خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
برگ-تشخیص-مالیاتی-و-برگ-قطعی-مالیاتی

برگ تشخیص مالیاتی و برگ قطعی مالیاتی

ما در این مقاله در مورد برگ تشخیص مالیاتی و همچنین برگ قطعی مالیاتی نکاتی را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

برگ تشخیص مالیاتی و برگ قطعی مالیاتی

در هر سال اشخاص حقیقی می توانند تا 31 خرداد ماه و اشخاص حقوقی نهایتا تا 4 ماه پس از پایان سال مالی خود مهلت دارند که اقدام به ثبت نام اظهار نامه مالیاتی نمایند.
معمولا پس از پایان 31 تیر ماه و اینکه حسابداران از ارسال اظهارنامه های عملکرد رهایی یافتند بایستی منتظر دریافت برگ تشخیص مالیاتی خود باشیم و در واقع به نوعی می توان نتیجه فعالیت ها و تلاش های تیم حسابداری و مالیاتی را در آن برگه مشاهده نمود.
هنگامی که این مهلت پایان یافت ممیزین مالیاتی، یک سال مهلت دارند که به بررسی اظهارنامه های ارسالی مودیان بپردازند و اظهارنامه های ارسالی را رسیدگی نمایند و پس از پایان این بررسی ها برگه ای را تحت عنوان برگ تشخیص مالیاتی صادر نمیند و میزان مالیاتی را که برای مودی مالیاتی تعیین شده است به اطلاع وی برسانند.
ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی به مودی، شرایط خاص و ویژه ای را برای مودی به همراه خواهد آورد. از این موارد می توان به این مورد اشاره کرد که مودی باید ظرف مهلت خاصی، به این برگه اعتراض کرده یا در صورت عدم اعتراض، برای پرداخت آن، اقدام نماید. این اعتراض و پرداخت، مستلزم دریافت برگ تشخیص بوده که تمام این موارد، یعنی دریافت، اعتراض و پرداخت برگ تشخیص مالیاتی، دارای سامانه ویژه ای است و تنها بر اساس روش و نحوه تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی، قابل انجام می باشد.

شرایط صدور برگ قطعی مالیاتی

که مالیاتی که برای مودی در نظر گرفته می شود بر اساس اظهارنامه ارسالی مودی به سازمان امور مالیاتی می باشد و مبنای تعیین مالیات مودی در نظر گرفته می شود.
البته زمانی اظهارنامه مودی مبنای تعیین مالیات در نظر گرفته می شود که اظهارنامه مودی مطابق واقعیت ارسال شده باشد و با واقعیت مغایرت نداشته باشد.
در ادامه فایند های زیر باعث صدور برگ قطعی مالیاتی خواهند شد.
مطابق ماده 239 قانون مالیات مستقیم، تحت شرایط زیر برگ تشخیص مالیات به برگ قطعی تبدیل می شود که برای شما عنوان کرده ایم.
1. با اعلام کتبی مودی ظرف سی روز پس از تاریخ ابلاغ، مبنی بر قبول مالیات برگ تشخیص
2. پرداخت مالیات مطابق برگ تشخیص
3. عدم اعتراض کتبی مودی به برگ تشخیص مالیات
4. عدم مراجعه مودی به سازمان امور مالیاتی
پس از اینکه یکی از موارد بالا صورت گرفت سازمان امور مالیاتی صدور برگ قطعی مالیاتی را به اطلاع مودی خواهد رساند.

برگ قطعی مالیاتی یا مالیات قطعی شده چیست؟

همان گونه که در مطالب بالا نیز به آن اشاره شد مالیاتی که در ابتدا تحت عنوان برگ تشخیص مالیاتی برای یک واحد صنفی وضع می شود، غیر قطعی و بدوی بوده و مودی مالیاتی می تواند از جزییات آن مطلع شود و در صورتی که اعتراض داشت به آن اعتراض کند.
اگر مودی مالیاتی به مالیات خود اعتراض نداشته باشد و حائز یکی از 4 مواردی که در بالا گفته شد برگ قطعی مالیات توسط اداره مالیات برای وی صادر می شود.
مالیات معین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور در قالب برگ تشخیص مالیات به مودی ابلاغ می‌شود و از زمان ابلاغ، سی روز برای بررسی دوباره و همچنین محاسبات، کسب اطلاع از فرآیند محاسبه و همچنین اعتراض به مبلغ اعلامی توسط اداره مالیات مربوطه ، مهلت دارد. این میزان ابلاغی، هنوز قطعی نشده و در صورت اعتراض به آن، موضوع در هیات اختلاف مالیاتی، مطرح و بررسی می‌شود. 

البته برای رسیدگی به اعتراضات و اختلافات، هیات ها و گروه‌های متخصص و واجد شرایط دیگری نیز تعیین شده‌اند و تا زمانی که اختلاف به نتیجه نرسد، در در مورد آن رای قطعی صادر نمی‌شود.
به همین ترتیب، مالیات قطعی شده نیز بر اساس رای این مراجع اعلام می‌شود. یعنی با فرض این‌که اعتراض به هیات اختلاف مالیاتی بدوی برسد یا در هیات تجدید نظر بازبینی شود، رای هر کدام از آن مراجع در حکم مالیات قطعی خواهد بود.
با وجود این تفاسیر در صورتی که مودی مالیاتی پس از دریافت برگ تشخیص مالیات، به مبالغ و نتیجه ثبت شده در آن هیچگونه اعتراضی نداشته باشد، همین مبلغ ها به عنوان مالیات قطعی برای وی صادر می‌شوند و مودی باید نسبت به دریافت برگ قطعی مالیات اقدام کند.
مالیات قطعی، به منزله حکم قانونی است و مودی مالیاتی موظف است که در اولین فرصت نسبت به پرداخت آن اقدام نماید، به این دلیل که از این نقطه به بعد عدم پرداخت مالیات توسط مودی مالیاتی به مثابه تخلف مالیاتی بوده و بر علیه مودی مد نظر قرار می‌گیرد.

تفاوت برگ تشخیص مالیاتی و برگ قطعی مالیاتی

مرجع اصلی این موارد همان گونه که در بالا نیز به آن اشاره شد، سازمان امور مالیاتی کشور است و در صورتی که پرداخت کننده از پرداخت مالیات قطعی امتناع و سرپیچی نماید، این سازمان اختیار و قدرت قانونی کافی برای برخورد اجرایی و اعمال جرائم سنگین را و بازدارنده را دارا می باشد.

میزان بخشودگی جرائم مالیاتی در صورت تمکین به اوراق در مهلت مقرر یا به عبارت دیگر هنگامی که شما ظرف مدت سی روز از صدور برگ تشخیص بر اساس نظر ممیز حداکثر به میزان 80% می تواند باشد و همچنین اگر تا 30 روز پس از صدور برگ قطعی مالیاتی اقدام به پرداخت نمایید میزان بخشودگی جرائم مالیاتی با توجه به نظر ممیز مالیاتی می تواند حداکثر تا سقف 40% باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از این برگ قطعی مالیاتی صادر شود و در مرحله برگ تشخیص مالیاتی باشید امکان رفع و توافق با سازمان امور مالیاتی را دارا می باشد و این توافق از این جهت برای شما حائز اهمیت می باشد که دیگر زمان خود را برای بررسی بیشتر موضوع در شورا های حل اختلاف و تجدید نظر نمی گذرانید.

البته اگر از پایمال شدن حق خود اطمینان دارید و متحمل ضرر فراوان شده اید می توانید به برگ تشخیص مالیاتی خود اعتراض نمایید و پس از صودور برگ قطعی نیز می توانید به برگ قطعی مالیاتی نیز اعتراض نمایید این اعتراض در موارد خاص حتی می تواند به وزیر اقتصاد نیز ارسال شود.

برگ تشخیص مالیات نتیجه بررسی و اظهار نظر سازمان مالیاتی در خصوص نحوه عملکرد و مالیات قابل پرداخت مودی مالیاتی می باشد. به همین دلیل دریافت آن و انجام اقدامات لازم در موعد مقرر بر اساس آن، برای کسب و کارها واجب می باشد. زیرا در غیر این صورت مجموعه شما ممکن است از برخی امتیازات مالیاتی نظیر اعتراض به مالیات ابلاغی و یا بخشودگی جرایم محروم شود. برخورد با اوراق مالیاتی به ویژه برگ تشخیص مالیاتی، مستلزم آموزش مالیات به صورت حرفه‌ای و عملیاتی است.

ارسال نظر

نظرات کاربران