خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
نقش-حسابداری-در-شرکت-ها

نقش حسابداری در شرکت ها

در این مقاله به بررسی نقش حسابداری در شرکت ها پرداخته ایم و انواع حسابداری را مورد بررسی قرار داده ایم.

نقش حسابداری و حسابدار در شرکت

هدف از حسابداری ارائه اطلاعات مالی به ذینفعان تجارت: مدیریت، سرمایه گذاران و بستانکاران است. حسابداری اقدامات شرکت را جمع بندی و خلاصه می کند و نتایج را به مدیریت و سایر اشخاص علاقه مند می رساند.
 
مدیران برای تصمیم گیری هوشمندانه به داده های مالی دقیق و به موقع نیاز دارند و حسابداران کسانی هستند که این اطلاعات را تولید می کنند. در حالی که فرآیند حسابداری داده ها را جمع آوری می کند و آنها را در انواع مختلف گزارشات ارائه می دهد، حسابداران به تفسیر مفاهیم گزارش ها کمک می کنند و روش هایی را برای استفاده از این جزئیات برای حل مشکلات تجاری پیشنهاد می کنند.
 
حسابداری را می توان به دو شکل مدیریتی و مالی طبقه بندی کرد. حسابداری مدیریت به اداره مشاغل کمک می کند، در حالی که حسابداری مالی میزان عملکرد آن را گزارش می کند.
 
 

حسابداری مدیریت داخلی شرکت

حسابداری مدیریتی گزارشهای داخلی تولید می کند که برای مدیریت شرکت طراحی شده اند و برای تصمیم گیری استفاده می شوند. این گزارشات اصلاح شده و متناسب با اهداف خاص و نیازهای فردی مدیران است و معمولاً برای اشخاص خارج از شرکت منتشر نمی شود.
 
چند نمونه از گزارش های حسابداری مدیریت، پیگیری حساب های دریافتنی، سطح موجودی، فروش ماهانه و وضعیت حساب های پرداختنی است. از گزارش های حسابداری داخلی نیز برای تهیه بودجه و پیش بینی استفاده می شود.
 
 
 
از داده های حسابداری برای مدیریت شرکت استفاده کنیم
داده های حسابداری برای تصمیم گیری شرکت
 
اداره یک کسب و کار به اطلاعات دقیق در مورد دارایی ها، بدهی ها، سود و موقعیت نقدی شرکت نیاز دارد. حسابداری این اطلاعات مهم را فراهم می کند. حسابداری در ارزیابی زنده ماندن سرمایه گذاری ها نقش بسزایی دارد. بررسی صحیح یک سرمایه گذاری مستلزم تجزیه و تحلیل دقیق هزینه ها و پیش بینی انتظارات برای جریان های نقدی آینده است. معیارهای خاصی مانند تعیین موانع بازگشت سرمایه باید رعایت شود.
 
این تصمیم را در نظر بگیرید که مدیران معمولاً در مورد سرمایه گذاری در کارخانه جدید یا گسترش امکانات موجود روبرو هستند. یک گزینه ممکن است سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی در تأسیسات تولیدی جدید یا هزینه 3 میلیارد تومان برای گسترش خط تولید باشد. هر گزینه جایگزین وجوه نقد مختلفی در ابتدا و ورودی های نقدی مختلف در آینده خواهد داشت. هر رویکرد بازدهی متفاوتی از سرمایه گذاری خواهد داشت. بنابراین، مدیریت کدام یک را باید انتخاب کند؟ حسابداران شرکت با تجزیه و تحلیل ارقام مربوط به هر سرمایه گذاری، نرخ بازده هر پروژه را محاسبه کرده و یافته های خود را به مدیریت ارائه می دهند.
 
این وضعیتی است که رویه های حسابداری داده های مالی مربوطه را که مدیریت برای تصمیم گیری هوشمندانه نیاز دارد تولید می کند. آنها همچنین باید راه های مختلف تأمین مالی این سرمایه گذاری ها را کشف کنند. تصمیمات باید همیشه با حقایق و ارقام معتبر تهیه شود.
 
 
حسابداری برای مقررات دولت
 
مشاغل باید از مقررات دولت پیروی کنند و مالیات بر درآمد شرکت ها، مالیات های تأمین اجتماعی و فروش را بپردازند. حسابداران مطمئن می شوند که پرونده ها به موقع و دقیق هستند. هرگونه اشتباه در هنگام گزارش درآمد منجر به جریمه و مجازات می شود.
 
 
حسابداری برای برنامه ریزی
 
سازمان های موفق برای دستیابی به اهداف خود برنامه هایی را ایجاد می کنند. این برنامه ها شامل پیش بینی جریان نقدی، برنامه ریزی فروش، خرید دارایی های ثابت و پیش بینی سطح موجودی کالا است. تجزیه و تحلیل حسابداری داده های گذشته، زمینه را برای پیش بینی و تدوین برنامه هایی برای دستیابی به این اهداف فراهم می کند.
 
 
استفاده از داده های حسابداری برای بودجه بندی
 
بودجه برای اداره یک شرکت موفق ضروری است. حسابداری از داده های گذشته استفاده می کند تا پایه ای برای بودجه های آینده و کنترل هزینه ها باشد. با استفاده از این اطلاعات، مدیران می توانند بودجه های هزینه های سربار و برنامه های فروش را تهیه کرده و پیش بینی های جریان نقدی را ایجاد کنند. سپس آنها گزارش های حسابداری منظم را کنترل می کنند تا مطمئن شوند هزینه ها در بودجه باقی می مانند.
 
 
حسابداری هزینه محصولات
 
شرکتهای تولیدی از حسابداری هزینه برای محاسبه هزینه ساخت محصولات، تعیین میزان فروش یکنواخت و تعیین سطح بهینه موجودی استفاده می کنند. مدیران باید بدانند که تولید محصولاتشان برای تهیه استراتژی های قیمت گذاری که به شرکت امکان می دهد سود معقولی داشته باشد، چقدر هزینه دارد.
 
مسئولیت مهم مدیریت کنترل هزینه ها است. با این حال، برای انجام این کار، مدیران باید هزینه های استاندارد عملیاتی را از پیش تعیین شده داشته باشند تا از آنها به عنوان معیارهای اندازه گیری استفاده کنند.
 
با در دست داشتن این ارقام، مدیریت می تواند هزینه های تولید را به صورت هفتگی یا ماهانه کنترل کند تا مطمئن شود هزینه های تولید از این استانداردها فراتر نمی رود. اگر گزارش های حسابداری اختلاف بیش از هزینه مورد نظر برای تولید را نشان دهد، پس مدیریت می داند که وارد عمل شود، علت مشکل را پیدا کند و اقدامات اصلاحی را انجام دهد.
 
حسابداری دقیق هزینه های تولید برای هر محصول برای تدوین برنامه فروش و ترکیب محصول پیش بینی شده ضروری است. بیش از این کار به احتمال زیاد، هر محصول سهم سود ناخالص متفاوتی خواهد داشت و مدیریت باید اهداف فروش را برای هر کالا تعیین کند تا به سطح سود ناخالص کلی مورد نیاز برای پوشش سربار و تولید سود خالص هدف برسد.
 
 
تجزیه و تحلیل نسبت بر اساس داده های مالی
 
نسبت های مالی معیارهای حیاتی هستند که برای سنجش عملکرد کلیه جنبه های وضعیت و عملیات شرکت مورد استفاده قرار می گیرند. حسابداری داده های مورد نیاز برای ساخت این نسبت ها را فراهم می کند. نقدینگی یک شرکت با نسبت های فعلی و سریع اندازه گیری می شود. حاشیه سود و هزینه ها به عنوان درصد فروش گزارش شده و در مقایسه با معیارهای بودجه بندی شده است. اهرم مالی نسبت کل بدهی به سرمایه گذاری است.
 
 
راهکار های پیش روی مدیران و حسابداران
 
مدیران اغلب با روسای بخشها ملاقات می کنند تا درباره تغییرات احتمالی استراتژیها و عملیات بحث کنند. آنها ایده های مختلف "چه می شود" را کشف می کنند. به عنوان مثال، اگر این شرکت تصمیم بگیرد با کاهش حقوق اداری سود خود را بهبود بخشد، چه اتفاقی می افتد؟ آیا این ایده خوبی خواهد بود؟ احتمالا نه. کارمندان کاهش حقوق خود را دوست ندارند.
 
اما اگر مدیران ترجیح دهند با کاهش قیمت فروش محصولات، فروش را تحریک کنند، چه می کنید؟ سود هر واحد کاهش خواهد یافت، اما امیدوارم که این کاهش بیش از افزایش حجم فروش باشد. تجزیه و تحلیل و پیش بینی حسابداری به روشن شدن نتایج این تصمیم و تعیین اینکه آیا این استراتژی یک حرکت عاقلانه است کمک می کند.
 
 
حسابداری مالی برای کاربران خارجی
 
حسابداری مالی گزارش هایی را برای کاربران خارجی مانند مالکان، سرمایه گذاران، کارمندان، بستانکاران، اتحادیه ها و سازمان های دولتی تولید می کند. این گزارش ها برای استفاده خارجی عبارتند از: سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد. برخلاف گزارش های حسابداری مدیریت داخلی، صورتهای مالی تهیه شده برای کاربران خارجی با استفاده از اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی تهیه می شود.
 
حسابداری مالی گزارش می دهد که آیا شرکت سود کافی کسب کرده است و چقدر احتمال دارد سود سهامداران را پرداخت کند. سرمایه گذاران کنجکاو صورتهای مالی را بررسی می کنند تا ایمنی سرمایه گذاری ها و پتانسیل رشد آینده و افزایش ارزش را ارزیابی کنند. به طور مثال کارمندان اظهارات را بررسی کرده و در مورد اینکه آیا می توانند انتظار افزایش کمک های مالی به صندوق های بازنشستگی را داشته باشند.
 
گزارش های حسابداری، چه از نظر مدیریتی و چه مالی، برای مدیریت بهره وری هر شرکت یا سازمانی ضروری است. هیچ جایگزینی وجود ندارد. نداشتن اطلاعات دقیق و به موقع در مورد میزان کارآیی یک کسب و کار، بدترین دستور العمل ممکن میباشد.
 

ارسال نظر

نظرات کاربران