خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
تورم-و-رکود-بزرگترین-چالش-جدید-مدیران-ارشد-مالی

تورم و رکود بزرگترین چالش جدید مدیران ارشد مالی

این مقاله را به بررسی چالش هایی که مدیران ارشد مالی پیش رو دارند و همچنین بررسی تورم و رکود بر تصمیمات آنها پرداخته ایم.

تورم و رکود بزرگترین چالش جدید مدیران ارشد مالی

وضعیت فعلی امور مالی مانند همیشه پویا است و به سرعت در حال تحول است و هر روز چالش ها و فرصت های جدیدی در حال ظهور است. از آنجایی که اقتصاد جهانی از اثرات منفی کرونا را پشت سر گذاشته و در حال بهبوداست عدم اطمینان حتی در بین رهبران ارشد تجاری همچنان بالاست. تنش های ژئوپلیتیکی، اختلالات مداوم زنجیره تامین و اختلالات اقتصادی فقط به آتش بیشتر می افزایند.

این شرایط نقش مدیران ارشدمالی را به طور فزاینده ای پیچیده کرده است و آنها را ملزم به داشتن یک ذهنیت استراتژیک و دیجیتالی و یک روش چابک می کند که می تواند به سرعت در جهت همگام شدن با آخرین روندها حرکت کند. با ظهور کلان داده، رایانش ابری و سایر فناوری‌های دیجیتال، مدیران مالی باید از قدرت فناوری برای ساده‌سازی فرآیندها، به حداقل رساندن ناکارآمدی‌ها و اطلاع‌رسانی استراتژی کلی شرکت خود استفاده کنند.

افزایش تقاضا برای داده های مالی دقیق نیز دقت و به موقع بودن داده ها را بیش از هر زمان دیگری مهم کرده است. اکنون برای مدیران مالی ضروری است که از جدیدترین ابزارها و بهترین شیوه ها به منظور بهینه سازی واقعی استراتژی مدیریت مالی خود مطلع باشند.

چالش های اساسی پیش روی مدیران ارشد مالی

چالش های اصلی مدیران مالی در دوره جدید شامل مدیریت ریسک رکود اقتصادی، هدایت تورم پایدار، ارائه پروژه های موفق تحول دیجیتال و همچنین به دست آوردن و حفظ استعدادهای برتر است. این چالش ها مستلزم آن است که مدیران ارشد مالی چابک، فعال و متفکر باشند. در ادامه هریک از این چالش هاو اینکه مدیران مالی چگونه می توانند با آنها روبرو شوند را برای شما می آوریم.

تورم

به گفته Deloitte، "نگرانی های مدیران مالی در مورد تورم مداوم، تقریباً 3 به 1 بر اضطراب ناشی از احتمال رکود اقتصادی غلبه کرد." غیرقابل پیش بینی بودن تورم مستلزم آن است که مدیران مالی از رویکردی چابک تر و انعطاف پذیرتر برای کار استفاده کنند، که می تواند برای یک بخش از نظر تاریخی سنتی چالش برانگیز باشد. در حال حاضر شرکت ها به شدت ریسک گریز هستند و 62 درصد از مدیران مالی می گویند که اکنون زمان مناسبی برای ریسک کردن نیست. با این حال، اگر تیم‌ها به اتفاقات بعدی در اقتصاد اطمینان نداشته باشند، ریسک‌های عمده‌ای را با یک استراتژی مالی ناآگاه برای سازمان خود متحمل می‌شوند.

اکنون مهم‌تر از همیشه برای تیم‌های واقعیت افزوده است که کارآمد باشند، مطمئن شوند که مشتریان بدهی های خود را به موقع پرداخت می‌کنند، و اطمینان حاصل شود که شرکت جریان نقدی مثبتی را حفظ می‌کند. متأسفانه، چشم‌انداز اقتصادی فعلی باعث می‌شود که این نبرد برای اکثر تیم‌ها دشوار باشد. سپس تیم های حساب های پرداختنی و رهبران مالی با چالش تصمیم گیری در مورد اینکه کدام فروشنده و چه زمانی پرداخت کنند، مواجه می شوند. که این خودش می تواند یک کار دلهره آور بدون ابزار مناسب باشد. راه حل های اتوماسیون حساب های پرداختنی یکی از راه های ساده سازی این فرآیند است. آنها با شناسایی فروشندگان استراتژیک و ایجاد دید بیشتر در فرآیند کلی  به تیم ها این امکان را می دهند تا تصمیمات بهتری بگیرند.

رکود

شرکت حسابداری Deloitte اخیراً دریافته است که 35 درصد احتمال دارد که ایالات متحده در طول سال 2023 دچار رکود شود. این احتمال بر مدیریت جریان نقدی و توانایی تیم ها برای ارائه پیش بینی و گزارش دقیق تأثیر می گذارد. در نتیجه، 52 درصد از مدیران مالی، مدیریت هزینه را در اولویت قرار داده اند تا برای بحران های پیش رو آماده شوند.

برای آماده شدن برای یک رکود بالقوه، مدیران مالی بر مدیریت هزینه‌های عملیاتی، کنترل تعداد کارکنان، اولویت‌بندی مجدد یا به تعویق انداختن هزینه‌های سرمایه‌ای و حفظ یا تقویت نقدینگی تمرکز می‌کنند. مدیران ارشد مالی همچنین باید راه هایی را برای کارآمدتر کردن عملیات خود تعیین کنند تا تیم ها بتوانند کارهای بیشتری را با کمتر انجام دهند. در نتیجه، بسیاری از بخش‌های مالی از اتوماسیون برای پر کردن این شکاف با تمرکز ویژه بر حساب‌های پرداختنی به عنوان اولویت اصلی استفاده می‌کنند. بررسی حساب های پرداختنی یک شروع عالی برای تیم‌های مالی است که به دنبال خودکار کردن فرایند های مربوط به دفاتر هستند، زیرا به تیم‌ها کمک می‌کند تا روی آنچه می‌توانند کنترل کنند، ارتباط فعالانه با تامین‌کنندگان و پیش‌بینی دقیق جریان و میزان پول نقد تمرکز کنند. همه این مزایا به محافظت از تیم ها در برابر پیامدهای بلندمدت رکود اقتصادی کمک می کند، از جمله: روابط آسیب دیده با تامین کنندگان، مشکلات جریان نقدی و کاهش فروش و سود.

اجرای استراتژی توسط مدیران ارشد مالی

نقش امور مالی به طور فزاینده ای استراتژیک می شود و مدیران مالی را ملزم می کند تا سازمانی چابک و بر مبنای فرآیند های دیجیتالی را رهبری کنند. رسیدن به این درجه از تکامل آسان نیست. تیم‌ها باید رویکرد تحول دیجیتال خود را با تجسم مجدد گردش‌های کاری دستی، کاغذی و بازآموزی نیروی کار خود برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های با ارزش بالاتر در وظایف روزمره خود به دقت برنامه‌ریزی کنند. با این کار، مدیران ارشد مالی نگران درک ارزش پیش بینی شده این طرح ها و هدایت صحیح تیم های خود به آینده هستند. اگر به درستی انجام شود، آنها می توانند موفقیتی باورنکردنی را برای تیم و کسب و کار خود باز کنند. اگر اشتباه انجام شود، ممکن است شغل خود را از دست بدهند. بسیاری از مدیران ارشد مالی در کنار موانع اضافی دوران مدرن، که منجر به افزایش اخیر در گردش مالی مدیر مالی شده است، در برابر چالش مدیریت این تلاش ها نیستند.

برای اجرای صحیح استراتژی تیم ها باید درک روشنی از وضعیت فعلی خود داشته باشند و رسیدن به این مهم غیرممکن است زمانی که تیم‌های حسابداری شما درگیر کارهای ساده‌ای مانند پیگیری تأییدیه‌های فاکتور و پاسخگویی به سیل درخواست‌های فروشنده هستند. 
تورم و رکود اخیر وظایف بیشتری را به تیمهای حسابداری اضافه می کند: تنظیم مجدد پیش بینی جریان پول نقد، بررسی قیمت ها و حاشیه سود، بهینه سازی زنجیره تامین، یافتن تامین کنندگان جدید، مدیریت روابط فروشندگان موجود، و همچنین اجرای طرح های کاهش هزینه با امور مالی، عملیات، منابع انسانی. و دیگران. برای اینکه تیم ها موارد فوق را انجام دهند، باید از دقیق و به روز بودن داده های مالی خود نیز اطمینان حاصل کنند. این واضح‌ترین دیدگاه را از وضعیت مالی آنها ارائه می‌کند و در نهایت تصمیم‌گیری در مورد آنچه مهم‌تر است را هدایت می‌کند.

استعدادیابی توسط مدیران ارشد مالی

با توجه به مسیر اقتصادی و شرایط آن در دنیا در سال ۲۰۲۳ انتظار می رود بیکاری افزایش داشته باشد اما به نظر نمی رسد این موج بیکاری بر بازار کار حسابداران تأثیر بگذارد. در واقع یکی از بزرگترین چالش های پیش روی مدیران مالی در سال ۲۰۲۳، جذب و حفظ استعداد است. افزایش تقاضا برای کارکنان حسابداری و مالی، امروزه جذب و حفظ استعدادهای برتر را برای شرکت ها دشوار می کند.

ارسال نظر

نظرات کاربران