خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
تاثیر-استخدام-حسابدار-خوب

نحوه استخدام یک حسابدار خوب

ما در این مقاله به بررسی نقش یک حسابدار خوب در کسب و کار شما پرداخته ایم و همچنین چگونه یک حسابدار خوب را بشناسیم و استخدام کنیم.

یک حسابدار خوب برای کسب و کار شما

استخدام حسابدار مناسب می تواند کسب وکار شما را متحول کند و تغییرات عمده و اساسی را در شرایط مالی شرکت شما ایجاد کند.

شاید جالب به نظر برسد، اما به مسائل مالی شخصی خود فکر کنید. شما نمی توانید با کارت بانکی خود بدون اینکه بدانید چقدر در حساب شماست خرید های بزرگ انجام دهید و یا بدون پرسیدن سوالی در مورد چرایی نیاز به آن، با قرض دادن پول به یک دوست موافقت کنید. پس چرا باید تصمیمات مالی مشابهی برای کسب وکار خود بدون اطلاعات قابل مقایسه بگیرید؟

کسب و کارها برای اینکه واقعا موفق شوند، باید مسائل مالی خود را تحت نظر داشته باشند و همواره آن را بررسی نمایند و در زمان پیچیده شدن مدیریت مسائل مالی شرکت، از مشاوره های تخصصی استفاده کنند.

اگر صاحبان کسب وکار ندانند که به صورت ماهانه یا سالانه در چه وضعیتی از نظر مالی قرار دارند، شانس آن ها برای زنده ماندن در میانه رقابت کاهش می یابد.

با وجود اهمیت مدیریت مالی در یک کسب وکار، تنها سه درصد از صاحبان کسب وکار قادر به خواندن صورت های مالی خود هستند. وظیفه اطمینان از اینکه همه چیز واقعا مرتب است معمولا بر عهده حسابدار شرکت است. به همین دلیل است که استخدام حسابدار مناسب برای رفع نیازهای منحصر به فرد کسب وکار شما بسیار مهم است. در این مقاله نقش یک حسابدار خوب را مطرح می کنیم و نکات و استراتژی هایی را برای کمک به شما در استخدام حسابدار برای کسب و کارتان ارائه می دهیم.

 

نقش یک حسابدار خوب در کسب و کار شما

چرا یک حسابدار استخدام می کنید؟ قبل از اینکه یک حسابدار برای کسب وکار خود استخدام کنید، باید سه نقش اساسی آن ها را به درستی بشناسید:

 


خدمات مشاوره ای حسابدار

نقش اصلی حسابدار این است که به خوبی با صورت های مالی شما آشنا شود و وضعیت مالیاتی شما را مدیریت کند. اگر حسابدار شما مالیات واقعی را آماده نکند، واسطه CPA مالیاتی خواهد بود. این به حسابدار اجازه می دهد تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد کسب وکار و امور مالی تان کمک کند. حسابداران همچنین به طور منحصر به فردی صلاحیت ارائه مشاوره در مورد بیمه، توسعه کسب وکار و هزینه ها را دارند.

 


ثبت و نگهداری اسناد حسابداری

حسابداران مسئول راه اندازی سیستم های دفترداری و حسابداری برای کسب وکار شما هستند که در نهایت به ثبت و نگهداری اسناد حسابداری منجر می شود. یک سیستم حسابداری خوب به شما کمک می کند تا پیش بینی کنید، سودآوری را ارزیابی کنید و قیمت های معقولی تعیین کنید. ردیابی بودجه، پیش بینی روندها، تعیین هزینه ها و هزینه ها و نظارت بر آن ها همه کارهایی هستند که حسابداران می توانند به شما در مدیریت آن ها کمک کنند.

 


خدمات حسابرسی

خدمات حسابرسی که شامل تهیه صورت های مالی کسب و کار شما از ابتدا، یا انجام حسابرسی برای اهدافی مانند دریافت وام است، همگی توسط حسابداران انجام می شود.

اغلب حسابرسان به عنوان حسابداران خارجی در نظر گرفته می شوند که کیفیت و دقت صورت های مالی را ارزیابی می کنند.

این حسابرسان اغلب بخش عمومی حسابداری را ترک می کنند و براساس آموزش های قوی که در بخش حسابداری عمومی دریافت کرده اند، حسابدار بعدی خوبی برای کسب وکار شما هستند.

 


استخدام حسابدار مناسب کسب و کار شما

حالا که می دانید یک حسابدار قرار است چه کاری انجام دهد، چگونه یک حسابدار خوب را برای شغل خود استخدام کنید؟ در یک حسابدار به دنبال چه ویژگی ها، مهارت ها و صلاحیت هایی باشید که حسابدار مناسب دارد؟ این ها سوالاتی هستند که در زیر به آن ها پاسخ داده ایم:

 

صلاحیت های کلیدی حسابدار مناسب

بسیار مهم است که قبل از استخدام حسابدار بدانید باید به دنبال چه صلاحیت هایی باشید.

اکثر حسابداران می توانند کارهای اساسی مانند صورت های مالی و دفترداری را انجام دهند. برای اطلاعات فنی بیشتر مانند مشاوره مالیاتی و حسابرسی، مالکان و مدیران استخدام باید مراقب حسابداران تایید شده و دارای مجوز باشند.


گواهی نامه ها و دوره های حسابداری

گواهی نامه های حسابداری و دوره های آموزشی حسابداری که حسابداران آنها دریافت می کنند می تواند بر سنجش سطح تخصص آنها موثر باشد. معمولا حسابداری که دوره های متفاوت حسابداری را پشت سر گذاشته است نسبت به کی حسابدار معمولی از سطح دانش و تخصصی بالاتری برخوردار است و بیشتر از سایر کارشناسان قابل اتکا و اعتماد است. دوره های آموزشی متفاوتی از نظر داخلی و خارجی بودن برای حسابداران وجود دارد که دوره های ACCA و CIMA میتواند از معروفترین ها باشد.

همچنین حسابداران می توانند از نظر مالیاتی نیز سطح خود را ارتقا دهند و تبدیل به مشاور رسمی مالیاتی شوند. برای اخذ این گواهی نامه ها معمولا باید امتحان داد و سپس در صورت قبولی گواهی نامه را اخذ نمود.

 

تخصص در صنعت برای استخدام حسابدار مناسب

همه حسابداران از یک نوع تخصص صنعتی برخوردار نیستند و از آنجا که هیچ دو کسب وکار به یک شکل عمل نمی کنند، مهم است که مشخص کنید چه نوع تخصص و تجربه ای باید حسابدار شما داشته باشد. به عنوان مثال، یک حسابدار که با تولیدکنندگان کار کرده است، تخصص یکسانی با کسی که در ساخت وساز یا کسب و کاره ای کوچک مانند غیر انتفاعی ها یا فروشگاه های خرده فروشی کار می کند، نخواهد داشت. بنابراین انتخاب حسابدار مناسب برای شرکت شما، نیاز به پرسیدن دارد.

 


پیچیدگی حسابداری کسب و کار

کسب و کارها نیز باید وظایفی که حسابدار انجام می دهد را در نظر بگیرند. این کار نیاز به بررسی نیازهای کسب وکار شما دارد. آیا می خواهید کسی اظهارنامه مالیاتی شما را آماده کند؟ صورت های مالی خود را مدیریت کنید یا به کمک های مالی فنی بیشتری نیاز دارید، مانند مشاوره برنامه ریزی بازنشستگی، خدمات حسابرسی برای وام های بانکی و مدیریت برنامه ریزی مالی. یافتن حسابدار با تخصص این خدمات پیچیده حسابداری به این معنی است که کسب و کارها ابتدا باید انتظارات خود را مشخص کنند.

 

مهارت و ویژگی های شخصیتی یک حسابدار مناسب

رسیدگی به سوابق مالی یک کسب وکار کار آسانی نیست. حسابداری فراتر از اعداد خرد کردن است. هنگام استخدام یک حسابدار برای کسب وکار خود، مهم است که نگاهی به مهارت ها و ویژگی های ذکر شده در زیر داشته باشید:

 

 

مهارت های مدیریت زمان حسابدار

وظیفه اصلی یک حسابدار این است که ارقام، داده های مالی و اسناد اداری کسب وکار شما را بررسی کند. حسابداران حرفه ای باید راه هایی را برای یافتن سریع و موثر اطلاعات ابداع کنند. بنابراین، آزمون مهارت های مدیریت زمان حسابدار، یک نیاز حیاتی است.

 


توجه به جزئیات توسط حسابدار

مقابله با اعداد و ارقام می تواند دشوار باشد؛ حتی یک اشتباه کوچک در ارقام می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. از آنجا که برنامه ریزی مالی و رعایت مالیات بخشی از شرح وظایف حسابدار است، توانایی توجه به حتی کوچک ترین جزئیات تضمین می کند که اشتباه ات به حداقل می رسند.

 


قابلیت اعتماد حسابدار

لازم به ذکر است که هر حسابداری که استخدام می کنید باید یک فرد قابل اعتماد باشد. به یک حسابدار به جزئیات مالی محرمانه کسب وکار شما سپرده خواهد شد و برای جلوگیری از تقلب در حسابداری، مهم است که شما یک نامزد قابل اعتماد پیدا کنید. استخدام حسابداران از طریق یک شرکت یا موسسه راهی آسان برای اطمینان از نامزدهای معتبر است. تایید صلاحیت ها و گواهی های دریافت شده نیز راه خوبی برای بررسی درخواست های شغلی است که کسب وکار شما ممکن است دریافت کند.

 


مهارت های ارتباطی حسابدار

برخلاف تصور عموم، حسابداری یک عمل انفرادی نیست. حسابداران حرفه ای به صورت مشارکتی با بخش های مختلف سازمان کار می کنند و باید بتوانند ارتباط موثر برقرار کنند. ارائه بینش به کارکنان، تصمیم گیری، کار در یک تیم و جمع آوری اطلاعات تخصصی در مورد کارهای مالی شرکت، همگی بخشی از شرح وظایف حسابداران است. یک ارتباط مشترک بین همه این مهارت ها، توانایی برقراری ارتباط سریع و موثر است.پ

 


انعطاف پذیری حسابدار

همه کسب و کارها به انعطاف پذیری و سازگاری نیاز دارند؛ اما برای حسابداران، این یک ویژگی بسیار حیاتی است؛ زیرا آن ها باید چالش های یک اقتصاد در حال تغییر مانند تغییر مورد نیاز به اتوماسیون و فن آوری هوش مصنوعی را بپذیرند.

حتی کاره ای روزمره یک سازمان تجاری نیز به سرعت و تنظیمات نیاز دارد و حسابداران باید به سرعت خود را با آن تطبیق دهند و از عملیات روزانه سریع کسب وکار بهره ببرند؛ تنها در این صورت است که می توانند خدمات کارآمد ارائه دهند.

 

 

سوالات مصاحبه ای برای استخدام یک حسابدار خوب


در این بخش یک سری از سوالاتی که شما در مصاحبه کاری می توانید از حسابدارانی که برای آن جایگاه شغلی به شما مراجعه کرده اند را بپرسید را آورده ایم. نحوه پاسخ به این سوال ها می تواند در تصمیم گیری شما بسیار مفید و موثر باشد.
 

۱. چه تجربه ای از کار کردن با کسب و کارهایی در زمینه بازرگانی و تولیدی دارید؟

شما یک حسابدار می خواهید که نه تنها در صنعت خود تجربه داشته باشد، بلکه به طور ایده آل با یک کسب و کار با اندازه و ساختار مشابه کار کند.
 

۲- آخرین قوانین و دستورالعمل های مالی را چگونه رعایت می کنید؟

به دنبال کسی بگردید که بتواند به راحتی نشریات صنعتی، وب سایت ها یا سایر ابزارها را برای یادگیری تغییرات در قوانین مالیاتی و قوانین مالی لیست کند.
 

۳. در مواقعی که دچار اشتباه می شوید چگونه آن را مدیریت میکنید؟

صداقت در شغلی که پول و مسائل مالی را مدیریت می کند ضروری است. کارجو حسابداری مناسب باید در مورد اشتباه خود پاسخگو باشد و توضیح دهد که چگونه آنچه را که برای درست کردن آن لازم بوده انجام داده است.
 

۴. همکارانتان چگونه شما را توصیف می کنند؟

این سوال می تواند در بیان ویژگی های خاصی که شما به دنبال آن ها هستید مفید باشد، مانند کسی که به راحتی می تواند با آن ها در تماس باشد، قابل اعتماد، دقیق در نگهداری از اسناد و غیره.
 

۵. یکی از بزرگ ترین اهداف ما در سال جاری رسیدن به یک موضوع خاص است یا به طور مثال هدفی خاص است. چگونه می توانید به ما در رسیدن به آن کمک کنید؟

یکی از دلایلی که شما یک حسابدار را استخدام می کنید، دسترسی به تخصص هایی است که شخصا در اختیار ندارید.
 

۶. چگونه از اتوماسیون در کارهای خود استفاده می کنید؟

یک کسب وکار در حال رشد برای اینکه بتواند به خوبی کار کند، باید از اتوماسیون استفاده کند. یک حسابدار خوب باید بتواند به شما کمک کند تا آن را در امور مالی خود گسترش دهید.
 

۷. وقتی برای یک شرکت جدید کار می کنید چه مراحلی را طی می کنید؟

یک کاندید قوی باید به راحتی قادر به لیست کردن مراحل اولیه ورود به سیستم باشد، که ممکن است شامل مواردی مانند اجرای گزارش های مالی و راه اندازی نرم افزار حسابداری باشد.
 

۸. چگونه حجم کاری سنگین را مدیریت می کنید؟

از آنجا که حسابداری حوزه ای است که می تواند در معرض نوسانات شدید در حجم کار قرار گیرد، مهم است که بدانیم یک حسابدار تا چه حد می تواند استرس و تغییر اولویت ها را مدیریت کند.

 

ارسال نظر

نظرات کاربران

  • مهدی نجاریان مهدی نجاریان

    حسابدارهای خوب واقعا تعدادشون زیاد نیست