خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
مالیات-دستگاه_-های-کارت_-خوان

مالیات دستگاه‌ های کارت‌ خوان و پایانه ‌های فروشگاهی

در این مقاله به بررسی مالیات کارت خوان و پاینه های فروشگاهی پرداخته ایم.

مالیات دستگاه‌ های کارت‌ خوان و پایانه ‌های فروشگاهی

امروزه در پی تصویب قانون جدید درباره اخذ مالیات دستگاه‌های کارت‌ خوان و پایانه‌ های فروشگاهی، بسیاری از افراد در صدد این نکته برآمده ‌اند که اطلاعات خود را دراین‌خصوص افزایش دهند تا بر همه قوانین مربوط به این مسئله مسلط شوند. به همین منظور و با درنظر گرفتن این نکته که پرداخت از طریق دستگاه کارت ‌خوان به طور گسترده مورداستفاده قرار می‌ گیرد، قصد داریم در این مقاله نکات مهمی را در خصوص این مبحث در اختیار شما قرار دهیم.

آیا نوع دستگاه کارت ‌خوان تأثیری بر میزان مالیات افراد دارد؟ 

مالیات دستگاه‌های کارت ‌خوان و پایانه ‌های فروشگاهی بر اساس میزان درآمد افراد تعیین می‌ شود و ارتباطی به نوع دستگاه و درگاه بانکی صادر‌کننده آن ندارد. البته توصیه می ‌شود دستگاهی انتخاب کنید که سرعت عمل بالا و مطلوبی داشته باشد. دستگاه‌ های کارت ‌خوان امروزی در شکل ‌ها و انواع مختلفی عرضه می‌ شوند که هر کسب ‌و کاری باید با توجه ‌به نحوه فعالیت خود، بهترین گزینه را انتخاب کند.

نحوه محاسبه مالیات دستگاه ‌های کارت‌ خوان

شیوه محاسبه مالیات دستگاه ‌های کارت‌ خوان و پایانه ‌های فروشگاهی شباهت بسیاری به نحوه محاسبه مالیات برای مشاغل دارد و تفاوتی میان این دو نیست. بر اساس قانون مالیات مستقیم، شغل‌ها در کشور به ۳ گروه شامل تولیدی، خدماتی و بازرگانی تقسیم می‌شوند. صاحبان کسب‌وکارها بر اساس تعلق خود به یکی از این سه گروه موظف هستند از ۱۰ تا ۲۵ درصد مالیات را بر حسب درآمد خود پرداخت کنند.

در این مورد تفاوتی میان کسب‌ و کارهای مختلف وجود ندارد و هر شغلی بدون در نظر گرفتن نوع دستگاه کارت ‌خوانی که دارد، باید از ۱۰ تا ۲۵ درصد مالیات را پرداخت کند. به‌ این‌ ترتیب نمیتوان میزان دقیق مالیات را برای هر شغلی تعیین کرد.

با توجه‌ به این مسئله می‌ توان به این نتیجه رسید که هر ادعایی مبنی بر اخذ مالیات جداگانه با عنوان مالیات دستگاه پوز نادرست است؛ بنابر این میتوان گفت که استفاده از دستگاه کارت ‌خوان به معنای تحمیل مالیات بیش از حد قانونی به افراد نخواهد بود.

ثبت ‌نام پرونده مالیاتی دستگاه کارت ‌خوان

جهت ایجاد پرونده و دریافت کد پرونده مالیاتی دستگاه پوز سیار و ثابت، صاحبان کسب ‌و کارها باید در سایت tax.gov.ir ثبت ‌نام کنند. در این مورد، تفاوتی میان کارت‌ خوان شاپرک با سایر کارت‌ خوان‌ ها وجود ندارد. افراد باید این ثبت ‌نام را انجام دهند. در غیر این صورت جریمه یا از داشتن دستگاه کارت ‌خوان محروم می‌شوند.

همان ‌طور که در بالا اشاره شد، موضوعی به نام پرداخت مالیات دستگاه‌ های کارت ‌خوان و پایانه ‌های فروشگاهی در ۱۴۰۱ به ‌عنوان یک مورد جداگانه علاوه بر مالیات درآمد مشاغل، صحت ندارد و نصب دستگاه و اتصال آن به پرونده مالیاتی، تنها برای صحت اطلاعات اظهارنامه مالیاتی افراد است.

افرادی که دستگاه کارت‌ خوان دارند و اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی در سایت سازمان مالیاتی نکرده‌ اند و کد مالیاتی ندارند، با توجه ‌به اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، در سازمان مالیاتی دارای پرونده خواهند شد و به ‌این ‌ترتیب مبلغ مشخصی تعیین و از آن ها به ‌عنوان مالیات اخذ می شود.

نحوه ثبت کارت خوان در سایت tax.gov.ir به شرح زیر است:

  • در مرحله اول باید وارد سایت سازمان امور مالیاتی شوید.
  • در مرحله بعدی روی گزینه ثبت ‌نام مالیاتی کلیک کنید.
  • در مرحله سوم نوع مودی مالیاتی را مشخص و کد امنیتی و شماره ملی یا شناسه ملی مودی را در جای مشخص شده وارد کنید. سپس روی دکمه ورود به ثبت‌ نام کلیک کنید. 
  • در مرحله بعدی باید کدپستی و شماره همراه خود را در محل ‌های مشخص شده وارد و سپس دکمه پیش ثبت نام جدید را کلیک کنید.
  • در مرحله نهایی شما یک نام کاربری و رمز عبور از طریق شماره همراه خود دریافت می کنید که این مسئله نشان می دهد ثبت نام شما با موفقیت انجام شده است.

کد مالیاتی کارت ‌خوان چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟ 

برای دریافت کد مالیاتی کارت‌خوان که وضعیت مالیاتی دستگاه شما را نشان می‌دهد، به شرح زیر عمل کنید: 

  • در مرحله اول تمامی اطلاعات مربوط به نوع شغل، اتحادیه صنفی خود و سایر موارد مورد نیاز را تکمیل کنید.
  • در گام بعدی بر اساس موارد درج شده در سایت، وضعیت مالیات بر ارزش افزوده خود را تعیین کنید.
  • در این قسمت برای اینکه بتوانید کد رهگیری را دریافت کنید، باید اطلاعات خود را تأیید کنید. 
  • در صفحه بعدی شما کد رهگیری مالیاتی دستگاه کارت ‌خوان خود را مشاهده خواهید کرد. 
  • در این قسمت اطلاعات خود را تأیید و کد رهگیری یا کد پرونده مالیاتی دستگاه پوز خود را دریافت کنید. 

افرادی که برای این کار اقدام کرده ‌اند، پس از انجام کار‌های مربوط به ثبت نام خود و زمانی که کد پرونده مالیاتی دستگاه پوز را دریافت کردند، این امکان را دارند که برای استعلام پرونده مالیاتی خود، به سامانه tax.gov.ir مراجعه کنند و موارد مربوط به ایجاد شرایط برای مالیات دستگاه های کارت خوان و پایانه های فروشگاهی را نهایی کنند.

نحوه لغو و الصاق کارت خوان در پرونده مالیاتی 

برای ابطال یا حذف کد مالیاتی کارت خوان، نیاز است که دو گام کلیدی را انجام دهید. 

  • باطل کردن پایانه فروشگاهی با استفاده از تماس با مرکز پشتیبانی
  • مراجعه به اداره مالیات محل کار به صورت حضوری و ارائه درخواست باطل کردن یا حذف کردن کد مالیاتی

برای حذف یا ابطال کد مالیاتی کارت خوان خود ابتدا نیاز است که پایانه فروشگاهی مدنظرتان را قطع کنید که برای این امر خودتان شخصا نمی توانید اقدامی انجام دهید و این عمل باید توسط شرکت های پشتیبانی صورت گیرد. با شرکت پشتیبانی کارت خوان خود تماس بگیرید و درخواست ابطال پایانه کارت خوان را ارائه دهید. بعد از ثبت درخواست شما، شرکت پشتیبانی ابطال پایانه فروشگاهی را به شما اعلام می کند.

بعد از قطع شدن پایانه فروشگاهی خود باید به صورت حضوری به اداره مالیات ناحیه خود مراجعه و اعلام کنید که پایانه فروشگاهی شما قطع شده و درخواست ابطال یا حذف کد مالیاتی کارت خوان خود را دارید. توجه داشته باشید که امکان حذف کد مالیاتی به صورت از راه دور وجود ندارد و شما باید به صورت حضوری به اداره مالیات مراجعه کنید. به این ترتیب دیگر نیازی به پرداخت مالیات دستگاه های کارت خوان و پایانه های فروشگاهی نخواهید داشت.

برای الصاق کارت خوان به پرونده مالیاتی نیز پس از دریافت کد رهگیری به اداره امور مالیاتی مراجعه کنید تا از این طریق کار‌های مربوط به اتصال کارت خوان به پرونده مالیاتی خود را به صورت حضوری پیگیری کنید. درصورتی که این کار را انجام ندهید، دستگاه شما قطع خواهد شد و دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید.

مزیت الصاق کارت خوان این است که شما با ورود به سامانه می توانید به راحتی پرونده های مالیاتی موجود خود را بررسی کنید تا در صورت وجود مغایرت در آن، ایراد موجود را ویرایش یا حذف کنید. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که عدم الصاق کارت خوان باعث پنهان شدن سوابق مالیاتی شما نخواهد شد. زیرا کد ملی و شماره حساب و دیگر اطلاعات شما در زمان دریافت کارت خوان در مرکز ثبت شده و اقدام شما در زمینه عدم الصاق فرار مالیاتی و جرم محسوب می شود.

مالیات پایانه های فروشگاهی

قانون پایانه های فروشگاهی شرایط را به این صورت تعیین کرده که همه افراد دارای سامانه های فروشگاهی وظیفه دارند در سامانه مودیان بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کنند و همچنین پس از انجام این کار موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی خواهند بود. پس از انجام این کار روند مربوط به پرداخت مالیات دستگاه های کارت خوان و پایانه های فروشگاهی برای آنان بر اساس قانون انجام خواهد شد.

دستگاه کارت خوان چه کاری انجام می دهد؟ 

در اصل، دستگاه های کارت اعتباری می توانند پرداخت های کارت نقدی و اعتباری مشتریان را بپذیرند و آن ها را به حساب تجاری شما انتقال دهند. این وسیله برای ارسال داده ها از طریق اینترنت، Wi-Fi یا خط تلفن به پردازشگر پرداخت طراحی شده اند. 

وقتی مشتری پرداختی انجام می دهد، معمولا وجوه از حساب بانکی او به حساب تجاری کسب وکار شما منتقل می شود. گاهی اوقات، پردازشگر کارت اعتباری می تواند از یک حساب تجاری برای نگهداری وجوه شما و واریز مستقیم آنها به حساب جاری شما استفاده کند. مالیات دستگاه های کارت خوان و پایانه های فروشگاهی برای این دستگاه ها محاسبه و دریافت می شود.

دستگاه های کارت خوان چگونه کار می کنند؟

بسته به نوع پرداخت هایی که پشتیبانی می کنید، یک دستگاه کارت خوان می تواند پرداخت ها را به روش های مختلف بپذیرد. دستگاه های کارت اعتباری با فرستنده هایی که روی آنها قرار دارد، می توانند پرداخت ها را بپذیرند. مشتریان فقط باید کارت های اعتباری یا تلفن همراه خود را برای تراکنش های موجود، روی دستگاه کارت خوان بکشند و رمز خود را وارد کنند و فرستنده اطلاعات را به صورت بی سیم به دستگاه ارسال می کند.

برخی از دستگاه های کارت اعتباری نیز امکان ورود را برای تراکنش های بدون کارت فراهم می کنند. این دستگاه ها دارای صفحه کلید داخلی هستند که به شما امکان می دهد اطلاعات کارت اعتباری مشتریان را از طریق تلفن یا ایمیل به صورت دستی وارد کنید. با توجه به مطالب گفته شده، احتمالا تا حدی با نحوه تعیین مالیات دستگاه های کارت خوان و پایانه های فروشگاهی آشنا شده باشید.

انواع ماشین های کارت اعتباری

اکنون که به این موضوع پرداختیم که دستگاه کارت اعتباری برای چه چیزی استفاده می شود و چگونه کار می کند، بیایید نگاهی به انواع مختلف دستگاه های کارت خوان امروزی بیندازیم. هر یک از این دستگاه ها دارای مزایا و معایبی هستند.

شما باید با توجه به شرایط کاری خود یک مورد را انتخاب کنید که با کسب و کار شما و نیاز‌های مشتری مطابقت داشته باشد و بتوانید بر اساس آن شرایط مربوط به مالیات دستگاه های کارت خوان و پایانه های فروشگاهی خود را پیش ببرید.

ماشین های کارت اعتباری EMV کانتر سنتی

این دستگاه ها را بیشتر در فروشگاه های خرده فروشی خواهید دید. این ابزار‌ها معمولا روی میز یا کانتر قرار می گیرند و برای پردازش پرداخت ها به اتصال اترنت یا تلفن نیاز دارند. آن ها می توانند بسیاری از روش های پرداخت مختلف از جمله کارت های اعتباری، نقدی و هدیه را پردازش کنند. همچنین می توانید از آنها برای پردازش تراکنش های فاقد کارت یا تجهیز آنها به پد‌های پین برای امنیت بیشتر استفاده کنید. به این ترتیب این دستگاه ها برای پیشبرد روند تعیین میزان مالیات دستگاه های کارت خوان و پایانه های فروشگاهی در فروشگاه ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مزایا: پایانه های رومیزی می توانند برای پردازش انواع روش های پرداخت از جمله کارت های اعتباری، کارت های نقدی، کارت های هدیه و حتی تراکنش های با کلید دستی استفاده شوند. آنها همچنین بسیار ایمن هستند و خطر نقض داده ها را به حداقل می رسانند.

معایب: به دلیل استفاده از اتصال سیمی، تحرک بسیار محدودی دارند. به علاوه، آن ها معمولا کمی سنگین هستند، بنابراین بهتر است آن ها را در یک منطقه خاص از فروشگاه خود مستقر کنید. این دستگاه ها برای مؤسسات خرده فروشی مناسب تر هستند، این دستگاه ها بسته به ویژگی ها، مدل یا برند می توانند قیمت های متعددی داشته باشند.

دستگاه های کارت اعتباری سیار و بی سیم

این پایانه های کارت اعتباری نیازی به اتصال فیزیکی به اینترنت یا خط تلفن ندارند و برای پردازش پرداخت ها در حال حرکت ایده آل هستند. آن ها از طریق Wi-Fi، بلوتوث، 4G یا داده تلفن همراه متصل می شوند و به شما این امکان را می دهند که دریافت پول از مشتری را در هر مکانی به راحتی انجام دهید. از این طریق محاسبه میزان مالیات دستگاه های کارت خوان و پایانه های فروشگاهی شما به شیوه آسان تری انجام خواهد گرفت. 

مزایا: ازآنجایی‌که این دستگاه ها کوچک تر و سبک تر از پایانه های رومیزی بوده و همچنین قابل حمل هستند، برای پردازش پرداخت ها در حال حرکت عالی هستند. آنها برای مشاغل سیار مانند وانت های دست فروشی، تعمیر خودرو سیار و موارد دیگر بسیار مفید خواهند بود. در رستوران ها یا کافه ها، می توانید از آنها برای پردازش سفارش ها و جمع آوری پرداخت ها در هرجایی که مشتریان شما نشسته اند، استفاده کنید.

معایب: ازآنجایی‌که از اتصال بی سیم استفاده می کنند، نسبت به دستگاه های کانترتاپ از امنیت کمتری برخوردار هستند. بااین حال، می توانید با اتخاذ بهترین شیوه ها در امنیت داده ها، خطرات را به حداقل برسانید. درعین حال شارژ آنها نیز تمام می شود و باید شارژ شوند. 

هزینه: کارت خوان های سیار هزینه کمتری نسبت به کارت خوان های سیمی دارند و از آنها ارزان تر هستند.

پایانه های مجازی

پایانه های مجازی نرم افزار‌هایی هستند که به شما امکان می دهند پرداخت های آنلاین یا تلفنی را بپذیرید و نیازی به کارت خوان فیزیکی ندارید. بسیاری از آن ها را می توان از طریق یک مرورگر وب در دستگاه تلفن همراه یا رایانه مشاهده کرد و به شما اجازه می دهد جزئیات پرداخت را تعیین کنید.

مزایا: مزیت اصلی پایانه های مجازی این است که به شما امکان می دهند تراکنش های بدون ارائه کارت را به راحتی پردازش کنید. به علاوه، می توانید در هزینه های سخت افزاری خود نیز صرفه جویی کنید و از این طریق این امکان را دارید که مالیات دستگاه های کارت خوان و پایانه های فروشگاهی را راحت تر پرداخت کنید.

معایب: حتی با وجود اینکه هزینه های اولیه آنها کم است، نمی توانند چک، پول نقد یا کارت نقدی را بپذیرند و برای تراکنش های حضوری کارت ناکارآمد هستند. همچنین، از آنجایی‌که تراکنش های بدون کارت ریسک بیشتری دارند، باید هزینه های پردازش بالاتری برای آن پرداخت شود.

هزینه: پایانه های مجازی معمولا دارای هزینه اشتراک به اضافه هزینه های تراکنش هستند. 

 سیستم های یکپارچه نقطه فروش

اگر سیستم پوز شما با پردازشگر پرداخت، یکپارچه شود، می توانید مستقیما از طریق آن پرداخت ها را بپذیرید. اطلاعات به آرامی بین پردازشگر پرداخت و سیستم پوز منتقل می شود. با این کار نیازی به واردکردن مقادیر به صورت دستی نیست و دامنه خطای انسانی کاهش می یابد. با این حال، آنها معمولا گران هستند و شما نمی توانید پردازشگر پرداخت خود را به راحتی انتخاب کنید.

مزایا: از آنجایی‌که اطلاعات پرداخت به آرامی بین نقطه فروش و پردازنده شما جریان دارد، نیازی به واردکردن دستی مبالغ خرید وجود ندارد. این امر دامنه خطاهای انسانی را به حداقل می رساند و پرداخت را تسریع می کند. یک سیستم پوز یکپارچه همچنین به شما امکان می دهد سطح موجودی، روند فروش و غیره را به راحتی بررسی کنید؛ بنابراین خواهید توانست میزان مالیات دستگاه های کارت خوان و پایانه های فروشگاهی را برای کسب و کار خود تعیین کنید.

معایب: نقطه ضعف این است که شما باید به پردازنده ای بسنده کنید که با سیستم یکپارچه شود. به طور معمول، هر سیستم تنها با تعداد محدودی پردازنده ادغام می شود، بنابر این ممکن است گزینه زیادی نداشته باشید. اگر با پردازنده ای مواجه شدید که نرخ های بهتری ارائه می دهد، حتی امکان تعویض دستگاه خود را نیز نخواهید داشت. 

سخن آخر

همان طور که در متن مطالعه کردید؛ قانون جدید درباره اخذ مالیات دستگاه های کارت خوان و پایانه های فروشگاهی به تصویب رسیده است و تمامی صاحبان کسب و کار که از این سیستم استفاده می کنند باید با قوانین آن نیز آشنا باشند.  شرکت حسابداری مالی کده با استفاده از کارشناسان با تجربه خود، می تواند در زمینه مشاوره مالیاتی اطلاعات کامل تر و جامع تری در اختیار شما قرار دهد تا دچار مشکلات مالیاتی نشوید.

 

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • رضا رضا

    بهتر نیست که به جای استفاده از کارتخوان کارت به کارت کنیم تا مشمول مالیات نشیم؟

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. حساب متصل به پوز، کارتخوان یا درگاه الکترونیک حساب تجاری شناخته شده و هر واریزی به آن به عنوان درآمد شناخته می شود مگر خلاف آن ثابت شود. در ضمن در زمان رسیدگی مالیاتی امکان دارد سایر حساب های یک نفر که حتی به کارتخوان متصل نیست هم مورد بررسی قرار بگیرد.

  • رامین پورنیا رامین پورنیا

    برای جایی که به صورت شریکی اداره میشه و شرکت به اسم 3 نفر ثبت شده اگر دستگاه کارتخوان به اسم یک نفر ثبت شده باشد برای اون شخص مالیات میاد یا برای شرکت؟

    • مالی کده
      مالی کده

      اگر شخص حقیقی هستین و کارتخوان به نام یکی از شرکا هست باید در نهایت به پرونده مالیاتی الصاق شود و مشکل خاصی ندارد. اگر هم شرکت می باشید، سعی کنید که کارتخوان را به نام شرکت بگیرید و به پرونده مالیاتی الصاق کنید.