خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
تاریخچه-حسابداری-از-آغاز-تا-کنون

تاریخچه حسابداری از ابتدا تا کنون

در این مقاله قرار است تاریخچه حسابداری را مرور کنیم و از شروع حسابداری تار حسابداری مدرن با فناوری های جدید را بررسی کنیم

تاریخچه حسابداری از قدیم تا مدرن

ثبت معاملات تجاری و مالی از زمانی که مردم به تجارت و داد و ستد روی آورده بودند وجود داشته است. از نوشتن روی لوح های خشت مرطوب گرفته تا وارد کردن اطلاعات در سیستم های مالی آنلاین، حسابداری سابقه طولانی دارد که منشأ آن از اولین معاملات بین مردم دوران باستان بوده است.

صرف نظر از ابزارها، حسابداران کسانی بودند که به تجزیه و تحلیل داده ها، نگهداری کتاب ها و تفسیر اطلاعات مربوط به فعالیت های مالی و عملیاتی برای مشاغل، از مشاغل یک نفره تا شرکت های بزرگ پرداختند. اطلاعات مالی ثبت شده توسط آنها اطلاعات مفیدی را برای تصمیم گیری صاحبان مشاغل و سایر سازمانها و دولت ها فراهم آورده است.

 

تاریخچه حسابداری

 

مبدا حسابداری

حسابداری از همان زمانی شروع شد که جوامع تجارت خود را آغاز کردند. با توجه به کاوش و تحقیقات باستان شناسان شواهدی از سوابق حسابداری بر روی لوح های سفالی از مصر و بین النهرین، از اوایل 2000 تا 3300 سال پیش از میلاد پیدا کرده اند.

ریشه کلمه حسابداری از کلمه فرانسوی قدیم acont آمده است، که طبق حساب دیکشنری آنلاین ریشه شناسی، به حساب پول پرداخت شده اشاره دارد. اصطلاح فرانسوی قدیمی از اصطلاح لاتین computus مشتق شده است.

با گذشت زمان، تقریباً هر فرهنگ محاسبات ریاضی حسابداری را پذیرفت. اما این دوران رنسانس بود که یکی از اصول اساسی حسابداری دو طرفه را در صفحات یک کتاب ریاضی وارد کرد.

لوکا پاچیولی، یک فرد جدی ایتالیایی، ریاضیدان، نویسنده و دوست لئوناردو داوینچی، در مورد روش هایی نوشت که بازرگانان در ونیز از معاملات تجاری خود یادداشت می کردند. بر اساس مقاله ای از مورفی اسمیت، استاد حسابداری دانشگاهA&M     کورپس کریستی (Corpus Christi)، سیستم حسابداری یکی از پنج موضوعی بود که در کتاب وی تحت عنوان "همه چیز درباره حساب، هندسه و تناسبات" منتشر شد.

بر اساس این مقاله کتاب لوکا پاچیولی (Luca Pacioli) به طور گسترده ای توزیع و به چند زبان ترجمه شده است و شاید تنها كتاب درسی تا قرن شانزدهم باشد. این متن به دلیل توضیح حسابداری دوطرفه، عنوان "پدر حسابداری" را برای وی به ارمغان آورد.

 

تاریخچه حسابداری

 

اصول حسابداری

حسابداری دو طرفه شامل ثبت سوابق پولی است که از داخل و خارج جریان می یابد. هر معامله در دو ستون در یک دفتر ذکر شده است که دو حساب جداگانه بدهکار و بستانکار را نشان می دهد. از آنجایی که یک حساب حساب دیگر را خنثی می کند، جمع کل آنها باید برابر باشد.

بدهی ها : پولی که به حساب می آید. در سمت چپ دفتر ثبت شده است.

بستانکار : پولی که می رود در سمت راست ضبط شده است.

جالب اینجاست که پاچیولی این روش را ابداع نکرده است و زیرا ونیزی ها نحوه تجارت خود را ثبت می کردند. حسابداری به نام کوترولویویچ، از دوبروونیک (Dubrovnik) که اکنون بخشی از کرواسی است، بیش از 30 سال قبل از پاچیولی درباره روش حسابداری دو دفتره مطلب نوشت.

کوترولویویچ این روش را در یک نسخه خطی که از سال 1458 به جا مانده است توصیف کرده، که در مقاله ای در سایت انجمن ریاضیات آمریکا ذکر شده است.

با همه این تفاسیر پاچیولی شایسته اعتبار برای توصیف سایر اصطلاحات و مفاهیم حسابداری و مالی است است که امروز نیز استفاده می شود:

دفاتر حسابداری: معاملات با توجه به تاریخ ثبت شده در هنگام وقوع.

دفترچه ها : معاملات اختصاص داده شده به حساب های خاص (به عنوان مثال، موجودی بانکی شما به عنوان پول نقد در نظر گرفته می شود ؛ قبض دریافتی شما در لیست حساب های قابل پرداخت ذکر می شود)

مطالبات قابل دریافت : مبالغی که به مشتریان محاسبه می شود.

موجودیها : موادی که ممکن است در دست داشته باشید.

ورودی های پایانی : مانده ای که در پایان یک دوره زمانی در دفاتر ثبت می شود که بسته می شود و سپس به دوره زمانی بعدی منتقل می شود.

تراز آزمایشی : گزارشی که نشان می دهد بدهی ها و اعتبارات با هم مطابقت دارند.

 

تاریخچه قدیم حسابداری

 

رشد حرفه حسابداری

با توجه به شواهد و قرائن موجود انقلاب صنعتی موجب رشد حسابداری شد، زیرا شرکت های بزرگ نیاز به یافتن راه هایی برای فعالیت موثر داشتند.

تنها در قرن نوزدهم بود که سازمانهای حرفه ای برای حسابداران رسمی ابتدا در اسکاتلند و پس از آن انجمن حسابداران عمومی آمریکا تشکیل شد که بعداً به موسسه حسابداران رسمی دولتی آمریکا تبدیل شد.

اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری(GAAP)  استانداردهای حرفه ای برای گزارش اطلاعات مالی که پس از سقوط بازار سهام در سال 1929 و رکود بزرگ بوجود آمد. بنیاد حسابداری مالی، تاسیس شده در سال 1972، یک سازمان مستقل است که مسئول اداره استاندارد استانداردهای حسابداری مالی است. هیئت استانداردهای حسابداری دولتی(FASB) و همچنین  هیئت های تنظیم کننده استاندارد (GASB) مسئول نظارت بر (GAAP) است که اکنون نحوه صورت های مالی را تعیین می کند آماده شده است تا آنها اطلاعات مفید و قابل پاسخگویی را ارائه دهند.

حسابداری مدرن و تأثیر فناوری

فناوری اطلاعات را با سهولت بیشتری در دسترس قرار داده و شرکتها را قادر می سازد داده ها را به صورت لحظه ایی برای تجزیه و تحلیل کمی و کیفی دریافت کنند.

صاحبان مشاغل نیاز به تجزیه و تحلیل، مدیریت و ارائه اطلاعات مالی مطابق با استانداردهای صنعت و متناسب با نیاز مشتری دارند. سیستم های حسابداری برای رشد در یک شرکت و در صورت نیاز برای ادغام یکپارچه با سیستم های بزرگتر طراحی شده اند.

حداقل کاری که سیستم های حسابداری می توانند برای ما انجام دهند عملکردهایی مانند حساب های دریافتنی  یا حساب های قابل پرداخت، بسته شدن مالی، ضبط وقت و هزینه، حسابداری صندوق و پروژه و شناسایی و مدیریت درآمد را به صورت خودکار انجام دهند. به عنوان مثال، پیشرفت های رایانش ابری و موبایل دسترسی به داده های مالی را به صورت آنلاین و فوری به راحتی امکان پذیر کرده و به سازمان ها امکان تصمیم گیری فوری در صورت لزوم را میدهد.

در حالی که یک سیستم حسابداری موثر می تواند به پیشبرد شرکت کمک کند و به اهداف آن کمک کند، این فناوری تنها بخشی از این معادله است. حسابداران باید اطمینان حاصل کنند که مهارت های آنها می تواند مطابق با تحول دیجیتال در دنیای تجارت باشد. برخی از تحولات تغییر شغل شامل موارد زیر است:

  • تجزیه و تحلیل حسابداری : تصمیم گیرندگان می خواهند آماده شوند تا در صورت بروز فرصتی جدید عمل کنند. حسابداران می توانند برخی از بینشهای عمیق را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل و ارائه دهند، و مشتریان خود را در موقعیتی قرار دهند كه سریع تغییر جهت دهند.
  • داده های امن : حسابداران با اطلاعات مالی مانند اسناد مالیاتی کار می کنند، که ممکن است حاوی داده های حساس باشد که در معرض کلاهبرداری یا سرقت هویت قرار دارند. فناوری جدید برای جلوگیری از از بین رفتن یا سرقت اطلاعات محرمانه کار می کند.
  • بلاک چین (blockchain) : در حالی که با بیت کوین و ارزهای رمزپایه دیگر همراه است، اما فناوری بلاک چین (blockchain) می تواند هک کردن اطلاعات مالی را دشوار کند زیرا داده ها به همه طرفها ارائه می شود. طبق مقاله CPA Insider 2018، امنیت بلاک چین به طور بالقوه می تواند جایگزین سیستم سنتی ورود دو مرحله ایی شود.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد، هوش مصنوعی(AI) و یادگیری ماشین(Machine Learning) می توانند با به عهده گرفتن وظایفی مانند ثبت ارقام و تجزیه و تحلیل داده ها، هزینه ها را کاهش دهند و باعث افزایش کارایی شوند.

حسابدارانی که می توانند از فن آوری جدید استقبال کنند، ممکن است خود را در نقش جدیدی با مشتریان خود ببینند.

حسابداران با تلفیق دانش فنی خود با تفکر انتقادی، مهارت حل مسئله و تصمیم گیری، ممکن است فراتر از فقط ثبت و محاسبه اعداد، روش های جدیدی برای ارائه ارزش به مشتریان خود پیدا کنند. همه این ویژگی ها، خلاقیت ها و به روز بودن با دانش حسابداری وابسته به تلاش و مطالعه هر حسابدار می باشد. بدیهی است که با پیشرفت علم و تکنولوژی در آینده ای نزدیک حسابداری و علوم مالی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و تاریخچه حسابداری را درخشان تر خواهد کرد.

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • مهدی مهدی

    بسیار مفید بود

    • مالی کده
      مالی کده

      امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

  • ابوالقاسم رجبی ابوالقاسم رجبی

    لوکا پاچیولی ایتالیایی بود نه فرانسوی !!! فرا لوکا بارتولومئو دی‌پاچیولی (به ایتالیایی: Fra Luca Bartolomeo de Pacioli) معروف به لوکا پاچیولی (Luca Pacioli)‏ (۱۴۴۵–۱۵۱۷، ایتالیا) یک ریاضی‌دان و راهب فرقه فرانسیسکن بود که سامانه حسابداری دوطرفه (حسابداری دوبل) را تدوین کرد. به همین دلیل، وی را پدر حسابداری جهان می‌نامند. او ابداع‌کننده حسابداری دوطرفه بوده‌است.[۱] وی هم‌چنین، از دوستان نزدیک لئوناردو دا وینچی بود.

    • مالی کده
      مالی کده

      ممنون بابت درج دیدگاهتون. ایتالیا اصلاح شد.

  • زهرا زهرا

    بسیار علی

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. خوشحالیم بابت جلب نظر شما

  • F.gh F.gh

    ممنون، استفاده کردم. موفق و موید باشید

    • مالی کده
      مالی کده

      خوشحالیم که تاریخچه حسابداری مورد پسند شما واقع شده است.