خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
صورت-معاملات-فصلی

اهمیت ارسال صورت معاملات فصلی در نظام مالیاتی

مالیات نوعی مشارکت اجتماعی شهروندان به حساب می آید و به گونه ای تأمین‌کننده اهداف خرد و کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می باشد.

اهمیت ارسال صورت معاملات فصلی

ارسال صورت معاملات فصلی

 

اهمیت معاملات فصلی

مالیات نوعی مشارکت اجتماعی شهروندان به حساب می آید و به گونه ای تأمین‌کننده اهداف خرد و کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می باشد. تردیدی نیست که مالیات جایگاه و نقش اساسی در اقتصادهای پیشرفته دارد. و همچنین رسیدن به درآمدهای پایدار و سالم مانند مالیات نیازمند مشارکت اجتماعی شهروندان می باشد. برای دست یافتن به اهداف فوق هر کشوری باید ساختار، نهاد، قوانین و مقررات و ارتباطات کافی و لازم را در خود داشته باشد. ارائه وتسلیم اطلاعات مورد نیاز از طرف مودیان اولین قدم و قسمت اصلی در نظام مالیاتی می باشد; به همین جهت صورت معاملات فصلی یکی از مهم‌ترین ابزارهای اطلاعاتی است که می‌تواند باعث شفافیت فعالیت های اقتصادی و به طبع آن از فرار مالیاتی جلوگیری می شود و برنامه‌ریزی های دقیق در تصمیم‌گیری‌ های اقتصادی حاصل می شود.


از نظر اصولی، نظام مالیاتی برای تحقق دادن به اهداف و مسئولیت‌های خود، اطلاعات لازم می بایست در اختیارش باشد. اطلاعات ثبت شده در صورت معاملات فصلی، زمینه‌ساز شفافیت در اقتصاد است و عدالت مالیاتی را به ارمغان می آورد. شفافیت اقتصادی از شاخصه ‌های اساسی توسعه و پیشرفت در نظام‌های مالی به حساب می آید زیرا  اعتماد دوسویه میان دولت و مردم را تضمین‌ می کند که در نهایت خود ضامن سلامت اقتصادی و اجتماعی در کشور در نظر گرفته می‌شود و ازطرفی، شفافیت تنها راه نظام‌مند و پایدار برای جلوگیری از فساد است.

 

 

تاثیر معاملات فصلی

 

ارائه و تسلیم صورت معاملات فصلی، هم می تواند باعث نظم و انضباط مالی و شفافیت در اقتصاد شود و هم رقابتی سالم و مناسب در مراودات اقتصادی ایجاد می‌کند که این کار از فعالیت‌های غیر قانونی و سودجویانه جلوگیری می‌کند و اعتماد و خوشبینی، جایگزین بدبینی و عدم اطمینان می‌شود و باعث تحقق عدالت مالیاتی می‌شود.


ارائه صورت معاملات فصلی در دو مبحث در توسعه و آبادانی کشور تاثیر گذار است، از یک‌ طرف با توسعه ی این سیستم، درآمدهای مالیاتی افزایش و فرار مالیاتی کاهش پیدا می کند و درنتیجه سهم درآمدهای مالیاتی در طرح‌های توسعه و عمران و آبادانی کشور افزایش خواهد یافت.
</span

ارسال نظر

نظرات کاربران