خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
برنامه-ریزی-در-حسابرسی

برنامه ریزی در حسابرسی

در این مقاله در مورد برنامه حسابرسی و برنامه ریزی حسابرسی مطالب مهمی ارائه شده است و همچنین مفهموم برنامه ریزی حسابرسی، مراحل آن و حدود برنامه ریزی حسابرسی هم شرح داده شده است.

مراحل و مفهوم برنامه ریزی حسابرسی

حسابرسان ابتدا به ساکن صاحبکار جدیدی را نمی پذیرند و بدون مقدمه کاری را شروع نمی کنند. براساس اولین استاندارد اجرای عملیات حسابرسی، عملیات حسابرسی باید به میزان کافی برنامه ریزی شود و در صورت وجود کارکنان، بر کار آنها به اندازه مناسب نظارت شود.

برنامه ریزی کافی به معنای آن است که در مورد صاحب کار جدید قبل از قبول کار تحقیق شود، درباره فعالیت آن شناخت لازم کسب شود و برای سازماندهی، یکنواخت سازی و تنظیم کار حسابرسان، طرحی کلی تنظیم شود.

گرچه مقدار زیادی از برنامه ریزی حسابرسی قبل از شروع رسیدگی ها انجام می شود، اما کار برنامه ریزی حسابرسی در تمام طول حسابرسی ادامه خواهد داشت.

به طور خلاصه فرآیند برنامه ریزی با تصمیم به قبول صاحبکار جدید شروع می شود و تا امضا و تحویل گزارش حسابرسی ادامه دارد.

مفهوم برنامه ریزی در حسابرسی

 

 

برنامه ریزی حسابرسی چیست؟

برنامه ریزی حسابرسی به معنی تدوین یک طرح کلی و یک طرح تفصیلی برای تعیین نوع و ماهیت، زمان بندی اجرا و حدود روش های حسابرسی مربوط به هرکار حسابرسی به منظور حصول اطمینان از انجام به موقع و اثر بخش حسابرسی است.

برنامه ریزی حسابرسی اگر مناسب باشد، باعث حصول اطمینان ار توجه کافی حسابرس به زمینه های مهم حسابرسی، شناسایی مسائل و مشکلات بالقوه و تکمیل سریع و به موقع کار می شود. برنامه حسابرسی همچنین به تقسیم مناسب کار بین اعضای گروه حسابرسی و ایجاد هماهنگی کار سایر حسابرسان و کارشناسان با کار حسابرسی، کمک می کند.

مفهوم برنامه ریزی حسابرسی

اولین مرحله از مراحل عملیات حسابرسی مرحله برنامه ریزی است.

برنامه ریزی در حسابرسی به معنای آن است که حسابرسان ابتدا به ساکن صاحبکار جدیدی را نمی پذیرند و بی مقدمه برای شروع رسیدگی ها به محل کار وی نمی روند.

برنامه ریزی یعنی تدوین یک طرح کلی و یک طرح تفصیلی برای تعیین نوع و ماهیت، زمانبندی اجرا و حدود و روش های حسابرسی مربوط به هر حسابرسی.

هدف برنامه ریزی، انجام به موقع و اثربخش حسابرسی است.

حدود برنامه ریزی حسابرسی

حدود برنامه ریزی حسابرسی به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. اندازه واحد مورد رسیدگی
  2. پیچیدگی کار
  3. شناخت حسابرسی از فعالیت واحد مورد رسیدگی
  4. تجارب قبلی حسابرسی از واحد مورد رسیدگی

کسب شناخت از فعالیت واحد مورد رسیدگی پس از قبول صاحبکار جدید بخش مهمی از برنامه ریزی حسابرسی است و حسابرسی را در شناسایی رویدادها، معاملات و عملیاتی که می تواند اثر با اهمیتی بر صورت های مالی داشته باشد یاری می رساند.

مراحل حسابرسی

مراحل حسابرسی از برنامه ریزی حسابرسی شروع می شود و تا ارائه گزارش حسابرسی ادامه دارد که به شرح زیر است:

  1. برنامه ریزی حسابرسی
  2. کسب شناخت از سیستم کنترل داخلی
  3. ارزیابی سیستم کنترل داخلی
  4. طراحی و اجرای آزمون کنترل ها
  5. برآورد خطر کنترل (CR)
  6. برآورد خطر عدم کشف (Cd)
  7. طراحی و اجرای آزمون های محتوی
  8. بررسی تکمیلی
  9. گزارش حسابرس

نکته: در صورتی که ارزیابی سیستم کنترل داخلی (مرحله 3) غیر موثر باشد از انجام مرحله 4 یعنی طراحی و اجرای آزمون کنترل ها خودداری می کنیم.

شرکت حسابداری مالی کده ارائه دهنده خدمات حسابرسی برای شما عزیزان گزانقدر می باشد.

ارسال نظر

نظرات کاربران