خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
اهمیت-حسابرسی

اهمیت و دلایل حسابرسی

در این مقاله به بررسی 6 دلیل اهمیت حسابرسی پرداخته ایم و اینکه چرا شرکت ها یا کسب و کارها به حسابرسی نیاز دارند!

اهمیت و دلایل حسابرسی

اهمیت حسابرسی را می توان با توجه به دلیل و نیاز متقاضیان مطرح کرد. حسابرسی یعنی رسیدگی به دفاتر، اسناد، مدارک و انجام سایر بررسی ها که توسط شخصی مستقل از تهیه کننده آن با هدف اظهار نظر نسب به صورت های مالی انجام می شود. البته حسابرسی تعاریف دیگری نیز دارد مانند فرآیندی سیستماتیک برای جمع آوری و ارزیابی بی طرفانه شواهد در مورد ادعاهای مدیریت در مورد فعالیت ها و رویدادهای اقتصادی با هدف مشخص کردن میزان انطباق این ادعاها یا اظهارات با معیارهایی که از پیش مشخص شده و گزارش دادن آنها به افراد ذینفع.

از داخل همین تعاریف می توان به نوع عملکرد و اهمیت حسابرسی پی برد و از تاثیرات مهم آن آگاه شد. به نظر شما چرا تقاضا برای حسابرسی وجود دارد؟ متقاضیان حسابرسی چرا به حسابرسی نیاز دارند؟

عواملی که سبب افزایش تقاضا و اهمیت حسابرسی شده است شامل موارد زیر است:

  1. اختلاف یا تضاد منافع بین تهیه کنندگان اطلاعات مالی با استفاده کنندگان آنها که به عبارتی همان تضاد منافع بین سهامداران و مدیران است.
  2. دسترسی نداشتن مستقیم استفاده کنندگانبه اطلاعات مالی و تهیه کنندگان آن.
  3. پیچیده بودن صورت های مالی.
  4. تنوع و گسترده بودن فعالیت های اقتصادی که پیامدهای اقتصادی در پی دارد.
  5. الزامات قانونی و اصرار ذینفعان بر حسابرسی مانند بانک ها یا سازمان امور مالیاتی.

همه این موارد می تواند اهمیت حسابرسی را در کسب و کارها نشان دهد.

 

دلایل اهمیت حسابرسی

 

حسابرسی مالی چیست؟

به محض ورود حسابرسان، آنها یک بررسی کامل و دقیق از سوابق مالی شرکت شما و هرگونه اظهارات ارائه شده توسط حسابدار (های) شما را انجام می دهند. حسابرسی جزئیات کوچکی را که سیستم شما از دست داده است پیدا می کند و آنها را در یک گزارش قرار می دهد. در حالی که انجام یک حسابرسی به صورت داخلی امکان پذیر است، بهتر است یک متخصص خارجی استخدام شود که با شرکت ارتباط نداشته باشد، بنابراین گزارش آنها موجب میشود دید بسیار مفیدی پیدا کنید. منظور از یک متخصص خارجی یا حسابرس خارجی همان حسابرس مستقل است. حسابرسی مالی به کمک یک حسابرسی مستقل گزینه مناسبی محسوب می شود.

حسابرس مستقل برای حسابرسی مالی، با بررسی صورت های مالی شما از ابعاد مختلف و ارائه گزارشات حسابرسی که در آن اظهارنظر می کند، باعث اطمینان خاطر تا حد بالایی می شود.

دلایل زیادی وجود دارد که شما باید مرتباً حسابرسی کنید، اما مهمترین آنها شامل پاسخگویی و اقدامات صحیح تجاری است.

 دلایل اهمیت حسابرسی صورت های مالی

اهمیت حسابرسی صورت های مالی را نمی توان در یک مقاله بیان کرد. یک حسابرس خوب نه تنها قادر است مشکلات شما را به سرعت پاک کند، بلکه به شما در بهبود عملکرد شرکت کمک می کند. اگرچه دلایل اصلی حسابرسی به لزوم ممیزی مالی تجارت شما و قانونمندی مربوط می شود، شما نباید جنبه روانشناختی را که هنگام معامله با نهادهای دیگر مانند بانک ها، مشتریان و سهامداران بسیار مهم است فراموش کنید. اگر شما به طور منظم حسابرسی مالی انجام دهید، اعتماد به نفس بیشتری از افرادی که با آنها کار می کنید و همچنین با نهادهای دولتی ایجاد می کنید.

حسابرسی صورت های مالی و ارائه آن به متقاضیان اعم از بانک ها، سازمان امور مالیاتی، سهامداران و سایر متقاضیان که قصد تصمیم گیری دارند، باعث می شود آنها از سازمان اطمینان خاطر پیدا کنند و تا حد بالایی شفافیت اطلاعات را از ویژگی های مثبت آن سازمان بدانند.

حالا در ادامه مقاله به دلایل و اهمیت حسابرسی صورت های مالی می پردازیم:

با حسابرسی یک نمای کلی خواهید داشت

هنگامی که حسابرسان به یافته های خود رسیدند، گزارش نهایی را به شما ارئه می دهند. از اینجا، شما یک تصویر کامل از نحوه کار کسب و کار خود خواهید داشت. حتی اگر زمان زیادی را صرف اطمینان از داشتن سوابق پاک و درست در شرکت خود و رعایت هر قانون ممکن کرده باشید، مطمئناً اشتباهات کوچکی وجود دارد که باید اصلاح شوند. 

علاوه بر این، گزارش به شما نشان می دهد که شرکت شما در کجا پایدار است و ثبات دارد. یک مدیر خوب باید بداند که وقت خود را کجا بگذراند و اولین قدم برای درک این مسئله این است که بداند دیگر لزوماً نباید به کجا تمرکز کند. به این تریتب به کمک حسابرسی می توان نقاط ضعف و قوت خودتان را تا حد زیادی شناسایی کنید.

دیدگاه جدید با حسابرسی

افراد  از جمله خودتان حتی در بهترین تیم ممکن نیز می توانند به اینکه اصلا اشتباه نمیکنند ایمان داشته باشند. این می تواند در آینده مشکلات قابل توجهی ایجاد کند، به همین دلیل انجام حسابرسی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای شما حیاتی است.

یک حسابرس خوب در مورد اینکه آیا شما انطباق کامل را نشان می دهید و یا نقص جدی در سیستم خود دارید، به شما اظهارات روشنی می دهد. آنها همچنین پیشنهادات مفیدی در مورد چگونگی حل آنها ارائه می دهند. اگر حسابرسی را زود انجام دهید، این می تواند به معنای تفاوت بین شکوفایی شرکت شما و تقلا در آینده نزدیک باشد. به همین موجب حسابرسی دیدگاه جدید به شما می دهد 

افزایش رتبه بندی اعتبار با حسابرسی

اگر کسب و کاری مستحکم و در حال گسترش دارید، بهتر است بانک، سهامداران و سرمایه گذاران خود همه چیز را در مورد آن بدانند. داشتن گزارش های حسابرسی منظم برای ارتباط شما با هر ذینفع یا موسسه مالی که با آن تجارت دارید بسیار مفید است. سرمایه گذاران تجاری شما می خواهند از موفقیتی که شرکت شما تجربه کرده است مطلع شوند و می خواهند از قابل اعتماد بودن شما اطمینان حاصل کنند.

اگر بانک شما اثبات قطعی در مورد داشتن منابع برای بازپرداخت وام داشته باشد، بانک شما تمایل بیشتری به شما خواهد داشت تا وام مقرون به صرفه تری به شما بدهد. از نظر آنها شما را در گروه کم خطر یا کم ریسک قرار می دهد. در مورد سرمایه گذاران نیز می توان همین حرف را زد، زیرا افزایش اعتماد به صورت های مالی شما اطمینان از پشتیبانی مستمر آنها در شرکت شما را تضمین می کند. حسابرسی صورت های مالی باعث افزایش اعتماد نزد سایرین می شود و ار نظر مراجع سنجش اعتبار باعث افزایش رتبه بندی اعتبار شما می شود. 

با حسابرسی قابل اطمینان تر شوید

اگر صاحب یک شرکت بزرگتر هستید که دارای سرمایه های برتر مدیریتی یا شرکتی است، حسابرسی های منظم می تواند در اظهارات شما اطمینان ایجاد کند و اطمینان حاصل کند که همه کارهای شما طبق برنامه پیش می رود.

 حتی اگر یک تجارت کوچک باشید و یا تازه کار خود را شروع کرده اید، از قابل اعتماد بودن شرکت خود برای سازمان امور مالیاتی بسیار سود خواهید برد. آنها می توانند به حسابرسی صورتهای مالی شما اعتماد کنند تا به نتیجه گیری در مورد سطح مالیات شما یا سایر موارد مربوط به حوزه مورد علاقه خود برسند.

نقشه راه به کمک حسابرسی

با یک حسابرسی مالی که به صورت حرفه ای انجام شده است، اطلاعات بیشتری در مورد اینکه کدام قسمت از کسب و کار شما روان پیش می رود و کدام یک از آنها نیاز به کمی سختگیری بیشتری دارید، خواهید داشت. برای مناطقی که هیچ خطایی نشان نمی دهند، می توانید کاملاً مطمئن باشید که نیازی به انجام مجدد محاسبات بیشتر در مورد طرح تجاری اصلی خود نخواهید داشت.

با این حال، مواردی که مشکلات قابل توجهی را نشان می دهند، نگاه دقیق تری را می طلبند. برای مثال چگونه آنها را اداره می کنید؟ و چگونه می توانید یک برنامه کارآمد تدوین کنید قبل از اینکه این اشتباهات به ظاهر جزئی به شرکت آسیب برساند؟

مسئولیت پذیری به کمک حسابرسی

شما می توانید از گزارش حسابرسی برای ارتقا حسابداری و پاسخگویی برای مدیران و کارمندان شرکت خود استفاده کنید. به هر حال، اگر کارمندان منفرد بدانند که شرکت مرتباً حسابرسی می شود، بیشتر بر حسابداری و مدیریت قابل اعتماد، تمرکز خواهند کرد. آنها همچنین قادر به اصلاح هرگونه نقص در کار خود هستند در حالی که این مشکلات کم است، اما می توانند کار خود را در آینده قابل اعتمادتر کنند. 

نتیجه :

داشتن حسابرسی منظم در صورت های مالی برای اعتماد پذیری شرکت ضروری است. حسابرسی به شما کمک می کند تا مسائل داخلی را ردیابی و حل کنید و به شما کمک می کند تا اطمینان بیشتری را به سرمایه گذاران، سهامداران، بانک ها و مقامات مالیاتی انتقال دهید. علاوه بر این، حسابرسی های دقیق به شما آرامش بیشتری می دهد و انرژی بیشتری برای برنامه ریزی برای آینده به شما خواهد داد.

ارسال نظر

نظرات کاربران