خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
شفاف-سازی-مبادلات-اقتصادی-با-ارسال-فهرست-معاملات-فصلی

شفاف سازی مبادلات اقتصادی با ارسال فهرست معاملات فصلی

در این مقاله به بررسی شفاف سازی مبادلات اقتصادی با ارسال فهرست معاملات فصلی میپردازیم

مبادلات اقتصادی و ارسال فهرست معاملات فصلی

شفاف سازی با صورت معاملات فصلی

 

دستاوردها و پیشرفت های مستمر فناوری ها، زندگی مردمان امروزی را در تمام حوزه ها دستخوش تغییرات قابل توجهی نموده است. اگر چه تاثیرات جانبی و غیر عمد در استفاده و گسترش فناوری ها در زمینه هایی مثب تخریب محیط زیست، آلودگی های صوتی و ماشینی شدن زندگی های شهری، بر کسی پنهان نیست و عواملی هشدار دهنده برای همه به حساب می آید، اما واقعیت این است که فناوری همانند هر پیشرفت بزرگ در دنیا مشمول مزایا و معایبی می باشد که با برنامه ریزی های دقیق و صحیح علمی، فرهنگ سازی و مشارکت عمومی به آسانی می توان در عین استفاده از مزایای بیشماری که دارد، خود را از پیامدهای نامطلوب و بعضا ناگوار آن، هرچند تدریجی و گام به گام، دور نگاه داشت.


سازمان امور مالیاتی کشور نیز، همچون سایر نهادهای دولتی و همسو با سایر کشورهای جهان، همواره تلاش کرده است تا با بهره گیری هوشمندانه از دستاوردهای فناوری پیشرفته و کارامد، بستر و امکانات لازم را جهت راحت تر شدن انجام امور مالیاتی و تحقق عدالت در این زمینه به ارمغان آورد. از آخرین موارد آن می شود به راه اندازی " سامانه ی ارسال الکترونیکی صورت معاملات"  اشاره کرد. به همین جهت و به منظور آگاهی بیشتر از راه و روش امور مربوط به اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و فواید استفاده از سامانه ی گزارش الکترونیکی فهرست خرید و فروش اشخاص، تصمیم گرفتیم تا با یکی از کارشناسان دفتر اطلاعات مالیاتی مکالماتی داشته باشیم.


ایشان درباره مزایای به کارگیری سامانه ی مذکور در جهت دستورالعمل های اجرایی ماده 169 مکرر، معتقد است که بعضی اهداف درون سازمانی در اجرایی کردن ماده 169 مکرر به کمک بروزترین فناوری های دنیا عبارت هستند از: کاهش بروکراسی ; تسهیل در ارسال فهرست معاملات در هر زمان از شبانه روز;  جلوگیری از اتلاف زمان با کاهش عبور و مرور به حوزه های مالیاتی ; بالا رفتن ضریب اطمینان در گزارشات ثبت شده در سامانه و کم شدن مراجعات به هیات های حل اختلاف مالیاتی به دلیل آنکه فروشنده و خریدار به صورت مستقیم و عدم دخالت اپراتور سازمان واین یعنی با مسوولیت خود مودی اقدام به وارد کردن اطلاعات و تسلیم فهرست معاملات می کنند ; شفافیت معاملات میان مودیان در تمام حساب ها ; دریافت عادلانه ی مالیات بر اساس مدارک و مستندات مکتوب ; و رضایت مودیان از پرداخت مالیات مربوط به خود . ایشان پیرامون مزایای مسائل برون سازمانی این سامانه هم به کمتر شدن حجم ترافیک شهری، کاهش آلودگی هوا و حرکت به سمت دولت الکترونیک اشاره کرد. او در انتهای این گفتگو بیان کرد که عدم صدور صورت حساب یا عدم درج شماره ی اقتصادی خود و طرف معامله مربوطه و یا بکارگیری از شماره ی اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا استفاده از شماره ی اقتصادی سایرین برای معاملات خود توسط مودیان و فعالان اقتصادی، شامل یک جریمه ی 11 درصدی غیر قابل بخشودگی (10% بابت عدم صدور صورت حساب و 1% بابت عدم ارسال صورت معاملات) از میزان معاملات اعلام نشده می شود.

ارسال نظر

نظرات کاربران