که تجربه استفاده از نرم افزار حسابداری آرایشگاه را دارند، مشورت نمایید.

اظهارنامه مالیات عملکرد آرایشگاه زنانه و مردانه

اظهارنامه مالیاتی آرایشگاه های زنانه و مردانه نیز همانند سایر اظهارنامه های مالیاتی مربوط به مشاغل می بایست تهیه و تنظیم و به سازمان امور مالیاتی ارسال شود. یکی از مهمترین مواردی که در اظهارنامه این شغل وجود دارد مقدار کارکرد یا ورودی های پوز می باشد که در حالت معمول مهمترین منبع شناسایی درآمد آن آرایشگاه می باشد.

درآمد آرایشگاه ها از مشتریان خود به صورت وجه نقد اسکناسی و یا کارت به کارت یا پوز می باشد که همه آنها حکم درآمد آرایشگاه را دارد و بر اساس قوانین مالیاتی همه آرایشگاه ها سوای نحوه دریافت وجه از مشتری خود بایست مالیات خود را محاسبه و پرداخت نمایند.

اظهارنامه مالیات عملکرد آرایشگاه ها مانند سایر مشاغل و کسب و کارهای حقیقی باید تا 31 خرداد ماه سال بعد به اداره مالیات ارسال شود. آرایشگاه ها می توانند در صورت داشتن شرایط مورد نظر مانند میزان سقف فروش که هر سال مشخص می شود و تعداد سال فعالیت، برای ارسال اظهارنامه خود از تبصره ماده 100 استفاده نمایند و از معافیت ماده 101 که یک معافیت معیشتی هست استفاده نمایند. مقدار معافیت ماده 101 نیز هر سال توسط قانون بودجه تعیین خواهد شد.

همچنین توجه داشته باشید که آرایشگاه ها و حتی سایر مودیان حقیقی و حقوقی در صورت انجام تکالیف مالیاتی خود مانند ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد خود در موعد مقرر می توانند از معافیت های ماده (101) استفاده نمایند.

گزارشات مهم حسابداری آریشگاه ها

یکی از مهمترین گزارشاتی که حسابداران به صاحبان آرایشگاه می توانند ارائه دهند مربوط به عملکرد هر لاین و هر آرایشگر می باشد. در بسیاری از آرایشگاه ها مخصوصا زنانه، لاین های متفاوتی و با خدمات مختلف وجود دارند که هر کدام به طور مجزا باعث سود یا زیان آرایشگاه می باشند.

به همین خاطر هر لاین می تواند هزینه ها و درآمدهای مربوط به خودش را داشته باشد و عملکرد آن مورد سنجش قرار گیرد. در نهایت هر لاین و هر آرایشگر می تواند با سایرین مقایسه شود و عملکرد هر کدام از نظر سود دهی با یکدیگر مقایسه شود.

ارسال نظر

نظرات کاربران