خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
جریان-نقدی-منفی-و-چگونگی-مدیریت-آن

جریان نقدی منفی و چگونگی مدیریت آن

ما این مقاله را به بررسی جریان نقدی منفی و همچنین دلایل ایجاد جریان نقدی منفی و چگونگی برون رفت از آن پرداخته ایم.

جریان نقدی منفی چیست و چگونه می توانیم آن را مدیریت نماییم؟

در مراحل مختلف کسب ‌و کارتان، ممکن است شرایطی را تجربه کنید که هزینه‌های شما بیشتر از پول نقد دریافتی باشد. این شرایط به عنوان جریان نقدی منفی شناخته می شود.
آیا کسب و کارهای کوچک باید نگران جریان نقدی منفی باشند؟ برای دادن پاسخ صحیح به این سوال باید موارد متعددی را مورد بررسی قرار داد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
در این مقاله، بهترین راه‌های مدیریت کسری جریان نقدی را بررسی می‌کنیم.

در جریان نقدی منفی چه اتفاقی می افتد؟

جریان نقدی منفی زمانی رخ می دهد که در روند سود آوری شرکت اختلال چیش می آید. به عبارت دیگر، جریان ورودی با هزینه‌ها مطابقت ندارد و باعث می‌شود که یک کسب و کار از پولی که به دست می آورد بیشتر خرج کند.

بسته به نوع عملیات های تجاری شرکت شما، ممکن است جریان نقدی ضعیفی را در نقاط مختلف کسب و کارتان تجربه کنید. به عنوان مثال، اگر تجهیزات اضافی را برای یک کسب و کار در حال گسترش خریداری کنید، همین امر سبب می شود که مجبور به خرج کردن درامد های خود برای مدت بیشتری باشید. داشتن جریان نقدی منفی همیشه معادل زیان نیست و شرکت ها می توانند سود خالص داشته باشند اما همچنان هزینه های بیشتری نسبت به درآمدهای خود متحمل می شوند

آیا جریان نقدی منفی بد است؟

به طور کلی بسته به زمان و نوع کسب و کار می تواند در بعضی از موارد بد نباشد. وقوع یکباره جریان نقدی منفی در تجارت طبیعی و اجتناب ناپذیر است. با این حال، زمانی که جریان نقدی منفی برای ماه ها به درازا می کشد، باید نگران باشید. اگر هزینه های شما به طور مداوم بیشتر از درآمد باشد، پس شما باید به دنبال راهکارهایی باشید که با هزینه های جاری، سربه سر شوید و سود به دست آورید.

در مواردی نیازی نیست که شما در مورد مسائل مربوط به جریان نقدینگی فکر کنید اگر:
شما یک کسب و کار جدید هستید که منابع را برای شناساندن خود به مشتریان و کسب محبوبیت در بازار خود سرمایه گذاری می کنید.
شما در حال گسترش خدمات و فعالیت های کسب و کار خود به بازارهای دیگر هستید.
تقاضا برای محصول شما فصلی است به عنوان مثال، به تولید لباس های زمستانی مشغول هستید یا یک فروشگاه فروش لوازم مناسبت های ملی و یا مذهبی دارید.
در چنین شرایطی منفی شدن جریان نقدینگی در بعضی از اوقات طبیعی می باشد.

دلایل جریان نقدی منفی چیست؟

اولین چیزی که جریان نقدی منفی به شما می‌گوید این است که بیشتر از آنچه کسب ‌و کارتان برای شما پول می‌سازد، پول خرج می‌کنید. اگر به این روند و شرایط کسب و کارتان نگاه عمیق تری بیاندازید احتمالا متوجه موارد زیر خواهید شد:
افزایش هزینه ها و هزینه های سربار و هزینه های غیر منتظره
معوقه های پرداختی مشتریان
قیمت گذاری ضعیف محصول
نداشتن برنامه مالی واقع بینانه
در ادامه به بررسی هر کدام از این چهار دلیل مطرح شده خواهیم پرداخت:

هزینه های افزایش یافته یا غیرمنتظره

علیرغم داشتن یک برنامه مالی برای یک دوره، هزینه‌های برنامه‌ریزی نشده ممکن است افزایش یابد و باعث شود که شما بالاتر از آستانه ورودی نقدی خود خرج کنید. به عنوان مثال، اگر تجهیزات شما به طور ناگهانی دچار ایراد شد، باید هزینه تعمیرات را پرداخت کنید. همچنین، اگر قیمت مواد خام افزایش یابد، می تواند هزینه های سربار شما را افزایش دهد و تعادل درآمد و جریان نقدی شما را به هم بزند.

معوقه های پرداختی مشتریان

اعطای اعتبار به مشتریان برای خرید از شما یک حرکت خوب و عالی در یک کسب و کار است، اما می تواند در میان مدت و بلندمدت به جریان نقدینگی شما آسیب برساند که در ادامه به علت آن میپردازیم. وقتی اکثر مشتریان شما بدهی های خود را به موقع تسویه نمی کنند، درآمد شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. صاحبان مشاغل برای انجام تعهدات مالی به دلیل حجم انبوه فاکتور هایی که باید پرداخت شوند به سختی تلاش می کنند.

قیمت گذاری ضعیف

راه‌اندازی یک سیستم قیمت‌گذاری ایده‌آل برای کسب ‌و کارتان تصمیمی نیست که بدون پیش زمینه و تنها آن طرحی را که در ذهن خود ساخته و پرداخته اید را بدون هیچ گونه بررسی و شناخت و تحقیق پیاده سازی نمایید. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است محصول خود را بیش از حد یا کمتر از قیمت گذاری کنید.

قیمت گذاری محصول شما بالاتر از بازار به این معنی است که افراد کمتری از شما خرید خواهند کرد. به طور همزمان، اگر شارژ خیلی کم دارید، کسب و کار شما ممکن است سودآور نباشد. بنابراین، بهتر است ابتدا یک مطالعه امکان سنجی به همراه تحقیقات بازار انجام دهید و از این داده ها برای تعیین قیمت های ایده آل استفاده کنید.

بدون برنامه مالی واقع بینانه

بدون بودجه تعیین شده، انجام تعهدات مالی برای یک تجارت دشوار است. این شرکت هزینه های برنامه ریزی نشده زیادی خواهد داشت که بسیار بالاتر از درآمد آن است. اگر پیش‌بینی جریان نقدی شما بسیار فراتر از حد مجاز باشد، پیش‌بینی هزینه‌های عملیاتی دشوار می‌شود.

جریان نقدی منفی چگونه بر مشاغل کوچک تأثیر می گذارد؟

مدیریت ضعیف جریان نقدی بر روی دوام کسب‌ و کارهای کوچک تأثیر می‌گذارد، به ویژه زمانی که ادامه یابد. سرمایه گذاران خصوصی قبل از تصمیم گیری به صورت جریان نقدی شما نگاه می کنند. اگر جریان نقدی مثبت ثابتی در صورت‌های مالی شما وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاران ممکن است در مورد سلامت مالی کسب‌وکار شما تردید داشته باشند زیرا نمی‌توانید بازگشت سرمایه را تضمین کنید تا سرمایه گذاران با خیال راحت اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

موانع دیگر که بر مشاغل کوچک تاثیر میگذارد عبارتند از؛

کاهش رشد کسب و کار
ناتوانی در تامین هزینه های اصلی کسب و کار
کاهش خارج از کنترل بودجه
زیان های تجاری
عملیات ضعیف یا ناکارآمد

سه راه برای برون رفت از جریان نقدی منفی

این نکته را مدنظر داشته باشید که هیچ راه حل ساده ای برای برون رفت از کسری جریان نقدی وجود ندارد.

در نهایت، باید نگاه دقیقی به ترازنامه و صورت‌های جریان نقدی خود بیندازید. سپس یک برنامه بازیابی منحصر به فرد ایجاد کنید تا به شما در دستیابی به جریان نقدی سالم کمک کند.

ارسال نظر

نظرات کاربران