خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
فرق حسابداری و حسابرسی چیست

فرق حسابداری و حسابرسی

در این مقاله قرار است به بررسی کوتاه و مفید در مورد مباحث حسابداری و حسابرسی و همچنین شباهت ها و تفاوت های حسابداری و حسابرسی و تعاریف آنها پرداخته شود

تفاوت حسابداری و حسابرسی و تعاریف آنها

فرق حسابداری و حسابرسی

 

حسابداری و حسابرسی دو فرآیند بسیار مهم مربوط به فعالیت های مالی و سوابق یک سازمان هستند. تفاوت حسابداری و حسابرسی یک موضوع آشکار است.

حسابداری و حسابرسی هر یک دنیای مربوط به خود را دارند. این موضوع درست است که این دو مبحث به یکدیگر بسیار مربوط هستند اما در عمل، اجرا و استانداردها بسیار متفاوت هستند و اهداف حسابداری و حسابرسی با یکدیگر فرق دارند.

حسابداری از ارکان اصلی سازمان ها و کسب و کارها به شمار می آید. نتیجه کار حسابداران ارائه گزارشات مالی است. اما آیا گزارشات مالی که توسط حسابداران تهیه شده است قبال اعتماد یا اتکا است؟

حل مساله قابل اتکا و صحیح بودن گزارشات مالی مانند صورت های مالی به کمک حسابرسان انجام می شود. یک حسابرس مستقل در نگاه کلی هویت آن شرکت و حسابداران را در یک طرف قرار می دهد و استفاده کنندگان گزارشات مالی به خصوص اشخاص برون سازمانی را در طرف دیگر و بعد از بررسی عملکرد مجموعه در ابعاد مختلف اظهارنظر خود را به وسیله گزارش حسابرسی ارائه می کند.

تفاوت حسابداری و حسابرسی 

امور مالی مهمترین عملکرد یا بخش در هر سازمان است و به عنوان ستونی قوی برای موفقیت آنها عمل می کند. هرگونه اشتباه در امور مالی منجر به نتایج فاجعه بار یا حتی مرگبار برای تجارت می شود. برای اطمینان از اجرای شفاف، زیر مجموعه های فعالیتهایی وجود دارد که تحت چتر امور مالی یعنی حسابداری و حسابرسی تعریف شده اند.

اما بسیاری از مردم بین آنها گیج می شوند و با آنها یا فعالیت ها یکسان رفتار می کنند. با این حال، هر دو از نظر دامنه کار و عملکرد بسیار متفاوت هستند.

تفاوت بین حسابداری و حسابرسی در این است که حسابداری به معنای حفظ صورتهای مالی یک شرکت است در حالی که حسابرسی به معنی بررسی صحت صورتهای مالی نگهداری شده توسط شرکت است. حسابداری برای معاملات روزانه انجام می شود در حالی که حسابرسی سه ماهه یا سالانه انجام می شود.

حسابداری به فرآیند نگهداری سوابق به روز شده برای هر معامله مالی یعنی فروش یا خرید هر مورد و تهیه صورتهای مالی مورد نیاز اشاره دارد.

در حالی که حسابرسی فرایندی است که در آن صورتهای مالی تهیه شده تحت فرآیند حسابداری برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی جهت صحت یا عدم صحت آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین، در حسابرسی گام هایی برداشته می شود تا به نظر برسد که آیا این صورتهای مالی مطابق چارچوب گزارشگری و قانونی تهیه شده است که به طور خاص برای تهیه و ارائه صورتهای مالی تعریف شده است.

 

تعریف حسابداری و حسابرسی

 

تعریف حسابداری

حسابداری به فرآیند جذب، طبقه بندی، جمع بندی، تجزیه و تحلیل و ارائه معاملات مالی، سوابق، صورتها، سودآوری و موقعیت مالی یک سازمان یا نهاد اطلاق می شود. حسابداری زبان تخصصی تجارت است.

کارهای حسابداری برای یک سازمان معمولاً توسط کارمندان آن سازمان انجام می شود. حسابداری تقریباً به طور مداوم انجام می شود. حسابداری در شاخه های مختلف مانند حسابداری هزینه، حسابداری مدیریت، حسابداری مالی و..... طبقه بندی می شود.

حسابداری همچنین به عنوان زبان تجارت شناخته می شود زیرا هر کسب و کار بر اساس ارقام یا اعداد خاصی اندازه گیری می شود و این اعداد با استفاده از حسابداری تهیه می شوند.

حسابداران از معاملات مالی روزانه برای یک شرکت یا مشاغل مراقبت می کنند. وظایف آنها می تواند وظایف مختلفی را شامل شود که از درآمد ورودی گرفته تا پرداخت های خروجی را شامل می شود. آنها ممکن است مسئول تعیین حقوق و دستمزد و کسر مالیات، پرداخت به فروشندگان، اجرای پول نقد، چک و پرداخت الکترونیکی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و آشتی کتابها در پایان سال باشند. وظایف حسابدار بسته به نوع حسابدار آنها نیز ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، پرینستون ریویو اظهار می دارد که وظایف یک حسابدار مالیاتی با یک حسابدار عمومی تفاوت زیادی دارد.

به زبان ساده، حسابداری را می توان با کمک سوالات زیر که اعداد خاصی را ارائه می دهد، به خوبی درک کرد:

  • در این ماه یا ربع یا سال جاری چند کالا فروخته می شود؟
  • مجموع هزینه های انجام شده در این ماه یا ربع یا سال چقدر است؟
  • آیا این شرکت در حال زیان دادن است یا سود کسب می کند؟
  • نسبت سود یا زیان در مقایسه با کل هزینه یا فروش چقدر است؟
  • نیروی کار یا کارکنان در سازمان چه قدرتی دارند؟
  • سهم فعلی بازار این سازمان چقدر است؟

تعریف حسابرسی

حسابرسی به بررسی مهم سوابق مالی یا صورتهای یک تجارت یا یک سازمان اطلاق می شود. حسابرسی برای همه اشخاص حقوقی واجب است. حسابرسی پس از تهیه نهایی صورتهای مالی و حساب ها انجام می شود.

حسابرسی شامل انجام بازرسی و حسابرسی قانونی صورتهای مالی، و دادن یک نظر منصفانه و بی طرفانه در مورد اینکه آیا صورتها و سوابق مالی  درست و منصفانه از وضعیت مالی واقعی شرکت هستند یا خیر. حسابرسان، معمولاً حسابرسی خارجی، وظیفه حسابرسی را طبق مقررات قوانین قابل اجرا از طرف سهامداران یا تنظیم کنندگان انجام می دهند. دامنه کار حسابرسی توسط قوانین قابل اجرا تعیین می شود. 

حسابرسی دارای دو دسته اصلی است. حسابرسی داخلی و حسابرسی خارجی. حسابرسی داخلی توسط یک حسابرس داخلی، معمولاً کارمند سازمان، انجام می شود. حسابرسی خارجی توسط حسابرسان خارجی، منصوب شده توسط سهامداران انجام می شود.

حسابرسان اغلب بسیاری از وظایف مشابه حسابداران را انجام می دهند، اگرچه وظایف بسیار متفاوتی نیز دارند. در حالی که حسابرسان و حسابداران شباهت ها و تفاوت هایی دارند، بسیاری از شرکت ها از این دو فرد به جای یکدیگر استفاده می کنند. بنابراین، تفاوت بین حسابدار و حسابرس دقیقاً چیست؟ بهترین پاسخ به این سوال این است که در حالی که هر دوی این افراد مسئول فرایندهای حسابداری یک شرکت هستند، یک حسابرس به طور کلی مسئول بررسی کار حسابدار است.
حسابرسی فرآیند بررسی، تأیید و ارزیابی صورتهای مالی سازمان است. از آنجا که صورتهای مالی با کمک سوابق حسابداری تهیه می شود، حسابرسی همچنین بررسی سوابق حسابداری را به صورت نمونه پوشش می دهد.

این روش قابلیت اطمینان و اعتبار اطلاعات حسابداری سازمان را که با استفاده از صورتهای مالی ارائه می شود ارزیابی می کند. حسابرسی زمانی آغاز می شود که فرآیند حسابداری مالی به پایان برسد و صورتهای مالی برای سال معین تهیه شود. حسابرسی را می توان به عنوان فعالیت و آخرین گام مالی نام برد.

داخلی هم می باشد یعنی توسط کارکنان داخلی و همچنین خارجی انجام می شود یعنی توسط موسسه حسابرسی خارجی مجاز یا یک حسابرس مستقل انجام می شود. اما حسابرسی خارجی ارزیابی کننده واقعی است.

 

 

تفاوت حسابرسی و حسابداری در چیست

شباهت و تفاوت حسابداری و حسابرسی

شباهت و تفاوت حسابداری و حسابرسی از موضوعات جذاب این دو حوزه کاری می باشد. هر کدام از این موارد ویژگی های مربوط به خود را دارند. حسابداری و حسابرسی در بسیاری از موارد درس های کیسانی را مطالعه می کنند و با یکدیگر شباهت دارند. اما تفاوت هایی هم دارند. مهمترین تفاوت حسابداری و حسابرسی در استانداردهای هر دو است. استانداردهای حسابداری با استانداردهای حسابرسی متفاوت است.

شباهت حسابداری و حسابرسی در مطالعات و حتی درس های دانشگاهی دلیل بر این نمی شود که در اجاری امور و عملیات شغلی یکسان باشند.

شباهت حسابداری و حسابرسی

بسیاری از فرایندهای اساسی حسابداری و حسابرسی مشابه هستند. هر دو نیاز به شناخت کامل اصول و اصول حسابداری دارند. به طور کلی هر دو توسط افرادی که مدرک حسابداری دارند انجام می شود. هر دو از روش های اساسی نگهداری دفتر، محاسبه و تجزیه و تحلیل استفاده می کنند.

 حسابداری و حسابرسی تلاش می کنند تا صورتهای مالی و سوابق بازتاب منصفانه ای از وضعیت مالی واقعی یک سازمان فراهم کنند.

تفاوت حسابداری و حسابرسی

تفاوت حسابداری و حسابرسی بر اساس موارد زیر برای شما شرح می دهیم:

  • تعریف حسابداری و حسابرسی

حسابداری ثبت سوابق معاملات مالی و تهیه صورتهای مالی است. اما حسابرسی بررسی انتقادی صورتهای مالی است تا در مورد انصاف آنها نظر دهد.

  • زمان سنجی

حسابداری به طور مداوم و با ثبت روزانه معاملات مالی انجام می شود. در حالی که حسابرسی اساساً یک فرایند دوره ای است و پس از تهیه حسابهای نهایی و صورتهای مالی، معمولاً به صورت سالانه انجام می شود.

  • شروع

حسابداری معمولاً از جایی شروع می شود که حساب به پایان می رسد. در حالی که حسابرسی همیشه از جایی شروع می شود که حسابداری به پایان می رسد.

  • دوره زمانی

حسابداری عمدتا بر معاملات و فعالیتهای مالی فعلی متمرکز است. در حالی که حسابرسی بر صورتهای مالی گذشته متمرکز است.

  • پوشش

حسابداری کلیه معاملات، سوابق و بیانیه های دارای پیامدهای مالی را پوشش می دهد. در حالی که حسابرسی به طور عمده صورتهای مالی و سوابق نهایی را پوشش می دهد.

  • سطح جزییات

حسابداری بسیار مفصل است و تمام جزئیات مربوط به معاملات مالی، سوابق و بیانیه ها را ضبط می کند. در حالی که حسابرسی معمولاً از صورتها و سوابق مالی به صورت نمونه استفاده می کند.

  • نوع بررسی

حسابداری شامل بررسی و تأیید جزئیات مربوط به کلیه صورتهای مالی و سوابق است. در حالی که حسابرسی ممکن است از طریق بررسی تست یا بررسی نمونه انجام شود.

  • تمرکز

تمرکز اصلی حسابداری ثبت و ارائه دقیق کلیه معاملات و صورتهای مالی است. در حالی که تمرکز اصلی حسابرسی بررسی صحت و قابلیت اطمینان صورتهای مالی و قضاوت در مورد اینکه آیا صورتهای مالی تصویری واقعی از وضعیت مالی واقعی واحد تجاری ارائه می دهند یا خیر.

  • هدف، واقعگرایانه

هدف از حسابداری تعیین وضعیت مالی، سودآوری و عملکرد است. در حالی که هدف حسابرسی افزودن اعتبار به صورتهای مالی و گزارشات شرکت است.

  • وضعیت حقوقی

حسابداری با درجاتی از اختیار با استانداردهای حسابداری اداره می شود. اما حسابرسی با استانداردهای حسابرسی اداره می شود و انعطاف پذیری زیادی را ایجاد نمی کند.

  • انجام شده توسط

حسابداری توسط حسابداران انجام می شود. در حالی که حسابرسی به طور کلی توسط حسابرسان واجد شرایط انجام می شود.

  • وضعیت

حسابداری معمولاً توسط یک کارمند داخلی شرکت انجام می شود. اما حسابرسی توسط یک شخص خارجی یا آژانس مستقل انجام می شود.

  • وقت ملاقات

حسابدار توسط مدیریت شرکت منصوب می شود. در حالی که حسابرس توسط سهامداران شرکت یا یک تنظیم کننده منصوب می شود.

  • انجام شده توسط

حسابداری توسط حسابداران انجام می شود. در حالی که حسابرسی به طور کلی توسط حسابرسان واجد شرایط انجام می شود.

  • وضعیت

حسابداری معمولاً توسط یک کارمند داخلی شرکت انجام می شود. اما حسابرسی توسط یک شخص خارجی یا آژانس مستقل انجام می شود.

  •  صلاحیت

صلاحیت خاص برای حسابدار اجباری نیست. اما برخی از صلاحیت های خاص برای حسابرس اجباری است.

  • نوع پاداش

حسابداری توسط کارمند شرکتی که حقوق می گیرد انجام می شود. در حالی که هزینه حسابرسی خاصی به حسابرس پرداخت می شود.

  • پرداخت حق الزحمه

حق الزحمه حسابدار، به عنوان مثال، حقوق توسط مدیریت ثابت می شود. در حالی که حق حسابرس توسط سهامداران تعیین می شود.

  •  تعیین محدوده

دامنه حسابداری توسط مدیریت شرکت تعیین می شود. در حالی که دامنه حسابرسی توسط قوانین یا مقررات مربوط تعیین می شود.

  •  ضرورت

حسابداری برای همه سازمانها در عملیات روزمره یا معمول ضروری است. در حالی که حسابرسی در عملیات روزمره ضروری نیست.

  •  تحویل دادنی ها

حسابداری صورتهای مالی را تهیه می کند به عنوان مثال صورت درآمد یا P / L، ترازنامه، صورت جریان نقدی، و غیره ؛ در حالی که حسابرسی گزارش حسابرسی را ارائه می دهد.

  •  گزارش ارسال

حسابها به مدیریت سازمان ارسال می شود. در حالی که گزارش حسابرسی به سهامداران ارائه می شود.

  • راهنمایی

حسابداران ممکن است پیشنهادهایی را برای بهبود حسابداری و فعالیتهای مرتبط با آن به مدیریت ارائه دهند. در حالی که حسابرس معمولاً پیشنهادهایی را ارائه نمی دهد، مگر در برخی موارد با الزامات خاص، به عنوان مثال بهبود در کنترل های داخلی.

  • مسئولیت

مسئولیت حسابدار به طور کلی با تهیه حساب ها پایان می یابد. در حالی که حسابرس پس از تهیه و ارائه گزارش حسابرسی مسئولیت دارد.

  • جلسات سهامداران

حسابدار در جلسه سهامداران شرکت نمی کند. در حالی که یک حسابرس ممکن است در جلسه سهامداران شرکت کند.

  • پیگرد قانونی

یک حسابدار معمولاً تحت تعقیب قرار نمی گیرد. در حالی که حسابرسان می توانند به دلایل مختلفی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

  • حذف

حسابدار توسط مدیریت برداشته می شود. در حالی که حسابرس می تواند توسط سهامداران حذف شود.

 

 

خلاصه تفاوت حسابداری و حسابداری

خلاصه فرق حسابداری و حسابرسی

حسابداری و حسابرسی هر دو برای یک سازمان مهم هستند. حسابداری و حسابرسی به ترتیب توسط کارمندان داخلی و شخص ثالث مستقل به طور جداگانه انجام می شود.

 تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد. حسابداری مستمر است؛ و بر ضبط و تهیه دقیق کلیه معاملات و صورتهای مالی متمرکز است. حسابرسی مستقل است. و بر ارزیابی انتقادی صورتهای مالی و ارائه نظر بی طرف در مورد صحت آنها تمرکز دارد.

 با این حال، آنها همچنین از برخی جهات مکمل یکدیگر هستند. حسابداران می توانند از دانش حرفه ای حسابرس بیاموزند و بهترین کارها را در کارهای حسابداری خود پیاده سازی کنند. حسابرس ممکن است برای شناخت کامل سیستم حسابداری یک سازمان و جنبه های فنی تجارت از حسابداران کمک بگیرد. اگر هرگونه تقلب یا خطایی شناسایی نشده باقی بماند فقط حسابرس مسئول خواهد بود.

حسابداری و حسابرسی دست به دست هم داده و به هم مرتبط هستند. کارهایی که توسط حسابدار انجام می شود یا تکمیل می شود توسط سازمان حسابرسی یا حسابرس مستقل تأیید و ثبت می شود.

برای شروع حسابرسی، چارچوب اساسی حسابداری باید توسط سازمان ایجاد شود. قابلیت اطمینان صورتهای مالی توسط حسابرسان ارزیابی می شود و آنها ارزش بیشتری به آن می افزایند.

آنها همچنین زمانی همکاری می کنند که یک سازمان بخواهد فرآیندهای حسابداری دقیق و موثری را تعیین کند. حسابرس می تواند کنترل ها و اقدامات حسابداری را که توسط یک حسابدار طراحی و اجرا شده است، آزمایش کند. حسابرسان می توانند به شناسایی شکاف های کنترلی و مناطق پرخطر و بهبود روند برای مدیریت بهتر ریسک کمک کنند.

به عبارت ساده، حسابداری عبارت است از پیگیری داده ها یا اطلاعات مالی در حالی که حسابرسی فرآیند اطمینان از صحت این سوابق مالی و عاری از تحریف با اهمیت است.

حسابداری و حسابرسی هر دو زمینه های تخصصی هستند، اما دامنه حسابرسی وسیع تر از حسابداری است زیرا نیاز به درک کامل اقدامات مختلف، قوانین مالیاتی، دانش استانداردهای حسابداری و استانداردهای حسابرسی و همچنین مهارت های ارتباطی نیز دارد.

به غیر از این، محرمانه بودن، صداقت، صداقت و استقلال الزامات اساسی هستند که هنگام انجام روش حسابرسی باید حفظ شوند. گزارشات ارائه شده توسط حسابرس برای استفاده کنندگان از صورت های مالی مانند طلبکاران، سهامداران، سرمایه گذاران، تامین کنندگان، بدهکاران، مشتریان، دولت و غیره برای تصمیم گیری منطقی مفید است.

اگرچه حسابداری را نمی توان پایین تر تلقی کرد، اما همچنین مستلزم آگاهی کامل از استانداردهای حسابداری، اصول، قراردادها و مفروضات و همچنین قوانین شرکتها و قوانین مالیاتی است. روش حسابرسی تنها زمانی انجام می شود که حسابداری به درستی انجام شود. نمی توان از آن غفلت کرد.

حسابداری یا حسابرسی

این سوال بیشتردر ذهن دانشجویان حسابداری و  معمولا کسانی که قصد دارند در حوزه حسابداری یا حسابرسی فعالیت داشته باشند به وجود می آید که آیا حسابداری بهتر است یا حسابرسی؟

این سوال جواب مشخصی ندارد و به خیلی عوامل در انتخاب آن بستگی دارد. در ابتدا هر نفر باید تفاوت حسابداری و حسابرسی را از نظر نوع کار و شغل مورد سنجش قرار دهد و علایق خود را هم در نظر بگیرید. حسابداری یا حسابرسی هر دو به عنوان شغل های خوب مخصوصا در کشور ما محسوب می شوند و بازار کار خوبی دارند.

حسابداران می توانند در شرکت های خصوصی و دولتی اعم از سازمان های دولتی، بانک ها وزارتخانه ها و بسیار از مراکز دیگر مشغول به کار شوند. حسابرسان هم می توانند در این مجموعه ها مشغول به کار شوند. یک فرق مهم در شغل آنها این است که معمولا حسابرسان در موسسات حسابرسی که به عنوان حسابداران رسمی فعالیت می کنند مشغول به کار شوند. البته حسابداران هم می توانند از رشته حسابداری وارد این موسسات شوند و مسیر شغلی خود را به عنوان حسابرس در این موسسات پیش ببرند.

حسابداری یا حسابرسی هر دو می تواند برای دانشجویان مناسب باشد. شرایط خودتان و آینده شغلی را بر اساس علایق خود بررسی کنید و سپس مسیر خود را پیش ببرید.

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • کامران صیفی کامران صیفی

    مطلب خوبی بود. متمایز با بقیه مطالب مشابه بود. مرسی

  • جواد جواد

    در کل به نظرم در حسابرسی با چالش های کمتری روبرو هستیم

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. اگر نسبت به حسابداری منظورتان هست بله همینطور می باشد. بر فعالیت حسابرسی به دلیل حساسیت در گزارش دهی و تصمیماتی که بر اساس همان گزارش ها گرفته می شود نظارت بیشتری می باشد. استانداردها اغلب رعایت می شوند در حسابرسی و سازمان حسابرسی نیز برای موسسات حسابرسی واحد کنترل کیفیت دارند. در کل در حوزه اجرا یعنی حسابداری چالش بیشتر می باشد چون به طور مستقیم هم با مالیات و بیمه در ارتباط هستند.

  • مچکرم مطلب خوبی بود

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. خرسند هستیم بابت جلب نظر شما

  • محمد امین اسماعیلی محمد امین اسماعیلی

    سلام وقت بخیر مطالبتون خیلی خوب و متمایز بود مرسی

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام و وقت بخیر. امیدواریم مفید واقع شده باشد برای شما و سایر دوستان

  • سلام من تازه وارد رشته ذانشگاهی حسابداری شدم چطور متونم تو این زمینه موفق بشم منظور اینکه واسه خودم در اینده مستقل کار کنم و هم درحد بیزینس باشه تا حقوق ثابت و چه مسبری رو انتخاب کنم تا هم از لحاظ موقعیت شغلی و هم درامدی بهترباشه

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام و درود. موارد و راه های بسیاری در مسیر موفقیت یک حسابدار وجود دارد. لطفا مدارک حسابداری و آموزش های حسابداری رو در زمینه های مختلف بررسی نمایید. علایق خود را هم در نظر بگیرید و با کارشناسان یا افراد با تجربه در این شغل مشورت بگیرید تا تصمیم مناسبی در این مسیر بگیرید.