خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
اصطلاحات-و-تعاریف-مهم-مالیاتی

اصطلاحات و تعاریف مالیاتی

در این مقاله تمام اصطلاحات مالیاتی همراه با توضیحات آن ها را که شما به آن نیاز دارید آورده ایم.

بررسی اصطلاحات و تعاریف مالیاتی

اصطلاح و تعاریف مالیاتی

 

از جمله مسائلی که اشخاص تازه کار در زمینه مالیات پیدا میکنند تعداد زیادی از کلماتی می باشد که معنای دقیق آن را نمی دانند یا یک سری از اصطلاحاتی که با مفهوم دقیق آن آشنا نیستند این موضوع به تنهایی مشکلی ایجاد نمیکند اما اگر بخواهید در زمینه مالی فعالیت داشته باشید یا هر سال مالیات پرداخت میکنید دانستن این اصطلاحات برای شما و کسب و کارتان بسیار مفید می باشد.

 

1) مؤدی مالیاتی:

به اشخاص حقیقی و حقوقی که در حوزه مالیاتی تشکیل پرونده می دهند (ارباب رجوع در حوزه مالیاتی) مؤدی مالیاتی گفته می شود.

 

2) ماموران مالیاتی به ترتیب سازمانی:

الف) رئیس اداره امور مالیاتی

ب) رئیس گروه مالیاتی

ج) کارشناس ارشد مالیاتی (سر ممیز) : یکی از مهم ترین و حساس ترین پست های سازمانی در امور مالیاتی کشور است که در حیطه قانون در خصوص تشخیص و وصول مالیات مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد.

د) کارشناس مالیاتی

 

3) کلاسه پرونده (شماره پرونده) :

شماره ای است اختصاصی مربوط به پرونده مالیاتی مؤدیان که توسط واحد مالیاتی بر روی آن درج گردیده از جمله موارد مهم جهت مراجعه و ثبت اطلاعات در سامانه های مالیاتی است لذا در درج آن دقت فرمایید.

 

4) واحد مالیاتی (حوزه) : 

هر مؤدی جهت انجام امور مالیاتی می بایست به قسمت خاص در خصوص فعالیت فعالیت خود مراجعه نماید که واحد مالیاتی نامیده می شود. مانند حوزه شرکت ها، حوزه املاک و مستغلات، حوزه اشخاص حقیقی و.....

 

5) شماره (کد) اقتصادی :

شماره ای که هر شخص حقیقی و حقوقی قبل از هرگونه اقدام در سامانه مالیاتی به آن نیازمند است که شامل 12 رقم است.

 

6) شناسه ملی :

شناسه ای که ماهیت کد ملی برای اشخاص حقوقی را دارد که از 11 رقم تشکیل شده است و همچنین شناسه ملی هر شرکت مختص به خود آن شرکت است و از زمان ثبت شرکت تا انحلال شرکت و حتی بعد از آن نیز تغییر نخواهد کرد، از موارد کاربرد شناس ملی : درج آن در فاکتور های رسمس خرید و فروش، در آن در قراردادها، شناسایی شرکت و......

 

7) سال مالی: 

اگرچه یک قرارداد نا نوشته و یک فرض حسابداری است اما آنچنان هم به مالیات بی ربط نیست. دوره ای است که بازه زمانی فعالیت مؤدیان را مشخص می کند. معمولا یک سال کامل شمسی است و معیاری برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی ( 4 ماه بعد از سال مالی ) است.

 

8) عدم فعالیت:

به معنی این میباشد که در سال مالی مورد نظر شخص حقیقی و حقوقی هیچگونه گردش بانکی، خرید و فروش، فعالیت بازاریابی به معنای کامل تر هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته باشد.

 

9) پرونده مالیاتی:

پس از ثبت شرکت تنها دو ماه فرصت دارید که برای تشکیل پرونده مالیاتی خود به واحد مالیاتی مربوطه مراجعه کنید و مدارک لازم را به اداره مربوطه تحویل دهید.

 

در این مقاله ما سعی کردیم تمام اصلاحاتی که لازم است را برای شما خواننده محترم بیاوریم اگر اصطلاحات دیگری مد نظر شما هست میتوانید زیر همین مقاله بپرسید و متخصصان ما در مالی کده پاسخ سوالات شما را می دهند.

ارسال نظر

نظرات کاربران