خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
مالیات-خانه-خالی-و-خودرو-لوکس

مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای گران قیمت

در این مقاله قرار است به طور کامل با قانون و نحوه محاسبه مالیات خانه های لوکس و خودرو های گران قیمت آشنا شوید

قانون مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای گران قیمت

دریافت مالیات، همواره بخش مهمی از سیستم های مالی کشورها را تشکیل می دهد. هر کشوری نیز قوانین و مقررات مربوط به خود را در این زمینه دارد. یکی از طرح های مالیاتی که اخیرا در کشورمان به اجرا گذاشته شده است، مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای گران قیمت است. این طرح برای اولین بار در لایحه بودجه سال 1400 مطرح و سپس در لایحه بودجه سال 1401 نیز تکرار شد. در نهایت، این لایحه پس از طی مراحل قانونی خود به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و توسط دولت ابلاغ شد. اما این قانون چیست و چه مختصاتی دارد؟ با مالی کده همراه باشید تا این قانون را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

مالیات بر خودروهای گران قیمت

کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۱ از تعیین نرخ مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای گران قیمت خبر داد. اما اینکه این مالیات چگونه محاسبه می شود، بسیار حائز اهمیت است. در این بخش، ابتدا به مالیات بر خودروهای گران قیمت می پردازیم. طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در سال ۱۴۰۱، در این طرح مجموع ارزش انواع خودروهای سواری دارای شماره پلاک شخصی و در اختیار هر خانوار مشخص می شود. این خودروها شامل خودروهای اشخاص حقیقی یعنی سرپرست خانوار و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل او نیز هستند. نحوه محاسبه مالیات در این طرح به شرح زیر است:

  • خودروهای تا سقف یک میلیارد تومان مشمول این مالیات نخواهند شد.
  • مالیات خودروهای با ارزش تا مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان شامل مالیات یک درصد می شود.
  • خودروهای تا مبلغ ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون شامل مالیات ۲ درصدی خواهند شد.
  • خودروهایی هم که قیمت آن ها تا ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد، نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان شامل مالیات ۳ درصدی هستند.
  • به خودروهای بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز مالیات ۴ درصد نسبت به مازاد قیمت آن ها تعلق می گیرد.

مالیات بر خانه های لوکس

در قانون بودجه 1400 علاوه بر خودروهای گران قیمت، برای خانه های گران یا لوکس هم مالیات های این چنینی تعیین شد. بر اساس قانون مذکور، هر واحد مسکونی و باغ ویلای گران قیمت نیز مشمول مالیات بر دارایی سالانه خواهد شد. واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت (با احتساب عرصه و اعیان) با ارزش روز معادل 10 میلیارد تومان و بیشتر به نرخ های زیر مشمول مالیات بر دارایی خواهند بود.

  • واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت تا سقف ۱۰ میلیارد تومان معاف از مالیات هستند.
  • از این خانه های لوکس نسبت به مازاد قیمت ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، مالیات یک در هزار و نسبت به مازاد قیمت 15 تا ۲۵ میلیارد تومان، مالیات دو در هزار اخذ خواهد شد.
  • از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت نسبت به مازاد قیمت ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان، مالیات سه در هزار دریافت می شود.
  • برای این خانه های لوکس نسبت به مازاد قیمت ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان مالیات ۴ در هزار و نسبت به مازاد قیمت ۶۰ میلیارد تومان به بالا نیز مالیات ۵ در هزار تعیین شده است.

توجه داشته باشید که در محاسبه مالیات مربوط به خانه های گران قیمت، هر واحد مسکونی و باغ ویلا به صورت مستقل و جداگانه مشمول مالیات می شود. اما واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت و واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در سال تملک مشمول این گونه مالیات نخواهند شد. 

کمیسیون تلفیق همچنین تصویب کرد که شهرداری های بالای ۵۰۰ هزار نفر باید بابت صدور هر فقره پروانه ساختمانی اعم از مسکونی، صنعتی و تجاری عوارض اخذ کنند. این عوارض شهرداری که از متقاضیان پروانه وصول می شود، دو درصد تعیین شده است و به حساب درآمد عمومی واریز می شود.

مبنای تعیین ارزش خودروها

بر اساس قانون تصویب شده، سازمان امور مالیاتی باید بر اساس سال ساخت و برند خودروها نسبت به اعلام ارزش واقعی آن ها اقدام کند. این سازمان باید میزان مالیات افراد دارای خودروهای گران قیمت را محاسبه و اعلام نماید. مشمولین مالیات جدید نیز باید بدهی مالیاتی خود را تا پایان بهمن ماه هر سال پرداخت کنند. در عین حال، نقل و انتقال خودروها بدون پرداخت این مالیات نیز امکان پذیر نخواهد بود.

انتقادات بر این قانون مالیاتی

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی ایرادات و انتقادات زیادی را به مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای گران قیمت وارد کرده اند. اصلی ترین ایراد و اشکال وارد شده این است که عامل اصلی ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی به دلیل اتخاذ سیاست های مالی و پولی نادرست بوده است. در واقع، رشد قیمت ها در کشور به دلیل تورم رخ داده و هیچ ارتباطی با رشد واقعی اقتصاد کلان ندارد.

به عبارت دیگر، یک فرد را در نظر بگیرید که خودرویی را در سال 1395 به مبلغ 100 میلیون تومان خریداری کرده باشد. در حال حاضر و به دلیل تورم و کاهش ارزش پول ملی قیمت خودروی این فرد احتمالا بیش از 700 میلیون تومان شده است. اما دارایی این فرد در نهایت، یک خودرو می باشد که دچار استهلاک و کاهش عمر مفید هم شده است. در واقع، فقط قیمت اسمی خودرو دچار افزایش شده و دارایی وی به دلیل تورم رشد کرده است. بنابراین زدن برچسب سود به این نوع از رشد قیمت و اخذ مالیات از آن، هیچ گونه توجیه منطقی و اقتصادی ندارد.

از سوی دیگر، تعیین ارزش یک خودرو صرفا بر اساس سال ساخت و برند آن ، خطای بسیار بزرگی است. به عنوان مثال، دو خودرو با سال ساخت و برند یکسان ارزش متفاوتی دارند و اخذ یک میزان مالیات از آن ها عادلانه نخواهد بود. این ارزش متفاوت می تواند ناشی از کارکرد بیشتر یک خودرو یا تصادفی بودن آن رخ دهد.

در عین حال، ایرادات مطرح شده درباره مالیات بر خودروهای گران قیمت، بر این نوع مالیات از خانه های لوکس نیز وارد است.

مثال محاسبه مالیات خودروهای گران قیمت

بر اساس قانون مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای گران قیمت مجموع ارزش خودروهای یک خانواده و نه تک تک خودروها مشمول مالیات جدید خواهد شد. به عنوان مثال، فرض کنید که جمع ارزش خودروهای یک خانوار توسط سازمان امور مالیاتی به شرح جدول زیر باشد. بر این اساس میزان مالیات پرداختی توسط این خانوار به شرح زیر خواهد بود. 

میزان ارزش خودروهای خانوار میزان مالیات پرداختی
1 میلیارد تومن صفر
1.5 میلیارد تومن 5 میلیون تومان
2 میلیارد تومان 15 میلیون تومان
2.5 میلیارد تومان 25 میلیون تومان
3 میلیارد تومان 35 میلیون تومان
4 میلیارد تومان 65 میلیون تومان
4.5 میلیارد تومان 80 میلیون تومان
5 میلیارد تومان

100 میلیون تومان

مثالی از محاسبه مالیات املاک لوکس

گفتیم که مالیات خودروهای گران قیمت بر مجموع ارزش خودروهای یک خانوار تعلق می گیرد. اما مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت بر مبنای ارزش هر واحد مسکونی محاسبه و اخذ خواهد شد. در اینجا نیز سازمان امور مالیاتی باید ارزش املاک و مالیات متعلق به آن را محاسبه و به صاحبان آن ها اعلام کند.

مشمولین نیز باید مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای گران قیمت را تا پایان بهمن هرسال به اداره مالیات پرداخت نمایند. نقل و انتقال و اجاره املاک مشمول نیز همانند خودروها قبل از پرداخت مالیات، امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین سازمان امور مالیاتی ارزش یک واحد مسکونی یا باغ ویلا را بر طبق معیارهای اعلام شده تعیین خواهد کرد. میزان مالیاتی که باید توسط مالکین خانه های لوکس پرداخت شود، به شرح زیر است:

ارزش هر ملک به صورت جداگانه مالیات بر دارایی سالیانه
10 میلیارد تومان صفر
13 میلیارد تومان 3 میلیون تومان
15 میلیارد تومان 5 میلیون تومان
20 میلیارد تومان 15 میلیون تومان
25 میلیارد تومان 25 میلیون تومان
30 میلیارد تومان 40 میلیون تومان
35 میلیارد تومان 55 میلیون تومان
40 میلیارد تومان 70 میلیون تومان
50 میلیارد تومان 110 میلیون تومان
60 میلیارد تومان 150 میلیون تومان
70 میلیارد تومان 200 میلیون تومان
100 میلیارد تومان 350 میلیون تومان

محل استفاده مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای گران قیمت

در قانون این مالیات آمده است که این مالیات  بر دارایی های به دست آمده از موارد فوق، به صورت 50 و 50 بین خزانه و شهرداری ها تقسیم می شود. یعنی نصف این عایدی ها به خزانه دولت وارد خواهد شد و نصف دوم نیز به محل درآمدهای شهرداری افزوده می شود.

مبنای ارزش گذاری خودروها در قدیم

مبنای ارزش گذاری خودروها بر اساس ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 و ماده 28 قانون ارزش افزوده مصوب سال 1400 خواهد بود. این قوانین در واقع مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال، عوارض شماره گذاری و عوارض سالانه خودروها هستند که به شهرداری ها پرداخت می شوند. خودروها در جدول این قوانین به دو بخش وارداتی و داخلی تقسیم شده اند.

این جدول مبنای اولیه ای برای تعیین ارزش روز هر خودرو محسوب می شود. در جدول شماره 42 قانون ارزش افزوده برای تعیین ارزش خودروهای داخلی بر اساس قیمت کارخانه عمل خواهد شد. اما این ارزش گذاری با قیمت ها در بازار آزاد اختلاف زیادی دارد. در مورد خودروهای وارداتی نیز بر اساس قانون و مبنای ارز ترجیحی عمل می شود.

مبنای جدید ارزش گذاری

گمرکات کشور در گذشته مبنای ارزش گذاری کالاهای وارداتی را ارز 4200 تومانی قرار می دادند. همچنین برای وصول حقوق ورودی، عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده نیز همین نرخ مبنا قرار می گرفت. بنابراین مبنای محاسبه قیمت خودروهای خارجی در جدول موضوع ماده 42 قانون ارزش افزوده نیز همان نرخ محاسبه عوارض گمرکی خواهد بود.

اما وقتی ارزش یک خودرو را با ارز 4200 تومانی محاسبه کنیم، قیمت یک خودرو وارداتی با ارزش 30 هزار دلار به حدود 300 میلیون تومان می رسد. اما هم اکنون یک خودرو وارداتی 30 هزار دلاری، بیش از یک میلیارد تومان قیمت خواهد داشت. در نتیجه و بر اساس قانون، مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای گران قیمت باید بر اساس قیمت روز محاسبه شود. با در نظر گرفتن یک سری ضرایب، قیمت های اداره مالیات به قیمت های موجود در بازار نزدیک می شوند. اما همچنان تمامی قیمت گذاری های مالیاتی از قیمت های موجود در بازار پایین تر خواهند بود.

علت تفاوت قیمت گذاری دولت با بازار

اما چرا قیمت گذاری های دولتی باید پایین تر از قیمت روز بازار در نظر گرفته شوند؟. به نظر می رسد چون امسال، اولین سال اجرای این قانون می باشد. بنابراین هدف دولت این بوده است که فشار مالیاتی کمتری به مردم وارد شود. دلیل دیگر هم این می باشد که قیمت گذاری دولت بر مبنای سال ساخت، مدل و استهلاک سالانه خودرو است. اما شاید یک خودرو در این مدت تصادف کرده و از ارزش ذاتی آن کاسته شده باشد. در نتیجه، دولت سعی می کند قیمت گذاری را کمتر از قیمت واقعی انجام دهد. زیرا مردم آن را ساده تر می پذیرند و مالیات را پرداخت خواهند کرد.

کلام آخر

به نظر می رسد طرح مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای گران قیمت تمامی جوانب موجود را نسنجیده و تورم را از معادله افزایش ثروت افراد حذف کرده است. در واقع هیچ گونه رشد اقتصادی صورت نگرفته است و مردم باید مالیات تورم را به دولت بپردازند. موضوع مالیات بر دارایی به ذات خود امر بدی نیست و می تواند شکاف طبقاتی را کاهش دهد. 

اما این مالیات باید از ثروتمندان واقعی گرفته شود و نه کسانی که دارایی آن ها بر اثر تورم رشد کرده است. این طرح منتقدان بسیار زیادی دارد که ایرادات زیادی نیز به آن گرفته اند. شما چه نظری درباره این طرح دارید؟ آیا این قانون جدید می تواند به کاهش قیمت اجاره ها کمک کند یا به تثبیت قیمت ها و کاهش شکاف طبقاتی منجر شود؟

درصورت نیاز به خدمات و مشاوره مالیاتی می توانید با کارشناسان شرکت حسابداری و خدمات مالیاتی مالی کده تماس حاصل نمایید و از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره مالیاتی با ما تماس بگیرید.

 

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • خودتونم میدونید این کار مالیات گرفتن درتمام کشور های دنیا وجود دارد ولی امکانات رفاهی هم ارائه میگردد .در کشور ما اگر کسی یک بیماری مثل سرطان بگیرد باید خانه وتمام دارای خود را هزینه کند ودولت هیچ کمکی نمی کند پس گرفتن این نوع مالیات ها فقط می توان گفت زور گیری است دنیا با کفر پایدار است ولی با ظلم پایدار نیست .

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام. متاسفانه این موارد هست و حق با شماست. مالیات در کشور ما باید بهتر مدیریت شود و در قانون بودجه همه موارد از قبیل، رفاه، بهداشت و درمان و آسایش مردم بیشتر مورد توجه قرار گیرد. و البته مالیات هم یک موضوع اصلی و استراتژیک در جوامع است که قابل حذف نیست. انشالا همه این موارد بهبود پیدا کند.

  • محمدعلی محمدعلی

    این مقوله، مالیات بر تورم است و هیچ توجیه اقتصادی ندارد و فقط آسیب به قشر متوسط جامعه هست و انتقال ثروت از ثروتمندان به مستمندان صورت نمیگیرد اگر کف گیر دولت به ته دیگ خورده این روش و این قانون عاقلانه و اقتصادی نیست و فشار مضاعف بر مردم هست چون‌ با افزایش قیمتها که چند متر به خونه شون و یا یه ماشین که به دارایی شون اضافه نشده !! امیدوارم قانون مالیات خودرو و خانه های لوکس هر چه زودتر بر چیده شود تا مردم اینقدر تحت فشار و اذیت دولتی قرار نگیرند!!! ضمنا وقتی قراره پنجاه درصد عواید این مالیات به حساب شهرداری بره مردم که بطور سالانه عوارض خونه و ماشینشون را مستقیما به حساب شهرداری میپردازند از چند طرف باید عوارض بدهند؟؟

  • سلام.در سه سال گذشته قیمت ملک به شدت رشد صعودی را طی کرد تا به این مرحله برسید که پول بیشتری بابت مالیات وصول کنید.با این اوضاع طبقه متوسط هم وجود نخواهد داشت .از طرفی این مالیات ها هم اصلا معلوم نیست در کجا مصرف میشه؟؟؟

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام و درود. در مورد مالیات خودروهای گران قیمت و خانه های لوکس این قوانین وضع شده است و بهتر است دولت و مردم تعامل و شفافیت مناسب تری داشته باشند جهت اخذ و مصرف این مالیات ها.

  • حسن حیاتی حسن حیاتی

    با سلام وعرض ادب. معنی خانه های لوکس این نیست که خانه ای حدود 130 متری که تاسال 96 مبلغ 700 میلیون معامله میشده الان بعلت عدم مدیریت اقتصادی وتورم کاذب وبی جا وبی ارزش شدن پول ملی کشور قیمت ان ازمحدوده خارچ شده واین ثروت نیست بلکه حبابی است که هر ان ممکنه بترکد ومالک به خاک سیاه بنشیند خانه لوکس خانه هایی هستند که بارها وبارها صداوسیما در رسانه ملی نمایش داده است نه این خانه هایی درهمه مناظق تهران که یک سرپناهی برای ساکنین ان هستند(ایا همه خانها ی مدنظر قانون گدار استخر دارند؟ سینما دارند؟ زمین ورزش دارند؟.............) که همه مالکین را با یک چوب میرانید.حال فرق بین خانه معمولی وخانه هایی با امکانات گفته شده کدامیک لوکس هستند.لطفا قانون گذار بیشتر بررسی و کارکاشناسی انجام دهد.متشکرم.

    • مالی کده
      مالی کده

      با سلام و درود. فرمایشات شما متین است و بهتر است با توجه به دهک های مختلف جامعه و با توجه به ثروت های توزیع شده به طور عادلانه تر قوانین وضع شوند که این موارد شامل مالیات خانه های گران قیمت و مالیات خودرو های لوکس نیز می‌شود.

  • این قانون عادلانه نیست فرض فردی در سال 95 یک خودرو 250میلیون خریداری کرده است و در حال حاضر این خودرو. در اثر تورم چهار میلیارد شده بنظر به دارای فرد چیزی اضافه نشده چون یک ماشین او دوتا ماشین نشده همان ماشین است فقط ارزش پول کم شده و از طرفی ماشین نیز مسطحلک شده ولی همچنان باید بابت چیزی که به دارای اضافه شده مالیات پرداخت شود این کار موجب یک کرانتر شدن خودرو میشود چون فروشنده روی ماشین خود میکشد و دوم اینکه برای کسانی که سرمایه های کلان دارند این مالیات مهم نیست و باز فشار به اقشار متوسط و ضعیف جامعه خواهد آورد . بنظر باید مالیات را یک بار از هر ماشین در زمان ورود آن کامل اخذ کنند و دیگر مشغول مالیات سالانه نشود چون کالا یی اضافه نشده

    • مالی کده
      مالی کده

      با سلام. متاسفانه قانون مالیات خانه های خالی و مالیات خودروهای لوکس و مالیات خانه های گران قیمت از نظر بسیاری از مردم قابل قبول نیست. امیدواریم مراجع قانون گذار قوانین را به وجه مناسب تر وضع کنند.

  • مرتضی مرتضی

    با سلام و درود به نظر بنده مالیات باید یه منطقی پشتش باشه ، اینکه من مالیات می دم برای چی باید بدم و حساب کتابش باید جداگانه و مورد به مورد در اختیار مردم قرار بگیره دوم اینکه مالیات باید یک بار موقع و نقل و انتقال پرداخت بشه و اینکه ما هر سال پرداخت کنیم منطقی نیست . و این خودش باعث افزایش بسیار زیاد تورم میشه مگه ثروتمندان جامعه چند درصد هستند که نودو پنج درصد باید به آتیش پنج درصد بسوزنن.اینطوری که ملت در کشورشان که پر از این منابع هستن برای هرچیزی باید هزینه و مالیات پرداخت کنند پس چه دل خوشی میتونن داشته باشند باید همش به فکر پر کردن هزینه ها باشند . سوم اینکه از همه مهمتر اینکه مردم یکبار مالیات درامدشونو پرداخت میکنن و طبیعتاً دیگه این مالیاتی که هرساله که هیچی هر ماه گرانی داریم و به دلیل تورم به املاک میخوره سود نیست که بهش مالیات بخوره این کاهش ارزش پوله اگر مالکی ملکش را فروخت و توانست دوتا مثل همون ملک بخره این میشه سود و باید مالیات پرداخت کنه نه اینکه اگه بفروش که ده روز دیگه یکی مثل خودشو نمیتونه بخره ، و این ضرر را آیا دولت جبران می‌کنه ، و تصویب قوانین آبکی نتیجه بهتر از این نخواهد داشت ، وقتی مردم عزیز بدون تحقیق نماینده انتخاب میکنم بهتر از این نخواهد بود . ضمنا مالک می‌کشه رو ملکش و تا بخواهد این مالیات رو از جیبش پرداخت نکنه و این میشه خالی شدن جیب ملت و پر شدن جیب دولت این قوانین کی تصویب من بشه خدا می‌دونه تو همینم موندیم بخدا این از اینطور مالیات های که امسال پیاده کردند با این همه اعتراض مردم هیچی نشد و کارو کاسبی خراب

  • مرتضی مرتضی

    این قانون به نظر. بنده در کشوری که همراه تورم داره اصلا درست نیست اونم با این درآمد های مردم و به قشر ضعیف هیچی نمی‌رسه . یه یارانه ناچیز به مردم میدم هزار برابرشو به نحوه مختلف از مردم میگیرن خیلی استرس و فشار عصبی مردم کمه اینم اضافه شد بابا مگه تا باحال این مالیات نبود که مملکت خیلی بهتر اداره میشد و ضع مردم خیلی بهتر بود هرچی قوانین مالیاتی تغییر کرد شرایط اقتصادی مردم و جامعه بدتر شد فرض یه کار مند ١۵ میلیون حقوق میگیره و یه ماشین به خاطر تورم گرون شده حالا باید آخر سال پنج میلیون از حقوق اشم بده مالیات کارمندانی که مالیات حقوق شوم همون موقع پرداخت میکنن، کاش نماینده هامون یه خورده با تدبیر بیشتر این چنین قوانینی را تصویب کنند.به نظر هیچ نفعی برای مردم نداردمطمین باشیم که در چند سال آینده بخاطر نفس کشیدن باید مالیاتشم بدیم

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام و درود. بله این قوانین مالیاتی مخصوصا مالیات خانه های لوکس و مالیات خودروهای گران قیمت مورد انتقاد بسیاری از مردم است. امیدواریم با توجه به شرایط اقتصادی این موارد مرتفع شود.

  • سید حسن عجایبی سید حسن عجایبی

    قانون اخذ مالیات از خانه های به اصطلاح لوکس وخودرو های گران قیمت مشکلات آن گفته شده ولی کو گوش شنوا کسی برا سکونت خود آپارتمانی در منطقه یک چند سال قبل خریده ودر آن زندگی می کند آیا بعد از چند سال وبا نرخ تورم بالای پنجاه درصد وکاهش ارزش پول کشور ‌اجباراً افزایش قیمت خانه مذکور شخص باید مالیات بی لیاقتی مسئو لین اقتصادی وسیاستهای مالی دولت را بدهد آیا قیمت آپارتمان آن شخص معادل دودستگاه آپارتمان شده است واگر انرا بفروشد می تواند آپارتمان گرانتری بخرد آیا این مالیات ستانی در جهت فقیر کردن مردم نیست دولت قادر به کاهش هزینه های غیر ضروری خود نیست وجهت جبران کسر بودجه دست به ااخذ اینگونه مالیاتهای غیر منطقی ونا عادلانه میزند

    • مالی کده
      مالی کده

      سلام و درود. متاسفانه یا خوشبختانه مالیات خانه های لوکس و مالیات خودروهای گران قیمت یکی از تصمیمات پر چالشی بوده است که اکثر مردم به آن معترض هستند.