خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
معادله-حسابداری-چیست؟

معادله حسابداری چیست؟

این مقاله به این پرسش که معادله حسابداری چیست پاسخ میدهد و همچنین فرمول های لازم برای محاسبه آن

معادله حسابداری و فرمول آن

فرمول یا معادله حسابداری



فرمول معادله حسابداری که به عنوان معادله ترازنامه نیز شناخته می شود، دارایی ها = بدهی ها + حقوق صاحبان سهام است.معادل انگلیسی معادله حسابداری (Accounting Equation) می باشد.

این معادله پایه تمامی معادلات  حسابداری  است. این معادله باید توسط اطلاعات موجود در ترازنامه یک شرکت پشتیبانی شود. معادله حسابداری پایه و اساس حسابداری دوگانه است زیرا نشان می دهد که همه دارایی ها با وام گرفتن پول یا پرداخت پول به سهامداران شرکت تأمین می شوند.

مانند تمام معادلات ریاضی در معادله حسابداری هم دو طرف تساوی باید با یکدیگر برابر باشند. و این معادله همیشه ثابت است و هیچ چیز دیگری نباید آن را به هم بزند.

ترازنامه نمایش دقیق تر و پیچیده تری از معادله حسابداری است و منطبق بر معادله حسابداری می باشد. این نشان می دهد که کل دارایی های یک کسب و کار برابر است با کل بدهی ها و حقوق صاحبان سهام. به عبارت دیگر، تمام کاربردهای سرمایه (دارایی ها) برابر با تمام منابع سرمایه است (بدهی: بدهی ها و حقوق صاحبان سهام).

روش دیگر برای بررسی معادله آن:

حقوق صاحبان سهام = دارایی ها - بدهی ها

معادله حسابداری را اغلب معادله حسابداری اساسی می نامند.

سه عنصر در فرمول معادله حسابداری کدامند؟

 

فرمول معادله حسابداری / فرم معادله حسابداری

فرمول حسابداری :

دارایی = بدهی + حقوق صاحبان سهام

بنابراین، بیایید نگاهی به همه عناصر معادله حسابداری بیندازیم.

 


درک معادله حسابداری 

درک معادله حسابداری :

وضعیت مالی هر کسب و کار، کوچک یا بزرگ، بر اساس دو جزء اصلی ترازنامه ارزیابی می شود: دارایی ها و بدهی ها. حقوق صاحبان سهام، بخش سوم ترازنامه است. معادله حسابداری نمایانگر نحوه ارتباط این سه جزء مهم با یکدیگر است. معادله حسابداری معادله اساسی حسابداری یا معادله ترازنامه نیز نامیده می شود.

در حالی که دارایی ها منابع ارزشمند تحت کنترل شرکت را نشان می دهند، بدهی ها نشان دهنده تعهدات آن است. بدهی ها و حقوق صاحبان سهام نشان می دهد که چگونه دارایی های یک شرکت تامین مالی می شود. اگر از طریق بدهی تأمین شود، به عنوان بدهی نشان داده می شود، و اگر از طریق انتشار سهام خالص به سرمایه گذاران تأمین شود، در حقوق صاحبان سهام نشان داده می شود.

معادله حسابداری به ارزیابی اینکه آیا معاملات تجاری انجام شده توسط شرکت به طور دقیق در دفاتر و حسابهای آن منعکس شده است، کمک می کند.

 

دارایی ها


اولین قسمت معادله حسابداری دارایی ها است. دارایی ها چیزهایی با ارزش هستند که متعلق به یک کسب و کار هستند.

دسته های مختلفی از دارایی های تجاری شامل دارایی های بلند مدت، دارایی های سرمایه ای، سرمایه گذاری ها و دارایی های مشهود وجود دارد. آنها با وام گرفتن از وام دهندگان، دریافت پول نقد از صاحبان و سهامداران یا ارائه کالا یا خدمات به دست آمدند.

دارایی های جاری کسب و کار شامل پول نقد و حساب های دریافتی است، در حالی که دارایی های بلند مدت شامل اسناد قابل دریافت است. اقلامی مانند تابلو های نقاشی، دارایی و تجهیزات، دارایی سرمایه ای محسوب می شوند. اوراق بهادار متعلق به یک شرکت مانند سهام و اوراق قرضه را سرمایه گذاری می نامند. دارایی های نامشهود موجود در ترازنامه شرکت شامل علائم تجاری، سرقفلی، حق ثبت اختراع و حق چاپ است.

در معادله حسابداری آمده است که مقدار دارایی ها باید برابر با بدهی ها به اضافه ارزش سهامدار یا مالک باشد.

تعهدات


قسمت دوم معادله حسابداری بدهی ها است. تعهداتی که به شرکتها و افراد دیگر بدهکار هستند، بدهی محسوب می شوند و می توانند در زمره بدهیهای جاری و بلند مدت دسته بندی شوند.
بدهی های جاری در یک ترازنامه، سررسید شده در سال، شامل حساب های قابل پرداخت، دستمزد یا حقوق و دستمزد قابل پرداخت و مالیات های قابل پرداخت است. بدهی های بلند مدت معمولاً مربوط به موسسات و بانکهای وام دهنده میباشد و شامل اسکناس های قابل پرداخت و احتمالاً درآمد بدون عایدی است.
درآمد کسب نشده از پولی که هنوز برای خدمات یا محصولی که هنوز تحویل نگرفته اید دریافت کرده اید، تعهدی محسوب می شود.

حقوق صاحبان سهام


قسمت سوم معادله حسابداری حقوق صاحبان سهام است. درآمدی که سهامدار شرکت می تواند پس از پرداخت بدهی ادعا کند حقوق صاحبان سهام است.

حقوق صاحبان سهام برابر است با کل دارایی های یک شرکت منهای کل بدهی های آن این را می توان در ترازنامه یافت و یکی از مهمترین معیارها برای ارزیابی سلامت مالی یک شرکت برای تحلیلگران است.

سهامداران ارزش خالص یا دفتری یک شرکت را نشان می دهد.

 

 

محدودیت های معادله حسابداری

اگرچه ترازنامه همیشه متعادل می شود، معادله حسابداری اطلاعاتی در مورد عملکرد خوب یک شرکت به سرمایه گذاران ارائه نمی دهد. در عوض، سرمایه گذاران باید اعداد و ارقام را تفسیر کرده و خود تصمیم بگیرند که آیا شرکت دارای بدهی های بسیار زیاد یا بسیار اندک، دارایی های شرکت کافی یا شاید دارایی های شرکت زیاد نیست، یا این که به درستی برای تأمین رشد بلندمدت هزینه های شرکت را تامین مالی می کند.

 

حسابداری بخش مهمی از اداره یک کسب و کار است. اما، این بدان معنا نیست که شما باید حسابدار باشید تا اصول اولیه را درک کنید. بخشی از اصول این است که چگونه دارایی های خود را پرداخت می کنید با بدهی تأمین می شود یا با سرمایه پرداخت می شود. برای مشاهده تفاوت از معادله حسابداری استفاده کنید. 

 

معادله حسابداری برای چه مواردی استفاده می شود؟

معادله حسابداری برای چه مواردی استفاده می شود؟

در سیستم گزارشگری مالی، یکی از صورتهای مالی (ترازنامه) همچنان نقش اساسی را ایفا می کند و کاربردهای مهمی دارد. ترازنامه، قبل از هر چیز، مالکان را با مدیریت، وضعیت دارایی یک نهاد اقتصادی آشنا می کند. آنها از ترازنامه خواهند فهمید که مالک چه چیزی دارد، یعنی کمیت و کیفیت منابع شرکت که شرکت می تواند در اختیار داشته باشد و چه کسانی در ایجاد این منابع دخیل بوده اند.
ثانیاً، با توجه به ترازنامه، مشخص می شود که آیا شرکت قادر خواهد بود تعهدات خود را نسبت به اشخاص ثالث (سهامداران، سرمایه گذاران، طلبکاران، خریداران، فروشندگان و غیره) به زودی پوشش دهد یا خیر. ثالثاً، محتوای اقلام سرمایه و بدهی امکان استفاده از آن را برای کاربران داخلی و خارجی فراهم می کند. به عنوان شکل اصلی گزارشگری مالی، ترازنامه به شما امکان می دهد ترکیب و ساختار دارایی های یک شرکت، نقدینگی و گردش دارایی های جاری، در دسترس بودن حقوق صاحبان سهام و بدهی ها، وضعیت و پویایی مطالبات و بدهی ها و همچنین اعتبار و قابلیت پرداخت بدهی یک شرکت را تعیین کنید. 


داده های ترازنامه به شما امکان می دهد کارآیی قرار دادن سرمایه شرکت، کفایت آن برای فعالیت های اقتصادی فعلی و آینده، اندازه و ساختار منابع وام گرفته شده و همچنین تأثیر جذب آنها را ارزیابی کنید. بنابراین، ترازنامه آموزنده ترین شکل برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی وضعیت مالی یک نهاد اقتصادی است و بدون معادله حسابداری، ایجاد این گزارش مالی ممکن نخواهد بود. بنابراین، برای مشاغل بزرگ و کوچک این معادله ضروری است.


برای انجام فعالیتهای اقتصادی، شرکت به بودجه نیاز دارد و این وجوه باید توسط شخصی به شرکت داده شود. وجوه متعلق به شرکت دارایی نامیده می شود. مالک، موسس، بخشی از این دارایی ها را ارائه می دهد. مقدار کل وجوه کمک شده توسط آنها سرمایه اولیه نامیده می شود.


اگر مالک تنها کسی باشد که مشارکت داشته باشد، معادله دارایی = دارایی صاحب منصفانه خواهد بود. با این حال، دارایی ها ممکن است توسط شخص دیگری که مالک نیست، مشارکت داشته باشد. بدهی شرکت به این دارایی ها بدهی نامیده می شود. بنابراین، در حال حاضر این معادله به شکل زیر ظاهر می شود: دارایی ها = بدهی ها و حقوق صاحبان سهام.
سمت چپ و راست معادله همیشه با هم منطبق هستند زیرا دارایی های یکسانی از دو نظر در نظر گرفته می شوند. برابری در دو طرف معادله برای همیشه حفظ می شود و به تعداد معاملات تجاری بستگی ندارد.

نکته: معادله حسابداری به ثبت دقیق کلیه معاملات حسابداری کمک می کند. با این حال، حتی اگر متعادل باشد، هیچ تضمینی برای حذف اشتباهات یا تقلب وجود ندارد. علاوه بر این، نمی تواند اطلاعات زیادی در مورد وضعیت مالی شرکت ارائه دهد. صاحبان مشاغل و سرمایه گذاران برای درک بیشتر تراز ها باید جداگانه به تجزیه و تحلیل  امور بپردازند.
چرا معادله حسابداری همیشه در تعادل است؟

هر تراکنش مالی حداقل شامل دو حساب است. این نشان می دهد که یک کسب و کار چه چیزی دریافت کرده و چه چیزی در عوض داده است. به عنوان مثال، می تواند به صورت نقدی (دارایی ها کاهش یابد) برای به دست آوردن موجودی (افزایش دارایی ها) یا گرفتن وام از بانک، همزمان افزایش دارایی ها و بدهی ها را به همراه می آورد.


یعنی تغییرات می تواند در یک طرف معادله صورت پذیرد و یا یکی در طرف راست و دیگری در طرف چپ معادله.


معادله حسابداری نقش مهمی را به عنوان اساس سیستم حسابداری دوبل یا همان 2 طرفه ایفا می کند.

 

معادله حسابداری و ارتباط آن با جهان هستی و زندگی انسان ها


معادله حسابداری معمولاً به صورت دارایی = بدهی + خالص ارائه می شود. این بدان معناست که مجموع دارایی های یک کسب و کار، همه چیز از پول نقد گرفته تا دارایی تا صورت حساب های پیش پرداخت، باید برابر مجموع بدهی های آن (بدهی ها، وام ها و اجاره نامه ها، درآمد معوق) به علاوه هرگونه حقوق صاحبان سهام در آن تجارت باشد. این معادله از دو جهت قابل بررسی است. اول، همیشه همه چیز رو به متعادل شدن می رود. اگر یک کسب و کار، دارایی جدیدی به دست آورد، باید از دارایی دیگری (مانند پول نقد)، از بدهی (مانند وام) یا از حقوق صاحبان سهام (مانند سود انباشته) برای این کار استفاده کند. این تغییر سرمایه من را به یاد اولین قانون ترمودینامیک از کلاس شیمی دبیرستان می اندازد، انرژی ایجاد یا نابود نمی شود. من معتقد هستم که پول صرفاً نوعی انرژی است که ما برای ایجاد زندگی در این جامعه معامله می کنیم و تغییر می دهیم. یادگیری استفاده از این انرژی، به جای ترسیدن از آن، بخش مهمی از ایجاد رفاه است. در تمام طول روز، در هر روز از زندگی خود، چرخه هایی را معامله می کنیم که وقتی به درستی کار می کنند، دائماً متعادل می شوند. تجارت بر اساس زمان و منابع مبادله پول است. ما به کمک هم در مورد نیازهایمان برای درمان مشابه در مواقعی که به آنها نیاز داریم مبادرت می کنیم، همه دنیا اینگونه کار می کنند. من صبح زود از خواب بیدار می شودم که از زمان بدست آمده برای مدیتیشن، مطالعه و ورزش استفاده می کنم. منطقی است که در نظر بگیریم که در زندگی و مشاغل خود چه معامله می کنیم و در آن تجارت چه چیزی دریافت می کنیم. این گونه می توانید تعادل را احساس کنید. انرژی از بین نمی رود بلکه تبدیل می شود، زمان از بین نمی رود بلکه در کار دیگری استفاده می شود. این تعادل در تمام دنیا باقی است و نمونه بارز آن نیز در معادله حسابداری آشکار هست.

 

مثالی از معادله حسابداری:

برای شرکتی که حسابهای دقیق دارد، هر معامله تجاری حداقل در دو حساب آن نشان داده می شود. به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار از یک نهاد مالی مانند بانک وام بگیرد، پول وام گرفته شده دارایی های شرکت را افزایش می دهد و بدهی وام نیز به میزان معادل افزایش می یابد.

 یا به عنوان مثال اگر یک کسب و کار با پرداخت پول نقد مواد اولیه بخرد، منجر به افزایش موجودی (دارایی) و کاهش سرمایه نقدی (دارایی دیگر) می شود. از آنجا که در هر معامله انجام شده توسط یک شرکت دو یا چند حساب تحت تأثیر قرار می گیرد، سیستم حسابداری به عنوان حسابداری دوبار نامیده می شود.

 

نتیجه نهایی در مورد محاسبه معادله حسابداری

معادله حسابداری فرمولی حیاتی برای درک و در نظر گرفتن آن در مورد سلامت مالی تجارت شماست. معادله حسابداری تقریباً در هر جنبه حسابداری تجاری شما عاملی تاثیر گذار و مهم است.

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • حمیدرضا حمیدرضا

    سلام بسیار مفید بود ممنونم

    • مالی کده
      مالی کده

      از رضایت شما خرسندیم

  • عالی بود

    • مالی کده
      مالی کده

      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید واقع شده

  • ممنونم

    • مالی کده
      مالی کده

      تشکر از همراهی شما

  • امیر امیر

    ممنون

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. بابت جلب نظر شما خرسند هستیم. موفق باشید

  • معین معین

    خیلی خوب و روان توضیح دادید .ممنون

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. از این که مبحث معادله حسابداری مورد توجه شما قرار گرفته خوشحال هستیم.

  • محمدرضا جهان بخشی محمدرضا جهان بخشی

    سلام بسیار مفید بود

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. از اینکه نظرتان را درج نمودید تشکر می کنیم.

  • منصور منصور

    بسیار عالی. سپاسگزارم

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. خرسندیم که مقاله معادله حسابداری مورد قبول شما واقع شده است

  • علیرضا بختیاری علیرضا بختیاری

    خوب بود

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. امیدواریم از مطالعه مقاله معادله حسابداری بهره لازم را برده باشید.

  • سعید سعید

    بسیار ساده و روان توضیح داده بودید. سپاس فراوان

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. از اینکه مقاله معادله حسابداری مورد پسندتون واقع شده خرسندیم. موفق باشید.

  • تصادف کردیم ۱میلیون خسارت وارد شده و بیمه ۹ میلیون پرداخت کرده ..ثبتش به چه صورتیه؟ ممنونم

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. اگر هزینه باعث کاهش ارزش می شود، برای دارایی مربوطه استهلاک ثبت کنید ، بانک را بدهکار و ما به التفاوت را درآمد غیر عملیاتی شناسایی نمایید. اما اگر هزینه باعث کاهش ارزش نشده در سرفصل هزینه مربوطه آن را بدهکار نمایید، ح پرداختنی بابت هزینه را بستانکار (اگر تعمیرات دارین)، بانک بدهکار و به حساب پرداختنی بنندید و ما بقی مجدد درآمد غیر عملیاتی.)

  • عبدالحسين تيمورى عبدالحسين تيمورى

    لطفاً بطور مختصر و خلاصه منظور از نسبت مالكانه كه بانكها براى وام در نظر ميگيرند چيست كه يكى از بانكها ميگويد حداقل بايد ١٥٪؜ باشد ؟ لطفاً بطور مثال با ارقام ترازنامه و بصورت عددى از يك ترازنامه فرضى محاسبه فرماييد. سلام با پوزش از توضيحات بالا سردرگم شدم لطفاً راهنمائى بفرماييد با سپاس تيمورى

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام و درود . یک ترازنامه عادی و ساده را در نظر بگیرید که 1000 ریال سرمایه دارد، 200 ریال بدهی دارد، پس به طور طبیعی طرف راست ترازنامه یعنی دارایی ها هم باید 1200 ریال ارزش داشته باشد. اگر بخواهیم این موضوع را تفسیر کنیم : یعنی 1200 دارایی متشکل از 1000 سرمایه و 200 بدهی است، یعنی 200 واحد بدهی 200 واحد دارایی را تشکیل داده است. زمانی که شما قرار است از بانک تسهیلات یا وام دریافت کنید، برای بانک بسیار مهم است که چه مقدار از دارایی های شما تحت مالکیت کامل حقوق صاحبان سهام است (به عبارتی بدهی بابت آن دارایی وجود ندارد)، حال بانک ها متصور می شوند اگر شما به تعهدات خود در برابر آن بانک عمل نکنید یا به عبارتی مثلا اقساط وام خود را پرداخت نکنید، آیا می توانند دارایی های شما را مصادره نمایند؟ یا به توضیح دیگر آیا دارایی های شما که قرار است توسط بانک مصادره شود به صورت خالص است یا خیر، پس اگر نسبت سرمایه شما بر روی دارایی ها 15 یا 20 درصد باشد، به این معنی است که 20 درصد دارایی شرکت به صورت خالص تحت مالکیت سهامداران است و بدهی یا تعهدی بابت آنها در قبال اشخاص ثالث وجود ندارد. موفق باشید

  • مهلا مهلا

    یک مسئله حقوق صاحبان +بدهی =دارای آقای ماهی در اول فروردین ماه تصمیم به تاسیس تعمیرگاه تلویزیون گرفت بدین منظور ابتدا به اقدام به پروانه کسب کرده وسپس ۱۵ فروردین ماه در بانک سپه شعبه ۱۴ امام جمعه یک حساب جاری افتتاح می کند به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به عنوان سرمایه تعمیرگاه واریز می کند؟

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. هم می تواند به عنوان سرمایه باشد و هم می تواند به عنوان قرض به آن مجموعه باشد. اگر به نیت قرض باشد حساب های پرداختنی (جاری شرکا یا سهامداران) بستانکار می شود. اما اگر به نیت سرمایه باشد حساب سرمایه بستانکار می شود. موفق باشید.

  • فاطمه فاطمه

    آقای رضایی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۰ میلیون ریال وام قرض‌الحسنه دریافت کرد واین مبلغ به حساب بانکی تعمیرگاه واریز شد و مقرر شد مبلغ ذکر شده در اول بهمن ماه باز پرداخت شود . میخوام تشخیص و ماهیت و مبلغ بدست بیارین ممنون

    • مالی کده
      مالی کده

      هنگام دریافت وام: بانک بدهکارسود و کارمزد دوره های آتی بدهکار * تسهیلات دریافتی بستانکار

  • در ۱/2شرکت به دلیل نیاز بیشتر ۵۰ میلیون وام از بانک رسالت دریافت کرد و این مبلغ به همان رسالت واریز شد

  • سلام می تونم شماره ای داشته باشم که واتساپ داشته باشه آخه من خیلی سوال دارم