خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
حسابداری-هزینه

آموزش حسابداری هزینه

در این مقاله قرار است با حسابداری هزینه آشنا شویم و از هزینه ها در حسابداری آگاهی به دست آوریم. همچنین انواع هزینه ها در حسابداری را مرور کنیم.

حسابداری هزینه چیست و انواع آن کدامند

 

هزینه چیست

نام هزینه در زبان انگلیسی Expence می باشد. موضوع هزینه با توجه به محیطی که در آن به کار برده می شود معنی های گوناگونی دارد. در مطالعه حسابداری معمولا شک برانگیز می شود که آیا عبارات بسیار مشکوک ماهیت هزینه دارد یا نه. در مواردی هم ابهام به وجود می آید که آیا آن هزینه، یک هزینه معمولی است یا بهای تمام شده است؟

 

حسابداری انواع هزینه و بها

 

هزینه موضوع اصلی در حسابداری صنعتی است. هزینه ها هستند که برنامه ریزی و کنترل می شوند و در مقابل درآمدها در انتهای دوره تطبیق داده می شوند. تصمیمات مدیریت در حسابداری هزینه به طور مستقیم با هزینه ها در ارتباط هستند و نیاز مدیریت در اخذ تصمیمات بزرگ و حیاتی از لحاظ هزینه اندازه گیری می شود.به تعریف های هزینه در زیر توجه نمایید:

  1. هزینه منبع قربانی شده یا کنارگذاشته شده برای رسیدن به هدفی خاص است.
  2. هزینه منافع از بین رفته برای دستیابی به کالا و خدمات است.
  3. هزینه بهای تمام شده ای است که منفعتی داده و اکنون منقضی شده است.

دقت کنید که هزینه های منقضی نشده که می توانند منافع آتی دهند به عنوان دارایی طبقه بندی می شوند. کالا یا خدمات به عنوان منافع از بین رفته با کاهش دارایی ها یا تحمیل بدهی ها به واحد پولی اندازه گیری و ثبت می شوند و زمانی که به صورت واقعی منافع حاصل می شوند به عنوان بهای تمام شده یک هزینه به حساب می آیند.

حسابداری هزینه چیست؟

حسابداری هزینه نوعی حسابداری مدیریتی است که هدف آن برداشتن کل هزینه تولید یک شرکت با ارزیابی هزینه های متغیر هر مرحله از تولید و همچنین هزینه های ثابت مانند هزینه اجاره است. در حسابداری انواع اقسام هزینه داریم اما ماهیت هزینه ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال هزینه بهای تمام شده با هزینه جاری سازمان فرق دارد. در ضمن معانی هزینه ، بها و زیان با یکدیگر یکسان نیست. شاید برخی به طور عامیانه همه این موارد را هزینه بنامند اما با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه مقاله در مورد این سه مورد بیشتر صحبت می کنیم.

حسابداری هزینه با رویکرد حسابداری مدیریت

  • حسابداری مدیریت به منظور اتخاذ تصمیمات كاملاً آگاهانه توسط مدیریت از حسابداری هزینه استفاده می شود.
  • بر خلاف حسابداری مالی، که اطلاعات را به کاربران صورتهای مالی خارجی ارائه می دهد، حسابداری هزینه ملزم به رعایت استانداردها نیست و می تواند انعطاف پذیر برای پاسخگویی به نیازهای مدیریت باشد.
  • حسابداری هزینه تمام هزینه های ورودی مرتبط با تولید را در نظر می گیرد، از جمله هزینه های متغیر و ثابت.
  • انواع حسابداری هزینه ها شامل هزینه یابی استاندارد، هزینه یابی مبتنی بر فعالیت، حسابداری ناب و هزینه یابی حاشیه ای است.

 

درک حسابداری هزینه

درک حسابداری هزینه

حسابداری هزینه توسط تیم مدیریت داخلی شرکت برای شناسایی کلیه هزینه های متغیر و ثابت مرتبط با فرآیند تولید استفاده می شود. ابتدا این هزینه ها را به صورت جداگانه اندازه گیری و ثبت می کند، سپس هزینه های ورودی را با نتایج خروجی مقایسه می کند تا در اندازه گیری عملکرد مالی و تصمیم گیری های آینده در زمینه کسب و کار کمک کند. در حسابداری هزینه انواع مختلفی وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است.

هدف از درک حسابداری هزینه به این معناست که بتوان هزینه ها را شناخت و تمایز هزینه ها را تشخیص داد. سپس از طریق حسابداری و ارزیابی آنها بهترین تصمیم را برای نشان دادن جایگاه آنها در صورت های مالی گرفت.

انواع هزینه ها در حسابداری

انواع هزینه ها در حسابداری را می توان به چند قسمت تقسیم و تعریف کرد:

  1. هزینه، بهای تمام شده ای است که منفعت مورد نظر آن حاصل شده است برای مثال در یک کارگاه تولید کننده صندلی، کل منابع مصرفی جهت تولید صندلی ( چوب و چسب و حقوق و... ) به حساب بهای تمام شده صندلی منظور می گردد و تا زمانی که این صندلی به فروش نرسد و منافع آن حاصل نشده باشد به عنوان داریی شرکت محسوب می شود و زمانی که به فروش می رسد و منافع حاصل می شود به عنوان هزینه یا بهای تمام شده کالای فروش رفته محسوب می شود و از درآمد کسر می شود.
  2. هزینه یعنی از دست دادن منابع در راستای کسب منفعت ( درآمد ) که منافع حاصل کامل کسب شده باشند مانند هزینه حقوق کارکنان اداری و حسابداری و یا هزینه مطالبات مشکوک الوصول.

از نظر طبقه بندی و انواع هزینه ها در حسابداری به موارد زیر توجه کنید:

هزینه های ثابت در حسابداری

هزینه هایی هستند که بسته به سطح تولید متفاوت نیستند. اینها معمولاً مواردی مانند رهن یا اجاره در یک ساختمان یا قطعه ای از تجهیزات است که با نرخ ثابت ماهانه استهلاک می شود. افزایش یا کاهش سطح تولید باعث تغییر در این هزینه ها نمی شود.

هزینه های متغیر در حسابداری

 هزینه های مرتبط با سطح تولید شرکت است. به عنوان مثال، یک فروشگاه گل فروشی که موجودی گل آرایی خود را برای روزهای عید افزایش می دهد، با خرید تعداد بیشتری از گل های گلخانه ها و باغها هزینه های بیشتری را متحمل می شود.

هزینه های عملیاتی در حسابداری

هزینه های مرتبط با فعالیت های روزمره یک کسب و کار است. این هزینه ها بسته به شرایط منحصر به فرد می توانند ثابت یا متغیر باشند.

هزینه های مستقیم در حسابداری

هزینه هایی است که به طور خاص مربوط به تولید یک محصول است. اگر یک دستگاه برشته کننده قهوه پنج ساعت وقت صرف بو دادن قهوه می کند، هزینه های مستقیم محصول نهایی شامل ساعت کار برشته کننده و هزینه دانه های قهوه است.

هزینه های غیر مستقیم هزینه هایی هستند که نمی توانند مستقیماً با یک محصول مرتبط شوند. در مثال رستوران قهوه، هزینه انرژی برای گرم کردن تفت دادن غیر مستقیم است زیرا ردیابی آن در محصولات جداگانه نادرست و دشوار است.

حسابداری هزینه در برابر حسابداری مالی

در حالی که حسابداری هزینه اغلب توسط مدیریت در یک شرکت برای کمک به تصمیم گیری استفاده می شود، حسابداری مالی همان چیزی است که خارج از سرمایه گذاران یا بستانکارها مشاهده می کنند. حسابداری مالی وضعیت مالی و عملکرد یک شرکت را از طریق صورت های مالی، که شامل اطلاعاتی در مورد درآمد، هزینه ها، دارایی ها و بدهی های آن است، به منابع خارجی ارائه می دهد. حسابداری هزینه می تواند به عنوان ابزاری برای مدیریت در بودجه بندی و تنظیم برنامه های کنترل هزینه، مفید باشد که می تواند حاشیه سود خالص شرکت را در آینده بهبود بخشد.

یک تفاوت اساسی بین حسابداری هزینه و حسابداری مالی این است که، در حالی که در حسابداری مالی هزینه بسته به نوع معامله طبقه بندی می شود، حسابداری هزینه هزینه ها را با توجه به نیاز اطلاعات مدیریت طبقه بندی می کند. حسابداری هزینه، از آنجا که توسط مدیریت به عنوان ابزاری داخلی مورد استفاده قرار می گیرد، نیازی به رعایت هیچ استاندارد خاصی ندارد و در نتیجه، استفاده از شرکت به شرکت یا بخش به بخش دیگر متفاوت است.



انواع حسابداری هزینه

انواع حسابداری هزینه

مفهوم حسابداری هزینه بیشتر رویکرد صنعتی و حسابداری مدیریت دارد. هزینه های عادی یا هزینه های دوره که تکلیفشان مشخص است. اما حسابداری هزینه بهای تمام شده فرآیندهای خاص و مربوط به خود را دارد که آنها را مرور می کنیم

هزینه استاندارد

هزینه یابی استاندارد به جای هزینه های واقعی، هزینه های "استاندارد" را به قیمت تمام شده کالاهای فروخته شده و موجودی آن اختصاص می دهد. هزینه های استاندارد بر اساس استفاده کارآمد از نیروی کار و مواد برای تولید کالا یا خدمات در شرایط استاندارد عملیاتی است و در اصل مقدار بودجه است. حتی اگر هزینه های استاندارد به کالاها اختصاص داده شده باشد، شرکت هنوز باید هزینه های واقعی را پرداخت کند. ارزیابی تفاوت بین هزینه استاندارد (کارآمد) و هزینه واقعی انجام شده را تحلیل واریانس می نامند.

اگر با تحلیل واریانس مشخص شود که هزینه های واقعی بالاتر از حد انتظار است، واریانس نامطلوب است. اگر مشخص شود که هزینه های واقعی کمتر از حد انتظار است، واریانس مطلوب است. دو عامل می توانند در ایجاد واریانس مطلوب یا نامطلوب نقش داشته باشند. هزینه ورودی مانند هزینه کار و مواد وجود دارد. این یک واریانس نرخ در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، بازده یا کمیت ورودی مورد استفاده وجود دارد. این یک واریانس حجم در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، اگر شرکت "الف" انتظار داشت که در یک دوره 400 ابزارک تولید کند اما در نهایت به تولید 500 ابزارک منجر شود، با توجه به مقدار کل تولید شده، هزینه مواد بالاتر خواهد بود.

هزینه یابی مبتنی بر فعالیت

هزینه یابی مبتنی بر فعالیت هزینه های سربار را از هر بخش مشخص می کند و آنها را به اشیا هزینه های خاص مانند کالاها یا خدمات اختصاص می دهد. سیستم حسابداری هزینه بر اساس فعالیتهایی انجام می شود که هر رویداد، واحد کاری یا وظیفه ای با هدف خاص مانند راه اندازی ماشین آلات تولید، طراحی محصولات، توزیع کالاهای نهایی یا ماشینهای عملیاتی است. این فعالیتها همچنین محرکهای هزینه محسوب می شوند و آنها معیارهایی هستند که به عنوان مبنای تخصیص هزینه های سربار مورد استفاده قرار می گیرند.

حسابداری ناب در موضوع هزینه

هدف اصلی حسابداری ناب، بهبود روشهای مدیریت مالی در یک سازمان است. حسابداری ناب گسترش فلسفه تولید و تولید ناب است، که قصد دارد بهینه سازی ضایعات در حالی که بهینه سازی بهره وری است. به عنوان مثال، اگر یک بخش حسابداری قادر به کاهش وقت تلف شده باشد، کارمندان می توانند با صرفه جویی بیشتر در وقت، روی کارهای با ارزش افزوده تمرکز کنند.

هنگام استفاده از حسابداری ناب، روش های سنتی هزینه یابی با قیمت گذاری مبتنی بر ارزش و اندازه گیری عملکرد متمرکز بر حسابداری ناب جایگزین می شوند. تصمیم گیری مالی براساس تأثیر بر کل سودآوری جریان شرکت است. جریان های ارزشی مراکز سود یک شرکت هستند که هر شاخه یا بخشی است که مستقیماً به سودآوری خط پایین آن می افزاید.

هزینه های حاشیه ای

هزینه یابی حاشیه ای (که بعضاً به آن تجزیه و تحلیل هزینه-حجم و سود می گویند) با افزودن یك واحد اضافی به تولید، تأثیر آن بر هزینه یك محصول است. هزینه یابی حاشیه ای می تواند به مدیریت کمک کند تا تأثیر سطوح مختلف هزینه ها و حجم را بر سود عملیاتی شناسایی کند. این نوع تجزیه و تحلیل را می توان توسط مدیریت برای بینش در مورد محصولات جدید بالقوه سودآور، قیمت های فروش برای محصولات موجود و تأثیر فعالیت های بازاریابی به دست آورد.

نقطه سربه سر در حسابداری هزینه

یعنی سطح تولید که در آن درآمد کل یک محصول برابر است با کل هزینه، به عنوان کل هزینه های ثابت یک شرکت تقسیم بر حاشیه سهم آن محاسبه می شود. حاشیه مشارکت، که به عنوان درآمد فروش منهای هزینه های متغیر محاسبه می شود، همچنین می تواند به صورت واحد محاسبه شود تا مشخص شود که یک محصول خاص به سود کل شرکت چه میزان کمک می کند.

حسابداری هزینه دوره

همه با هزینه های دوره آشنایی داریم. هزینه دوره هزینه هایی است که در همان دوره می بایست ثبت شود. در حسابداری ما نمی توانیم ارتباط هزینه های یک دوره را با درآمدهای همان دوره نادیده بگیریم.

اصل تطابق هزینه با درآمد یا همان اصل تطابق، از اصول حسابداری تعهدی می باشد که تاکید می کند هزینه‌ ها می بایست بدون توجه به زمان پرداخت در دوره‌ ای که انجام شده یا همان به وقوع پیوسته است ثبت گردد و بر خلاف حسابداری نقدی است که هزینه در موقع پرداخت آن هزینه ثبت می‌ گردد.

تاریخچه حسابداری هزینه

دانشمندان بر این باورند که حسابداری هزینه اولین بار در جریان انقلاب صنعتی زمانی شکل گرفت که اقتصاد نوظهور عرضه و تقاضای صنعتی تولیدکنندگان را مجبور به پیگیری هزینه های ثابت و متغیر خود برای بهینه سازی فرآیندهای تولید خود کرد. هزینه ها و کارآمد تر با آغاز قرن 20، حسابداری هزینه به موضوعی بسیار گسترده در ادبیات مدیریت بازرگانی تبدیل شده بود.

سوالات متداول حسابداری هزینه

سوالات متداول بسیاری در حسابداری هزینه وجود دارد که برخی از مهمترین آنها را برای شما بازگو می کنیم.

حسابداری هزینه با روشهای سنتی حسابداری چه تفاوتی دارد؟

بر خلاف حسابداری عمومی یا حسابداری مالی، روش حسابداری هزینه یک سیستم متمرکز بر داخلی و خاص شرکت است که برای اجرای کنترل های هزینه استفاده می شود. حسابداری هزینه می تواند بسیار انعطاف پذیرتر و خاص تر باشد، به ویژه هنگامی که صحبت از تقسیم بندی هزینه ها و ارزیابی موجودی کالا می شود. روش ها و تکنیک های حسابداری هزینه از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است و می تواند کاملاً پیچیده شود.

چرا از حسابداری هزینه استفاده می شود؟

حسابداری هزینه مفید است زیرا می تواند مشخص کند که یک شرکت پول خود را کجا خرج می کند، چه میزان درآمد کسب می کند و جایی که پول از دست می رود. حسابداری هزینه با هدف گزارش، تجزیه و تحلیل و منجر به بهبود کنترل ها و کارایی داخلی هزینه ها است. حتی اگر شرکت ها نمی توانند از ارقام حسابداری هزینه در صورتهای مالی خود یا برای اهداف مالیاتی استفاده کنند، برای کنترل های داخلی بسیار مهم هستند.

چه نوع هزینه هایی برای حسابداری هزینه در نظر گرفته می شود؟

اینها از یک صنعت به صنعت دیگر و یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت خواهد بود، با این وجود دسته خاصی از هزینه ها به طور معمول شامل می شوند (برخی از آنها ممکن است با هم تداخل داشته باشند)، مانند: هزینه های مستقیم ؛ هزینه های غیرمستقیم؛ هزینه های متغیر؛ هزینه های ثابت؛ و هزینه های عملیاتی

برخی از مزایای حسابداری هزینه چیست؟

از آنجا که روش های حسابداری هزینه توسط یک شرکت خاص توسعه یافته و متناسب با آن طراحی شده اند، بسیار قابل تنظیم و سازگار هستند. مدیران از حسابداری هزینه قدردانی می کنند زیرا با توجه به نیازهای متغیر کسب و کار می توان آن را تطبیق داد، با آن هماهنگ کرد و پیاده سازی کرد. مدیریت می تواند اطلاعات را براساس معیارهایی که به طور خاص ارزش گذاری می کند، تجزیه و تحلیل کند، که راهنمای نحوه تعیین قیمت ها، توزیع منابع، جذب سرمایه و فرض خطرها است.

همانطور که قبلا ذکر شد، مزیت عمده حسابداری هزینه، مشاهده قابلیت ارقام مالی در زمان واقعی است که توانایی پاسخگویی سریع یک مدل تجاری سازگار و پویا ایجاد می کند. به عنوان مثال، یک کسب و کار ممکن است بین کارآیی تولید و تعداد کارمندانی که در طبقه کار می کنند همبستگی داشته باشد. با استفاده از این تجزیه و تحلیل، ممکن است مشخص شود که داشتن کارگران اضافی در مشاغلی که می توانند توسط یک فرد انجام شوند، خروجی را افزایش نمی دهد. این ممکن است مستلزم کاهش نیروی کار باشد تا بتواند تولید را در بالاترین حاشیه ممکن تنظیم کند.

از طرف دیگر، همان تجزیه و تحلیل ممکن است نشان دهد که تولید زمانی افزایش می یابد که دستهای بیشتری در فرایند تولید دخیل باشند حتی اگر افراد اضافی ضروری نباشند. دستهای اضافی ممکن است با چرخش با سایر کارکنان که برای شارژ مجدد نیاز به استراحت دارند، به حفظ رویکرد متمرکز کمک کند. در این مثال، افزودن کارگران بیشتر - که در غیر این صورت غیر ضروری تلقی می شوند، می تواند تولید را با ارزشی بیشتر از هزینه مربوط به نیروی اضافی افزایش دهد.

یکی دیگر از مزایای مشترک مربوط به ضایعات مواد است. کنترل هزینه ها و اطلاع دقیق از میزان مواد مورد نیاز برای تولید تعداد معینی واحد، اطلاعات ارزشمندی را بازیابی می کند. اگر بیشتر از مقدار مورد نیاز از مواد استفاده می شود، این هزینه اضافی به راحتی از طریق فرآیند حسابداری هزینه کشف می شود. مکان یابی موضوع و انجام اقدامات اصلاحی در این فرآیند، موجب صرفه جویی در هزینه های مادی و افزایش حاشیه می شود.

برخی از اشکالات حسابداری هزینه چیست؟

سیستم های حسابداری هزینه و تکنیک هایی که با آن استفاده می شود می تواند هزینه شروع بالایی برای توسعه و اجرا داشته باشد. آموزش کارمندان و مدیران حسابداری در مورد سیستم های باطنی و غالباً پیچیده به زمان و تلاش نیاز دارد و ممکن است در همان اوایل اشتباهاتی انجام شود.

 

 

چرخه حسابداری هزینه

چرخه حسابداری هزینه

چرخه حسابداری هزینه فرآیندی است که در طول دوره حسابداری در ثبت داده ها، طبقه بندی، تعیین هزینه کل، تعیین هزینه محصول، تعیین قیمت فروش، کنترل هزینه و تصمیم گیری انجام می شود. این فرآیند به صورت زیر بیان می شود:

1.  ثبت اطلاعات هزینه

در اولین مرحله حسابداری هزینه، عنصر هزینه را برای تعیین هزینه تولید قطعی و ثبت می کند.

2.  طبقه بندی هزینه

در مرحله دوم حسابداری هزینه، ماهیت و رفتار، هزینه را طبقه بندی می کند.

3.  تعیین هزینه کل

در این مرحله هزینه حسابداری، هزینه کالاهای فروخته شده یک محصول محاسبه می شود.

بهای تمام شده کالاهای فروخته شده به معنای مجموع تمام اقلام هزینه ای است که در تولید برای کالاهایی که فروخته می شود، انجام می شود.

4.  بهای واحد

در مرحله چهارم، هزینه واحد تقسیم بر هزینه کالاهای فروخته شده تقسیم بر تعداد کل واحدهای فروخته شده است.

5.  قیمت فروش

قیمت فروش با افزودن حاشیه سود با هزینه فروش بدست می آید.

6.  کنترل هزینه و تصمیم گیری

در آخرین مرحله حسابداری هزینه با استفاده از هزینه یابی استاندارد، بودجه و سیستم کنترل بودجه و کنترل حسابداری هزینه، تصمیم گیری کنید.

اهداف حسابداری هزینه

برای نیازهای اطلاعاتی مدیریت، بین اهداف حسابداری هزینه و تکنیک ها و ابزارهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل در حسابداری هزینه، رابطه وجود دارد.

•    تشخیص هزینه.
•    کنترل هزینه.
•    تعیین سودآوری.
•    طبقه بندی هزینه
•    تثبیت یا قیمت فروش.
•    تسهیل تهیه صورتهای مالی و سایر صورتها.

ویژگیهای حسابداری هزینه

ویژگیهای حسابداری هزینه شامل ارزیابی و ثبت کلیه هزینه های مرتبط با راه اندازی کسب و کار است. روش حسابداری برای جمع آوری و پیگیری تمام هزینه ها و در عین حال هدایت تصمیمات تجاری هوشمند استفاده می شود. سایر روشهای حسابداری هزینه های سربار را جدا می کنند و تنها بر حسابداری حاشیه ای تمرکز می کنند و سایر هزینه ها را در پایان هر سه ماهه یا سال مالی در نظر می گیرند.

انواع هزینه و بها و زیان در حسابداری

سه اصطلاح بها و هزینه و زیان گاهی وقت ها در ادبیات کلامی و در متون مالی در مواقعی به صورت مترادف به کار می روند که این امر می تواند در صورت عدم تخصص و مهارت یک حسابدار باعث اشتباهات بد و جبران نا پذیری شود. برای حسابداران مهم و ضروری است که فرق بین این سه اصطلاح را بدانند.

بها چیست؟

صرف منابع فعلی برای تحصیل منابع جدید که دارای منافع آتی است و جالب این است که این تعریف مترادف با تعریف دارایی می باشد. بها طی زمان به فروش رفتن و به عبارتی محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته و همچنین شناسایی استهلاک به حساب سود و زیان منظور می شود و تا زمانی که منافع مد نظر به دست نیاد به عنوان دارایی در ترازنامه درج می شود.

هزینه چیست؟

صرف منابع مالی برای تحصیل یک منفعت ( منفعت همان درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات ) که منافع حاصل از این هزینه کاملا به دست آمده و تصور نمی شود که آینده منافعی در بر داشته باشد. هزینه ها بر اساس دو مبنا ثبت می شوند. یا بهای تمام شده می باشند که کسب منفعت آنها تکمیل شده است مثل هزینه استهلاک یا هزینه بهای تمام شده کالای فروش رفته و یا در زمان وقوع مستیم به عنوان هزینه ثبت می شود و صرفا در صورت سود و زیان منظور می شوند و کاهنده درآمد هستند ماننده هزینه دستمزد و حقوق و همچنین تبلیغات و...

زیان چیست؟

زیان از دست دادن منابع مالی بدون کسب منفعت است. زیان در صورت سود و زیان درج می شود و کاهنده درآمد است. به این نکته مهم توجه کنید که در این بخش مفهوم زیان به معنی فزونی هزینه بر درآمد نیست بلکه به صورت موردی مد نظر است مانند ضایعات. ضایعات یک نوع زیان است زیرا بابت آن منابع مصرف شده ولی منفعتی ندارد.

 

مقایسه بها هزینه زیان در حسابداری

تفاوت بها و هزینه مربوط به زمان کسب منافع است و به همین دلیل بها در ترازنامه به عنوان حساب دائمی می آید چون دارای منافع آتی است و هزینه در صورت سود و زیان می آید چون در گذشته منافع کسب کرده است. دقت کنید که بها نیز در مرور زمان به هزینه تبدیل می شود و به صورت سود و زیان منتقل می شود.

برای انجام امور حسابداری خود با شرکت حسابداری مالی کده تماس بگیرید.

 

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • راضیه راضیه

    بسیار عالی و جامع

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام و وقت بخیر. خوشحالیم که مقاله حسابداری هزینه مورد پسند شما واقع شده است.