خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
هزینه-سربار-چیست

هزینه سربار چیست

هزینه سربار چیست، انواع هزینه سربار و چگونگی محاسبه هزینه سربار

بررسی هزینه سربار و انواع آن

سربار

جالب است بدانید که سربار در فرهنگ لغت فارسی به معنی بار اضافی ، اضافی بار، گرفتاری یا اسباب زحمت است. واژه سربار بسیار مهم است که در کجا و با چه منظوری استفاده می شود. در این قسمت هدف از توضیحات و معنی سربار در حوزه مالی و حسابداری است که بیشتر در حسابداری صنعتی و فرآیند تولید مورد استفاده می باشد. تعریف سربار در حسابداری صنعتی یا واحد های تولیدی، هزینه های غیر مستقیمی است که در فرآیند تولید به ان واحد اقتصادی تحمیل می شود.

برای درک بهتر سربار با توجه به معانی آن دقت کنید که توجه اصلی یک تولید کننده در تولید یک کالا یا ارائه خدمات هزینه هایی است که به طور مستقیم در بهای تمام شده آن دخیل است مانند مواد اولیه در ساخت محصول یا هزینه حقوق و دستمزد در فروش خدمت ، اما در واقعیت هزینه های سربار به طور غیر مستقیم بهای تمام شده را تحت تاثیر قرار می دهد و به عبارتی به بهای تمام شده تحمیل می شود. به همین موجب به هزینه های غیر مستقیم و تحمیلی به بهای تمام شده سربار می گویند. با ما همراه باشید تا در ادامه اطلاعات بیشتر و تخصصی تری در مورد سربار کسب نمایید.

 

تعریف هزینه های سربار

 

هزینه سربار چیست؟

هزینه سربار به هزینه های جاری شغلی مربوط می شود که مستقیماً به ایجاد یک محصول یا خدمات مربوط نمی شود. این مهم برای اهداف بودجه بندی و همچنین تعیین میزان هزینه شرکت برای محصولات یا خدمات خود برای کسب سود مهم است. به طور خلاصه، هزینه سربار هزینه ای است که برای حمایت از شرکت شما انجام می شود در حالی که ارتباط مستقیمی با یک محصول یا خدمات خاص ندارد.

به طور کلی هزینه های اضافی هزینه های تجاری هستند که به عملکرد روزمره کسب و کار مربوط می شوند. برخلاف هزینه های عملیاتی، سربارهای اضافی را نمی توان در واحد هزینه یا فعالیت تجاری خاصی ردیابی کرد. در عوض، آنها از فعالیتهای کلی درآمدزا کسب و کار پشتیبانی می کنند.

به عنوان مثال، یک شرکت خرده فروشی خودرو برای محل کسب و کار در منطقه ای با فضای اضافی برای قرار دادن نمایشگاه، مبلغ بالایی اجاره می پردازد. اجاره حق بیمه یکی از هزینه های سربار این شرکت است. یک شرکت باید هزینه های سربار خود را به طور مداوم بپردازد، صرف نظر از اینکه محصولات آن به فروش می رسد یا خیر.

 

محاسبه روش های کلیدی هزینه سربار

روشهای کلیدی

هزینه سربار به هزینه های جاری برای فعالیت تجاری اشاره دارد اما هزینه های مستقیم مربوط به ایجاد یک محصول یا خدمات را حذف می کند.
هزینه سربار می تواند ثابت، متغیر یا ترکیبی از هر دو باشد.


دسته های مختلفی از جمله هزینه سربار اداری وجود دارد که شامل هزینه های مربوط به مدیریت یک تجارت است.


صورت درآمد، هزینه های سربار را گزارش می کند.

 

انواع مختلف هزینه های سربار

انواع سربار


سه نوع عمده سربار وجود دارد که مشاغل متحمل می شوند. هزینه های سربار بسته به ماهیت کسب و کار و صنعتی که در آن فعالیت می کند متفاوت است.

 

 

1. هزینه های سربار ثابت


سربارهای ثابت هزینه هایی هستند که هر ماه ثابت می مانند و با تغییر در سطح فعالیت های تجاری تغییر نمی کنند. نمونه هایی از سربارهای ثابت شامل حقوق، اجاره، مالیات بر دارایی، استهلاک دارایی ها و مجوزهای دولتی است.

 

 

2. سربارهای متغیر


سربارهای متغیر هزینه هایی هستند که با سطوح فعالیت های تجاری متفاوت است و با سطوح مختلف فعالیت تجاری می تواند افزایش یا کاهش یابد. در طول سطوح بالای فعالیت های تجاری، هزینه ها افزایش می یابد، اما با کاهش فعالیت های تجاری، هزینه های سربار به میزان قابل توجهی کاهش می یابد یا حتی حذف می شود.

نمونه هایی از سربارهای متغیر شامل هزینه های حمل و نقل، لوازم اداری، هزینه های تبلیغات و بازاریابی، هزینه خدمات مشاوره، هزینه های قانونی، و همچنین تعمیر و نگهداری تجهیزات است.

 

 

3. سربارهای نیمه متغیر


سربارهای نیمه متغیر دارای برخی از ویژگی های هزینه های ثابت و متغیر هستند. هر شغلی ممکن است در هر زمان متحمل چنین هزینه هایی شود، هرچند هزینه دقیق آن بسته به سطح فعالیت تجاری متغیر است. سربار نیمه متغیر ممکن است دارای نرخ پایه باشد که شرکت باید در هر سطح فعالیت بپردازد، بعلاوه هزینه متغیری که توسط سطح استفاده تعیین می شود.

نمونه هایی از سربارهای نیمه متغیر شامل کمیسیون فروش، استفاده از وسایل نقلیه و برخی خدمات آب و برق مانند هزینه برق و آب است که دارای هزینه ثابت و هزینه اضافی بر اساس استفاده است.

 

 

نمونه هایی از هزینه های سربار


هزینه های سربار در تعیین میزان هزینه ای که یک شرکت باید برای محصولات یا خدمات خود به منظور ایجاد سود دریافت کند، مهم است. متداول ترین هزینه های سربار که هر مشاغل متحمل می شود شامل موارد زیر است:

 

 

1. اجاره


اجاره هزینه ای است که یک شرکت تجاری برای استفاده از محل های تجاری خود می پردازد. اگر ملک خریداری شود، آن شرکت هزینه استهلاک را ثبت می کند.

اجاره به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه قابل پرداخت است، همانطور که در قرارداد مستاجر با صاحبخانه توافق شده است. هنگامی که تجارت با فروش آهسته روبرو می شود، می تواند با مذاکره در مورد هزینه اجاره یا انتقال به مکانهای کم هزینه این هزینه را کاهش دهد.

 

 

2. هزینه های اداری


هزینه های اداری عبارتند از هزینه های مربوط به اجرای عادی کسب و کار و ممکن است شامل هزینه های پرداختی به پرداخت حقوق به پذیرش، حسابدار، نظافتچی و غیره شود. این هزینه ها به عنوان هزینه های سربار در نظر گرفته می شوند زیرا مستقیماً با عملکرد خاصی از کسب و کار ارتباط ندارند و مستقیماً منجر به ایجاد سود نمی شوند. در عوض، هزینه های اداری از اداره کلی تجارت پشتیبانی می کند.

نمونه هایی از هزینه های اداری ممکن است شامل هزینه های حسابرسی، هزینه های قانونی، حقوق کارکنان و هزینه های سرگرمی باشد. یک شرکت تجاری می تواند با اخراج برخی از کارکنان خود، تغییر کارکنان از حالت تمام وقت به پاره وقت، استخدام کارکنان به صورت قراردادی یا حذف برخی هزینه ها، مانند سرگرمی و لوازم اداری، هزینه های اداری را کاهش دهد.

 

 

3. خدمات آب و برق


خدمات عمومی خدمات اولیه ای هستند که کسب و کار برای پشتیبانی از عملکردهای اصلی خود نیاز دارد. نمونه های آب و برق شامل آب، گاز، برق، اینترنت، فاضلاب و خدمات تلفن است.

یک شرکت تجاری ممکن است بتواند هزینه های خدمات را با مذاکره برای نرخ های پایین تر از تامین کنندگان کاهش دهد.

 

 

4. بیمه


بیمه هزینه ای است که یک شرکت تجاری برای محافظت از خود در برابر ضررهای مالی متحمل می شود. بسته به ریسکی که ممکن است باعث ضرر و زیان کسب و کار شود، انواع مختلفی از پوشش های بیمه ای وجود دارد. به عنوان مثال، یک شرکت تجاری ممکن است بیمه املاک بخرد تا از اموال یا محل کار خود در برابر خطرات خاصی مانند سیل، خسارت یا سرقت محافظت کند.

نوع دیگر بیمه، بیمه مسئولیت حرفه ای است که از مشاغل (مانند یک شرکت حسابداری یا یک شرکت حقوقی) در برابر مسئولیت ناشی از سوء استفاده محافظت می کند. سایر انواع بیمه عبارتند از بیمه درمانی، بیمه خانه، بیمه اجاره، بیمه سیل، بیمه عمر، بیمه از کار افتادگی و غیره.

 

 

5. فروش و بازاریابی


هزینه های فروش و بازاریابی هزینه هایی هستند که در بازاریابی محصولات یا خدمات یک شرکت به مشتریان بالقوه ایجاد می شود. نمونه های سربار فروش و بازاریابی شامل مواد تبلیغاتی، نمایشگاه های تجاری، تبلیغات پولی، دستمزد فروشندگان و کمیسیون برای کارکنان فروش است. این فعالیت ها در جهت محبوبیت محصولات و خدمات شرکت در بین مشتریان و رقابت با محصولات مشابه در بازار است.

 

 

6. تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه موتوری و ماشین آلات


هزینه های اضافی اجاره و تعمیر و نگهداری در مشاغلی ایجاد می شود که در عملکردهای عادی خود به وسایل نقلیه موتوری و تجهیزات متکی هستند. چنین مشاغلی شامل توزیع کنندگان، خدمات تحویل بسته، محوطه سازی، خدمات حمل و نقل و اجاره تجهیزات است.

وسایل نقلیه موتوری و ماشین آلات باید به طور مداوم نگهداری و در صورت خرابی تعمیر شوند.

 

 

درک هزینه سربار

درک هزینه سربار

یک شرکت باید بدون توجه به میزان فروش یا فروش کم شرکت، هزینه های سربار آن را به طور مداوم پرداخت کند. به عنوان مثال، یک شرکت خدماتی با یک دفتر دارای هزینه های سربار، مانند اجاره، آب و برق و بیمه است که علاوه بر هزینه های مستقیم ارائه خدمات آن شرکت است.


هزینه های مربوط به سربار در صورت سود و زیان شرکت ظاهر می شود و مستقیماً بر سودآوری کلی کسب و کار تأثیر می گذارد. این شرکت باید هزینه های سربار را تعیین کند تا درآمد خالص خود را تعیین کند، همچنین به عنوان خط اصلی شناخته می شود. درآمد خالص با کسر کلیه هزینه های مربوط به تولید و سربار از درآمد خالص شرکت محاسبه می شود که از آن به عنوان خط اصلی نیز یاد می شود.


هزینه های سربار می تواند ثابت باشد، به این معنی که هر بار یک مقدار هستند یا متغیر هستند، به این معنی که بسته به سطح فعالیت کسب و کار کم یا زیاد می شوند. به عنوان مثال، ممکن است پرداخت اجاره مشاغل ثابت باشد، در حالی که هزینه حمل و نقل و ارسال ممکن است متغیر باشد. نمونه های دیگر هزینه های ثابت شامل استهلاک دارایی های ثابت، حق بیمه و حقوق پرسنل اداری است.


هزینه های سربار همچنین می تواند نیمه متغیر باشد، به این معنی که شرکت بخشی از هزینه را بدون توجه به آنچه انجام می دهد متحمل می شود و قسمت دیگر به سطح فعالیت تجاری بستگی دارد. به عنوان مثال، بسیاری از هزینه های خدمات نیمه متغیر میباشد که مبالغی پایه به صورت دوره ایی هزینه میشود اما بعضی خدمات به صورت متغییر میباشد و ممکن است غیر قابل پیشبینی باشد.

اختصاص هزینه سربار

هزینه سربار معمولاً یک هزینه کلی است، به این معنی که در کل عملیات شرکت اعمال می شود. که معمولاً به صورت یکجا جمع می شود، در آن زمان ممکن است براساس یک عامل خاص هزینه به یک پروژه یا بخش خاص اختصاص یابد. به عنوان مثال، با استفاده از هزینه یابی مبتنی بر فعالیت، یک شرکت مبتنی بر خدمات ممکن است هزینه های سربار را بر اساس فعالیت های انجام شده در هر بخش، مانند چاپ یا لوازم اداری اختصاص دهد.

انواع هزینه سربار

هزینه های سربار ممکن است شامل انواع مختلف عملیاتی شود. سربار عمومی و اداری به طور سنتی شامل هزینه های مربوط به مدیریت و اداره عمومی یک شرکت است، مانند نیاز به حسابداران، منابع انسانی و پذیرش ها. فروش سربار به فعالیت های مربوط به بازاریابی و فروش کالا یا خدمات مربوط می شود. این می تواند شامل مواد چاپی و تبلیغات تلویزیونی و همچنین کمیسیون پرسنل فروش باشد.

بسته به ماهیت تجارت، سایر دسته ها ممکن است مناسب باشد، مانند سربار تحقیق، سربار تعمیر و نگهداری، سربار تولید یا سربار حمل و نقل.

سوالات متداول هزینه سربار

 

هزینه سربار چیست؟

هزینه سربار شامل هزینه های ثابت، متغیر یا نیمه متغیر است که مستقیماً با محصول یا خدمات یک شرکت درگیر نیست. نمونه هایی از هزینه سربار شامل اجاره، هزینه های اداری یا حقوق کارمندان است. هزینه های سربار را می توان در صورت سود و زیان یک شرکت یافت، جایی که از درآمد آن کم می شود تا به رقم درآمد خالص برسد. تجزیه و تحلیل هزینه سربار برای نشان دادن سودآوری یک شرکت حیاتی است.

انواع مختلف هزینه سربار چیست؟

به طور کلی، هزینه سربار را می توان به سه نوع اصلی سازمان داد. هزینه سربار ثابت شامل هزینه هایی است که به طور مداوم در طول زمان برابر هستند. اینها می تواند شامل اجاره و استهلاک دارایی های ثابت باشد. هزینه های سربار متغیر شامل هزینه هایی است که ممکن است در طول زمان مانند هزینه حمل و نقل متغیر باشد. هزینه های نیمه متغیر ترکیبی از این دو است. تسهیلات نمونه ای از هزینه نیمه متغیر است.

هزینه سربار چگونه محاسبه می شود؟

از آنجا که غالباً یک هزینه کلی در نظر گرفته می شود، به صورت یکجا جمع می شود. سپس این مورد به یک محصول یا خدمات خاص اختصاص می یابد. روشهای مختلفی برای محاسبه سربار وجود دارد، با این حال، قانون کلی به شرح زیر است:

نرخ سربار = هزینه های غیرمستقیم / اندازه گیری تخصیص.

هزینه های غیرمستقیم هزینه های سربار است، در حالی که به طور مثال معیار تخصیص شامل ساعات کار یا هزینه های مستقیم ماشین آلات است که شرکت نحوه تولید خود را اندازه گیری می کند.

نرخ جذب سربار

هزینه سربار می بایست به بهای تمام شده محصول یا سفارش یا مراحل تولیدی اضافه شود که به این عملیات، جذب سربار گفته می شود و به وسیله نرخ جذب سربار انجام می شود. محاسبه نرخ جذب سربار شامل مراحل می باشد:

  1. هزینه سربار کل کارخانه برآورد شود.
  2. هزینه سربار ساخت طی دو بخش ثابت و متغیر دسته بندی شود.
  3. تعداد تولید، هزینه ها یا ساعات به عنوان مبنای جذب سربار جهت استفاده در تعیین نرخ جذب سربار برآورد شوند.

بسیار مهم است که بدانیم هدف از تعیین نرخ جذب سربار چیست؟ تعیین نرخ های جذب سربار به دلایل زیر انجام می شود:

  1. محاسبه مبلغ مطلوب و مناسب سربار ساخت برای استفاده در تعیین کردن بهای تمام شده سفارشات، محصولات یا مراحل تولیدی
  2. ایجاد مبنایی برای حسابداری بهای تمام شده با هدف انتقال از حساب هزینه سربار ساخت به حساب کالای یا محصول در جریان ساخت
  3. برآورد کردن هزینه سربار ساخت قابل انتقال به یک محصول قبل از تولید به صورت واقعی
  4. اطمینان خاطر از جذب سربار به بهای تمام شده محصول بر اساس مبنایی مناسب و منطقی
  5. هموار نمودن تغییرات هزینه سربار در بازه های زمانی برای هر واحد محصول

البته به دو دلیل مهم تعیین سربار جذب شده و استفاده از نرخ جذب سربار اهمیت دارد : اول اینکه سربار واقعی در طی دوره مالی به شکل یکنواخت تحقق پیدا نمی کند. دوم اینکه سربار واقعی طی دوره مالی در اختیار نیست مثلا از مبلغ قبض های آب و برق آتی اطلاعاتی در دسترس نیست یا حقوق و دستمزد به طور مشخص پرداخت نشده است.

ویژگی های نرخ جذب سربار مناسب

با اهمیت ترین ویژگی های یک نرخ جذب سربار مناسب و مطلوب به شرح زیر است:

  1. ساده و سهولت در استفاده، صحیح و کاربردی بودن آن.
  2. استفاده از آن صرفه اقتصادی داشته باشد.
  3. ثبات داشته باشد یعنی بهای تمام شده از دوره ای به دوره دیگر اشتباه محاسبه نشود.
  4. تا جایی که امکان دارد با متغیر زمان مرتبط باشد.
  5. نرخ های سایر دوایر کارخانه نسبت به نرخ کلی مجموعه از الویت برخوردار باشد.

به این توجه کنید که برای انتخاب نرخ های جذب سربار باید نکاتی را در نظر داشته باشید. نرخ های جذب سربار صرفا فقط در بین شرکت های مختلف دارای تفاوت نیست بلکه از دایره ای به دایره دیگر در یک شرکت واحد نیز می تواند تفاوت داشته باشد. در زمان تصمیم گیری انتخاب نرخ های جذب سربار می بایست به اهمیت، نوع و کاربرد هر یک از اقلام هزینه سربار توجه کرد.

چندین عامل تاثیرگذار برای تصمیم گیری در انتخاب نرخ جذب سربار وجود دارد که به طور زیر است:

  1. مبنای جذب : تعداد واحدهای تولید شده، هزینه حقوق و دستمزد مستقیم، هزینه مواد اولیه، ساعات کار ماشین و ساعت کار مستقیم
  2. سطح فعالیت : ظرفیت مورد انتظار و ظرفیت عادی
  3. عدم استفاده یا استفاده از موارد هزینه ثابت : روش هزینه یابی جذبی یا کامل، روش هزینه یابی به طور مستقیم یا متغیر
  4. استفاده از نرخ یا نرخ های متفاوت : نرخ کلی کارخانه، نرخ دوایر مختلف کارخانه، نرخ عملیاتی و نرخ مرکزهای هزینه
  5. استفاده از نرخ های جداگانه برای فعالیت های خدماتی

روش های جذب سربار

روش های جذب سربار به صورت زیر می باشد که در مطالب بعدی آنها را توضیح خواهیم داد:

  1. درصد هزینه مواد مستقیم
  2. درصد هزینه حقوق و دستمزد مستقیم
  3. درصد بهای اولیه
  4. نرخ هر واحد محصول
  5. نرخ ساعت کار مستقیم
  6. نرخ ساعت کار مشین

 

خلاصه


هزینه های اضافی هزینه های تجاری هستند که به عملکرد روزمره کسب و کار مربوط می شوند.
هزینه های سربار بسته به ماهیت کسب و کار و صنعتی که در آن فعالیت می کند متفاوت است.
هزینه های سربار در تعیین میزان هزینه ای که یک شرکت باید برای محصولات یا خدمات خود به منظور ایجاد سود دریافت کند، مهم است.
 

برای مشاوره و اطلاع از هزینه سربار با شرکت حسابداری مالی کده تماس بگیرید.

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • علی کامرانی علی کامرانی

    اگه میشه درباره هزینه سربار و رابطه آن با نقطه سر به سر مطلب بزارید

    • مالی کده
      مالی کده

      حتما در مطالب بعدی منتشر میشود.

  • عالى تشكر

    • مالی کده
      مالی کده

      ممنون از همراهی شما