خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
مالیات-فریلنسر-ها-چگونه-محاسبه-می-شود

مالیات فریلنسر ها چگونه محاسبه می شود؟

ما در این مقاله در ارتباط با مالیات فریلنسر ها و نحوه محاسبه آن و نکات و موارد مهم آن مواردی را برای شما شرح داده ایم.

مالیات فریلنسر ها چگونه محاسبه می شود؟

در سال‌های گذشته  توجه بسیاری از متخصصان به کسب و کارهای آزادکاری یا فریلنس جلب شده است؛ و خیلی ها تمایل دارند به صورت مستقل و بدون کارمند بودن برای یک سازمان و یک مجموعه بقه فعالیت حرفه ای خود ادامه دهند. با به وجود آمدن شرایط کرونا نیز ثابت شد که کارمندی حتی در بالاترین رده‌ها ممکن است همواره پایدار نباشد. در این مقاله میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا به فریلنسرها یا همان آزادکاران مالیات تعلق میگیرد یا خیر؟ شاید  شما هم به عنوان یک فریلنسر کار می‌کنید یا به این حوزه علاقه‌مندید احتمالاً‌ این موضوع برایتان سوال شده باشد. محاسبه مالیات فریلنسینگ ها کار چندان آسانی نیست. چون فریلنسینگ ها جزو کسانی محسوب می شوند که برای خودشان و به صورت پروژه ای کار می کنند و محاسبه مالیات فریلنسرها با دیگر کسب و کارها کمی تفاوت دارد. برای محاسبه مالیات فریلنسرها باید راجع به این کسب و کار اطلاعات بیشتری داشته باشید. برای پاسخ به این موضوع در ادامه با ما همراه باشید.

به چه کسی فریلنسر گفته می شود؟

به افرادی که به صورت آزاد فعالیت  می‌کنند و تخصص خود را در قالب خدمات به افرادی که به تخصص آن ها احتیاج دارند، ارائه می دهند آزادکار یا فریلنسر می گوینددر نتیجه این افراد تعهد به همکاری به هیچ سازمان و فردی ندارند. در واقع فریلنسینگ به انجام فعالیتی  گفته می شود که در خانه و به صورت آنلاین و البته از راه دور انجام می گردد و شخص در محل کارفرما برای انجام کار حضور ندارد. فرد فریلنسر می تواند به صورت تمام وقت یا پاره وقت  فعالیت کند. فریلنسر یا آزاد کار، بدون وابستگی به سازمان یا اداره ای، متعهد می شود  که کار و فعالیت حرفه ای را انجام دهد. این شغل می تواند فرصت مناسبی برای افرادی است که علاقه دارند کارمند نباشند و به صورت مستقل کسب درآمد داشته باشند. فریلنسری گاهی می تواند درآمد دلاری به همراه داشته باشد که این خود نیز یک مزیت بزرگ به شمار می رود. اغلب فعالیت هایی که که می توان به ورت فریلنسینگ انجام داد شامل نویسندگی، طراحی سایت، برنامه نویسی، گرافیک، ترجمه و ... می شود. 

مزایای فریلنسینگ چیست؟

فریلنسری یک سری خصوصیات جذاب دارد که باعث می شود بسیاری از افراد تمایل داشته باشند اینگونه فعالیت کنند. برخی از مزایای آن عبارتند از:
• می توان به صورت همزمان با چندین شرکت و سازمان همکاری کرد
• زمان کاری آن ها دست خودشان است و نیازی به سر وقت رفتن به محل کار نیست
• اغلب به صورت پروژه ای کار می کنند و تعهدی برای چندین سال کار کردن به هیچ شخصی ندارند
• درآمد آن ها با توجه به پروژه ای که پذیرفتند تعیین می گردد و به میزان کاری که انجام می دهند درآمد خواهند داشت
• تنوع کاری و کارفرمایی که تمایل دارند با او کار کنند در اختیار فریلنسرهاست
• حقوق ثابتی دریافت نمی کنند و می تواند با انجام کار بیشتر درآمد بیشتذی کسب کنند
• نیازی به سرمایه زیادی برای شروع کسب و کار خود ندارند
• معمولا به صورت مستقیم با کارفرما در ارتباط هستند و با سیار همکارن و افراد آن مجموعه ارتباطی ندارند
• زمان آن ها برای رفت و آمد تلف نمی شود و از این زمان می تواندد به عنوان تفریح یا استراحت استفاده کنند.

 با توجه به اینکه امروزه دسترسی به اینترنت در همه ی مکان ها آسان است و هم چنین افراد می توانند در هر حوزه ای که دلخواه آن هاست فعالیت داشته باشند، همه این ها باعث شده جوانان و نوجوانان به این سبک از درآمد زایی واکنش مثبتی نشان دهند. به علاوه  این شیوه کار کردن باعث می شود تا افراد زیر دست کسی نباشند و به عبارت دیگر فریلنسرها خودشون رییس خودشون هستند.

امتیازات آزادکاری یا فریلنسری برای کارفرما

آزاد کاری یا فریلنسری همان طور که برای اشخاصی که در این حوزه هستند دارای مزایایی است برای کارفرمایان نیز یک سری مزیت دارد که آن ها را ترغیب می کند به جای استخدام پرسنل با افراد فریلنسر همکاری کنند. برخی از این مزایا عبارتند از:
• همکاری با یک فردی که تخصص بالایی دارد اما دستمز کمتری دریافت می کند
• متحمل شدن هزینه کمتر نظیر مکان و وسایل مورد نیاز برای انجام کار 
• افزایش دقت در انجام کار با توجه به انجام یک بخش از کار به صورت تخصصی 
• کاهش افرادی که نیاز است استخدام کرد و درنتیجه کاهش ارتباط با اداره بیمه و اداره مالیات

معایب فریلنسری چیست؟

فریلنسری نیز مانند هر شغل دیگری علاوه بر مزایا دارای معایبی نیز می باشد که در ادامه توضیح داده شده است:
• معمولا افرادی که به صورت فریلنسر کار می کنند دستمزد پایین تری نسبت به افرادی که استخدام می شوند دریافت می کنند.
• با توجه به اینکه اکثرا به صورت پروژه ای کار می کنند این سبک از کسب درآمد امنیت شغلی پایینی دارد 
• استخدام بودن دارای یک سری مزیت ها و امکانات است که فریلنسرها از این مزایا محروم خواهند بود
• جلب اعتماد کارفرمایان برای گرفتن پروژه آن ها بسیار دشوار است
• در این سبک رقبای زیادی وجود دارند که باید همواره تلاش شود کیفیت کار خود را حفظ کرد

آیا فریلنسری همان دور کاری است؟

دورکاری

گاهی به اشتباه در جامعه تصور می شود هر شخص که به صورت دور کاری فعالیت می کند فریلنسر است. باید گفت که خیر اینگونه نیست حتی یک فرد فریلنسر می تواند به صورت حضوری فعالیت داشته باشد. پس هر شخص که به صورت دورکاری فعالیت می کند فریلنسر نیست. نحوه همکاری افراد با توجه به قرار دادی که با کارفرما می بندند مشخص می شود. قرار داد شخص دور کار مانند قرار داد سایر پرسنل که در محل کار حضور دارند مطابق با قوانین کار بسته می شود و تمام مزایا و موارد قانونی که به سایر پرسنل نظیر حق بیمه ، مزایای شاغل و ... تعلق می گیرد به این شخص نیز تعلق می گیرد و ممکن است حتی با تغییر شرایط کارفرما فرد مجبور باشد به صورت حضوری فعالیت خود را انجام دهد.

فرینسلری 

به طور معمول کارهای فریلنسری به صورت دور کاری انجام می شود ومیان کارفرما و شخص فربیلنسر قرار دادی کتبی منعقد نمی شود و فقط به صورت شفاهی با هم توافق می کنند برای کار به صورت پروژه ای . بنابراین این شخص استخدام برای آن مجموعه و آن کارفرما نیست و در مقابل کارفرما موظف به انجام کارهای قانونی مانند بیمه و ... در مقابل این فرد نیست.

مالیات فریلنسر ها

بر اساس ماده 93 قانون مالیات های مستقیم، هر شخص حقیقی که از طریق اشتغال به مشاغل در ایران درآمدی کسب کند، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل استفریلنسری نیز جزو مشاغل آزاد محسوب می شود؛ در همین خصوص سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعیه ای تحت عنوان  اطلاعیه سازمان امور مالیاتی برای فعالان فضای مجازی منتشر کرده است که فریلنسرها با توجه به آن باید تکالیف مالیاتی خود را انجام دهند.

چرا فریلنسر ها باید مالیات بدهند؟

مطابق با قوانین کشور هر شخصی که در ایران مشغول به فعالیت اقتصادی است و درآمد کسب می کند. باید مالیات درآمد خود را پرداخت نماید و هم چنین تمامی تکالیف مالیاتی خود را مطابق به آیین نامه ها و دستور العمل های موجود انجام دهد. فریلنسری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هر شخص فریلنسر باید با تشکیل پرونده مالیاتی اعلام کند که مشغول به فعالیت است و در ازای درآمد دریافتی خود مبلغ مالیات مربوطه را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نماید.در صورتی که شخص فریلنسر خودش اعلام نکند که به یک فعالیت اقتصادی مشغول است و مالیات خود را پرداخت نکند ممکن است سازمان امور مالیاتی خود متوجه این موضوع شود که در این صورت جریمه هایی را نیز برای شخص فریلنسر به همراه خواهد داشت.

شناسایی فریلنسرها توسط سازمان امور مالیاتی 

شاید به این فکر شود که اگر شخصی خودش تشکیل پرونده مالیاتی ندهد و در جایی اعلام نکند که درآمد زایی می کند هیچ گاه توسط سازمان امور مالیاتی شناخته نمی شود. در اینجا باید گفته شود که چنین نیست و ممکن است با توجه به یک سری اتفاقات شخص فریلنسر شناخته شود که چند نمونه آن را در زیر می توانید مشاهده کنید:
1- با توجه به تراکنش های بانکی زیاد و مبالغی که به حساب یک فریلنسر واریز می شود ممکن است به حساب بانکی این شخص مشکوک شده و پس از بررسی متوجه فعالیت اقتصادی فریلنسر شوند.
2- شرکت ها و کارفرماهایی که فریلنسرها با آن ها همکاری می کنند برای اینکه هزینه های خود مورد قبول سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد، هزینه هایی را که انجام می دهند به سازمان امور مالیاتی اعلام می کنند و در این حالت ممکن است هزینه هایی که برای فریلنسری انجام داده باشند را به سازمان اعلام کنند.
3- شرکت ها ممکن است حسابرسی شوند و در این حسابرسی ها با توجه به تکرار تراکنش هایی که به حساب اشخاص فریلنسر وجود داشته است، سازمان امور مالیاتی متوجه فعالیت اقتصادی آن ها شود.
در بالا چند مورد از شرایطی که ممکن است یک فریلنسرتوسط سازمان امور مالیاتی  شناخته شود را مورد بررسی قرار دادیم. احتمال دارد از طریق روش های دیگری نیز شخص فریلنسر توسط سازمان امور مالیاتی نیز شناخته شود.

مزیای قانونی کار کردن اشخاص فریلنسر

تمام نکاتی که در بالا مطرح شد جهت هشدار و آگاه سازی فریلنسرها بود تا کسب و کار و درآمد آن ها در معرض خطر قرار نگیرد و هزینه های زیادی را به عنوان جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت نکنند. چراکه با قانونی کار کردن می توان از خیلی از هزینه های اضافی جلوگیری کرد.

به علاوه اینکه شما با قانونی کار کردن در نگاه طرف مقابل به عنوان یک کسب و کار شناخته می شوید که این امر باعث می شود اعتماد و اعتبار بیشتری به دست آورید و در نتیجه پروژه های بیشتری بگیرید و درآمد بیشتری نسبت به سایر رقبا داشته باشید. هم چنین با توجه به پروژه ای کار کردن فریلنسرها، آن ها می توانند به عنوان پیمانکار شناخته شده و از مزایای قانونی پیمان کاران نیز بهره مند شوند

تکالیف مالیاتی فریلنسر ها چگونه است؟

اگر یک شخص فریلنسر بخواهد به صورت قانونی کار کند باید یک سری تکالیف مالیاتی را انجام دهد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

  1. اولین قدمی که باید برداشته شود این است که شخص فریلنسر باید در سایت سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کند و  اعلام کند که به یک کسب و کار اقتصادی مشغول است و پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهد.
  2. باید هر سه ماه یک بار مطابق با ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم صورت معاملات فصلی خود را اظهار نماید.
  3. باید اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی خود را سالانه به اداره امور مالیاتی کشور اظهار نماید و مالیات عملکرد خود را نیز پرداخت کند.
  4. باید پرونده اظهارنامه ارزش افزوده خود را مطابق با مراحل فراخوانی تشکیل دهد و تا پایان 15 روز بعد از هر فصل ارزش افزوده خود را اعلام نماید و مالیات بر ارزش افزوده خود را پرداخت نماید.
  5. دفاتر و اسناد و مدارک درآمد و هزینه هایب خود را جهت رسیدگی نگهداری کند.
  6. در صورتی که فرد اشخاصی را تحت استخدام خود دارد و به آن ها حقوق پرداخت می کند، باید لیست مالیات حقوق افراد استخدامی را هر ماه به سازمان مالیاتی ارسال نماید.

کلام آخر

در این مقاله به فعالیت شغلی از طریق فریلنسری پرداختیم و درآن به طور کامل درباره ی عواقب عدم قانونی کار کردن از این طریق را بررسی کردیم. در مجموع بهتر است به صورت قانونی و با داشتن پرونده مالیاتی اقدام به فعالیت کنیم تا دچار چالش و دردسرهای متعدد با سازمان امور مالیاتی کشور نشویم.امیدواریم این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

 

 

 

ارسال نظر

نظرات کاربران