خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
چه-دارایی-هایی-در-شرکت-شما-قابل-استهلاک-است

چه دارایی هایی در شرکت شما قابل استهلاک میباشد؟

در این مقاله بررسی کوتاهی راجع به دارایی های قابل استهلاک و نحوه محاسبه آن پرداخته اییم.

دارایی هایی قابل استهلاک

اگر فکر می کنید چه چیزی قابل استهلاک است، می توانید اکثر انواع دارایی های مشهود مانند ساختمانها، وسایل نقلیه تجهیزات، ماشین آلات و مبلمان را قابل  استهلاک حساب کنید. همچنین می توانید برخی از دارایی های نامشهود مانند حق ثبت اختراع، حق چاپ و نرم افزار رایانه ای را استرداد کنید.
اساساً، وقتی چیزی مستهلک می شود، ارزش آن کاهش می یابد. در حسابداری، هنگامی که هزینه ثبت شده یک دارایی ثابت به طور سیستماتیک کاهش می یابد تا زمانی که ارزش دارایی صفر یا ناچیز شود، به عنوان استهلاک شناخته می شود.

 

 

چه دارایی هایی در شرکت شما قابل استهلاک میباشد

استهلاک در حسابداری چیست؟


استهلاک یک روش حسابداری است که یک شرکت تجاری برای محاسبه ارزش نزولی دارایی خود استفاده می کند.
با تخصیص هزینه یک دارایی خریداری شده در مدت زمانی که انتظار می رود مورد استفاده قرار گیرد، مشاغل می توانند در طی چندین سال مقدار کمتری از هزینه را به جای یک کسر بزرگ در سال خریداری شده، کسر کنند.

هدف از این کار تطبیق هزینه دارایی ها با درآمد حاصل از استفاده از دارایی است. همچنین، بدستآوردن ارزش دارایی به شما امکان می دهد صورت حساب های مالیاتی را کاهش دهید.

چه چیزی را نمی توان استهلاک حساب کرد؟

شرکت ها تمام اموال خود را استهلاک حساب نمیکنند. اقلام کم هزینه با طول عمر کوتاه به عنوان هزینه های تجاری ثبت می شوند. می توانید این هزینه ها را در سالی که متحمل شده اید، یادداشت کنید.
به عنوان مثال، لوازم اداری اقلام هزینه ای هستند در حالی که چاپگری که برای مدت طولانی تری استفاده می کنید، یک دارایی ثابت است که هر ساله استهلاک می شود.

کدام دارایی منسوخ نمی شود؟

همه دارایی های قابل استهلاک، دارایی های ثابت هستند اما همه دارایی های ثابت قابل استهلاک نیستند. برای استهلاک یک دارایی، باید آن دارایی ارزش خود را به مرور از دست بدهد. به عنوان مثال، زمین یک دارایی ثابت غیر قابل استهلاک است زیرا ارزش ذاتی آن تغییر نمی کند.
شما نمی توانید ملک را برای استفاده شخصی و دارایی های نگهداری شده برای سرمایه گذاری جزئی از استهلاک حساب کنید.

نمونه هایی از دارایی های غیر قابل استهلاک عبارتند از:

زمین

دارایی های جاری مانند پول نقد در دست، مطالبات قابل دریافت

سرمایه گذاری هایی مانند سهام و اوراق قرضه

دارایی شخصی (برای تجارت استفاده نمی شود)

املاک اجاره ای

مجموعه هایی مانند یادگاری، هنری و سکه

نمونه هایی از ارزش گذاری دارایی ها

دارایی های مشهود مانند:

ساخت ماشین آلات

وسایل نقلیه

ساختمان های اداری

ساختمانهایی که برای درآمد اجاره می کنید (هم ملک مسکونی و هم تجاری)

تجهیزات، از جمله رایانه

اگر در ملک اجاره ای خود اصلاحاتی انجام داده باشید، واجد شرایط استرداد آن هستید.
دارایی های نامشهود مانند حق ثبت اختراع، حق چاپ، نرم افزار کامپیوتر قابل استهلاک است.

چه چیزی به عنوان دارایی قابل استهلاک واجد شرایط است؟

دارایی های قابل استهلاک، دارایی های تجاری واجد شرایط استهلاک هستند برای واجد شرایط بودن به عنوان دارایی قابل استهلاک، ملک باید شرایط زیر را داشته باشد:

شما باید مالک باشید

شما باید از آن در تجارت یا فعالیت درآمدزایی خود استفاده کنید

حداقل باید یک سال عمر مفید داشته باشد

چرا دارایی ها از بین می روند؟

دارایی های ثابت، مانند تجهیزات و وسایل نقلیه، هزینه های اصلی هر شغل است. پس از مدت زمان مشخص، این دارایی ها منسوخ شده و باید جایگزین شوند. دارایی ها برای محاسبه هزینه بازیابی که در طول عمر مفید دارایی های ثابت متحمل شده اند، مستهلک می شوند. این به عنوان یک روش استفاده می شود تا دارایی را در پایان عمر خود یا هنگام نیاز به فروش آن جایگزین کنید.

از آنجا که برای کاهش درآمد مشمول مالیات استفاده می شود، استهلاک بار مالیاتی را کاهش می دهد. با این حال، استهلاک یک هزینه غیر نقدی است و هیچ تاثیری در جریان نقدی یا مانده واقعی نقدینگی شما ندارد.

چگونه دارایی های قابل قیمت گذاری را محاسبه می کنید؟

روش های مختلفی برای استهلاک دارایی وجود دارد. با استفاده از روش استهلاک خط مستقیم، کسب و کار هر دوره حسابداری همان هزینه استهلاک را می گیرد. این هزینه دارایی منهای ارزش باقیمانده است که بر تعداد سالهای عملکرد تقسیم شده است.

دانستن اینکه چه چیزی در طول یک سال قابل استهلاک است و به شما کمک می کند تا از هزینه های زیاد و نتایج مالی بسیار متغیر جلوگیری کند.

ارسال نظر

نظرات کاربران