خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
اقدامات-قانونی-لازم-پس-از-ثبت-شرکت

اقدامات قانونی لازم پس از ثبت شرکت

در این مقاله اقدامات قانونی که لازم است پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها به صورت اجباری انجام دهید همراه با توضیح آن آورده ایم.

اقدام های قانونی پس از ثبت شرکت

اقدامات لازم پس از ثبت شرکت
 
 
پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها یک سری اقدامات لازم است که به صورت اجباری انجام دهید و در صورت انجام ندادن آنها مشمول جریمه میشوید. ما در این مطلب به آنها می پردازیم :
 
 
1. پلمپ دفاتر شامل دفاتر روزنامه و کل :
 
این دفاتر مخصوص درج حساب های مالی شرکت از زمان تاسیس تا پایان سال مالی شرکت می باشد ک در اساسنامه شرکت سال مالی آن قید شده است و معمولا از فروردین تا آخر اسفند می باشد. این دفاتر توسط اداره ثبت شرکت ها پلمپ میشود نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که این دفاتر حداکثر دو ماه بعد از تاریخ ثبت شرکت اخذ شود و در سال های بعد نیز قبل از شروع سال مالی اخذ گردد تا مشمول جرائم مالیاتی نشوید. 
تنها در صورتی میشود پلمپ دفاتر در سال جاری مالی انجام شود که قبل از پلمپ هیچ گونه فعالیت پولی و مالی صورت نگرفته باشد در صورتی که قبل از تاریخ پلمپ دفاتر واریز یا برداشت صورت گرفته باشد دفاتر قانونی قابل اعتبار نیست. 
 
 
2. تعیین حوزه و تشکیل پرونده دارایی :
 
اقدام اجباری بعدی تشکیل پرونده دارایی است. شرکت ها پس از ثبت می بایست در اداره دارایی خود تشکیل پرونده داده و مدارک خود را تسلیم دارایی نمایند. برای تشکیل پرونده باید بعد از مشخص شدن حوزه مالیاتی با مدارک لازم به آنجا مراجعه کنید.
 
 
3. اخذ شماره اقتصادی :
 
لازمه انجام هر گونه فعالیت اقتصادی داشتن کد اقتصادی مختص بنگاه اقتصادی است و در انواع قرار داد ها، فاکتور های رسمی خرید و فروش مورد تایید سازمان امور مالیاتی درج میشود. کد اقتصادی 12 رقمی می باشد که توسط حوزه مالیاتی که بنگاه اقتصادی در آن فعال است به شرکت شما تعلق میگیرد.
 
 
4. ثبت نام مالیات ارزش افزوده و اخذ کد ارزش افزوده:
 
در صورتی که کالاهای موضوع فعالیت شرکت جزء کالای مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باشند  شرکت مکلف است در زمان فروش محصول، مالیات بر ارزش افزوده را نیز از خریدار اخذ  و در موعد مقرر به حساب سازمان ارزش افزوده واریز نماید. برای این کار شرکت باید در سامانه مربوط به ارزش افزوده ثبت نام نماید و کد ارزش افزوده مخصوص به خود را دریافت نماید در غیر این صورت مشمول جرائم مربوط به قوانین مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.
 
 
5. اخذ کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی :
 
کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون، برای بیمه نمودن کارکنان خود می بایست به نزدیک ترین شعبه تامین اجتماعی واقع در محدوده عملکرد کارگاه خود مراجعه و مدارکی که نشان از کارفرما بودن خود است ارائه دهند در پایان هر ماه شرکت موظف است لیست بیمه کارکنان خود را تهیه و به سازمان تامین اجتماعی ارسال نماید. همچنین بر اساس تکلفی که قانون ایجاد میکند هر کارفرمایی موظف است کلیه کارکنان خود را اعم از پاره وقت و تمام وقت بیمه نموده و حق بیمه آنها را به موقع پرداخت نماید در غیر این صورت هر ذینفعی میتواند به اداره کار شکایت کرده و درخواست بیمه نماید. همچنین شرکت باید باهر یک از کارکنان خود قرارداد منعقد نموده و یک نسخه از آن را به وزارت کار تحویل نماید.
 
 
پس از ثبت شرکت و انجام اقدامات اجباری که در بالا ذکر شد شرکت باید سه نوع نام کاربری و رمز عبور به شرح ذیل دریافت نماید:
 
 
1)نام کاربری و کلمه عبور مالیاتی
 
نام کاربری مالیاتی شرکت معمولا شامل 14 عدد می باشد که شامل شناسه ملی شرکت و چند عدد دیگر است.
رمز عبور حداقل 8 کاراکتر باشد و به حروف کوچک و بزرگ حساس می باشد.
 
موارد کاربرد نام کاربری و کلمه عبور مالیاتی: 
 
الف) در زمان تهیه و ارسال لیست حقوق به دارایی
ب) در زمان ارسال خلاصه معاملات فصلی
ج) در زمان تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد
 
 
2)نام کاربری و کلمه عبور ارزش افزوده:
 
که نام کاربری آن به صورت عددی و معمولا 6 رقمی می باشد.
رمز عبور حداقل 8 کاراکتر باشد و به حروف کوچک و بزرگ حساس می باشد.
 
موارد کاربرد نام کاربری و کلمه عبور ارزش افزوده:
 
الف) در زمان تهیه و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده
ب) تمدید گواهینامه ارزش افزوده از طریق سایت ارزش افزوده
ج) جهت انجام هرگونه عملیات ارزش افزوده از طریق سایت ارزش افزوده
 
 
3)نام کاربری و کلمه عبور بیمه:
 
در زمان تهیه لیست بیمه و ارسال آن به تامین اجتماعی کاربرد دارد.
رمز عبور حداقل 8 کاراکتر باشد و به حروف کوچک و بزرگ حساس می باشد.
 

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • میرزایی میرزایی

    اگر بخواهیم عدم فعالیت شرکت رو بلافاصله بعد از ثبت رد کنیم آیا باز باید این کار هایی که گفتین رو انجام بدیم؟

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. اگر عدم فعالیت بزنید دیگر نیازی به انجام این امور نیست. سعی کنید که عدم فعالیت خود را به صورت مکتوب به اداره امور مالیاتی خود ارائه دهید و در دبیرخانه هم ثبت کنید. و اینکه اگر بعد از اعلام عدم فعالیت، فعالیت شما محرز شود مشمول جریمه بابت انجام ندادن تکالیف مالیاتی خود خواهید شد.قبل از اعلام عدم فعالیت هم پرونده مالیاتی خودتان را باز کنید. موفق باشید

  • پناهی پناهی

    با سلام مالیات شرکت های غیر فعال چگونه است کار خاصی را باید انجام بدهیم؟

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. نامه عدم فعالیت رو به صورت کتبی به حوزه مالیاتی تحویل و اعلام کنید و در دبیرخانه حتما ثبت نمایید. موفق باشید