خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
هوش-مصنوعی-در-حسابداری-و-امور-مالی

هوش مصنوعی در حسابداری و امور مالی

در این مقاله به تاثیر هوش مصنوعی در صنعت حسابداری و امور مالی و مزایای آن برای شرکت های حسابداری پرداخته ایم.

هوش مصنوعی در خدمات حسابداری

همانطور که هوش مصنوعی در هر صنعتی پیاده سازی شده است، تأثیر بسزایی در دنیای حسابداری و مالی دارد. از طریق صرفه جویی در وقت و هزینه و روشن کردن مسیر، سیستم های مجهز به هوش مصنوعی برای حسابداری و امور مالی راهی هستند که متخصصان امور مالی و شرکت های استفاده کننده از آنها در رقابت باقی می مانند و میتوانند پرچم دار نسل بعدی پیشرفت حسابداری باشند و کارمندان جدید و مشتری های خود را جذب کنند.
 
 
 
 
هوش مصنوعی در خدمات حسابداری
هوش مصنوعی در حسابداری و امور مالی
 
اگر بتوانید هزینه ها را 80 درصد و مدت زمان انجام کارها را 80 یا 90 درصد کاهش دهید، آیا به هوش مصنوعی علاقه مند خواهید شد؟ طبق مشاوره با صاحبان فن در این زمینه، اتوماسیون فرآیند رباتیک این نتایج را برای صنعت خدمات مالی به ارمغان می آورد. برای اینکه شرکت های حسابداری و متخصصان امور مالی خدمات خود را ارائه دهند، پاسخگوی تقاضای مشتریان باشند و با سایر حرفه ها برای تجارت رقابت کنند، آنها باید از هوش مصنوعی استفاده کنند.
 
 

مزایای هوش مصنوعی برای شرکت های حسابداری، حسابداران و متخصصان امور مالی

فناوری جدید نحوه کار افراد در هر صنعت را تغییر می دهد. این همچنین باعث تغییر انتظارات مشتریان هنگام کار با شرکت ها می شود. همین امر در مورد حسابداری نیز صادق است. هوش مصنوعی می تواند به تولید و کارایی بیشتر حسابداران کمک کند. کاهش 80-90 درصدی زمان لازم برای انجام وظایف به حسابداران انسانی این امکان را می دهد تا بیشتر در ارائه مشاوره به مشتریان خود تمرکز کنند. افزودن هوش مصنوعی به عملیات حسابداری همچنین کیفیت را افزایش می دهد زیرا خطاها کاهش می یابد.
 
هنگامی که شرکت های حسابداری از هوش مصنوعی برای عمل خود استفاده می کنند، شرکت به عنوان کارفرما و ارائه دهنده خدمات برای متخصصان جذابیت بیشتری پیدا می کند. این گروه با تکنولوژی رشد کرده و آنها انتظار دارند که کارفرمایان احتمالی آخرین فناوری و نوآوری را داشته باشند تا علاوه بر ترجیحات کاری خود از برنامه های انعطاف پذیر و مکان های از راه دور، آنها را از انجام وظایف معمولی که برای انجام آنها مناسب تر است، پشتیبانی کنند. بعنوان مشتری، متخصصان  بر اساس ارائه خدماتی که می توانند ارائه دهند، تعیین می کنند با چه کسی تجارت کنند. هرچه تعداد بیشتری از شرکتهای حسابداری از هوش مصنوعی استفاده می کنند، آنها قادر به ارائه بینش اطلاعاتی بیشتری هستند که توسط اتوماسیون امکان پذیر است در حالی که کسانی که به این فناوری پایبند نیستند قادر به رقابت نیستند.
 
اتوماسیون فرآیند رباتیک به ماشین آلات یا کارگران هوش مصنوعی اجازه می دهد کارهای تکراری و وقت گیر را در فرآیندهای تجاری مانند تجزیه و تحلیل اسناد و نحوه استفاده از آن که در حسابداری فراوان است، انجام دهند. وقتی اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) مستقر شد، حسابداران زمانی که برای این کارها صرف می کردند اکنون برای کارهای استراتژیک و مشاوره ای در صرف میکنند. اتوماسیون هوشمند هوش مصنوعی نسخه پیچیده تری از اتوماسیون فرآیند رباتیک است. هوش مصنوعی می تواند در بسیاری از موارد، مانند درک معنای استنباط شده در ارتباط با مشتری و استفاده از داده های تاریخی برای سازگاری با یک فعالیت، از تعامل انسان تقلید کند. در کارهای حسابداری چندین کاربرد اتوماسیون فرآیند رباتیک و هوش مصنوعی وجود دارد.
 
هوش مصنوعی اغلب می تواند وضعیت مالی را در زمان واقعی فراهم کند، زیرا می تواند اسناد را با استفاده از پردازش زبان طبیعی و بینایی رایانه سریعتر از هر زمان دیگری گزارشگری روزانه را ممکن و ارزان کند. این بینش به شرکت ها این امکان را می دهد تا در صورت نشان دادن روند نامساعد، پیشگیرانه عمل کرده و مسیر خود را تنظیم کنند.
 
مجوز و پردازش خودکار اسناد با فناوری هوش مصنوعی چندین فرآیند حسابداری داخلی از جمله خرید، صورتحساب، سفارشات خرید، گزارش هزینه ها، حساب های قابل پرداخت و مطالبات و غیره را افزایش می دهد.
 
در حسابداری، مقررات داخلی شرکتی، محلی، استانی و کشوری زیادی وجود دارد که باید رعایت شوند. سیستم های مجهز به هوش مصنوعی با پشتیبانی از نظارت بر حسابرسی و اطمینان از انطباق با توانایی نظارت بر اسناد خلاف قوانین و نشان گذاری یا به اصلاحی پرچم گذاری افراد دارای مشکل هر ساله میتواند جلوی هزاران میلیارد توامن کلاهبرداری و هدر رفت منابع را بگیرد. الگوریتم های یادگیری ماشینی می توانند به سرعت مقدار زیادی داده را برای تشخیص موارد احتمالی کلاهبرداری یا فعالیت مشکوکی که ممکن است توسط انسان از دست رفته باشد، غربال کرده و آن را برای بررسی بیشتر پرچم گذاری کنند.
 
 
تغییر ذهنیت انسان در هوش مصنوعی و پذیرش آن در حسابداری
 
به نظر می رسد تنها مانع پذیرش هوش مصنوعی در حسابداری، سوق دادن افراد با این تغییر است. بر اساس مطالعه ای از گروه مشاوره بوستون و دانشکده مدیریت MIT Sloan، تقریباً 85 درصد از مدیران می دانند که هوش مصنوعی به شرکت های آنها کمک می کند تا از مزیت رقابتی برخوردار شوند. از آنجا که به نظر می رسد مدیران ارشد اهمیت هوش مصنوعی را درک می کنند، برای پذیرش تغییرات فقط نیاز به تغییر ذهنیت برای متخصصان حسابداری است. با کمک سیستم های مجهز به هوش مصنوعی، حسابداران آزاد می شوند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و دیدگاه های مهمی ارائه دهند.
 
برای کمک به حسابداران در پذیرش و استقبال از این فناوری علاوه بر شرکتهای حسابداری، بسیار مهم است که مزایای اتوماسیون و هوش مصنوعی با آنها به اشتراک گذاشته شود و برای آنها آموزش های مناسب و هر گونه پشتیبانی لازم برای یادگیری نحوه استفاده بهینه از هوش مصنوعی که به آموزش آنها کمک میکند فراهم گردد.
 
 
جمع بندی :
 
هوش مصنوعی و اتوماسیون در حسابداری و امور مالی تازه آغاز شده است. با این حال، این فناوری روز به روز پیچیده تر می شود و ابزارها و سیستم های موجود برای پشتیبانی حسابداری با سرعت بالایی در حال گسترش هستند. حسابدارانی که در برابر این تغییرات مقاومت می کنند، قادر نخواهند بود با دیگران که مزیت صرفه جویی در وقت و هزینه و بینش هوش مصنوعی را دارند، همگام شوند.
 

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • علی مرادی علی مرادی

    با سلام لطفا اطلاعاتی از شرکت های معتبر وکارهایی که در ایران انجام شده ارایه فرمایید با تشکر

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. از مهمترین دستاوردهای مهم و وابسته به تکنولوژی (نسبتا پیشرفته) راه اندازی سامانه مودیان برای سازمان امور مالیاتی است. شاید هوش مصنوعی تو این پروژه خیلی دخیل نباشه اما وابسته به تکنولوژی است. از طرفی بعضا برخی ربات های تریدر برای بازارهای سرمایه و مالی وجود دارد که برا اساس هوش مصنوعی و به کمک ماشین لرنینگ به تریدر ها کمک می کند و پیشنهاد خرید و فروش می دهد.