خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
حیطه-شغلی-حسابداران-در-شرکت-ها

حیطه شغلی حسابداران در شرکت ها

در این مقاله به بررسی و توضیح انواع نقش ها و حیطه های شغلی که به حسابداران در شرکت ها محول میشود پرداخته ایم.

حیطه شغلی حسابداران و حسابداری در شرکت ها

حسابداران در تجارت و صنعت برای شرکت هایی از مشاغل خانوادگی گرفته تا انواع شرکت ها کار می کنند. آنها ممکن است در زمینه های مختلفی از جمله مدیریت مالی، گزارشگری مالی، حسابرسی داخلی، حسابداری مدیریت و برنامه ریزی مالیاتی کار کنند.
 
 
نقش حسابداری و حسابداران
 
 
حسابداران در نقش تحلیلگر مالی
 
تحلیل گران مالی پشتیبانی و تحلیل را در جهت تأمین نیازهای تجاری و استراتژی حاکم ارائه می دهند. آنها تقاضای اطلاعات را با تجزیه و تحلیل صحیح و پشتیبانی تصمیم گیری از شرکای تجاری پیش بینی می کنند.
 
مانند تقریباً همه چیز در زندگی، مشاغل حسابداری دارای نکات مثبت و منفی هستند. اما حقیقت این نیست که شغل حسابداری خوب یا بد است، بلکه این است که برای افراد خاص مناسب است و برای دیگران مناسب نیست.
 

مانند خرید یک خودروی جدیدبعضی از افراد به دنبال قابلیت اطمینان و ایمنی هستند در حالی که برخی دیگر به دنبال عملکرد و سرعت هستند. هیچ یک از گزینه ها ذاتا خوب یا بد نیستند، اما هر وسیله نقلیه برای انواع مختلف افراد انتخاب بهتری است.

آنچه در مورد شغل حسابداری فکر می کنید به شخصیت، سبک کاری و اولویت های زندگی شما بستگی دارد. هنگامی که مزایا و معایب احتمالی حرفه حسابداری را درک کردید، می توانید تصمیمی آگاهانه بگیرید.

پس آیا رشته حسابداری رشته خوبی برای ادامه دادن به شماست؟ نگاهی به این حیطه ها و مزایا و معایب مشاغل حسابداری بیندازید تا بتوانید مسیری درست را برای خود انتخاب نمایید.

 
 
حسابداران در نقش بانکداری سرمایه گذاری
حسابداران در نقش تحلیلگر بانکداری سرمایه گذاری
 
مواضع تحلیلگر بانکداری سرمایه گذاری شامل تجزیه و تحلیل کمی گسترده از انواع معاملات پیچیده مالی شرکت و پروژه است. مسئولیت ها شامل تجزیه و تحلیل صنعت و شرکت، ارزیابی مشاغل، مدل سازی مالی، تهیه پیشنهادات تفاهم نامه است.
 
توسعه شرکت ها / تملک ها توسط حسابداران
 
کارشناسان توسعه شرکت با همه بخشهای عملیاتی مشاغل تعامل دارند تا به آنها کمک کنند تا از طریق خریدها و واگذاری ها به اهداف استراتژیک خود برسند.
 
 
حسابداران در نقش تحلیلگر تحقیق
 
تحلیل گران تحقیق، تجزیه و تحلیل در مورد نامزدهای احتمالی کسب، روندها و وضعیت بازار را در ادغام و ادغام ردیابی می کنند و فرصت های جدید تجاری را توسعه می دهند.
 
 
حسابداران در نقش مدیریت مالی
 
حسابداران شاغل در حوزه مدیریت مالی وظیفه تجزیه و تحلیل نیازهای مالی آینده شرکت، ارائه سخنرانی و مذاکره با بانک ها و سایر سرمایه گذاران و مدیریت پول نقد و سرمایه گذاری های یک سازمان را دارند.
 
 
حسابداران در نقش گزارش مالی
 
مسئولیت ها در این زمینه شامل جمع آوری و تأیید داده های مورد نیاز برای تهیه صورتهای مالی شرکت است.
 
 
حسابداری مدیریت
 
حسابداران مدیریت با دانش دقیق خود از عملیات شرکت و تخصص حسابداری، نقش فزاینده ای در تصمیم گیری مدیریت دارند. بیشتر نظرسنجی های اخیر از مدیران سطح بالای مشاغل نشان می دهد که تعداد بیشتری از آنها سابقه حسابداری و مالی را نسبت به سایر زمینه ها دارند.
 
همانند حسابداری عمومی، اندازه شرکت بر روی کارهای حسابدار مدیریت تأثیر می گذارد. در شرکت های کوچک، که فقط یک یا چند حسابدار به کار می گیرد، حسابدار مدیریت به عنوان یک متخصص عمومی عمل می کند. در شرکت های بزرگ، با استخدام بیش از یکصد حسابدار، فرصت هایی برای تخصص وجود دارد. کارهای انجام شده توسط حسابدار مدیریت را می توان در زمینه های زیر طبقه بندی کرد: حسابداری عمومی و هزینه یابی، بودجه بندی، حسابرسی داخلی و حسابداری مالیات بر درآمد.
 
 
حسابداری و هزینه یابی عمومی
 
بخش حسابداری عمومی داده های حسابداری را جمع آوری و ثبت می کند و صورتهای مالی مورد استفاده توسط مدیریت شرکت و دیگران را تهیه می کند. حسابدار مدیریت سیستم اطلاعات حسابداری را که برای پردازش معاملات تجاری استفاده می شود، طراحی می کند. این شامل ارائه فرم های حسابداری، کتابچه های راهنمای اطلاعات، برنامه های رایانه ای و گزارش هایی است که متناسب با نیازهای مدیریت شرکت طراحی شده اند. حسابدار به خصوص نگران تولید اطلاعات مربوط به هزینه برای تصمیم گیری است.
 
 
بودجه بندی توسط حسابدارن
 
بودجه بندی بر روی پیش بینی فعالیتهای یک شرکت تمرکز دارد. بودجه ها دو هدف دارند. ابتدا، آنها به عنوان ابزاری برای برنامه ریزی، مدیریت را قادر می سازند تا تأثیر اقدامات مختلف در نظر گرفته شده را تخمین بزند. این شرکت را قادر می سازد گزینه ای را با مناسب ترین رابطه ریسک بازده انتخاب کند. ثانیاً، به محض توافق یک طرح تجاری و نهایی شدن بودجه، معیاری ارائه می شود که بتوان سودآوری واقعی شرکت را با آن سنجید. تجزیه و تحلیل دلایل تغییرات زیاد از نتایج برنامه ریزی شده، اطلاعات مورد نیاز مدیریت را برای حفظ عملکردهای کارآمد در اختیار مدیریت قرار می دهد.
 
 

حسابداری مالیات بر درآمد برای شرکت ها 

برای شرکتهای کوچکتر، حسابدار مستقل عمومی معمولاً اظهارنامه مالیاتی را تهیه می کند و در برنامه ریزی مالیاتی کمک می کند. از طرف دیگر، شرکت های بزرگ ممکن است ادارات مالیاتی خود را حفظ کنند. عملکردهایی که توسط این بخشها انجام می شود مشابه وظایف ارائه شده توسط اداره مالیات یک شرکت حسابداری عمومی است، یعنی برنامه ریزی مالیاتی، انطباق مالیاتی و اغلب حسابداری مالیاتی برای امور مالی.
ما در شرکت حسابداری مالی کده کلیه موارد عنوان شده را برای شما با بهترین کیفیت با تکیه بر سالها دانش وتجربه خود به انجام میرسانیم.
 
 
حسابرسی داخلی
 
بیشتر شرکتهای بزرگ کارمندان حسابرسان داخلی را حفظ می کنند. آنها مسئول ارزیابی کارایی عملیات و تعیین اینکه آیا سیاست ها و رویه های مستقر یک شرکت به طور مداوم انجام می شود یا خیر. کار حسابرس داخلی مانند حسابرس مستقل است. دامنه حسابرسی داخلی ممکن است گسترده تر از حسابرسی خارجی سالانه باشد. به عنوان مثال، در یک حسابرسی عملیاتی، حسابرس داخلی بررسی می کند که سیاست های شرکت در زمینه های مختلف عملکردی از نزدیک دنبال می شود. حسابرس ممکن است با پیشنهاد تغییر در رویه های شرکت به دنبال بهبود عملیات باشد. یک حسابرس داخلی یک شرکت بازرگانی ممکن است بخواهد به سوالاتی از مانند : آیا مراحل مجاز به معاملات کارت اعتباری دنبال می شود؟ چه تغییراتی در روند کار باعث کاهش ضرر و زیان کارت های اعتباری سرقتی می شود؟ پاسخ دهد.
 
 

 

مزایای حرفه حسابداری

مزایای حرفه حسابداری


در مورد حرفه حسابداری چیزهای زیادی برای دوست داشتن و علاقه مند شدن وجود دارد. در مورد چند مورد از مزایایی که می توانید با دنبال کردن این حرفه انتظار داشته باشید با خواندن ادامه این مطلب می توانید بیشتر بیاموزید.

 

 

1. مسیر شغلی روشنی وجود دارد


اگر در حال تحصیل در رشته حسابداری هستید، در حال یادگیری مهارت های عملی در مورد محاسبه اعداد و تجزیه و تحلیل هزینه های مورد نیاز کارفرمایان هستید. این امر به شما مسیر شغلی بسیار واضح تری را در مقایسه با کسی که انتخاب می کند زبان انگلیسی یا فلسفه بخواند، می دهد، جایی که تعریف نتایج شغلی بالقوه دشوارتر است.

اگر تصمیم به ادامه تحصیل در رشته حسابداری دارید، اطمینان بسیار محکمی در مورد اینکه شغلتان شما را به کجا خواهد برد، خواهید داشت. اگرچه انواع مختلفی از حسابداران در این زمینه وجود دارد، وظایفی که شما دارید و مهارت هایی که استفاده خواهید کرد به طور کلی یکسان خواهد بود، به این معنی که می دانید برای چه چیزی در حال تلاش کردن هستید.

 

 

2. حسابداری در دنیا یک زمینه شغلی پایدار و رو به رشد است


حسابداری حرفه ای نیست که به این زودی ها از بین برود. تقریباً هر کسب و کاری به یک حسابدار یا یک تیم حسابداری نیاز دارد و حتی یک کسب و کار کوچک هم دلایلی برای استخدام حسابدار دارد.

پیش بینی می شود که چشم انداز شغلی در حسابداری در سال های آینده رشد کند. تا زمانی که جامعه به کمک مالیات برای رشد و ثبات نیاز دارد و تا زمانی که مشاغل وجود دارند، نیاز به حسابداران وجود خواهد داشت.

 

 

3. پتانسیل رشد حرفه ای را خواهید داشت


پس از فارغ التحصیلی، ممکن است به عنوان یک کاراموز سطح پایه شروع کنید، اما پتانسیل رشد در این حرفه می تواند عالی باشد. بسیاری از فارغ التحصیلان حسابداری با شروع به ترسیم مسیرهای شغلی خود به عنوان کارمند یا کارآموز در حسابداری دولتی یا دستیاران دفتر کنترل در حسابداری خصوصی شروع به کار می کنند.

پس از ایجاد و کسب تجربه، پیشرفت شغلی را می توان از طریق عملکرد در محل کار و تحصیلات یا گواهینامه های اضافی، مانند تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای خبره (CPA) به دست آورد.

 

 

4. پتانسیل درآمد مطلوب است


شما نیز مانند هر کسی، شغلی می خواهید که به شما امکان می دهد زندگی خود و خانواده تان را تامین کنید. بنابراین، یک حرفه حسابداری چگونه به پایان می رسد؟

با توجه با بررسی های صورت گرفته بر اساس حقوق حسابدار های با تجربه و همچنین حسابدار های متوسط یک حسابدار با تجربه ی کاری متوسط اگر تسلط خود را به امور حسابداری افزایش دهد می تواند حداققل چند برابر حقوق پایه را دریافت نماید که این امر برای حسابدارن با درجه بالاتر نیز بیشتر از این مقدار می شود.

 

 

5. شما می توانید در جایی که می خواهید کار کنید

 

در برخی زمینه های شغلی، ممکن است لازم باشد مححل زندگی ود را تغییر داده  و برای یافتن کار به یک مرکز صنعتی بروید. با این حال، حسابداری در همه جا وجود دارد. از کشاورزان گرفته تا سازمان های دولتی و شرکت های توسعه نرم افزار که در دنیا روز به روز در حال گسترش هستند و..... ظاهراً همه می توانند از خدمات یک حسابدار استفاده کنند. این به حسابداران انعطاف پذیری نسبتاً مناسبی را در انتخاب مکانی که می خواهند مستقر شوند می دهد.

 

 

6. در حرفه حسابداری پتانسیل کارآفرینی وجود دارد


راه اندازی کسب و کار خود در هر حرفه ای یک گزینه است. بسیار بعید است که یک خلبان هرگز خط هوایی خود را راه اندازی کند، اما حسابداران به طور معمول شرکت خود را تأسیس می کنند. رویای رئیس خود بودن در حرفه حسابداری همیشه زنده است. اگر مقداری از آن روحیه کارآفرینی را دارید، راه اندازی یک شرکت حسابداری می تواند راهی عالی برای پیشرفت شغلی شما باشد.

راه‌اندازی یک شرکت حسابداری، مانند راه‌اندازی هر کسب‌وکاری، خطرات خود را دارد و ممکن است برای همه مناسب نباشد، اما قطعاً خوب است که به آن به عنوان یک گزین همیشه در دسترس فکر کنید.

 

 

معایب حرفه حسابداری

معایب حرفه حسابداری


درست مانند هر صنعت دیگری، کار در حسابداری دارای معایبی است. بهتر است برخی از عوامل را که می تواند جذابیت حرفه حسابداری را برای شما کاهش دهد را بشناسید تا بتوانید در مورد مناسب بودن آن تصمیم بگیرید.

 

 

1. آموزش در حسابداری ادامه دارد


اگر حسابدار شوید، پس از دریافت مدرک، یادگیری متوقف نمی شود. برای پیشرفت در حرفه خود، باید برای ادامه تحصیل برنامه ریزی کنید  حداقل برای همگام شدن با تغییرات در صنعت و گواهینامه های مهم.

پس از شروع به عنوان یک حسابدار سطح پایه، باید به نوع گواهینامه هایی که ممکن است بخواهید کسب کنید نگاه کنید. مدارک حسابداری متفاوتی وجود دارد، از جمله CMA (حسابدار معتبر مدیریت)، CPA (حسابدار حرفه ای خبره) و CFA (حسابدار ارشد مالی). به دست آوردن این مدارک به زمان و تلاش قابل توجهی نیاز دارد، بنابراین مهم است که بدانید از قبل به چه چیزی وارد می شوید.

 

 

2. کار حسابداری ممکن است کسل کننده به نظر برسد


چند حسابدار معروف دنیا را می شناسید؟ اگر برای فکر کردن به یکی از آنها مشکل دارید، دلیلی برای آن وجود دارد  حسابداری معمولاً به عنوان یک رشته پر زرق و برق تلقی نمی شود. اما شناخت و زرق و برق همه چیز نیست. کار روزانه به تحقیق و ریاضیات زیادی نیاز دارد که برای برخی می تواند خسته کننده باشد اما برای برخی دیگر جالب است.

این یکی از آن سوالاتی است که در آن باید به درون خود نگاه کنید و صادقانه درباره آنچه برای شما مفید است پاسخ دهید. یادگیری بیشتر در مورد کارهایی که حسابداران به صورت روزانه انجام می دهند به شما کمک می کند تشخیص دهید که آیا کار برای شما جذاب است یا خیر. بررسی کنید که حسابداران چه کار می کنند و چگونه در جایگاه های شغلی خود عمل می کنند.

 

 

3. فصل شلوغی وجود دارد

 

حسابداری معمولا یک شغل استاندارد می باشد که در وقت اداری به فعالیت های حسابداری می پردازند به استثنای زمان های خاصی از سال مانند خرداد ماه و تیر ماه که زمان های سخت و حساسی برای حسابداران مالیاتی می باشد و کار های سنگینی را در این ماه ها به انجام می رسانند. 

 

 

4. کار حسابداری می تواند استرس زا باشد


وقتی شما مسئول امور مالی یک سازمان هستید، مطمئناً فشار مضاعفی بر روی شما وجود خواهد داشت. این فقط بخشی از مسیر کاری شما در حرفه حسابداری است. اما این فشار و استرس می‌تواند بر سلامت روانی کلی شما تأثیر بگذارد و شایسته توجه است.

این تجربیات منفی ارتباط زیادی با محل کار یک حسابدار و ویژگی های نقش آنها دارد. این یک شرط مطمئن است که بگوییم، هرچه موقعیت شما مهم تر باشد و با پول بیشتری کار کنید، فشار بیشتری در کار خواهید داشت. اما اینکه آیا این فشار منجر به سطوح منفی استرس می شود به شخصیت شما بستگی دارد.

سعی کنید صادقانه نگرش خود را نسبت به فشار و بارهای کاری سنگین ارزیابی کنید. اگر به راحتی دچار استرس نمی شوید یا بدتان نمی آید که کمی قوی باشید، کار به عنوان حسابدار ممکن است شما را آزار ندهد. اگر می‌دانید که به‌راحتی دچار استرس می شوید یا ممکن است سلامت روانی خود را از دست بدهید، ممکن است شغل حسابداری انتخاب ایده‌ آلی برای شما نباشد.

 

 

بنابراین، آیا حسابداری انتخاب شغلی خوبی برای شماست؟


اکنون که درک بهتری از مزایا و معایب حرفه حسابداری دارید، برای ارزیابی اینکه آیا این زمینه برای شما مناسب است یا خیر وقت بگذارید. اگر مزایا بر معایب آن بیشتر است، ممکن است بخواهید نگاهی دقیق تر به نحوه آماده سازی خود برای شغلی در این زمینه بیندازید.

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • م.نوروزی م.نوروزی

    من امسال کنکور دارمو میخوام انتخاب رشته کنم اولویت اولم اینه که توی شهر خودمون باشم و با توجه به آشناهامون تصمیم گرفتم که حسابداری بخونم اگر توی شهر خودمون قبول شدم به نظرتون کدام حسابداری برای بازار کار بهتره؟ و با توجه به دختر بودنم فک کنم حسابداری صنعتی به درد من نخوره لطفا راهنمایی کنید

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. انشالا در کنکور موفق باشین. پیشنهاد میکنم قبلش از رشته حسابداری تحقیقات لازم رو انجام داده باشین که بعدا خدایی نکرده از فعالیت در این حوزه احساس نا رضایتی نداشته باشین و با علایق و روحیات شما سازگار باشد. حسابداری رشته ای نیست که بین خانم یا آقا فرق داشته باشه و همه میتونن در شاخه های مختلفی از حسابداری فعالیت کنند و این موضوع بین حسابداران خانم و آقا باب نیست. پیشنهاد من برای دانشگاه رشته حسابداری بدون گرایش است. سعی کندی در حین تحصیل تجربه کسب کنید حتی بدون حقوق. و سعی کنید که در کنار حسابداری امور مالیاتی رو هم فرا بگیرید.

  • کریمی کریمی

    خرداد و تیر ماه که موعد اظهار نامه هاست واقعا فشار کاری زیاد هست و اگر مشکلی پیش بیاد دیگه مدیریت کردنش سخت میشه کاش یک مقاله راجع به مدیریت چنین شرایطی همراه با راه حل هاش روی سایتتون بذارید به نظرم خیلی مفیده

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. موضوع خوبی را در مورد اظهارنامه مالیاتی مطرح کردید. تلاش می کنیم در مورد این موضوع جالب مطالب بیشتری را ارائه بدیم. در نظر داشته باشید که یکی از وظایف حسابداران و حتی فرق حسابدار خوب و بد در مدیریت کردن همین مسائل است. یک حسابدار یا مدیر مالی یا رئیس حسابداری که مسولیت تکالیف مالیاتی از جمله اظهارنامه مالیاتی را بر عهده دارد می بایست امور را مدیریت کند و اجازه ندهد برخی شرایط خدشه ای به این امور وارد کند.

  • حسن زاده حسن زاده

    با شرایط الان که ربات ها اختیار همه چیز رو در دست گرفتن و دارن روز به روز هم پیشرفت می کنن شغل آینده حسابدارن رو ربات ها تهدید نمیکنند؟ همین نرم افزار های حسابداری با پیشرفت تکنولوژی نمیتونن در آینده صندلی های حسابداری را از حسابداران بگیرن؟

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام . واقعیت این است که نمی توان جلوی پیشرفت علم و تکنولوژی را گرفت و به هر حال، به زودی تکنولوژی های پیشرفته مانند ربات ها تاثیر خودشان را بر روی شاخه و حوزه حسابداری می گذارند. پیشبینی و نتیجه موضوعی که مطرح کردید دور از واقعیت نیست. پیشنهاد می شود که حسابدارها و فعالان حوزه مالی با پیشرفت علم و تغییر و تحولات حسابداری خودشان را با شرایط تطبیق دهند. برای مثال ساخت و عرضه نرم افزارهای حسابداری مسیر بسیاری از حسابداران را در طی زمان متحول کرد.