خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
شاخه-های-حسابداری-و-عملکرد

انتخاب شاخه های حسابداری

در این مقاله به بررسی و توضیح شاخه های حسابداری و همچنین بهترین شاخه حسابداری پرداخته ایم و آنها را به صورت دقیق توضیح داده ایم

انواع شاخه های حسابداری

حسابداری دنیای جذابی دارد و به دلیل گستردگی این حوزه، حسابداری به شاخه های مختلفی تقسیم شده است. در ادامه قرار است با شاخه های حسابداری بیشتر آشنا شویم. به همین ترتیب می توانید با توجه به سنجیدن آینده شغلی و سلایق خود در یک یا چند شاخه حسابداری مهارت کسب کنید و در آن فعالیت خود را ادامه دهید.

توجه داشته باشید که به طور مطلق نمی توان گفت که کدام شاخه حسابداری بهتر است؟ شما باید اهداف و خواسته های خودتان را جهت ورود به شاخه های حسابداری شناسایی کنید و بر اساس آنها تصمیم گیری کنید. به این نکته مهم نیم نگاهی داشته باشید که سلیقه و روحیات شما بسیار در تصمیم گیری های شما جهت تمرکز بر شاخه های حسابداری موثر است، پس آن را نادیده نگیرید.

 

شاخه های حسابداری و نحوه عملکرد آنها

 

قبل از شروع و صحبت از شاخه های حسابداری این موضوع را بدانید که شاخه های حسابدرای در انواع و اقسام مختلف می توانند تقسیم بندی و مقایسه شوند. ما 8 شاخه حسابداری پر کاربرد و معروف را برای شما آماده کرده ایم.

هشت نوع حسابداری مالی وجود دارد. هر شاخه به لطف پیشرفت های فناوری، اقتصادی یا صنعتی ایجاد شده است و کاربرد تخصصی خاص خود را دارد. اکثر حسابداران تمایل به تخصص در یک رشته دارند. اما به حسابدارن پیشنهاد می شود جهت پیشرفت شغلی در شاخه های حسابداری متعددی که مهم و مربوط هستند، مهارت کسب کنند. برخی از این شاخه های حسابداری برای مشاغل کوچک مهم هستند.

ما سعی کردیم شاخه های حسابداری زیر را بر اساس شغل های آن تقسیم بندی کنیم تا بتوانید درک بهتری از آینده شغلی و کار آن داشته باشید. شاید خواندن مطالب زیر باعث اخذ تصمیماتی در کار و آینده شما شود.

در این مقاله، ما موارد زیر را شرح خواهیم داد:

  • حسابداری مالی
  • حسابداری هزینه
  • حسابرسی
  • حسابداری مدیریتی
  • سیستم های اطلاعاتی حسابداری
  • حسابداری مالیاتی
  • حسابداری قانونی
  • امانتداری حسابداری

 بهترین شاخه حسابداری

همانطور که در توضیحات بالا مطرح شد نمی توان به طور خاص و قطعی شاخه های حسابداری را با هم مقایسه کرد و بهترین ها را انتخاب کرد. بهترین شاخه حسابداری با توجه به عوامل بسیاری برای شما یا دیگران شاید متفاوت باشد. بهترین شاخه حسابداری شاید از نظر برخی به دلایل خودشان با اناخاب شما مفپتفاوت باشد.

اما هر حسابدار با توجه به شرایط خودش مانند، توانایی ها، علایق، سلایق و پیچیدگی و سختی کار قادر است این موارد را مورد بررسی و سنجش قرار دهد. البته عوامل دیگری مانند حقوق و دستمزد در این شاخه ها و همچنین آینده شغلی و بازار کار آن نیز می تواند در انتخاب بهترین شاخه حسابداری برای شما موثر باشد.

مجدد تاکید می شود که قبل از انتخاب یک یا چند شاخه حسابداری برای ورود، تمام عوامل را بسنجید تا در آینده و با مرور زمان دچار مشکل نشوید.

شاخه حسابداری مالی

حسابداری مالی شامل ثبت و طبقه بندی معاملات برای تجارت است. این داده ها به طور کلی سوابق هستند، به این معنی که مربوط به گذشته است. 

همچنین شامل تهیه صورتهای مالی بر اساس این معاملات است. کلیه صورتهای مالی، از جمله ترازنامه و صورت سود، باید مطابق اصول پذیرفته شده و تسانداردهای حسابداری تهیه شود. کسب و کارها باید مجموعه ای از قوانین را که دولت تعیین کرده است دنبال کنند.

 شاخه حسابداری مالی مطابق با مقررات و استانداردهای فراگیر و مشخص شده انجام می شود و برای کارمندانی نیست که بتوانند تصمیمات مالی را تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری کنند حسابداری مدیریتی برای این منظور استفاده می شود. 

شاخه حسابداری هزینه ( بهای تمام شده )

حسابداری هزینه نوعی حسابداری مدیریتی محسوب می شود. حسابداری هزینه معمولاً در صنعت و تولید مورد استفاده قرار می گیرد، صنعتی که منابع و هزینه های زیادی برای مدیریت دارد. این نوعی حسابداری است که برای ارزیابی عملکرد شرکت به صورت داخلی استفاده می شود. 

حسابداری هزینه مربوط به ثبت و تجزیه و تحلیل هزینه های تولید است. شاخه حسابداری هزینه یا حسابداری بهای تمام شده به بررسی هزینه های ثابت (هزینه های ثابت و ثابت مانند اجاره) و متغیر یک شرکت (هزینه های تغییر یافته، مانند هزینه حمل و نقل) و چگونگی تأثیر آنها بر تجارت و نحوه مدیریت بهتر این هزینه ها می پردازد. 

شاخه حسابرسی

حسابرسی دو نوع دارد: حسابرسی خارجی و داخلی. در حسابرسی خارجی، شخص ثالث مستقلی صورتهای مالی شرکت را بررسی می کند تا از صحت ارائه آنها و مطابقت با اصول و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری اطمینان حاصل کند.

 شاخهحسابرسی داخلی شامل ارزیابی چگونگی تقسیم وظایف حسابداری توسط یک تجارت میشود، چه کسی مجاز به انجام وظیفه حسابداری است و چه رویه ها و سیاست هایی وجود دارد. طبق حسابداری، حسابرسی داخلی به یک کسب و کار کمک می کند تا کلاهبرداری، سو مدیریت و اتلاف منابع را به صفر برساند یا نقاط ضعف احتمالی در سیاست ها یا روش های خود را شناسایی و کنترل کند. 

شاخه حسابداری مدیریت

این نوع حسابداری که به عنوان حسابداری مدیریت نیز شناخته می شود، اطلاعات مربوط به عملکرد شرکت را به مدیران ارائه می دهد. تمرکز حسابداری مدیریتی ارائه داده هایی است که مدیران برای تصمیم گیری در مورد فعالیت های تجاری لازم دارند، نه اینکه کاملاً با اصول پذیرفته شده حسابداری مطابقت داشته باشند.

شاخه حسابداری مدیریت شامل بودجه بندی و پیش بینی، تجزیه و تحلیل هزینه، تجزیه و تحلیل مالی، بررسی تصمیمات کسب و کار گذشته و موارد دیگر است.

نکته : حسابداری هزینه که در بالا مطرح شد به نوعی حسابداری مدیریتی است.

شاخه سیستم های اطلاعاتی حسابداری

سیستم های اطلاعاتی حسابداری به طور خلاصه به عنوان AIS شناخته می شود که معادل Accounting Information Systems می باشد. شاخه سیستم های اطلاعاتی حسابداری خود را درگیر همه کارها با سیستم ها و فرآیندهای حسابداری و ساخت، نصب، کاربرد و مشاهده آنها می کند. این می تواند شامل مدیریت نرم افزار حسابداری و مدیریت حسابداران و کارمندان حسابداری باشد.

سیستم های اطلاعاتی حسابداری با چرخه های حسابداری بسیار در ارتباط هستند.

شاخه حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی شامل برنامه ریزی برای زمان مالیات و تهیه اظهارنامه مالیاتی است. این شاخه از حسابداری به مشاغل کمک کننده با مقررات تنظیم شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور مطابقت دارد. 

حسابداری مالیاتی همچنین به مشاغل کمک می کند تا مالیات بر درآمد و سایر مالیات و نحوه کاهش قانونی بدهی مالیات خود را دریابند. شاخه حسابداری مالیاتی همچنین تصمیمات مربوط به مالیات و سایر مسائل مربوط به مالیات را تجزیه و تحلیل می کند.

شاخه حسابداری مالیاتی به گونه ای حسابداری با رویکدر مالیاتی است.

شاخه حسابداری قانونی

حسابداری قانونی در امور حقوقی از جمله تحقیق در مورد کلاهبرداری، پرونده های حقوقی و حل اختلاف و ادعا متمرکز است و در کشور ما کارشناسان رسمی دادگستری معمولا این کار را انجام می دهند.

حسابداری قانونی یا شغل کارشناس رسمی دادگستری در شاخه حسابداری و حسابرسی می تواند به عنوان شغل دوم حسابداران تلقی شود.

شاخه حسابداری قانونی باید اطلاعات مالی را هنگامی که سوابق کامل نیستند بازسازی کنند. این می تواند برای رمزگشایی داده های جعلی یا تبدیل سیستم حسابداری نقدی به حسابداری تعهدی باشد. حسابداران قانونی معمولاً مشاورانی هستند که به صورت پروژه ای کار می کنند.

شاخه حسابداری امانت داری

این نوع حسابداری شاید برای شما نا آشنا باشد و حق هم دارید. این نوع حسابداری شاید در کشور ما به صورت علنی وجود نداشته باشد و جایی ندیده باشید. حسابداری امانت یا امانت داری به نوعی مربوط به مراودات امانی می باشد که در ادامه توضیح می دهیم. این نوع حسابداری به دلیل رواج مراودات امانی و تحت سرپرستی، در سایر کشورها وجود دارد.

این شاخه برای مدیریت املاک برای شخص یا تجارت دیگری است. حسابدار امانت داری هرگونه حساب و فعالیت مربوط به اداره و سرپرستی اموال را مدیریت می کند.

حسابداری امانتداری شامل حسابداری املاک، حسابداری امانی و وصول مالیات (انتصاب متولی دارایی های مشاغل در حوادثی مانند ورشکستگی) است. دلیل این نوع حسابداری و ذکر انتصاب متولی دارایی به دلیل توسعه صنعت بیمه در کشور های غربی مانند اروپا و آمریکا است.

ارسال نظر

نظرات کاربران