خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
ده-مورد-از-ویژگی-یک-حسابدار-خوب

بررسی ویژگی های یک حسابدار خوب و حرفه ای

در این مقاله به بررسی 10 ویژگی که یک حسابدار برای رشد و تسلط به امور مالی بدان نیازمند است پراداخته شده است و عوامل پیشرفت یک حسابدار بررسی شده است

ویژگی های یک حسابدار خوب و حرفه ای

حسابداری شاید از نظر برخی اشخاص پر زرق و برق ترین گزینه شغلی موجود به نظر نرسد. اما این صرفا یک سلیقه و نظر شخصی است. حسابداری دنیای بیسار بزرگی دارد و پر از اتفاقات و ارتباطات و قوانین است. اگر کمی عمیق تر نگاه کنید به وسیله حسابداری، مجموعه گسترده ای از فرصت های شغلی را که در دسترس شما قرار دارد پیدا خواهید کرد.

شاید اگر به دور و اطراف خود نگاه کنید بسیاری حسابدار بشناسید. افرادی که دایره خانواده، دوستان و آشنایان و افراد سرشناس در این حوزه هستند. برخی از آنها حسابداران معمولی هستند و عده ای در جایگله شغلی مطلوبی در حسابداری قرار گرفته اند. به نظر شما فرق یک حسابدار ضعیف، معمولی و حسابدار خوب در چیست؟

عواملی وجود دارد که این فرق را در بین حسابداران ایجاد می کند. در ادامه مقاله 10 مهارت اصلی برای تبدیل شدن به یک حسابدار خوب را برای شما شرح می دهیم.

 

ده ویژگی یک حسابدار خوب

 

10 مورد از ویژگی های یک حسابدار خوب

قرار است در این قسمت از دلایل فرق بین یک حسابدار خوبپ، بد و معمولی آگاه شویم. بسیاری از حسابداران به دنبال حرفه ای شدن و به دست آوردن جایگاه مناسب در این حرفه هستند. سعی کردیم موارد مهمی در این زمینه گردآوری و در اختیار حسابداران قرار دهیم:

1. نوآوری حسابدار

حسابداری از روز اول ابزاری ضروری برای تجارت بوده است. هیچ پروژه ای بدون کنترل دقیق و کار کردن سخت بر روی اعداد، نمی تواند از زمین خارج شود. نوآوری لازم است زیرا با پیشرفت دنیای تجارت، الزامات حسابداری متناسب با آن نیز مورد نیاز است. اغلب، استخدام کنندگان به دنبال نامزدهایی با ایده های تازه می گردند  که آماده تأثیرگذاری بر آینده جهان حسابداری است.

 

2. درک کردن حسابدار

دستیابی به نیاز به نوآوری، نیاز به درک زمینه ای است که در آن کار خواهید کرد. جذب اطلاعات و داده های جدید، مدیریت پروژه یا ملاقات با مشتریان جدید ستون فقرات وظایف روزمره را تشکیل می دهد. بدین ترتیب، فهم سریع اطلاعات ضروری است و از طریق پرسیدن سوالات خوب و حساب شده است که می توانید مسائل را در کمترین زمان حل و فصل کنید. با درک انواع مختلف حسابداری شروع کنید.

 

3. ارتباطات حسابدار

بخشی از الزامات مهم در هر صنعت این را بدانید که ارتباطات حیاتی است. حسابداران باید اطلاعات پیچیده را به ساده ترین شکل ممکن منتقل کنند. خواه یک شرکت خارجی باشید که به نمایندگی از یک کارفرما استخدام شده اید و یا عضوی از یک تیم حساب های داخلی باشید، احتمالاً باید در کنار همکاران در هر سطح کار کنید. ارزیابی این مهارت ها زمانی شروع می شود که برای اولین نقش حسابداری خود اقدام می کنید.

 

4. آگاهی تجاری حسابدار

شاید کمی تعجب آور باشد که مردم این مورد را فراموش می کنند. در حالی کهبعضی از مهارت ها به پشت کار و هوش هیجانی و اجتماعی فرد بستگی دارد، اما نیاز به آگاهی تجاری بسیار مهم است. در واقع، آگاهی تجاری، داشتن دانش و دید لازم در مورد چگونگی و محل قرارگیری تجارت شما در بازار است. چگونه از جنبش های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تأثیر می پذیرد و چگونه می تواند روز به روز پیشرفت کند.

5. اشتیاق حسابدار

مانند هر نقشی، اشتیاق یکی از مولفه های اصلی است که استخدام کنندگان به دنبال آن می گردند. توانایی آوردن انرژی مثبت به تیم و اعتقاد واقعی به آنچه برای آن کار می کنید بسیار مهم است. اشتیاق مسری است و اگر شما اشتیاق و انرژی داشته باشید این را به تیم هم منتقل میکیند؛ این نشان می دهد که شما مایل به یادگیری تجارت خود هستید.

 

6. ابتکار عمل حسابدار

درک و اشتیاق نسبت به حرفه حسابداری بسیار عالیست اما ابتکار عمل هم لازم است. این ثابت می کند که شما می توانید به تنهایی کار کنید و یک شخص متفکر و مستقل هستید و به نوبه خود منجر به افزایش اعتماد به نفس شما می شود. اگر تصمیم بگیرید در مرحله بعدی شغلی خود حسابدار مستقل شوید برای آینده خود از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.

 

7. اعتبار / صداقت حسابدار

همه ما علاقمندیم که از یک سری برند های خاص برای پوشاک، تکنولوژی، خوراک و..... استفاده کنیم. بیشتر اوقات، دلیل انتخاب های ما به یک چیز برمی گردد: اعتماد. وقتی که در حال ایجاد شغل خود هستید، همین مورد اتفاق میافتد. شما می خواهید مردم به شما اعتماد کنند. اعتبار همانند ارزی است که می توانید با آن معامله کنید. با اعتبار بیشتر فرصت بیشتر می شود. از طریق ساختن یک برند معتبر، شما همچنین پایه های یک آینده روشن را می گذارید.

 

8. انعطاف پذیری حسابدار

تمایل به قرار دادن پیوند سخت حتماً توصیه می شود. مانند هر شغلی، شما در یک سطح سطح ابتدایی شروع خواهید کرد و به احتمال زیاد، می خواهید پیشرفت خود را ادامه دهید. این همیشه یک مسیر آسان نخواهد بود. توانایی کار در مهلت های محدود، جابجایی با نیازهای متعدد مشتری و مثبت ماندن از طریق چالش های دشوار مهارتی است که شما را در تمام طول زندگی حرفه ای خود نگه دارد. تاب آوری توانایی حفظ خونسردی و اعتماد به مهارت های شما است.

 

9. پایداری حسابدار

اگرچه این موضوع ممکن است در اولویت نباشد، اما موضوعی است که باید قبل از شروع سفر جذاب و پر چالش شغلی خود مورد توجه قرار دهید. شاید یکی از مزایا و جنبه های جذاب حرفه ای در حسابداری، انعطاف پذیری باشد. با این حال، ایجاد یک پایه محکم در اوایل کار خود نیز مهم است. تغییر شغل های مالی و حسابداری هر ساله می تواند یک ضرر باشد زیرا کارفرمایان به دنبال ثبات شغلی هستند که باعث پیشرفت خوبی میشود. اطمینان حاصل کنید که تعادل درستی پیدا کرده اید.

 

10. تجربه کاری بین المللی حسابدار

سرانجام، وجود یا تمایل به افزودن تجربه کاری بین المللی به رزومه خود، تیر دیگری به کمان شما می افزاید. اگرچه این ممکن است چیزی نباشد که بلافاصله قابل ثبت در رزومه شما باشد، اما ارزش وقت گذاشتن شما روی آن را  دارد .بسیاری از مشاغل تجاری به مرحله بعدی رشد سازمانی خود متمرکز شده اند و اغلب این امر به تجارت خارج از کشور مرتبط است.

سایر ویژگی های یک حسابدار خوب و حرفه ای

اگر می خواهد به یک حسابدار خوب و حرفه ای تبدیل شوید باید سعی کنید موارد بالا را مطالعه کرده و روی آنها سرمایه گذاری کنید. علاوه بر موارد فوق عوامل متعدد دیگری نیز به طور نهان و آشکار بر پیشرف و آینده شغلی هر حسابدار تاثیر دارد که آنها را مرور میکنیم:

مطالعه و کسب دانش

حسابداران و فعالان حوزه مالی می بایست به طور مکرر مطالعه داشته باشند و از قوانین روز این حوزه و مربوط به آن اطلاعات لازم را کسب کنند. مطالعه خودخوان همیشه باعث پیشرفت هر کارشناس در هر حوزه ای می شود. سعی کنید کتاب های اقتصادی، مالی، حسابداری و حتی روزنامه بخوانید.

شرکت در کلاس های آموزشی و سمینارها

بسیاری از موضوعات درسی و علمی وابسته به حسابداری نیاز به شرکت در کلاس های آموزشی و سمینارها دارد. همیشه هر موضوعی به صورت خودخوان امکان پذیر نیست و نیاز به شرکت در کلاس های آموزشی و سمینار های با کیفیت دارد. این جلسات باعث می شود ذهن شما بر روی بسیاری از موارد گشوده شود.

گواهی نامه های معتبر داخلی و بین المللی

در بسیاری از موارد برای استفاده از فرصت های شغلی نیاز به گواهی نامه های معتبر داخلی و بین المللی است. گواهی نامه های داخلی می تواند اعم از تحصیلات دانشگاهی یا گواهی نامه های صادره از مراکز رسمی صادر کننده مجوز یا مدرک باشد. گواهی نامه های بین المللی هم متعدد می باشد. ابتدا باید سنجیده شود برای چه کار و هدفی نیاز به آنها است و با توجه به این موارد اقدام به تحصیل و اخذ آنها کرد.

دانش و مهارت تکمیلی حسابداری

سعی کنید به همراه افزایش مهارت در حوزه حسابداری، مهارت های تکمیلی و با اهمیت مرتبط با حسابدرای را نیز فرا بگیرید. برای مثال برای یک حسابدار بسیار مناسب است که به قوانین مالیاتی هم آشنا باشد و حتی در کنار آن قوانین کار و بیمه را هم یاد بگیرد. برای رسیدن به جایگاه های شغلی بالا و مدیریتی، آشنایی و مهارت در این زمینه ها بسیار می تواند به حسابداران کمک کند.

شرایط جسمانی حسابدار

این مبحث بسیار جالب است. یک حسابدار خوب بهتر است شرایط جسمانی مناسبی داشته باشد. ورزش کند و حتی تناسب اندام داشته باشد. کدام کارفرما و یا کسب و کاری از حضور یک حسابدار با شرایط جسمانی ایده آل جلوگیری می کند! شرایط جسمانی حسابدار اگر مطلوب باشد اعتماد به نفسش هم بالا می رود.

ویژگی ها یک حسابدار تازه کار

اگر یک حسابدار تازه کار هستید یا قرار است وارد حرفه حسابداری شوید در مطالب بالا ویژگی های حسابدار خوب را مطالعه کنید. این ویژگی ها می تواند به هر حسابداری در هر سطحی کمک کند. مهم این است که شما از این موارد مطلع باشید و بر روی آنها تمرکز کنید.

از یک حسابدار تازه کار در ابتدای امر شاید توقعات بالایی وجود نداشته باشد، اما این شما هستید که در طی زمان خودتان را رشد می دهید. سعی کنید که ویژ"ی های عمومی و مثبت را در عناوین بالا مطالعه نمایید و به آنها عمل کنید. شور و اشتیاق و مطالعه و تئوریات در ابتدای کار به حسابداران تازه کار بسیار کمک می کند.

یک حسابدار تازه کار به مرور زمان می تواند با کسب مهارت ها و ویژگی ها بالا تبدیل به یک حسابدار خوب و حرفه ای شود.

ارسال نظر

نظرات کاربران