خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
3-نوع-حسابداری-اصلی

3 نوع اصلی حسابداری

در این مقاله به بررسی کامل سه نوع اصلی حسابداری پرداخته ایم که عبارت است از حسابداری مالیاتی، حسابداری مالی و حسابداری مدیریت. همچنین انواع روش های حسابداری را هم مورد بحث قرار داده ایم.

معرفی انواع اصلی حسابداری

 در کل شاخه های حسابداری متعدد است و در این مقاله قرار است سه نوع اصلی حسابداری را بیشتر بررسی کنیم. انواع اصلی حسابداری معادل، حسابداری مالیاتی، حسابداری مالی و حسابداری مدیریت هستند. اتلاق اصلی بودن به دلیل اهمیت و پر کاربرد بودن آن در بین شاخه های حسابداری یا انواع حسابداری است و بیشتر حسابداران در این سه شاخه فعالیت می کنند یا حداقل با آنها در ارتباط می باشند.
حسابداری مدیریت برای انواع مشاغل و مدیریت مفید است و حسابداری مالیاتی به خاطر قوانین مالیاتی و سازمان امور مالیاتی مورد نیاز است. حسابداری مالی نیز در اکثر کسب و کارها رایج است و از عناصر اصلی در بین انواع حسابداری است. حسابداری مالی نقش بسیار مهمی در اجرای چرخه حسابداری دارد.

حسابداری مالیاتی

در این نوع حسابداری، کلیه سوابق و گزارشات مطابق مقرراتی که توسط مقامات مالیاتی وضع شده است، تهیه می‌شوند. کسب و کارها و سازمان ها می‌توانند یک حسابدار مالیاتی استخدام کنند که متخصص در زمینه حسابداری و مالیات باشند که باعث اطمینان از منطبق بودن سوابق حسابداری با قوانین حسابداری و مالیاتی موجود باشد و بتواند انتقال این اطلاعات به اظهارنامه مالیاتی و در کل انجام تکالیف مالیاتی را پیگیری و اجرا کند.

همه کسب و کارها نیزا به حسابداری دارند و به همراه آن با قوانین مالیاتی هم سر و کار دارند. همین دو عامل باعث می شود که کسب و کارها به حسابداری مالیاتی نیاز پیدا کنند و در پی جذب حسابداری مالیاتی باشند. حسابداری مالیاتی همان حسابداری است اما با چاشنی قوانین مالیاتی. به عبراتی حسابداری مالیاتی وظیفه اش عملیاتی کردن حسابداری مرتبط به امور مالیاتی است.

در بسیاری از کسب و کارها به دلیل سادگی و پیچیده نبودن نوع فعالیت مرتبط با مالیات و استانداردهای حسابداری، صرف یک حسابدار مالیاتی وجود دارد که هم امور مالی را پیگیری می کند و هم درگیری های مالیاتی را حل. رفع می کند. این کارفرمایان با اینکار سعی در مدیریت هزینه های حقوق و دستمزد حسابداری دارند. ایده ی جذب حسابدار مالیاتی فکر خوبی است اما به شرطی که حسابدار مربوطه توانایی برنامه ریزی و انجام تکالیف مالیاتی را داشته باشد و از پس آنها گذر کند.

در سازمان های با حجم کار بالا و پیچیده و همچنین برخی کسب و کارها که نوع خاصی از فعالیت را انجام می دهند، شاید یک حسابدار مالیاتی به تنهایی با توجه به منفرد بودن ایشان و سطح مهارت ایشان نتاوند نتایج خوشایندی را به دست آورد و عدم توانایی مناسب در انجام این امور به هر دلیلی، می تواند باعث خسارت و تحمیل هزینه های اضافی برای مجموعه شود. پس همیشه استخدام حسابداری مالیاتی به تنهایی گزینه اصلی، مناسب و قطعی نیست و همه شرایط می بایست بررسی شود. در ادامه سعی می شود در مورد مشاور مالیاتی و مشاوره مالیاتی بیشتر صحبت شود.

بعضا برخی شرکت ها و صاحبان مشاغل در کنار خود مشاور مالیاتی دارند. مشاور مالیاتی یک فرد خبره در امور مالیاتی است که امور مالیاتی را با توجه به قوانین و مقررات مدیریت و کنترل می کند و معمولا حسابداران مالیاتی برای پیگیری و انجام مباحث مالیاتی زیر نظر آنها فعالیت می کنند.

حسابداران مالیاتی بسیار بازار کار خوبی دارند زیرا امروزه کمتر کسب و کاری است که به حسابداری نیاز نداشته باشد و با مالیات هم مرتبط نباشد. یکی از چالش های حسابداری مالیاتی به دلیل حساسیت بالای آن به خاطر امور مالیاتی، استخدام حسابدار مالیاتی است. استخدام همیشه درد سرهای مخصوص خود را دارد و خاطر حساس بودن وظایف حسابدار مالیاتی، استخدام ایشان هم می تواند از پرچالش ترین استخدامی ها باشد. علاوه بر اینکه حسابداری مالیاتی حائز اهمیت است، همکاری با یک حسابدار مالیاتی معتمد، کاربلد، مسولیت پذیر و قابل اطمینان هم بسیار مهم است.

حسابداری مالی

حسابداری مالی با در نظر گرفتن وام دهندگان و سرمایه گذاران بالقوه و همچنین اصول پذیرفته شده حسابداری انجام می‌شود. اگر شرکتی قصد تأمین مالی خرید یا سرمایه گذاری جدید را دارد، استفاده از این روش‌های استاندارد حسابداری به سرمایه گذاران و وام دهندگان کمک می‌کند تا اطلاعات دقیق سلامت اقتصادی یک کسب و کار را دریافت کنند. یکی از اصلی ترنی وظایف حسابداری مالی تهیه صورت های مالی است.


برخی مشاغل کوچک معمولاً نیازی به استفاده از اصول پذیرفته شده حسابداری و روش تعهدی آن ندارند. مطابق قوانین سازمان امور مالیاتی، هر مشاغلی که محصول تولید، خرید یا فروش می‌کند، باید از اصول مالی مشخصی پیروی کند.
مشاغل بزرگ معمولاً حسابداران را در داخل سازمان یا شرکت استخدام می‌کنند تا به آنها کمک کند این اصول و استانداردهای حسابداری را رعایت کنند.

حسابداری مالی به امور جاری و سوابق اطلاعات می پردازد و معمولا در شرکت ها بسیار رایج است. معمولا در شرکت های کوچک حسابداری مالی استخدام نمی کنند و برای صرفه جویی در حقوق و دستمزد حسابداری از حسابدار مالیاتی استفاده می کنند که امور مالیاتی آنها را هم پیگیری کند.

حسابداری مالی در شرکت های متوسط و بزرگ از ارکان اصلی و واجبات است.

حسابداری مدیریت

این دسته از حسابداری از اصول پذیرفته شده حسابداری پیروی نمی‌کند اما از روش‌های استاندارد حسابداری که در دانشکده‌های حسابداری آموزش داده می‌شود پیروی می‌کند.
در اینجا تمرکز بر تولید صورتهای مالی مانند بودجه، هزینه یابی محصول، پیش بینی جریان نقدی و گزارشهای تجزیه و تحلیل کسب و کار است. گزارش‌های استاندارد مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد به گونه ای تولید می‌شوند که به مدیران در تجزیه و تحلیل تصمیمات گذشته و برنامه ریزی برای آینده کمک می‌کنند.

حسابداری مدیریت در شرکت های متوسط و بزرگ بسیار حائز اهمیت است. حسابداران مدیریت در این سازمان ها گزارشات خاص و به روز مدیریتی برای تصمیم گیری های بسیار مهم در مجموعه ارائه می کنند. به همین موجب نحوه تهیه و اعتماد به این گزارشات بسیار مهم است. گزارشاتی مدیریتی اگر مشکل داشته باشد می تواند باعث اخذ تصمیمات اشتباه و نا به جا شود و باعث آسیب دیدن مجموعه می شود.

حسابداری مدیریت با حسابداری مالی بسیار در ارتباط است. البته نه تنها با حسابداری مالی، بلکه با سایر بخش های واحد مالی و حتی با واحد های فروش و بازاریابی و منابع انسانی و سایر بخش های می تواند جهت جمع آوری و بررسی اطلاعات مرتبط باشد و از آنها جهت تهیه و تنظیم گزارشات مدیریتی استفاده کند.

مشاغل کوچک فقط ممکن است از پیش بینی‌های نقدی استفاده کنند. شرکت‌های بزرگتر، خصوصاً تولید کنندگان، از گزارش‌های بیشتری استفاده خواهند کرد.

 

دو روش حسابداری نقدی و تعهدی

دو روش حسابداری کدامند؟

دو روش حسابداری وجود دارد: نقدی و تعهدی.

بیشتر مشاغل کوچک می‌توانند از هر دو روش استفاده کنند.

 روش حسابداری نقدی

روش حسابداری نقدی ساده‌ترین روش است. وقتی پول وارد می‌شود، درآمد ثبت می‌شود. و وقتی پول خارج میشود، هزینه ای ثبت می‌شود. حسابداری نقدی همانطور که از اسمش پیداست با ورود و خروج پول همه چی ثبت می شود.

روش حسابداری اعتبار

در حسابداری تعهدی، درآمد هنگامی که به دست می‌آید ثبت می‌شود، نه وقتی که پول واقعاً وارد شود. یک شرکت می‌تواند خدماتی را انجام دهد و برای مشتری فاکتور صادر کند. حتی اگر مشتری هنوز هزینه ای را پرداخت نكرده باشد، درآمد همچنان در دفتر‌ها ثبت می‌شود.
هزینه‌ها با درآمد حسابداری تعهدی مطابقت دارند، به این معنی که همزمان با درآمد ثبت می‌شوند. بنابراین اگر یک نقاش خانه مجبور باشد برای یک کار رنگ بخرد، کل درآمد کار و هزینه رنگ همزمان در دفتر‌ها ثبت می‌شود. دقیقاً زمان خرید رنگ مهم نیست.

ارسال نظر

نظرات کاربران