خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
مفاصا-حساب-مالیاتی-و-قوانین-آن

مفاصا حساب مالیاتی و قوانین آن

ما در این مقاله در ارتباط با مفاصا حساب مالیاتی و همچنین روش دریافت و انواع آن مطالبی را عنوان کرده ایم.

مفاصا حساب مالیاتی و قوانین آن

مفاصا حساب در لغت عامامیانه به معنای تسویه حساب می باشد. اما معنوی لغوی دقیق مفاصا، جداکردن چیزی از چیزی و رهایی دادن آن می شود. با این وجود هنگامی که ما از کلمه مفاصا حساب مالیاتی استفاده می کنیم به منظور تسویه حساب مالیاتی نمی باشد. اما اینگونه نیست که با تسویه و مواردی از قبیل کاملا غریبه باشد و در ادامه ارتباط مفاصا با تسویه را برای شما شرح می دهیم.

مفاصا حساب مالیاتی چیست؟

همانطور که در بالا اشاره شد مفاصا به معنای تسویه می باشد اما مفاصا حساب مالیاتی به معنای تسویه حساب مالیاتی نمی باشد. بلکه برگه ای است که پس از تسویه کامل با سازمان امور مالیاتی دریافت می کنید. شرکت ها پس از آن که اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت نمودند و آن را برای سازمان امور مالیاتی ارسال نمودند و پس از آن نسبت به پرداخت آنچه که مشمول می شوند باید اقدام نمایند. پس از این فرایند ها برای اینکه برگه رسید مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت نمایند تا بتوانند به ارگان های مختلف به عنوان اینکه تا آن تاریخ هیچگونه بدهی به سازمان امور مالیاتی ندارند ارائه نمایند باید درخواست برگه مفاصا حساب را به سازمان امور مالیاتی بدهند.
به عبارت ساده تر برای ارائه گواهی تسویه حساب خود با سازمان امور مالیاتی باید درخواست برگه مفاصا حساب دهید تا بتوانید در موارد لزوم آن را به شرکت ها و سازمان هایی که با آنها کار می کنید ارائه نمایید و به نوعی ارائه برگه مفاصا حساب مالیاتی نشانگر سلامت مالیاتی کسب و کار شما می باشد.

قانون مفاصا حساب مالیاتی

برای بررسی مفاصا حساب مالیاتی طبق قانون باید با وظایف قانونی خود در قبال سازمان امور مالیاتی و همچنین وظایفی که سازمان امور مالیاتی در قبال شما دارد آشنا باشید.
 در ابتدا باید این نکته را در نظر داشته باشید که پرداخت مالیات قطعی مالیات عملکرد سالانه به معنای تسویه حساب کامل مالیاتی نمی باشد بلکه بعد از آن باید برای دریافت برگه رسید مفاصا حساب مالیاتی خود اقدام نمایید و درخواست خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایید و سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون موظف به تهیه مفاصا حساب مالیاتی برای مودی مالیاتی و تسلیم مفاصا حساب مالیاتی به مودی مالیاتی می باشد. 
متن قانون مربوط به مفاصا حساب مالیاتی در زیر خدمت شما آورده شده است:
بر اساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات¬های مستقیم: « اداره امور مالیاتی مکلف است نسبت به مودیانی که بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت نموده¬اند، حداکثر ظرف ۵ روز از تاریخ وصول تقاضای مودی، مفاصا حساب مالیاتی تهیه و به مودی تسلیم نمایند. »
هنگامی که برای دریافت برگه مفاصا حساب مالیاتی اقدام می کنید اگر بدهی قطعی داشته باشید سازمان امور مالیاتی باید این موضوع را به اطلاع شما برساند تا شما بتوانید نسبت به پرداخت آن و دریافت برگه مفاصا حساب مالیاتی اقدام نمایید.
در تصویر زیر می توانید نمونه ای از برگه رسید مفاصا حساب مالیاتی را مشاهده نمایید:قانون مفاصا حساب مالیاتی

روش دریافت مفاصا حساب مالیاتی

- پرداخت و تسویه اصل بدهی مالیاتی به اداره مالیات و دریافت رسید
- تنظیم کردن و ارسال درخواست کتبی برای دریافت برگه مفاصا حساب
- بررسی درخواست مودی مالیاتی توسط رئیس و یا یک مدیر ارشد امور مالیاتی و پس از آن ارسال درخواست ما به واحد مالیاتی مربوطه
- بررسی و تهیه خلاصه پرونده مودی مالیاتی برای مفاصا حساب مالیاتی به وسیله کارشناس مربوطه
- تایید کردن تسویه حساب و خلاصه پرونده مالیاتی مودی مالیاتی توسط مدیر مالیاتی
- اگر مودی مالیاتی بدهی داشته باشد باید نسبت به پرداخت و تسویه آن اقدان نماید.
- اگر هیچگونه بدهی مالیاتی وجود نداشته باشد برگ مفاصا حساب مالیاتی صادر می شود.

مفاصا حساب مالیاتی شرکت ها

شرکت ها برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی لازم است که حتما کد اقتصادی داشته باشند و از روش های قانونی به ثبت رسیده باشند زیرا لازمه دریافت برگه مفاصا حساب مالیاتی این است که نسبت به ارسال اظهارنامه و همچنین پرداخت مالیاتی مشمول شده اقدام نمایند و در صورت نداشتن کد اقتصادی علاوه بر اینکه نمی توانند اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نمایند به علت عدم پرداخت مالیات و عدام ارسال اظهارنامه از طرف سازمان امور مالیباتی با جرائم سنگینی مواجه می شوند.
به همین دلیل است که گام اول در دریافت برگه مفاصا حساب مالیاتی برای شرکت ها این است که ابتدا نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نمایند و سپس اظهارنامه های خود را به درستی و در موعد مقرر برای سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند و پس از پرداخت مالیاتی که مشمول پرداخت آن شده اند نسبت به دریافت رسید مفاصا حساب مالیاتی خود اقدام نمایند.

مفاصا حساب خودرو

مالکان خودرو های سبک و سنگین، کلیه نمایشگاه داران و دلالان فعال در زمینه خودرو، نمایندگی های اعطای خودرو به مشتریان، شرکت های باربری و مسافربری درون شهری و برون شهری، تاکسی های اینترنتی، ماشین آلات صنعتی و راه سازی نیز مشمول مالیات هستند و باید برای دریافت برگه مفاصا حساب سالیانه خود اقدام نمایند.

مفاصا حساب ملک

یکی از بخش هایی که مالیات به آن ها تعلق میگیرد ملک است. هم رهن و اجاره و هم خرید و فروش مشمول مالیات است و شخص باید مفاصا حساب مربوط به ملک خود را دریافت نماید. این مبلغ برای خرید و فروش چیزی در حدود 5 درصد ارزش ملک می باشد و شاید در نگاه اول مبلغ بسیار بالایی به نظر برسد اما این مبلغ بر اساس قیمت گذاری اداره ی دارایی تعیین می شود که از ارزش واقعی ملک بسیار پایین تر می باشد.
به طور مثال یک ملک که ارزش واقعی آن متری 50 ملیون تومان باشد در اداراه دارایی ممکن است متری 50 هزار تومان براورد می شود.

 مفاصا حساب سهام

مالیات نقل و انتقال سهام 4 درصد ارزش سهام می باشد که بر عهده فرد انتقال دهنده است و پس از پرداخت کامل مبلغ می تواند برای دریافت برگه مفاصا حساب مالیاتی اقدام نماید.

مفاصا حساب شهرداری

هنگامی که بخواهید بخواهید ملکی را بفروشید برای آنکه مشخص شود که ملک به شهرداری هیچگونه بدهی ندارد در صورت درخواست دفتردار یا خریدار باید به آنها مفاصا حساب شهرداری را ارائه نمایید ولی این کار برای املاک غیر تجاری الزامی نیست. اما ارائه برگه مفاصا حساب شهرداری برای املاک تجاری الزامی می باشد. شهرداری موظف است که طی مدت زمان ده روز میزان بدهی ملک را اعلام نماید و یا در صورت نداشتن بدهی مفاصاص حساب را صادر نماید. همچنین در نظر داشته باشید که چنان که قصد نوسازی ملک خود را نیز داشته باشید باید از شهرداری برگه مفاصا حساب را دریافت نمایید.

ارسال نظر

نظرات کاربران