خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
صورت-معاملات-فصلی

صورت معاملات فصلی

صورت معاملات فصلی ماده 169 قانون مالیات های مستقیم چیست و اهمیت صورت معاملات فصلی در اقتصاد کشور چیست.

صورت معاملات فصلی اهمیت و تاثیر آن

اهمیت صورت معاملات فصلی

 

اهمیت ارائه صورت معاملات فصلی در نظام مالیاتی

مالیات نوعی مشارکت اجتماعی شهروندان به حساب می آید و به گونه ای تأمین‌کننده اهداف خرد و کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می باشد. تردیدی نیست که مالیات جایگاه و نقش اساسی در اقتصادهای پیشرفته دارد. و همچنین رسیدن به درآمدهای پایدار و سالم مانند مالیات نیازمند مشارکت اجتماعی شهروندان می باشد. برای دست یافتن به اهداف فوق هر کشوری باید ساختار، نهاد، قوانین و مقررات و ارتباطات کافی و لازم را در خود داشته باشد.
ارائه وتسلیم اطلاعات مورد نیاز از طرف مودیان اولین قدم و قسمت اصلی در نظام مالیاتی می باشد، به همین جهت صورت معاملات فصلی یکی از مهم‌ترین ابزارهای اطلاعاتی است که می‌تواند باعث شفافیت فعالیت های اقتصادی و به طبع آن از فرار مالیاتی جلوگیری می شود و برنامه‌ریزی های دقیق در تصمیم‌گیری‌ های اقتصادی حاصل می شود.
از نظر اصولی، نظام مالیاتی برای تحقق دادن به اهداف و مسئولیت‌های خود، اطلاعات لازم می بایست در اختیارش باشد. اطلاعات ثبت شده در صورت معاملات فصلی، زمینه‌ساز شفافیت در اقتصاد است و عدالت مالیاتی را به ارمغان می آورد. شفافیت اقتصادی از شاخصه ‌های اساسی توسعه و پیشرفت در نظام‌های مالی به حساب می آید زیرا  اعتماد دوسویه میان دولت و مردم را تضمین‌ می کند که در نهایت خود ضامن سلامت اقتصادی و اجتماعی در کشور در نظر گرفته می‌شود و ازطرفی، شفافیت تنها راه نظام‌مند و پایدار برای جلوگیری از فساد است.

 

تاثیرات صورت معاملات فصلی

ارائه و تسلیم صورت معاملات فصلی، هم می تواند باعث نظم و انضباط مالی و شفافیت در اقتصاد شود و هم رقابتی سالم و مناسب در مراودات اقتصادی ایجاد می‌کند که این کار از فعالیت‌های غیر قانونی و سودجویانه جلوگیری می‌کند و اعتماد و خوشبینی، جایگزین بدبینی و عدم اطمینان می‌شود و باعث تحقق عدالت مالیاتی می‌شود.
ارائه صورت معاملات فصلی در دو مبحث در توسعه و آبادانی کشور تاثیر گذار است، از یک‌ طرف با توسعه ی این سیستم، درآمدهای مالیاتی افزایش و فرار مالیاتی کاهش پیدا می کند و درنتیجه سهم درآمدهای مالیاتی در طرح‌های توسعه و عمران و آبادانی کشور افزایش خواهد یافت.
از طرفی دیگر، پویایی صورت معاملات فصلی در نظام مالی و اقتصادی کشور از شاخصه ‌های توسعه به حساب می آید، زیرا استفاده از یک سیستم جامع اطلاعات اقتصادی مودیان، باعث توزیع عادلانه‌تر درآمدها می شود، دستیابی به رشد اقتصادی را بالاتر می برد، توجه بیشتر به بخش خصوصی را افزایش می دهد و همچنین حساسیت بیشتر دولت در زمینه هزینه کرد اعتبارات و در نهایت اثربخشی در آن بیشتر خواهد شد، پس صورت معاملات فصلی، می‌تواند از مهم‌ترین عوامل پیشرفت و توسعه نظام مالیاتی، تحقق عدالت اجتماعی، توسعه و عمران و آبادانی کشور باشد.

 

قانون مالیات‌های مستقیم و صورت معاملات فصلی

طبق قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقوقی و حقیقی مکلف‌ هستند برای عرضه و فروش کالا و خدمات از صورتحساب فروش ( فاکتور فروش رسمی ) کالا استفاده کنند. مودیان حقوقی و صاحبان مشاغل مکلف می باشند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر کنند و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و بقیه اسناد درج کنند و فهرست معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند. ارسال اطلاعات برای خریدوفروش و پرداخت قراردادها به طور فصلی می باشد و باید طی یک و نیم ماه بعد از پایان هر فصل نسبت به تهیه و تسلیم آن اقدام کرد.
از این رو باهدف بهبود در شیوه و روند انجام امور اداری و کاهش بوروکراسی و تشریفات بیهوده اداری، رشد روزافزون سیستم صورت معاملات فصلی و همگام سازی آن با دانش روز، نقش غیر قابل انکاری در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارد. درنتیجه، با توجه به نقش مهم صورت معاملات فصلی در توسعه و تحقق اهداف نظام مالیاتی، سازمان امور مالیاتی در تلاش است موانع و مشکلات این سیستم مالیاتی را با تصمیم گیری های مناسب برطرف و متحول سازد. تحولی که با اصلاح و مکانیزه کردن سامانه ارائه و شفاف‌سازی اطلاعات، تکریم و رعایت عدالت و حقوق مودیان را به همراه خواهد داشت که تاثیر خیلی مهمی را در ارتقای درآمدهای مالیاتی و در نهایت توسعه و آبادانی کشور دارد.

مالی کده ارائه دهنده خدمات مالیاتی و مشاوره مالیاتی برای شما گرانقدران است.

ارسال نظر

نظرات کاربران