خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
اموال-منقول-و-غیر-منقول

اموال منقول و غیر منقول شامل چه مواردی می شود

ما در این مقاله به بررسی انواع اموال منقول و غیر منقول پرداخته ایم و اینکه در چه صورتی می توان آنها را در دسنه منقول و در چه صورتی در دسته غیر منقول جای داد.

اموال منقول و غیر منقول چیست؟

مالکیت یک ملک باعث ایجاد احساس امنیت و آسوده بودن خاطر از آینده می شود و همچنین ایجاد حس تعلق در افراد می شود به همین دلیل است که اگر از دیگران انتظار داشته باشید که به راحتی ملک خود را به نام شما ثبت کنند چیزی مانند رویا می باشد. اصطلاح مالکیت در اینجا به معنای یک چیز یا مکان است که یک شخص یا یک کسب وکار دارای عنوان قانونی به عنوان مالک آن است. این می تواند یک ملک بزرگ و غیرمنقول به عنوان مثال یک آپارتمان یا ویلا یا یک دارایی کوچک و منقول مانند آخرین سری گوشی آیفون یا یک خودرو باشد. لازم به ذکر است که کلمه بزرگ یا گران یا با ارزش لزوماً به معنای اشاره به مالکیت یک دارایی غیر منقول نیست و اصطلاح کوچک یا کم یا ارازن تر نیز لزوماً به معنای اشاره به مالکیت یک دارایی غیر منقول نیست. معمولا بر اساس دستورالعمل های وضع شده توسط قانون گذاریی دولت ها، تقسیم اساسی اموال در میان اموال منقول و غیرمنقول منوط به مالکیت است.

اموال منقول و غیرمنقول هر دو تحت قوانین متفاوتی هدایت می شوند و بر اساس تمایزات قانونی آنها به اندازه حقوق یا تکالیف مربوط به آنها اهمیت دارند. برای اطلاع از حقوق و تکالیف قانونی و قوانین ارث باید اموال مربوطه را در هر یک از طبقه بندی های ارائه شده توسط دولت طبقه بندی کرد.

سوء تفاهم و اشتباه گرفتن این اصطلاحات با یکدیگر اغلب می تواند منجر به مشکلاتی در هنگام فروش یا حتی دعاوی حقوقی شود. قرارداد ها، قوانین، ارزش گذاری و سایر جنبه های حقوقی برای هر نوع دارایی متفاوت است. در موارد سردرگمی، باید با یک کارشناس حقوقی تماس بگیرید تا از یک پرونده قضایی که ممکن است به مشکل بخورد و پیچیده شود و همانطور که وقت خود را از دست می دهید هزینه زیادی را نیز متحمل شوید، در چنین مواردی مشورت با یک کارشناس حقوقی خبره می تواند شما را از آسیب ها در امان نگه دارد.

سوء تفاهم در مورد مال منقول و غیر منقول می تواند فروش یک ملک را پیچیده کند و حتی ممکن است منجر به دعاوی و اختلاف های حقوقی شود بنابراین مهم است که هنگام خرید و فروش هر ملکی، بین این موارد تمایز قائل شوید تا بتوانید کاملا به صورت شفاف در مورد آنچه که در مورد انتقال ملک لحاظ میشود را به درستی اجرا نمایید.

 

 

مالکیت اموال منقول در مقایسه با اموال غیر منقول

مالکیت و انتقال اموال غیرمنقول توسط قانون ثبت اسناد و قوانینی از این دست انتقال داده می شود و یا تثبیت می شود در حالی که اموال منقول بر اساس قوانین عمومی ما رسیدگی می شود.

قراردادهای فروش می‌تواند شامل فهرستی از وسایلی باشد که ممکن است در قرارداد فروش گنجانده یا حذف شوند. این فهرست روشن می کند که چه کسی مالک هر یک از اقلام ملک پس از انجام انتقال خواهد بود. اقلامی مانند قفسه‌ های متحرک و یا آنتن مرکزی و وسایلی از این قبیل  معمولاً به عنوان اقلام ثابت طبقه‌ بندی می‌شوند، در حالی که اقلامی مانند پرده‌ها و تابلو های نقاشی به عنوان اقلام متحرک دیده می‌شوند.

طرفین می توانند دارایی منقول خاصی را در پیشنهاد خرید بگنجانند که توسط خریدار تصاحب می شود، یا حتی طرفین می توانند قرارداد جداگانه ای بین خود منعقد کنند که در آن خریدار اقلام منقول خاصی را از فروشنده خریداری می کند.

برای فروشنده و خریدار مهم است که بفهمند چه چیزی شامل و چه مواردی در قرارداد فروش مستثنی شده است زیرا عدم اطمینان می تواند منجر به عواقب منفی، حتی دعوی قضایی شود.

برخی از اقلام ممکن است توسط خریدار ثابت شناخته شود در حالی که فروشنده آنها را به عنوان اقلام شخصی خود می بیند. برای جلوگیری از این امر، هم فروشنده و هم خریدار باید درخواست کنند که فهرست دقیقی از هر یک از اقلام منقول موجود در خرید ملک در قرارداد فروش گنجانده شود.

 

اموال منقول چیست؟

به زبان ساده هر چیزی که به زمین وصل نشده باشد، صرف نظر از شکل، اندازه، کیفیت یا کمیت، می تواند در زمره اموال منقول قرار گیرد. هنگام معامله با فروش ملک خود یا به عنوان مثال خرید خانه یا مغازه، اموال منقول را می توان به عنوان دارایی شخصی فروشنده توصیف کرد که به ملک الصاق نشده است، به عنوان مثال پرده های ساختمان و مواردی از این قبیل که بخشی از قرارداد و معامله بین شما و طرف دیگر نیست.

 

 

انواع اموال غیر منقول

موارد زیر به چندین دسته از اموال غیر منقول که در زمینه املاک و مستغلات رایج هستند اشاره می کند:

 

1. زمین

زمین را می توان به عنوان ناحیه خاصی از سطح زمین توصیف کرد که مستعد غوطه ور شدن در آب، ستونی از سطح بالای سطح یا خود زمین است. اصطلاح "زمین" به همه این اشیاء طبیعی که در سطح زمین یا حتی زیر آن هستند اشاره دارد.

بعلاوه، اموال غیرمنقول به تمام اقلامی اطلاق می شود که توسط انسان ها با هدف الحاق دائمی یک فضا ساخته یا دفن می شوند، مانند دیوارها، ساختمان ها، نرده ها و غیره.

 

2. چیزهایی که ریشه در زمین دارند

اصطلاح "متصل به زمین" در قانون انتقال املاک عنوان شده است و شامل موارد زیر است: چیزهایی که در زمین ریشه دارند، از جمله درختچه ها و درختان، به استثنای چوب های ایستاده، علف ها و محصولات زراعی. بسته به موقعیت، درختان و بوته ها ممکن است متحرک یا غیرقابل حرکت در نظر گرفته شوند.

این نکته را در نظر بگیرید که درخت در صورتی که هدف از کاشتن آن مثلا این باشد که با آن به تولید و تامین غذا پرداخت اموال غیر منقول به حساب می آید. اما اگر هدف حذف آنها پس از استفاده از چوب برای ساختمان یا سایر مصارف صنعتی باشد، چوب محسوب می شوند و در نتیجه اموال منقول خواهند بود.

ساختمان ها، خانه ها و سایر سازه ها نمونه هایی از اقلامی هستند که در زمین مستقر شده اند. این بستگی به شرایط دارد که آیا برخی از اشیاء غیرقابل حرکت یا متحرک در نظر گرفته می شوند، مانند لنگر انداختن کشتی در آب و اینکه لنگر در زمین فرو می رود و اینگونه برای نگه داشتن کشتی از امواج سهمگین و ثابت ماندن جای آن در روی آب استفاده می شود.

دارایی های دائمی و غیرمنقول همچنین شامل استفاده طولانی مدت از اقلام مرتبط و ریشه دار در زمین، مانند پنجره ها و درها می شود. در حالی که پنکه های برقی و پوشش پنجره ها دارایی قابل جابجایی محسوب می شوند.

 

3. مزایایی که از زمین حاصل می شود

هر مزیت و منفعتی که از زمین به دست می‌آید، صرف نظر از اینکه چگونه از نظر فیزیکی ظاهر می‌شود، به عنوان دارایی غیرمنقول تلقی می‌شود. مزایای اموال منقول، کمک هزینه ارث، ماهیگیری و کشتی نیز بخشی از دارایی غیر منقول هستند است. همانند موارد فوق، حق وصول اجاره و سود از اموال غیرمنقول و همچنین حق اخذ وجه از بازار در یک قطعه زمین معین نیز جزو اموال غیرمنقول محسوب می شود.

 

نمونه اموال منقول

در زیر نمونه های از اموال منقول برای مثال آورده شده است نمونه ‌های دارایی‌ های متحرک هر چیزی است که می‌توان از مکانی به مکان دیگر حمل کرد، از جمله:

- وسایل نقلیه، وسایل الکترونیکی، جواهرات، کتاب، الوار و غیره.

- درختان انبه زمانی که برای اهداف چوب بریده شده و فروخته می شوند نیز در بخش اموال منقول طبقه بندی می شوند.

- کشت محصولات زراعی و چمن.

- حق امتیاز.

- حکمی برای مقدار پول اجاره بدهی.

- سفته های صادره از ادارات دولتی.

- هر گونه تجهیزات ماشین آلاتی که به زمین متصل نباشد.

- سهام بورس اوراق بهادار و کالا و فرابورس و...

- نیروهای طبیعت تحت کنترل علمی مانند توربین های بادی تولید برق و...

 


اموال غیرمنقول چیست؟

همانطور که از نامگذاری آن نیز پیداست،  و همچنین تعریف اموال غیر منقول نیز بیان می کند که این اموال هر ملکی است که حقوق مالکیت به آن وابسته است و قابل نقل و انتقال نیست. اگر اموال غیر منقول باید تحت فرآیند انتقال مالکیت قرار گیرد، ثبت آن بر اساس قانون اکثر کشور ها الزامی است. اساساً اینها دارایی هایی هستند که به طور دائم به زمین متصل هستند و نمی توان آنها را جابجا کرد.

به طور خلاصه اموال غیر منقول شامل زمین، مزایای خروج از زمین، و اشیاء متصل به زمین، یا به طور دائم به هر چیزی که به زمین متصل است. اموال غیرمنقول را می توان به زمین و کلیه ساختمان های موجود در زمین و نیز کلیه وسائل دائمی که در فروش ملک درج می شود، توصیف کرد. اینها اقلامی هستند که به ملک چسب، سیمان یا پیچ و مهره می شوند.

ساده ترین راه برای تعیین اینکه آیا یک وسیله منقول یا غیر منقول است آیا می توان آن را بخشی از اموال منقول یا غیر منقول دانست این است که تصور کنید خانه را وارونه کنید. اقلامی که سقوط می‌کنند را می‌توان منقول دانست و آن‌هایی را که ضمیمه ساختمان می‌ماند و سقوط نمی کنند در اکثر موارد می‌توان جزء مال غیر منقول دانست. 

همچنین اموال غیر منقول شامل زمین، ساختمان، کمک هزینه های موروثی، حقوق راه ها، چراغ ها، کشتی ها، ماهیگیری یا هر مزیت دیگری که از زمین به وجود می آید، و چیزهای متصل به زمین است. یا به طور دائم به هر چیزی که به زمین متصل است، اما چوب یا ستون های فلزی فرو رفته در زمین، محصولات زراعی یا به عنوان مقال چمن و هر نوع سبزی را نمی توان در دسته بندی چیز های متصل به زمین که به آنها اموال غیر منقول میگوییم جای داد.

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • سارانیاز سارانیاز

    توضیحات عالی بود قشنگ تفهیم شدم ممنونم

    • مالی کده
      مالی کده

      خوشحالیم که مطالب اموال منقول و اموال غیر منقول مورد پسند واقع شده است.