خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
اظهارنامه-مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی

یکی از تکالیف مالیاتی صاحبان کسب و کار، ارسال اظهارنامه مالیاتی است. اظهارنامه مالیاتی انواع متفاوتی دارد که آنها را مرور می کنیم

آموزش اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیات بر درآمد

اگر می خواهید با اظهارنامه های مالیاتی آشنا شوید و نکات آن را یاد بگیرید تا انتهای مقاله با شرکت حسابداری و خدمات مالیاتی مالی کده همراه باشید. در این مقاله قرار است از صفر تا صد آموزش اظهارنامه مالیاتی را برای شما شرح دهیم.

روش محاسبه‌ی مالیات در ایران به دو حالت علی‌الرأس (طبق قوانین جدید اظهارنامه برآوردی) و خود اظهاری می باشد. در جوامع امروزی نظام‌های مالیاتی به روز و پیشرفته ترجیح می دهند به جای حالت برآوردی که در آن ممیزین اداره‌ی مالیات مبلغ مالیاتی را مشخص می کنند، خوداظهاری را فرهنگ سازی و جایگزین کنند. خوداظهاری یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی در یک سالِ مالیاتی میزان درآمد ها و هزینه های خود را اعلام( اظهار ) کنند، در نتیجه سود و زیان مربوطه شناسایی می شود و در نهایت مبلغ مالیات متعلقه مشخص خواهد شد. آموزش اظهارنامه مالیاتی برای هر حسابدار یا فعال در حوزه مالی و مالیاتی واجب است

این اتفاق دلیلی بر آن نیست که میزان مالیات ذکر شده در اظهارنامه رقمی نهایی و قطعی باشد. بلکه بعد از بررسی ها و مطالعه اسناد شرکت طی رسیدگی های سالانه و ممیزی مالیاتی توسط اداره مالیات، مبلغی برای مالیات شما تشخیص ( صدور برگ تشخیص ) داده می شود و در نهایت مبلغ قطعی ( صدور برگ قطعی ) خواهد شد.

مبلغ برگ تشخیص می تواند معادل مالیات اظهار شده در اظهارنامه باشد و یا اداره مالیات می تواند بر اساس رسیدگی انجام شده با دلایل قانونی و منطقی مبلغی بیشتر یا کمتر( معمولا کمتر نمی باشد ) از اظهارنامه شما تشخیص دهد. سپس مودی مبلغ تشخیص داده شده توسط اداره مالیات را یا تایید و توافق می کند یا به آن اعتراض و پیگیری می کند و پس از همه این ها برگ قطعی مالیاتی صادر خواهد شد.

ثبت اظهارنامه تمام مودیان حقیقی و حقوقی که مشمول قانون مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده هستند، طیق قوانین و روش های مشخصی، الزامی می باشد. ثبت و ارسال اظهارنامه الکترونیکی شرکت ها و مشاغل در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور، به صورت اینترنتی انجام می گیرد و به مراجعه حضوری به اداره های مربوطه امور مالیاتی نیاز نیست. ارسال و ثبت اظهارنامه با داشتن کد کاربری و رمز عبور به شکل اینترنتی انجام می شود و مودیان مالیاتی بر اساس دستور العمل موجود، اطلاعات مربوط به شرکت، موسسه، کارگاه، فروشگاه یا کسب و کار خود را در فرم اظهارنامه وارد و ثبت می کنند.

تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی بر اساس استانداردهای مربوطه و با روش های قابل قبول سازمان امور مالیاتی، یکی از  تکالیفی است که مودیان مالیاتی هر سال باید انجام دهند پس باید اطلاعات و یا سابقه فعالیت کسب و کار خود را برای محاسبه دقیق مالیات، ارائه دهند. پیشنهاد می دهیم برای استفاده از معافیت های مالیاتی، بخشودگی ها و کاستن از جرایم قانونی، مودیان محترم نسبت به مشاوران مالیاتی و مجرب حسابداری رجوع کنند.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهار نامه به نوعی کارنامه ای مالی می باشدکه هر ساله، مودیان حقیقی و حقوقی که مشمول مالیات هستند، با هدف محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی ارائه می کنند. در حال حاضر با خود اظهاری به صورت الکترونیکی و در بستر اینترت، فرآیندها تحت سامانه ای جامع و همگانی انجام می شود.

در واقع اظهارنامه ها از مجموعه فرم هایی تشکیل شده است که اطلاعات مالی و هویتی مودی را در خود جای می دهد و با توجه به موضوعات آن انواع مختلفی دارد. در این فرمها با توجه به موضوع اظهارنامه مالیاتی، اطلاعات مورد نظر توسط مودیان اعلام و ثبت می شود و به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود. سوابق اظهارنامه های مالیاتی نزد سازمان امور مالیاتی جهت بررسی و رسیدگی نگهداری می شود.

انواع اظهارنامه مالیاتی

همانطور که مطرح شد اظهارنامه مالیاتی انواع مختلفی دارد. انواع اظهارنامه مالیاتی بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیات های مستقیم تصویب و تعیین شده اند. اظهارنامه های مالیاتی بر اساس موضوع تقسیم بندی شده اند. برای آگاهی از این اظهارنامه ها که به عنوان تکلیف مالیاتی محسوب می شوند، باید با قوانین مالیاتی مسلط بود.

مالیات یک امر تخصصی است و مهارت در تهیه و تنظیم اظهارنامه های مالیاتی نیاز به تجربه و دانش مالیاتی دارد. در ادامه انواع اظهارنامه مالیاتی برای شما شرح داده شده است:

  1. اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقیقی (ماده 100 ق.م.م)
  2. اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی(ماده 110 ق.م.م)
  3. اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده (ماده 21 قانون ارزش افزوده مصوب 1387)
  4. اظهارنامه اجاره املاک (ماده 80 ق.م.م)
  5. اظهارنامه مالیات بر ارث (ماده 26 ق.م.م)
  6. اظهارنامه حق واگذاری محل (ماده 80 ق.م.م)
  7. اظهارنامه اشخاص حقوقی در حال انحلال (ماده 114 ق.م.م)
  8. اظهارنامه اشخاص حقوقی منحل شده (ماده 116 ق.م.م)
  9. اظهارنامه درآمد اتفاقی (ماده 126 ق.م.م)

رایج ترین و پر تقاضا ترین اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه مالیات بر درآمد و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده است که مودیان حقوقی و حقیقی به ترتیب هر ساله و هرفصل یک مرتبه آن را ارسال می کنند که قابلیت ویرایش هم دارد و از حساسیت بالایی برخوردار است. ارسال کردن اظهارنامه معادل همان خود اظهاری است.

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی

نحوره ارسال اظهارنامه مالیاتی دارای شرایط از پیش تعیین شده است که توسط سازمان امور مالیاتی اعلام شده است. اظهارنامه‌ مالیاتی در فرمت خاص مصوب سازمان امور مالیاتی تکمیل و تنظیم می‌شود و در تاریخ مقرر به اداره‌ی امور مالیاتی مربوط به محل کار شخص حقیقی یا اداره‌ی امور مالیاتی محل شرکت شخص حقوقی ارسال می‌شود. به علاوه مودی ملزم است بابت ارسال اظهارنامه‌ مالیاتی، در صورتی که مشمول پرداخت مالیات هست، قبض واریزی مالیات را تا مهلت مقرر پرداخت نماید. فرآیند ارسال اظهارنامه مالیاتی از سال ۹۱ (سال مالی ۹۰) به شکل الکترونیکی و توسط پایگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی انجام می گردد.

برای آموزش نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی باید بدانید که در ابتدا پیشنیاز هایی مطرح است که باید آنها را مرتفع نماییم و سپس ادامه مراحل را طی کنیم. در این قسمت پیشنیازها و مراحل ارسال اظهارنامه مالیاتی را مرور می کنیم:

  1. هر مودی مالیاتی قبل از هرکار مالیاتی باید ثبت نام الکترونیک مالیاتی داشته باشد که با مراجعه به آدرس tax.gov.ir می توان قسمت ثبت نام مالیاتی را انتخاب کرد و ثبت نام را انجام داد.
  2. نحوه ارسال اظهارنامه های مالیاتی متفاوت است و قبل از آن باید به سامانه مربوطه مراجعه نماییم. با ورود به سایت سازمان امور مالیاتی می توانید به پرتال مخصوص هر اظهارنامه را انتخاب کنیم و وارد محیط ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی شویم.
  3. هم اکنون اکثر اظهارنامه های مالیاتی به صورت الکترونیک ارسال می شود که نیاز به یک کامپیوتر یا لپتاپ و اینترنت دارید.
  4. هر نوع اظهارنامه دارای فرمت خاصی است و از مودی اطلاعاتی را دریافت می کند که مودی می بایست آنها را به طور دقیق و کامل ثبت کند. به همین منظور اظهارنامه های مالیاتی شامل قسمت ها و جداولی برای درج اطلاعات ثبتی از طرف مودی است. برخی اطلاعات هویتی نیز به صورت خودکار در اظهارنامه مالیاتی ثبت شده و قابل مشاهده است.
  5. بعد از ثبت اظهارنامه مالیاتی می بایست از صحت آن اطمینان داشته باشیم و تایید نهایی کنیم. سپس کد رهگیری بابت ارسال اظهارنامه مالیاتی صادر می شود که توصیه می شود آن را برای پیگیری های احتمالی نگهداری و یادداشت نمایید.
  6. اگر بابت اظهارنامه مالیاتی باید مالیات پرداخت شود، قبض پرداخت مالیات مربوط به آن اظهارنامه مالیاتی را از ساامانه یا به صورت دستی دریافت نمایید و تا مهلت مقرر پرداخت نمایید.


طبق مطالبی که در ابتدای توضیحات بیان شد اگر اظهارنامه‌ مالیاتی با توجه به شرایط فوق به اداره‌ی امور مالیاتی تسلیم شود و ممیز اداره آن را مطابق واقعیت تشخیص دهد و اسناد را کافی بداند و تخلفاتی مانند قوانین ثبت دفاتر و اظهارنامه و سایر موارد مشاهده نکند، بر اساس اظهارنامه مودی، مالیات اظهار شده را ملاک قرار خواهند داد. ولی زمانی که اظهارنامه قابل قبول نباشد و برای مثال تخلفاتی از قوانین یا نقص اسناد و مدارک در آن آشکار باشد، مالیات به صورت برآوردی از طرف سازمان امور مالیاتی و توسط کارشناسانِ مالیاتی محاسبه می شود.

سال مالیاتی در اظهارنامه چیست؟

در تکمیل اظهارنامه باید، دو موضوع مورد توجه است. یکی شناسه ملی شرکت هست که می توان از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه تهیه گردد و دوم، سال مالیاتی مجموعه است.

سال مالیاتی، یک سال  شمسی می باشد که از اول فروردین شروع و تا ۲۹ اسفند ادامه دارد. ممکن است اگر شخص حقوقی باشید سال مالی به موجب اساس نامه با سال مالیاتی مطابق نباشد، اما جای نگرانی نیست سال مالی شرکت است که مبنای محاسبه ممیزین اداره دارایی قرار می گیرد و مشکلی ندارد.

عده ای از مودیان انتهای سال مالی یا مالیاتی خودشان را به گونه ای تنظیم می کنند که با سایرین یکسان نباشند. به همین موجب موعد ارسال اظهارنامه مالیاتی آنها نیز فرق میکند و با سایر مودیان متفاوت است. اگر در اساس نامه شرکت، سال مالیاتی با سال مالیاتی رسمی مطابقت نداشته باشد، ملاک تعیین مبلغ مالیات، سال مالی آن شرکت در اساس نامه می باشد.

زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی

زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی با توجه به نوع آن اظهارنامه متفاوت است. در موارد بالا انواع اظهارنامه های مالیاتی را مطرح کردیم. در این قسمت زمان ارسال هر اظهارنامه را برای شما بیان می کنیم:

نوع اظهارنامه مالیاتی  ماده قانونی مهلت تسلیم
اظهارنامه مالیات بر ارث ماده 80 قانون مالیات های مستقیم یک سال بعد از تاریخ فوت
اظهارنامه اجاره املاک ماده 80 قانون مالیات های مستقیم تا پایان تیر ماه سال بعد
اظهارنامه حق واگذاری محل ماده 100 قانون مالیات های مستقیم تا پایان ماه بعد از انجام معامله
اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی ماده 110 قانون مالیات های مستقیم تا پایان خرداد ماه سال بعد
اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی ماده 26 قانون مالیات های مستقیم چهار ماه پس از پایان سال مالی
اظهارنامه اشخاص حقوقی در حال انحلال ماده 114 قانون مالیات های مستقیم قبل از تشکیل مجمع عمومی
اظهارنامه اشخاص حقوقی منحل شده ماده 116 قانون مالیات های مستقیم طی شش ماه از تاریخ انحلال
اظهارنامه درآمد اتفاقی ماده 126 قانون مالیات های مستقیم از تاریخ تحصیل درآمد

 

اگر مودیان اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه ندهند، چه می شود؟

اگر اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی به هر دلیلی تسلیم نشود، علاوه بر از دست دادن تمام معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی مشروحه در قانون مالیات، محاسبه مالیات به صورت علی الراس صورت خواهد گرفت. اما اگر اظهارنامه را تسلیم کنید، ممیز اداره مالیات، نسبت به تعیین میزان مالیات به صورت عادی اقدام می کند. باید سعی شود تا اظهارنامه مالیاتی را تهیه و ثبت کنید، اینگونه هم از نظر نحوه محاسبه و میزان مالیات به نفع مجموعه خواهد بود و هم پرونده و سابقه مالیاتی، پاک و بی عیب و نقص خواهد ماند.

زمانی که مالیات شما به صورت علی الراس تعیین شود، ممیز مالیاتی، مبلغ مالیات را بر اساس نوع صنف و فعالیت شما کارشناسی و محاسبه می کند و سپس به تایید سر ممیز و سرممیز کل می رساند و در آخر به شما ابلاغ می شود. پس الگوی محسابه مالیات شما به صورت علی الراس نظر کارشناسان سازمان مالیاتی است که بر اساس گروه فعالیت کسب و کار شما، متفاوت خواهد بود مثلا میزان مالیات یک تولید کننده لباس با یک شرکت ساختمانی و مهندسی فرق خواهد داشت ( البته گروه فعالیت تنها ملاک محاسبه مالیات به صورت علی الراس نمی باشد ). این موضوع را هم بدانید که اعتراض به نظر ممیز در روش علی الراس دشوارتر از روش خود اظهاری می باشد چون بنای آن تکیه بر اسناد و مدارک شفاف است و از دیدگاهی دیگر شما به یکی از تکلیف مالیاتی خود که تسلیم اظهارنامه است، عمل کرده اید.

خود اظهاری مالیاتی چیست

این که اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول مالیات هستند، اعلام می کنند که در آن سال مالیاتی، چه میزان درآمد و هزینه داشتند و به عبارتی سود و زیان را آشکار می کنند و در نهایت میزان مالیاتی که باید پرداخت کنند را براساس ارسال اظهارنامه مالیاتی موضوع خود مشخص می کنند. به ارسال اظهارنامه مالیاتی، خود اظهاری مالیاتی می گویند.

نکته: در اظهارنامه مبالغی که طی سال شما به عنوان مالیات پرداخت کردید نیز در اظهارنامه باید ذکر شود. برای مثال اگر شما یک پیمانکار باشید و دریافتی های شما( که به نوعی درآمد شما است) پس از کسر مالیات توسط کارفرما باشد، پس طی سال، قسمتی از درآمد شما، مشمول مالیات شده است و این مالیات به حساب دارایی استان، از طرف شما ولی به دست کارفرما پرداخت شده است. این مبالغ، در اظهارنامه مالیاتی شما باید درج شود و اسناد مثتبه آن نیز در دسترس و ضمیمه شود تا بعد از رسیدگی ممیز مالیاتی از مجموعه شما، مالیات های پرداختی شما که توسط کارفرما صورت گرفته از حساب شما کسر شود.

اظهارنامه برآوردی مالیات چیست؟ ( مشابه مالیات علی الراس که حذف شده است )

اظهارنامه برآوردی مالیات از طرف سازمان امور ارائه می شود تا از متخلفین مالیات دریافت شود. اظهارنامه برآوردی مالیات در اصل گزارشی از عملکرد سال مودیان مالیاتی متخلف است که در ارسال اظهارنامه مالیاتی یا رعایت نمودن قوانین تهیه اظهارنامه مالیاتی تخلف یا اشتباه کرده اند.

اظهارنامه برآوردی مالیاتی مطابق فعالیت مودی در سال مربوطه و اطلاعات مالی به دست آمده از مودیان به وسیله طرح جامع مالیاتی، ارائه می گردد.در پایان هم  بر همین اساس هم برگ تشخیص مالیات برای آن مودی صادر می شود.

زمانی که درستی یا صحت مندرجات اظهارنامه از نظر کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور قابل قبول نباشد یا سایر قوانین مالیاتی مربوطه اجرا نشده باشد و به هر دلیلی بعد از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات،  عدم صداقت یا صحت اطلاعات آن تشخیص داده شود، محاسبه مالیات آن شخص حقیقی یا حقوقی از روال عادی خارج خواهد شد و اظهارنامه برآوردی مالیات تهیه می شود.

چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی ثبت کنند؟

ماده 1 قانون مالیات های مستقیم بیان می کند چه اشخاصی مشمول مالیات هستند. هر کسی که مشمول مالیات باشد ملزم به ارسال اظهارنامه مالیاتی است.

  •  اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت هستند و از مالیات معاف نیستند.
  •  اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که خارج از کشور مشغول به کار هستند.
  •  اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج کشور اقامت دارند ولی از داخل ایران درآمدزایی دارند.
  •  افراد غیر ایرانی چه حقیقی یا حقوقی که در ایران، درآمدزایی دارند.

چه کسانی مکلف به ارسال اظهارنامه مالیاتی نیستند؟

بر اساس ماده 2 قانون مالایت های مستقیم اشخاص زیر مشمول مالیات نیستند و مکلف به ارسال اظهارنامه مالیاتی نیستند

  • شهرداری ها و سازمان های زیر مجموعه آنها
  • همه سازمان ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت مصرف می کنند.
  • تمام موسسات و وزارت خانه ها
  • صیادان، کارگران، عشایر، مجموعه های تعاونی دانش آموزی و دانشجویان.
  • بنیاد ها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری

چه مدارکی برای تکمیل اظهارنامه مالیات عملکرد مورد نیاز است؟

اصولا مدارک زیر برای تهیه و تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد مورد نیاز است. هر مودی مالیاتی باید بر اساس اطلاعات مالی و اسناد و مدارک مربوطه به تکمیل اظهارنامه مالیاتی بپردازد.

  • هر گونه مجوزی که از مراجع ذی صلاح برای شما صادر شده است.
  • مدارک شرکت از جمله اساسنامه و شرکت نامه و آخرین تغییرات اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت
  • اجاره نامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت.
  • رونوشت کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور
  • گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقیقی
  • صورت سود و زبان کلیه اشخاصی که طبق قانون، مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد هستند
  • مبلغ درآمد و فروش داخل یا خارج از کشور.
  • گواهی های گردش حساب ممهور به مهر شعبه شرکت /موسسه.
  • صورت بهای تمام شده کالاها یا خدماتی که ساخته شده و به فروش رفته است.
  • کلیه قراردادهای شرکت/موسسه با اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا دولتی.
  • مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
  • شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری.
  • سند مالیات های پرداخت شده که به تایید سازمان امور مالیاتی کشور برای کسر مالیات رسیده باشد
  • کارت بازرگانی (در صورت وجود)
  • کد کاربری، رمز عبور، کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی
  • گواهی حساب های سال های قبل مودی مالیاتی برای بررسی ممیز اداره مالیات.
  • هر سندی که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد باید تهیه شود. مثل پرداختی های بیمه.

جریمه ثبت نکردن اظهارنامه مالیاتی چقدر است؟

مودیان مالیاتی اگر اظهارنامه مالیاتی را در زمان مقرر قانونی تعیین شده ارسال نکنند، مشمول جرایم و تبعات قانونی می شوند. بر اساس ماده 192 قانون مالیات های مستقیم، جریمه عدم ارسال اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی، برابر 30% مالیات متعلقه است و قابل بخشودگی هم نمی باشد. و طبق بند " ت " ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر لازمه و شرط برخورداری از هر نوع معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق آزاد تجاری و سایر مناطق ویژه اقتصادی مشغول به فعالیتند می باشد.

چرا باید اظهارنامه مالیاتی ارسال شود؟

هدف اصلی از اظهارنامه مالیاتی شفافیت در کسب و کار و اعتماد سازی است و به همین دلیل باعث سهولت و تسریع فرآیند رسیدگی به حساب ها و صورت های مالی مودیان مالیاتی می شود، از جمله فواید ارائه به موقع و صحیح اظهارنامه مالیاتی می باشد. ارسال اظهارنامه مالیاتی، مزیت های خوبی برای مودیان دارد که به شرح  زیر است:

  • اگر به مدت ۳ سال متوالی، اظهارنامه مالیاتی یک شرکت از نظر ممیز و اداره مالیات مورد قبولی واقع شود و به برگه  تشخیص مالیاتی اعتراض نداشته باشد و مالیات را در زمان مقرر پرداخت کند، مشمول 5% جایزه خوش حسابی نسبت به مالیات های پرداخت شده می شود و از مالیات مشمول سال های آتی کسر می گردد.
  • هر بخشودگی یا معافیت مالیاتی که در قانون تصویب می شود، برای مودیانی است که اظهارنامه صحیح را در موعد مقرر تسلیم کنند.

چه زمانی اظهارنامه های الکترونیکی مالیاتی بررسی می شود؟

اظهارنامه های مالیاتی تا ۱۲ ماه بعد از تسلیم به اداره مالیات، مشمول رسیدگی می شود و طبق ماده 156 قانون مالیات های مستقیم، ادارات دارایی مکلف می باشددر این مدت زمانی به بررسی اظهارنامه ارسال شده مودیان، اقدام و برگه تشخیص را صادر کنند. ۳ ماه فرصت قانونی نیز برای ابلاغ برگه تشخیص به مودیان، وجود دارد. مودیان نیز در موعد مقرر قانونی می توانند نسبت به برگه تشخیص مالیاتی اعتراض کنند تا در کمیسیون مربوطه، بررسی شود.

آیا بعد از ثبت اظهارنامه مالیاتی می توانیم آن را اصلاح کنیم؟

بله اظهارنامه مالیاتی را می توان اصلاح نمود. مودیان می توانند تا ۳۰ روز بعد از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به اصلاح مندرجات آن اقدام نمایند. طبق ماده 226 قانون مالیات های مستقیم می توان در این مدت نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.

چه مواردی در اظهارنامه باید ثبت شود؟

    ورود کد کاربری و رمز عبور محرمانه ارسال شده از اداره دارایی جهت عملیاتی شدن اظهارنامه مالیاتی
    پاسخ به سوالات اظهارنامه جهت ورود اطلاعات هویتی صاحبان امضا طبق اساس نامه
    ورود اطلاعات حسابداری در قسمت اظهارنامه مالیاتی
    وارد کردن اطلاعات سود و زیان در اظهارنامه مالیاتی
    وارد کردن اطلاعات ترازنامه شرکت
    مغایرت گیری باترازنامه در صورت وجود
    درج اقلام معاف از پرداخت مالیات
    بررسی اظهارنامه و تطبیق میزان درآمد درج شده با مبلغ اظهارنامه ارزش افزوده و گزارشات فصلی
    ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری

بعد از تایید نهایی اطلاعات وارد شده جهت صدور اظهارنامه مالیاتی در سال مالیاتی مربوطه، باید کد رهگیری از سیستم دریافت کنید که ملاک دریافت اظهارنامه می باشد.

مراحل ثبت نام الکترونیک اظهارنامه مالیاتی

 

مرحله اول پیش ثبت نام اظهار نامه

مرحله اول: پیش ثبت نام الکترونیک

در این مرحله، مودی باید کد اقتصادی داشته باشد. اطلاعات پایه ای مجموعه دریافت شده باشد و بعد از تایید شماره تلفن همراه اعلامی در سامانه، تاییدیه پستی با کد پستی ۱۰ رقمی در سیستم بارگذاری شود.

 

مرحله دوم صحت سنجی اطلاعات

مرحله دوم: صحت سنجی اطلاعات

در این مرحله بعد از انجام پیش ثبت نام الکترونیک، باید قسمتی از اطلاعات ثبت شده در مرحله  قبلی استعلام و صحت سنجی شود و بعد از تایید درساتی اطلاعات، وارد مرحله بعدی یعنی سوم شوید. رد صورت عدم درستی اطلاعات، موضوع به شماره تلفن وارد شده پیامک خواهد شد.

 

مرحله سوم ایجاد و ارسال اطلاعات کاربری

مرحله سوم: ایجاد و ارسال اطلاعات کاربری

در این قسمت، اگر اطلاعات پیش ثبت نام به تایید سازمان امور مالیاتی کشور برسد، کد کاربری و رمز عبور برای مودی ایجاد شده و به آن پیامک می شود.

 

مرحله چهارم ثبت نام الکترونیک

مرحله چهارم: ثبت نام الکترونیک

 پس از دریافت کردن اطلاعات کاربری، به سامانه وارد شده و اطلاعات اقتصادی مجموعه را پر کنید.

 

مرحله پنجم اعتبار سنجی

مرحله پنجم: اعتبار سنجی

در این مرحله اعتبار سنجی ستادی و میدانی اطلاعات ثبت شده انجام می گردد و با پرونده ی فیزیکی مطابقت داده می شود. در صورت مغایرت اطلاعات، مودی به صورت پیامک مطلع خواهد شد. اگر اطلاعات به تایید سازمان مالیاتی رسیده باشد، وارد وضعیت ۴۵ می شود که همان ارسال اظهارنامه مالیاتی می باشد.

اگر مودی بیش از یک محل فعالیت داشته باشد، برای تمام محل ها، فقط یک ثبت نام انجام می شود و بر اساس اعلام مودی، یک مکان به عنوان دفتر مرکزی آن مودی انتخاب می شود. اما اگر در یک مکان چند نوع فعالیت مختلف صنفی انجام شود، برای هر یک از فعالیت ها، نیاز به ثبت نام مجدد نیست.

 

به چه نکاتی در زمان تسلیم اظهارنامه ها باید توجه کرد؟

تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای یک مجموعه بسیار حیاتی و با اهمیت است. برای اینکه به صورت صحیح و ایده آل یک اظهارنامه مالیاتی به ثبت برسد بهتر است از افراد و کارشناسان خبره مشاوره گرفته شود. به عبارتی از هنر و علم کارشناسان خبره در جهت افزایش درآمد مجموعه خود استفاده کنید.
مواظب کد کاربری و رمز عبور خود باشید که امری محرمانه است.

کد رهگیری که سیستم در فرآیند آخر ثبت اظهارنامه الکترونیکی به شما می دهد، مرجع پیگیری اظهارنامه در اداره مالیاتی و سامانه جامع مالیاتی خواهد بود.
اگر در زمان ارسال اظهارنامه الکترونیکی، با خطای ۵۰۴ روبرو شدید، معنا و مفهوم آن است که شرایط ارسال اظهارنامه را ندارید.
کلیه بخش هایی که در فرم اینترنتی به صورت ستاره دار و قرمز است،  الزامی خواهد بود. اگر هر یک از این بخش ها پر نشود، سیستم به شما اجازه ورود به گام و صفحه بعد را نخواهد داد.
اطلاعات حساب های بانکی مودی باید به درستی و بر اساس اطلاعات مستند وارد شود که قابل ارزشیابی و راستی آزمایی توسط ممیزان و سرممیزان دارایی باشد.
اگر اطلاعات بانکی به درستی وارد نشود، ارتباط سامانه دارایی با سامانه بانکی مربوطه، سبب دریافت اطلاعات موثق شده و آن، ملاک بررسی خواهد بود.
ورود اطلاعات هویتی مدیرعامل قانونی شرکت در زمان تنظیم اظهارنامه در سال مالیاتی مزبور، الزامی است.
افرادی که حق امضا دارند بر اساس آخرین تغییرات اساسنامه، می بایست اطلاعاتشان وارد شود. اگر موسسات حسابرسی، کار تنظیم را بر عهده دارند، اطلاعات آن ها وارد شود.
اگر تراز مالی در پایان دوره وارد نشود و مبالغ مربوطه درج نشود امکان ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی وجود نخواهد داشت.
همواره باید اختلاف تراز دارایی ها و بدهی ها برای ارسال اظهارنامه مالیاتی، صفر شود.
همواره پیش از ارسال نهایی، نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام کنید.
اگر برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی، از گزینه ارسال بدون امضای الکترونیک استفاده کنید، بایستی نام کاربری و کد رهگیری پیش ثبت نام را وارد کنید.
اگر برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی، از گزینه ارسال با امضای الکترونیک استفاده کنید، TOKEN خود را به رایانه متصل کرده و کد امنیتی را درج کنید تا اظهارنامه امضا شود.
کد واحد مالیاتی در استان محل قانونی شرکت/موسسه، بایستی به درستی وارد شود.
کد رهگیری ارائه شده توسط سیستم، روی فرم های پرینت شده، درج می شود.
از تجارب شرکت ها و موسسات همکار در تنظیم اظهارنامه درست و کسب فیدبک اثربخش، استفاده کنید.

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • صالحی صالحی

    تفاوت اظهار نامه ای که توسط کافی نت ها ارسال میشه با اظهار نامه ای که توسط شرکت های حسابداری ارسال میشود در چیست؟

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. سوال خوبی هست. مودیان باید سعی کنند برای دریافت خدمات مالیاتی یا مشاوره مالیاتی به متخصص مراجعه کنند که می تواند یک شرکت حسابداری یا مجموعه های خدمات مالی و مالیاتی باشد. وگرنه امکان دارد عواقب نا خوشایندی برای آنها رقم بخورد که تعداد آن هم طی این سالها کم نبوده. همچنین یک نفر وقتی مریض می شود بهتره به پزشک مراجعه کند.

  • محمد محمد

    اظهارنامه های مالیاتی تمدید می شوند و یا اگر تمدید نمی شوند در صورت دیرکرد چکار باید کرد؟ اگر در موعد مقرر ارسال نکیم چه اتفاقی میفته؟

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. اظهارنامه های مالیاتی، مخصوصا اظهارنامه عملکرد از مهمترین تکالیف مالیاتی مودیان است که تا مهلت مقرر و یا در زمان تمدید باید ارسال کرد. در غیر این صورت بر اساس قوانین مشمول اظهارنامه برآوردی از طرف سازمان امور مالیاتی خواهید شد. سایر اظهارنامه ها مانند اظهارنامه ارزش افزوده و یا معاملات خرید و فروش فصلی بعد از زمان مقرر هم قابل ارسال است ولی مشمول جریمه خواهید شد.

  • احسنت چقد مرتب، جامع و کامل نوشتین. اصلا نوشته اضافه نداره و هرچیزی رو با ماده قانونیش توضیح دادین. بنظرم این مقاله واقعا باید با "اظهارنامه مالیاتی" خط اول گوگل باشه. انواع اظهارامه ها رو مطرح کردین و ماده قانونیش را کنارش نوشتین که شخص اگه کارش اونه بره تو سایت اینتا مدیا همونو بخونه و راحت شه. میتونستین اون مواد رو تو صفحه مطرح کنین که متن طولانی بشه گوگل بیشتر خوشش بیاد اما اونجوری صفحه شلوغ میشد و راحت نمیشد جواب سوال رو توش پیدا کرد. درواقع رفع نیاز مخاطب رو فدای سئو نکردین. تصویر الکی و تزئینی ندارین. توضیحات خلاصه و کامل بدون تکرار بی مورد جملات هم معنی. واقعا محتوای خیلی خیلی خوبی گذاشتین. واقعا از خوندن این صفحه لذت بردم و راستش خیلی از سایتتون برای سایت خودم ایده گرفتم.

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام و درود. خوشحالیم از رضایت شما بابت مقاله اظهارنامه مالیاتی. لطفا در صورت نیاز با خطوط شرکت تماس بگیرید و سایتتان را جهت آشنایی بیشتر معرفی نمایید. تشکر