خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
مالیات-و-حسابداری-هتل-و-رستوران

مالیات و حسابداری در رستوران و کافه ها

در این مقاله به حسابداری و مالیات رستوران و کافه ها آشنا خواهید شد و نکات مهم و با همیت در حسابداری رستوران و مالیات رستوران را فرا خواهید گرفت.

حسابداری رستوران و کافه

حسابداری رستوران و کافه ها دارای رنگ و بوی خاصی است و به زبان ساده، دارای حسابداری خاصی است.

خاص بودن آن هم به خاطر نوع عملیات جاری در این مدل کسب و کارهاست.

حسابداری رستوران و کافه و سایر کسب و کارهای مشابه مانند هتل، تهیه غذا، سفره خانه ها و غیره تقریبا یکسان است. همه آنها اکثرا فروش خدمات و فروش کالا را همزمان در کنار هم دارند. علاوه بر این موضوع بحث موجودی انبار رستوران ، حقوق و دستمزد رستوران و کافه و همچنین مبحث مالیات بسیار حائز اهمیت است.

از نظر نوع شخصیت هر یک از این کسب و کارها می تواند شخصیت حقوقی یا شخصیت حقیقی باشد که از نظر مالیاتی خیلی مهم است و تکالیف آنها متفاوت است.

شاید هر حسابداری توانایی انجام و مدیریت کارهای مالی و حسابداری رستوران و کافه را نداشته باشد، زیرا تجربه حسابداری در رستوران ها و کافه ها و این قبیل کارها بسیار مهم و تاثیرگذار است.

اگر میخواهیم دریابیم که یک رستوران چقدر در مدیریت هزینه های خود توانسته است موفق باشد باید برای محاسبه چنین چیزی ابتدا این مورد را دریابیم که هزینه های تامین غذا و بهای تمام هر پرس غذا به صورت تئوری و صرفا تنها با محاسبه هزینه مواد اولیه هزینه را محاسبه نماییم. 
سپس هزینه واقعی را با محاسبه تمام عوامل تاثیر گذار به دست بیاوریم و با هزینه تئوری مقایسه نماییم اگر اختلاف آن ها عدد زیادی بود.
هزینه ها را باید در یک دوره معین محاسبه نماییم. اگر تفاوت این دو مورد خیلی زیاد باشد برای افزایش سود آوری و نزدیک کردن قیمت واقعی به قیمتی که به صورت تئوری تعیین کرده اید می توانید تلاش کنید.

با توجه به نوع کار رستوران و کافه در بعضی از روز های سال مشتری های بیشتری به رستوران مراجعه می کنند و در بعضی از روزها مشتری کمتر است برای اینکه بتوانید به درستی بودجه بندی نمایید تا هزینه مناسبی را صرف توسعه و گسترش رستوران و یا کافه نمایید و بتوانید هزینه های تبلیغات خود را به درستی مدیریت نمایید نیاز دارید که با کمک حسابداری مدیریت برای آینده کافه و یا رستوران خود به درستی برنامه ریزی نمایید.

رستوران های بزرگ باید همواره بین روش حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی روش حسابداری تعهدی را انتخاب نمایند واما رستوران های کوچک می توانند به روش ساده تر که همان روش حسابداری نقدی است نیز عمل کنند.

حسابداری انبار در رستوران و کافه ها

یکی از موضوعات بسیار مهم برای صاحبین رستوران ها و کافه ها مربوط به حسابداری انبار می باشد.

معمولا این کسب و کارها دارای انبار هستند و ورود و خروج مواد و کالا از انبار بسیار مهم است. حسابدار رستوران و کافه با موضوعاتی از قبیل کسری موجودی انبار، اضافه موجودی انبار، فاسد شدن، سرقت، سرو کار دارند.

از طرف دیگر حسابداری انبار رستوران ها و کافه ها کمی سخت است و دلیل آن برخی اجناس است که واحد شمارش و نحوه شمارش آنها دشوار است. به همین دلیل مانده انبار در رستوران و کافه، معمولا با کمی مغایرت که امری طبیعی هست، مواجه می شود. اما حسابدار باید کاری کند که این مغایرت بسیار ناچیز و کم اهمیت باشد.

مهم ترین خروج مواد اولیه و کالا از انبار مربوط به مصرف مجموعه می باشد. منظور از مصرف فروش کالا و استفاده مواد اولیه در پخت و تهیه غذا هست که به عنوان یک محصول شناخته می شود. به همین موجب بهای تمام شده تهیه غذا مطرح می شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

حسابداری بهای تمام شده غذا در رستوران و کافه

فروش انواع غذا به مشتریان به عنوان فعالیت اصلی رستوران ها و کافه ها می باشد. غذا باید ساخته یا پخت شود و سپس فروخته شود. مبحث تهیه یا ساخت غذا، حسابداری رستوران را به سمت حسابداری بهای تمام شده غذا سوق می دهد.

همه می دانیم که برای ساخت یک محصول چه غذا و چه غیر از غذا، باید بهای تمام شده را محاسبه کنیم. محاسبه بهای تمام شده نیاز به دانش و مهارت دارد و البته بهای تمام شده در رستوران ها خیلی خاص و جذاب و شاید کمی دشوار باشد.

اصطلاح بهای تمام شده در نرم افزارهای حسابداری رستوران و کافه، معمولا تحت عنوان فرمول تهیه غذا شناخته می شود. بهای تمام شده غذا در رستوران و کافه دارای سه قسمت اصلی زیر است:

  1. مواد اولیه : مواد اولیه یکی از عناصر اصلی تولید غذا است که باید در محاسبه هر واحد غذا محاسبه و مشخص شود.هنر حسابداری رستوران و یک نکته مهم در حسابداری بهای تمام شده رستوران این است که بتوانیم مواد اصلی و با اهمیت غذا را تشخصی دهیم. برای مثال شاید بهتر باشد مقدار نمک استفاده شده در یک واحد غذا را به عنوان مواد اولیه اصلی در نظر نگیریم بلکه به عنوان سربار حساب کنیم. عدم تجربه در این موارد باعث اذیت و دشواری در کار حسابدار رستوران می شود.
  2. حقوق و دستمزد : یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در بهای تمام شده غذا حقوق و دستمزد است. حقوق و دستمزد پرسنل بر بهای تمام شده غذا تسهیم می شود و رقم قابل توجهی می تواند باشد.
  3. سربار : سربار در بهای تمام شده غذا موارد مختلفی را در بر می گیرد. برای مثال هزینه آب و برق و گاز، هزینه اجاره، هزینه مواد اولیه کم اهمیت و ناچیز مانند نمک، آب، ادویه جات و غیره.

یکی از عوامل تاثیر گذار در حسابداری بهای تمام شده و محاسبه موجودی مواد در انبار رستوران و کافه مربوط به عملکرد پرسنل آشپزخانه و انباردار است.

انبار دار که وظیفه کنترل ورود و خروج انبار را بر عهده دارد و آشپز هم در فرآیند پخت و تولید غذا و استفاده به میزان و مشخص شده در مواد اولیه دخیل است . عدم دقت در رعایت میزان استفاده مواد اولیه در پخت غذا بر موجودی انبار و بهای تمام شده تاثیر گذار است.

حسابداری سود و زیان رستوران و کافه

یکی از گزارشات حساس و مورد نیاز صاحبان مشاغل یا مدیران رستوران ها و کافه ها گزارش سود و زیان رستوران است.

این گزارش به عنوان نتیجه و عملکرد مجموعه در یک بازه زمانی است که به عوامل متعددی از قبیل درآمد و هزینه ها وابسته می باشد. پس محاسبه صحیح درآمدها و محاسبه صحیح هزینه ها در صورت سود و زیان بسیار تاثیرگذار است.

اشتباه در محاسبه سود و زیان رستوران باعث لطمه به پرسپولیس و ضرر و زیان می شود. به همین دلیل حسابداری رستوران و کافه موضوعی بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود.

گزارشات حسابداری می تواند حتی منجر به این شود که تولید یک غذا به صرفه نیست و یا در قیمت فروش آن باید تجدید نظر شود و یا هزینه های تولید آن غذا کاهش یابد.

حسابداری مالیاتی رستوران و کافه

موضوع مالیات رستوران ها و کافه ها یک امر اجتناب ناپذیر است. به همین خاطر توصیه می شود که مشاغل مربوطه و فعال در این حوزه در کنار خود یک حسابدار مالیاتی و مشاور مالیاتی داشته باشند.

مشاور مالیاتی و حسابداری مالیاتی رستوران می بایست به تکالیف مالیاتی موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده مسلط باشند و امور مالیاتی رستوران یا کافه را مدیریت نمایند.

عدم اهمیت به موضوع مالیات رستوران و کافه می تواند برای صاحبان آن گران تمام شود و متحمل هزینه های سنگین شوند. نوع شخصیت رستوران از نظر حقوقی یا حقیقی بودن در فرآیند و امور مالیات رستوران و کافه تاثیرگذار است.

محاسبه مالیات رستوران ها اگر به عنوان شخص حقیقی باشند بر اساس نرخ جدول ماده 131 قانون مالیات های مستقیم تعیین می شود و اگر رستوران شخصیت حقوقی باشد با نرخ ماده 105 قانون مالیات های مستقیم که معادل 25% است، محاسبه می شود.

نرم افزار حسابداری رستوران و کافه

یکی از چالش های مهم در حسابداری رستوران و کافه مربوط به انتخاب نرم افزار حسابداری رستوران و کافه است. برای حسابداری رستوران و کافه نرم افزار های مختلفی در بازار وجود دارد و هریک ویژگی های مربوط به خود را دارند.

قبل از خرید سیستم حسابداری ابتدا نیازها و شرایط مجموعه خود را شناسایی کنید و سپس قابلیت های نرم افزار حسابداری را بررسی کنید واقدام به خرید نمایید. سعی کنید نرم افزار حسابداری را انتخاب کنید که حتما پشتیبانی مناسبی داشته باشد.

سعی کنید نرم افزار حسابداری رستوران و کافه ای را خریداری نمایید که عمومیت داشته باشد و زمانی که حسابدار استخدام می کنید با این نرم افزار آشنا باشد و اگر خودتان می خواهید کار کنید ساده و روان باشد و سیستم گزارش دهی مناسبی داشته باشد.

ارسال نظر

نظرات کاربران