خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
کارکردهای-حسابداری-چیست؟

کارکردهای حسابداری چیست؟

درک عملکرد حسابداری به شما در مدیریت و تجزیه و تحلیل منابع پولی کمک می کند. در این مقاله، توابع حسابداری و انواع کارهای انجام شده توسط یک حسابدار را توضیح می دهیم.

کارکردهای حسابداری و حسابدار چیست؟

کارکرد های حسابداری

همه شرکت ها از حسابداری برای گزارش، ردیابی، اجرا و پیش بینی معاملات مالی استفاده می کنند. وظایف اصلی حسابداری ذخیره و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و نظارت بر معاملات پولی است. حسابداری برای تهیه صورتهای مالی برای کارمندان، رهبران و سرمایه گذاران یک شرکت استفاده می شود. حسابداری همچنین برای اطمینان از پرداخت وجوه به یک شرکت و خارج از آن فعالیت می کند.
 
مدیریت، کارمندان، مشتریان و سرمایه گذاران همگی علاقه مند هستند که یک کسب و کار چگونه پول خود را مدیریت می کند. حسابداری بخشی از یک تجارت است که مسئولیت مالی شرکت را بر عهده دارد. درک عملکرد حسابداری به شما در مدیریت و تجزیه و تحلیل منابع پولی کمک می کند.
 
حسابداری برای هر شرکتی سابقه مالی ایجاد می کند. برای ردیابی هزینه های حاصل از فعالیت های تجاری و همچنین سود یک شرکت استفاده می شود. همچنین می تواند برای پیش بینی موفقیت مالی و نیازهای آینده یک شرکت برای ایجاد بودجه و استفاده از فرصت های رشد جدید مورد استفاده قرار گیرد. حسابداران از این اطلاعات برای تهیه صورتهای مالی استفاده شده توسط متخصصان تجارت و مقامات دولتی استفاده می كنند.
 
 
 
یک حسابدار در شرکت یا سازمان خود چه کاری انجام می دهد
حسابداری چیست؟

حسابداری فرآیندی است که به طور سیستماتیک و جامع رویدادها و معاملات تجاری را ثبت می کند و آن را به اطلاعات مالی واحد تجاری تبدیل می کند تا به ذینفعان در فرآیند تصمیم گیری کمک کند. حسابداری که به آن زبان تجارت نیز گفته می شود نتایج فعالیت ها و عملکرد اقتصادی یک مجموعه را اندازه گیری می کند و این اطلاعات حاصل شده را با اشخاص مختلفی مانند سرمایه گذاران، بدهکاران و بستانکاران و مدیریت سازمان انتال می دهد. معمولا در حوزه مالی، حسابداری را همان گزارشگری مالی می نامند.
 

یک حسابدار چه کار می کند؟


یک حسابدار وظایف مالی مربوط به جمع آوری، دقت، ثبت، تجزیه و تحلیل و ارائه عملیات مالی یک تجارت، سازمان یا شرکت را انجام می دهد. در یک شرکت یا سازمان کوچکتر، نقش حسابدار ممکن است شامل جمع آوری داده های مالی، ورود و تولید گزارش باشد.

شرکت‌های متوسط ​​تا بزرگ‌ تر ممکن است از حسابدار به‌ عنوان مشاور و مترجم مالی استفاده کنند که ممکن است داده‌های مالی شرکت را به افراد داخل و خارج از کسب‌وکار ارائه کند. به طور کلی، حسابدار می تواند با اشخاص ثالث مانند فروشندگان، مشتریان و موسسات مالی نیز معامله کند.

 
 
 
عملکرد های حسابداری در یک شرکت یاسازمان شامل چه مواردی می باشد
 
عملکرد حسابداری در یک شرکت یا سازمان شامل موارد زیر است:
 
 
هزینه های کسب و کار و درآمد
 
از عملکرد های مهم حسابداری پیگیری هزینه های تجاری در رابطه با درآمد است. دقیقاً مانند مدیریت امور مالی شخصی شما، حسابداران هزینه ها و پرداخت ها را ثبت می کنند تا سوابق شرکت را به طور دقیق و به روز ثبت کنند.
 
 
حساب های قابل دریافت
 
حسابداری مناسب تضمین می کند شرکت هرگونه پرداختی را که موعد سررسید آن است دریافت می کند. یک حسابدار سود یک تجارت را پیگیری می کند تا اطمینان حاصل کند که درآمد به طور مداوم به حساب بانکی آنها سرازیر می شود.
 
 
حساب های قابل پرداخت
 
عملکردهای قابل پرداخت برای پرداخت صورت حساب های شرکت. آنها اطمینان می دهند که تجارت به ازای هر پولی که بدهکار است پرداخت می کند و بررسی می کنند که این یک اتهام قانونی است. آنها همچنین به تعیین تاریخ سررسید برای پرداخت کمک می کنند تا یک شرکت بتواند به بهترین شکل وجوه شخصی خود را براساس زمان ورود پول مدیریت کند.
 
 
حقوق و دستمزد
 
حسابداران دستمزد کارمندان را از وجوه شرکت برای پرداخت حقوق کسر می کنند. همچنین اگر از محل درآمد یک کارگر پرداخت شود، آنها وظیفه مدیریت مزایای کارمندان را نیز بر عهده دارند. حسابداری ممکن است تصمیم بگیرد که کارمندان براساس چگونگی تأثیر دستمزد بر سود شرکت، جبران می شوند.
 
 
گزارش مالی
 
حسابداران از سیستم های دیجیتال برای ذخیره و محاسبه داده ها استفاده می کنند. اگر شرکتی در مالکیت عمومی باشد، باید گزارش های سه ماهه و سالانه را نیز برای سهامداران با جزئیات دارایی، سود و زیان تجارت تهیه کند. شرکت های خصوصی نیز از گزارش های مالی مانند اینها برای درک منابع مالی شرکت خود استفاده می کنند.
 
 
آنالیز مالی
 
شرکت ها از حسابداری برای انجام تجزیه و تحلیل منظم در مورد عملکرد خوب تجارت استفاده می کنند یا یک مشاور خارجی یا پرسنل داخلی به طور کلی به تجارت نگاه می کنند تا مشخص کنند که براساس نتایج مالی، چه عملکردهایی می توانند کارآمدتر باشند. آنها ممکن است تغییراتی را در بخش های کارمندان یا هزینه های ساده تولید برای کاهش ضایعات پیشنهاد دهند.
 
 
مالیات و انطباق
 
یک کسب و کار باید از جمله مقررات دیگر با قوانین و استانداردهای دولت از خدمات درآمد داخلی و کسایر موارد مربوطه مطابقت داشته باشد. دولت ها همچنین دستورالعمل های مالی را برای مشاغل اجرا می کنند. حسابداری وظیفه گزارش عملکرد مالی شرکت و اطمینان از مطابقت آنها با کلیه قوانین و دستورالعمل های محلی و ملی را بر عهده دارد.
 
 
بودجه بندی توسط حسابدار
 
حسابداری وظیفه تنظیم بودجه شرکت را بر عهده دارد. آنها برای تهیه بودجه های سالانه از داده های مالی گذشته و همچنین پیش بینی درآمد آینده استفاده می کنند. حسابداران همچنین بودجه هایی را برای بخشهای شخصی و پروژه های ویژه در داخل شرکت تهیه می کنند.
 
 
حسابداری و جلوگیری از کلاهبرداری 
 
حسابداری اطمینان حاصل می کند که پول در شرکت به خاطر سو مدیریت هدر نمی رود. آنها به دنبال محافظت از دارایی های شرکت در برابر کلاهبرداری داخلی و خارجی هستند. یک حسابدار ممکن است در تأمین اطلاعات مالی دیجیتال تخصص داشته باشد یا برای محافظت از وجوه شرکت، یک تجارت خارج استخدام کند. آنها همچنین داده های مالی را مورد بررسی دقیق قرار می دهند تا مطمئن شوند کارمندی به خاطر سو مدیریت در شرکت  نمیتواند اختلاس مالی کند یا منافع شخصی خود را به منافع شرکت ارجحیت دهد.
 
 
 
 
وظایف حسابداران چیست
حسابدار کیست؟
 
حسابدار یک حرفه بازرگانی است که مسئول پردازش و ردیابی داده های مالی در یک شرکت است. حسابداران اطلاعات مالی را ذخیره و تجزیه و تحلیل می کنند. آنها به طور فعال تمام وجوه ورود و خروج به یک شرکت را ردیابی می کنند و مطمئن می شوند همه چیز مستند و دقیق است. بسته به اندازه و نیازهای یک تجارت ممکن است به صورت جداگانه یا تیمی کار کنند.
 
حسابداران در کارهای روزمره مالی مانند حقوق و دستمزد و فاکتور درگیر هستند. آنها همچنین بر اساس گزارش های مالی و تجزیه و تحلیل با ایجاد بودجه برای تصمیمات آینده شغلی برنامه ریزی می کنند. یک حسابدار برای ارزیابی عملکردهای تجاری از نزدیک با مدیریت همکاری می کند. آنها ممکن است تغییراتی را در گردش کار کارمندان برای افزایش بهره وری پیشنهاد دهند یا راهی برای مقرون به صرفه تر بودن یک فرآیند ذکر کنند.
 
یک حسابدار بودجه را برای استفاده و دستمزد کارمندان راهنمایی می کند. آنها مطمئن می شوند که فاکتورها ارسال و پرداخت می شوند. اگر سوالی در مورد منابع مالی پیش بیاید، یک حسابدار تلاش می کند تا جواب را پیدا کند. هدف کلی آنها این است که ببینند پول بیشتری نسبت به خارج شدن منابع مالی مختلف به یک شرکت وارد می شود.
 
حسابدارانی که گواهینامه حسابدار رسمی CPA کسب می کنند می توانند حسابرسی از مشاغل را انجام دهند یا به عنوان مشاور و مربی سایر افراد در زمینه خود عمل کنند.
 
 
 
 
انواع شاخه های حسابداری
انواع شاخه های حسابداری
 
حسابداری مالی
 
حسابداران مالی استفاده روزمره از وجوه درون یک شرکت را کنترل می کنند. آنها مسئول ردیابی تمام پولی هستند که در یک تجارت و خارج از آن جریان دارد. آنها مسئول ساخت، دریافت و مستند کردن پرداخت ها هستند.
 
ادارات حسابداری مالی از داده های گذشته برای تجزیه و تحلیل هزینه های شرکت استفاده می کنند. حسابدارانی که در این زمینه کار می کنند بیانیه هایی را برای استفاده عمومی ایجاد می کنند. آنها ساختارهایی را برای گزارش و ثبت کلیه معاملات مالی یک تجارت انجام می دهند. سپس حسابداران از این سیستم ها برای تجزیه و تحلیل نحوه مدیریت امور اقتصادی یک تجارت استفاده می کنند. آنها سود و زیان را گزارش می دهند، بنابراین مدیران و سرمایه گذاران می توانند نحوه عملکرد یک کسب و کار را ببینند.
 
 
حسابداری مدیریتی
 
دپارتمان های حسابداری مدیریت چگونگی تأثیر فرآیندهای داخلی بر امور مالی یک کسب و کار را تحلیل می کنند. آنها به آینده علاقه مند هستند و تلاش می کنند پیش بینی های مالی را انجام دهند که به سود یک شرکت باشد. آنها نگاهی به کل تجارت می اندازند تا روندهایی را که بر هزینه ها و ثبات مالی یک شرکت تأثیر می گذارد گزارش دهند.
 
حسابداران مدیریت برای کمک به مشاغل در افزایش بهره وری و تأثیر بر رشد مالی گزارشاتی تهیه می کنند. از آنجا که حسابداری مدیریتی در معرض دید عموم نیست، حسابداران شاغل در این زمینه می توانند از روش های خود استفاده کرده و داده ها را برای راهنمایی رهبران شرکت در مورد روندها و تولیدات انتخاب کنند.

نقش حسابدار مدیریت شامل جمع آوری، ثبت و گزارش داده های مالی از چندین واحد یک سازمان، مشاهده و تجزیه و تحلیل بودجه آنها و پیشنهاد بودجه و تخصیص آنها است. این مورد شامل برآورد هزینه مواد خام، نیروی کار، ساخت، فروش و تبلیغات، شبکه های اجتماعی، لابی و هزینه عملیات داخلی شرکت است. یک حسابدار مدیریت باید با همه بخش‌های مربوطه هماهنگ شود تا یک تحلیل کلی از سرمایه عملکرد شرکت و در دسترس بودن منابع مالی انجام دهد و سپس باید تمام اطلاعات را به مدیریت ارشد و هیئت مدیره گزارش دهد. بنابراین یک مدیر ارشد مالی منبعی از اطلاعات مورد نیاز مدیران و مدیران عامل برای تصمیم گیری است که برای تصمیم های درست و اصولی باید به آن مراجعه کرد.

نقش اصلی حسابداری مدیریت بودجه بندی است، برای یک شرکت کوچک بودجه راهنمای همه هزینه ها است. تجار کوچک هر سال بودجه ای را برای تعیین هزینه های خود در هر فرآیند که هزینه عملیات و تولید و سپس سرمایه گذاری بیشتر است، تعیین می کنند. بنابراین در اینجا، یک حسابدار مدیریت باید داده های گذشته را بررسی کند تا پیش بینی دقیقی از هزینه های آینده یک سال تهیه کند. بودجه هماهنگی بین کارآفرین و کارمندانش را در اجرای تمام برنامه های سال آینده تضمین می کند.

زمان برای انجام تمام برنامه‌ها برای مدیریت یک شرکت بسیار مهم است. وظایف یک حسابدار مدیریت محدود به زمان است، زیرا او باید پیش بینی ها، بودجه ها و گزارش ها را در یک دوره مشخص انجام دهد تا در زمان نیاز قابل اجرا باشند. پیش بینی به موقع با در نظر گرفتن عدم قطعیت های بازار مورد نیاز است. بودجه باید مطابق با سرمایه در گردش موجود و قرار گرفتن در معرض خطرات بازار باشد. بنابراین در چنین شرایطی با دقت کار کردن بسیار ضروری است. قبل از گزارش دادن به مالکان، یک حسابدار مدیریت باید از صحت تمام اطلاعات جمع آوری شده برای کمک به تصمیم گیری صحیح اطمینان حاصل کند.

یک حسابدار مدیریت باید از همه چیز آگاه باشد، خواه این یک وضعیت سیاسی باشد که بر بازار تأثیر می گذارد، تورم، سایر مواجهه ها در بازار، رقابت، هزینه نیروی کار، مواد خام، عملیات داخلی، هماهنگی بین بخش های مختلف در یک شرکت و همچنین تعامل آن با بقیه دنیای تجارت و رسانه های اجتماعی بسیار ضروری می باشد.

 

حسابداری هزینه


حساب بهای تمام شده رشته حسابداری است که به هزینه ها می پردازد، یعنی هزینه های واحد کالاهای تولید شده و خدمات ارائه شده. به مدیریت سازمان در تعیین قیمت، کنترل هزینه ها و ارائه اطلاعات مربوطه به منظور تصمیم گیری کمک می کند.

 

 

حسابداری مالیاتی


سیستم حسابداری که به اظهارنامه مالیاتی و پرداخت آن می پردازد، به جای تنظیم حساب های نهایی بنگاه، حسابداری مالیاتی نامیده می شود.

 

 

حسابداری اجتماعی


این شاخه از حسابداری معمولاً به عنوان حسابداری مسئولیت اجتماعی نامیده می شود. با هدف رونمایی از امکانات ارائه شده توسط نهاد به جامعه در زمینه های پزشکی، مسکن، آموزشی و... می باشد.

این شاخه های حسابداری در نتیجه توسعه سریع اقتصادی و پیشرفت های تکنولوژیکی ایجاد شده اند که مقیاس عملیات شرکت را افزایش داده است. به همین دلیل، کارکردهای مدیریتی پیچیده شده و منجر به توسعه زیر مجموعه های مختلف شده است.

نرم افزارهای فناوری کسب و کار امروزه نقش مهمی در تهیه سوابق مالی، تحلیل و پیش بینی آنها ایفا می کنند. آنها به انتشار اطلاعات دیجیتال و پردازش سریع داده ها برای تدوین بودجه و تفسیر آن کمک می کنند. این نرم افزار ها ابزارهایی را ارائه می دهد که سوابق مورد نیاز را ثبت می کند و به طور خودکار پیش بینی های مالی را ایجاد می کند. بنابراین زمان و تلاش برای محاسبه این اطلاعات طولانی کاهش می یابد و حسابدار را از بارهای اضافی که انرژی و وقت آن را هدر می دهد می رهاند.

 

ارسال نظر

نظرات کاربران