خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
یادگیری-حسابداری-مالی

پنج گام برای یادگیری حسابداری مالی بدون سابقه حسابداری

ما در این مقاله پنج گام اولیه را برای یادگیری حسابداری مالی بدون اینکه از قبل زمینه حسابداری داشته باشید را مورد بررسی قرار داده ایم.

چگونه حسابداری مالی را یاد بگیریم

حسابداری مالی معمولا به عنوان شاخه ای از کسب وکار شناخته می شود. با درک مفاهیم و اصول اساسی حسابداری، می توانید تصمیمات آگاهانه بهتری بگیرید، استراتژی درستی را در مکالماتتان دنبال کنید و کسب وکار خود را راه اندازی نمایید.

صرف نظر از صنعت، نقش یا پیشینه شما، شروع به یادگیری در مورد حسابداری مالی می تواند برای شغل شما مفید باشد. در اینجا پنج مرحله برای شروع آموزش وجود دارد.

 

تئوریات و تجربه در یادگیری حسابداری

در حوزه حسابداری در زمان آموزش حسابداری و ورود به بازار کار صحبت های متفاوت و جالبی را از خیلی از افراد فعال در این حوزه می شنویم که جای تامل دارد. در این قسمت برخی از آنها را با هم مرور کنیم که خالی از لطف نمی باشد.

عده ای از حسابداران و فعالان در این حوزه اعتقاد دارند که فراگیری فنون و دانش در امور حسابداری و مالیاتی از اهمیت بسیار بالای برخوردار است و صرفا تئوریات در این مسیر برای یک کارشناس حسابداری یا متخصص مالیاتی کفایت می کند و عده ای دیگر نیز خلاف این موضوع را اعتقاد دارند. گروه دوم معتقد هستند که صرفا زمانی که امور را به صورت عملیاتی یک حسابدار انجام می دهد همان زمانی است که مباحث مربوطه را فرا میگیرد و کتب مربوطه نقش پر رنگی ندارد.

به نظر شما کدام مورد صحیح است؟ آیا تئوریات حسابداری با اهمیت تر است یا کسب تجربه در اجرای امور؟

اگر به طور اصولی جواب این سوالات را بدهیم، پاسخ این است که هر دو عامل از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و نمی توان عامل دیگر را بی اهمیت جلوه داد. البته با کمی منطق هم می توانیم به این پاسخ برسیم. به هر حال مطالعه و کسب علم و دانش در همه زمینه ها از پیش نیازها محسوب می شود و در حل مسائل به کمک کارشناسان خواهد آمد زیرا تئوریات درک و مفهوم امور را برای ما روشن می کند. از طرف دیگر هم تجربه و مهارت در انجام امور هم نقش بسیار با اهمیتی ایفا می کند که در کنار دانش بهترین عملکرد را برای هر متخصصی و حسابدار رقم می زند.

همچنین به این نکته هم توجه داشته باشید که داشتن حد تعادل در بین دانش و تجربه اعتماد به نفس مطلوبی را برای حسابداران و مالیچی ها به ارمغان می آورد.

نکته دیگر هم کیفیت کسب دانش و کسب مهارت و تجربه است. اینکه با چه کیفیتی مطالب فنی و تخصصی را فرا بگیریم و با چه تکنیک هایی آن ها را انجام دهیم از مباحث حائز اهمیت است.

به عبارتی این موضوع مهم است که چه کسی و با چه کیفیتی به یک حسابدار تازه کار آموزش می دهد و یا اینکه یک کمک حسابدار زیر نظر چه مدیر مالی و سرپرستی مراحل کسب تجربه را طی می کند.
به حسابداران مخصوصا تازه کارها توصیه می گردد که محل کار خود را به درستی انتخاب نمایند و مسیر آموزش را به صورت استاندارد طی کنند و نزد هر آموزشگاهی حسابداری را فرا نگیرند.

 

 

1. نحوه خواندن و تجزیه و تحلیل صورتهای مالی را بیاموزید


آموزش حسابداری مالی خود را با یادگیری نحوه خواندن و تجزیه و تحلیل سه صورت مالی کلیدی آغاز کنید: ترازنامه، صورت درآمد و صورت جریان نقدی. این اسناد حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد هزینه، درآمد، سود و سلامت مالی کلی شرکت شما هستند.
ترازنامه دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت شما را برای یک دوره معین شرح می دهد. رابطه بین این مؤلفه ها در معادله حسابداری نشان داده شده است که برای تأیید صحیح و متعادل ترازنامه استفاده می شود. دارایی ها باید همیشه برابر بدهی ها به اضافه حقوق صاحبان سهام باشد.
صورت سود، که صورت سود و زیان یا P&L نیز نامیده می شود، درآمد، هزینه ها و سود سازمان شما را معمولاً به صورت سه ماهه یا سالانه نشان می دهد.
صورت جریان وجوه نقد هر گونه جریان نقدی ورودی یا خروجی سازمان شما را برای یک دوره مشخص فهرست می کند. خطوط صورت جریان وجوه نقد به عملیات، تامین مالی و فعالیت‌ های سرمایه‌گذاری طبقه‌ بندی می‌شوند و هر منبع و گیرنده وجه نقد فهرست شده است.
درک این عبارات بدون توجه به نقش یا صنعت شما مفید است زیرا آنها نکات مالی سازمان شما را نشان می دهند. این دانش می‌تواند برای اطلاع از پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری ‌هایی که قصد انجام آن ها را دارید و نحوه تأثیرگذاری شما بر سودآوری شرکتتان استفاده شود.
داشتن درک کامل از اجزای هر صورت مالی و نحوه تجزیه و تحلیل آنها همچنین شما را برای پذیرش اصول پیچیده تر حسابداری مالی آماده می کند.

 

 

2. یک روش یادگیری را انتخاب کنید


هنگام یادگیری حسابداری مالی گزینه های مختلفی دارید، از جمله کلاس های حضوری، دوره های آنلاین، کتاب های درسی و دانشگاهی، انتشارات حسابداری و مشاوره از همکاران متخصص خودتان. بسته به شرایط شما، هر کدام مزایا و معایبی دارند.

به عنوان مثال، شاید یک دوره آنلاین برای نیازهای شما مناسب باشد. برای ارزیابی اینکه آیا یک دوره آنلاین بهترین گزینه شماست، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

بودجه: یکی از مزایای دوره های آنلاین این است که معمولا هزینه کمتری نسبت به کلاس های حضوری دارند. اما اگر پرداخت هزینه دوره های آنلاین نیز برای شما دشوار است. بررسی کنید که آیا کارفرمای شما هزینه های شرکت در این دوره ها را متقبل می شود یا خیر و سا حتی بتواند با پرداخت وام، به شما در پرداخت هزینه های آنلاین کمک نماید.
زمانبندی: یکی دیگر از مزایای گذراندن دوره آنلاین، انعطاف پذیری آن است. اگر دسترسی به وسایل حمل و نقل یا برنامه نامنظم و شلوغ معمولاً برای شما موانع است، یک دوره آنلاین می تواند بهترین گزینه شما باشد. کار تمام وقت نباید تحصیلات شما را محدود کند.
سبک یادگیری: هر فردی سبک یادگیری دارد که به بهترین وجه برای او مناسب است. اگر شما با فعالیت های حضوری بهتر یاد میگیرد، به این معنی که بهترین یادگیری را هنگام درگیر شدن فیزیکی با موضوع و محیط اطراف خود دارید، ممکن است یک دوره آنلاین بهترین گزینه نباشد. با این حال، اگر شما با دیدار و شنیدار بیشتر ارتباط برقرار می کنید، یک دوره آنلاین که هر مفهوم را نشان می دهد و توضیح می دهد، ممکن است تطبیق خوبی با سبک و روش یادگیری شما داشته باشد. توجه به این نکته مهم است که اگر هنگام تعامل با دیگران بهترین یادگیری را کسب می کنید، باید برنامه ای را انتخاب کنید که شما را با جامعه ای از همفکران همفکرتان مرتبط کند.
هر روش آموزشی را که دنبال می کنید، باید با بودجه، نتایج دلخواه، برنامه و سبک یادگیری شما سازگار باشد.

 


3. زمانی را به یادگیری خود اختصاص دهید


مهم نیست که کدام روش یادگیری را انتخاب می کنید، زمان کافی را به آموزش خود اختصاص دهید. مفاهیم حسابداری بر روی یکدیگر بنا می‌شوند، بنابراین سرمایه‌گذاری زمان برای درک عمیق هر یک قبل از حرکت، پایه‌ای قوی برای یادگیری اصول پیشرفته‌تر ایجاد می‌کند. عجله کردن در مورد موضوعات پیچیده تر می تواند وسوسه انگیز باشد، اما زودتر وقت گذاشتن نتیجه خواهد داد.

یادگیری را بخشی از روال خود قرار دهید. صرف نظر از اینکه مطالعه و یادگیری خود را به چه سبکی انجام می دهید، تکمیل دوره‌های درسی به طور منظم به شما امکان می‌دهد تا به سمت هدف آموزشی خود پیشرفت ثابتی داشته باشید.

 

 

4. بر روی کاربردهای دنیای واقعی تمرکز کنید


هنگام مطالعه اصول و معادلات حسابداری مالی، به خاطر داشته باشید که هدف حفظ کردن نیست، بلکه کاربرد است. تا جایی که ممکن است، دانش خود را در عمل به کار ببرید.
به عنوان مثال، در دوره آنلاین حسابداری مالی، شرکت کنندگان در جایگاه صاحبان کسب و کار قرار می گیرند و به چالش های مالی و حسابداری از دید آنها می نگرند و مفاهیم و اصول حسابداری را از طریق یادگیری مبتنی بر مورد در چالش های دنیای واقعی به کار می گیرند. استفاده از معادلات و مفاهیم در تجربیات شخصی می تواند حس ارتباط و درک بیشتری را به یادگیری شما بیاورد.

به یاد داشته باشید که حسابداری مالی چیزی نیست که ظرف یک شب آن را یاد بگیرید، بلکه مستلزم استفاده مکرر از مفاهیمی است که یاد می گیرید. با تمرین کافی، می توانید مواردی را در سازمان خود تشخیص دهید و دانش حسابداری شما در چنین موقعیتی می تواند به کار بیاید.

 


5. ایجاد یک شبکه ارتباطی با دیگر متخصصان حسابداری


برقراری ارتباط با سایر متخصصینی که در حال یادگیری حسابداری مالی هستند را به یک نقطه مهم تبدیل کنید. عضویت در شبکه ای از دانشجویان اختصاصی حسابداری می تواند حمایت و انگیزه ای را برای شما فراهم کند تا مهارت های حسابداری خود را تقویت کنید. افراد حاضر در این شبکه ممکن است با چالش‌های مشابهی مواجه شده باشند که شما با آن روبرو هستید، و شما می‌توانید علاوه بردرس گرفتن از گرفتن موفقیت‌ها و شکست های یکدیگر، دیدگاه و حمایت خود را به یکدیگر ارائه دهید. یک جنبه اجتماعی ممکن است در برنامه آنلاینی که در حال استفاده از آن هستید ساخته شود، یا ممکن است لازم باشد راه های دیگری برای ارتباط با متخصصان همفکر و رشد شبکه خود بیابید.

 

اخلاق حرفه ای و یادگیری حسابداری

فارغ از تمام راه ها و روش های عنوان شده یک اصل از تمام اصول اهمیت بیشتری دارد و یکی از موارد مهمی که حسابداران و کارشناسان مالی در یادگیری حسابداری می بایست به آن اهمیت بدهند و به آن پایبند باشند اخلاق حرفه ای در حسابداری است.

اخلاق حرفه ای و اصول و تئوریات آن مبحث جالی و گسترده ای هست که مجال تشریح کامل آن وجود ندارد اما از موارد مهم و عمومی آن و به زبان ساده می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

•    امین بودن

•    معتمد بودن

•    صادق بودن

•    مسولیت پذیر بودن

•    دلسوز بودن

•    عملکرد بی طرفانه

و بسیاری از عوامل دیگر که هر حسابداری باید آنها را رعایت کند.

شرکت حسابداری مالی کده پیشرو در خدمات حسابداری

ارسال نظر

نظرات کاربران