خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
وظایف-مدیر-مالیاتی

مدیر مالیاتی کیست و چه مهارت و وظیفه ای دارد

ما در این مقاله به شرح وظایف یک مدیر مالیاتی و تشریح وظایفی که یک مدیر مالیاتی بر عهده دارد پرداخته ایم.

مدیر مالیاتی کیست و چه وظایفی دارد؟

پرداخت مالیات یک بخش ضروری از عملیات کسب وکار است. همچنین یک فرآیند پیچیده است که نیازمند پایبندی شدید به قوانین کشور است. نظارت بر قوانین مالیاتی برای حفظ هر سازمان حیاتی است. اگر تکالیف مالیاتی به خوبی انجام نشوند، مجازات های غیرمنتظره و تضعیف منافع ممکن است رخ دهد، به همین جهت به صورت بالقوه برخی چالش ها و دردسر های مالیاتی وجود دارد که ممکن است شرایط هر کسب و کاری را دشوار کند. سازگاری با قوانین در حال تغییر علاوه بر فعالیت یک کسب وکار می تواند برای هر کسب و کاری اتفاقی مفید و خوب باشد.

این همان جایی است که یک مدیر مالیاتی می تواند نقش مهمی در موفقیت و ادامه راه و بقای سازمان خود ایفا کند، اما بررسی عملکرد یک مدیر مالیاتی ممکن است بلافاصله به اندازه مدیران مالی یا حسابداران قابل تشخیص نباشد. در درجه اول این است که اطمینان حاصل کند که استراتژی مالیاتی سازمان با قوانین مالیاتی کشوری مطابقت دارد. مدیران مالیاتی همچنین دارای مسئولیت‌های مرتبط با مالیات هستند که برای به حداقل رساندن ریسک حسابرسی سازمانشان کار می‌کنند. بدون مدیران مالیاتی، کسب‌وکارها در سراسر جهان برای فعالیت با مشکل مواجه خواهند شد.
مدیریت مالیات به مدیریت امور مالی آن هم از جنبه پرداخت مالیات اشاره دارد. مدیریت مالیات با بایگانی های مطلوب و دقیق، حسابرسی حساب ها، کسر مالیات از منبع و غیره سر و کار دارد. همچنین مدیریت مالیات به اجتناب از پرداخت بهره، جریمه، پیگرد قانونی کمک می کند. یک مدیر مالیاتی داخلی در درجه اول مسئول طراحی، اجرا و نظارت بر طرح مالیاتی یک کسب و کار است.

 

شرح وظایف مدیر مالیاتی

مدیران مالیاتی تلاش می کنند تا ریسک حسابرسی سازمان خود را به حداقل برسانند. آن ها این کار را با ایجاد و حفظ استراتژی های مالیاتی، تهیه و بایگانی اظهارنامه های مالیاتی سازمان خود و به روز ماندن در قوانین مالیاتی جدید انجام می دهند. گنجاندن جدیدترین قوانین مالیاتی در استراتژی های مالیاتی آن ها به مدیران مالیاتی کمک می کند تا ریسک حسابرسی سازمان خود را به حداقل برسانند و به سازمان خود کمک کنند تا با شناسایی هرگونه کسر مالیات موجود، بیش از حد مالیات پرداخت نکند.

مدیران مالیاتی همچنین به تسهیل توسعه های سازمانی، از جمله عرضه های عمومی اولیه و ادغام ها و تملک ها کمک می کنند. آن ها با مستندسازی دقیق تمام تراکنش ها از دیدگاه مالیاتی و تحقیق و بررسی قوانین مالیاتی فعلی برای اطمینان از دقیق و کامل بودن فرآیند تملک کمک می کنند. نداشتن مدیر مالیاتی در طول فرآیند تملک می تواند اختلافات بی سابقه ای را ایجاد کند که ممکن است زمان قابل توجهی را به خود اختصاص دهد، یا حتی می تواند به کلاهبرداری مالیاتی، تقلب حسابداری یا حسابرسی آینده منجر شود.

مسئولیت های دیگر شامل نظارت و مدیریت حسابرسی های سازمانی توسط مقامات مالیاتی مربوطه، عمل کردن به عنوان مربی یا ناظر عمومی به سایر کارمندان حسابداری، اطمینان از صحت کار تیم های مالیاتی، و رهبری ابتکارات مالیاتی داخلی، مانند حسابرسی ها یا تحقیقات در مورد مسائل سازمانی که ممکن است چالش های مالیاتی را تحریک کند، می شود.

نقش یک مدیر مالیاتی شامل طیف وسیعی از وظایف است، از جمله تهیه اسناد مالیاتی دولتی لازم، اطمینان از صحت کامل آنها و ارائه راه حل برای مسائل مربوط به مالیات که پیش می آید. از آنجایی که این مسئولیت ها بسیار حیاتی هستند، مدیران مالیاتی به عنوان مشاوران قابل اعتماد مدیریت ارشد در کسب و کارشان در نظر گرفته می شوند.

برای یک مدیر مالیاتی تعدادی از اصول اساسی هستند. از جمله این موارد، توجه به کیفیت و دقت در کار، توانایی مدیریت به موقع خواسته‌های فوری و مهارت‌های قوی مدیریت کارکنان. بسته به کارفرما، ممکن است از شما نیز خواسته شود که به طور موثر در یک محیط پر چالش و سخت کار کنید و از رعایت مداوم اصول قانونی و اصول صحیح مالیاتی اطمینان حاصل کنید. مانند هر شغل دیگری رشد و ارتقا در حرفه مالیاتی، بسیار مهم است که بتوانید مفاهیم بسیار فنی را به روشی واضح و قابل درک به افراد غیرمتخصص منتقل کنید.

 

چگونه مدیر مالیاتی شویم؟

مراحل در مسیر تبدیل شدن به مدیر مالیاتی شامل پی گیری آموزش درست، تایید شدن و کسب تجربه است.

اولین گام برای تبدیل شدن به یک مدیر مالیاتی، کسب مدرک کارشناسی است که برای افراد حرفه حسابداری می تواند مناسب باشد. این مدرک کارشناسی می تواند در رشته حسابداری یا یک رشته تجاری مرتبط مانند امور مالی، اقتصاد یا مدیریت کسب وکار باشد. مدرک کارشناسی به فارغ التحصیلان کمک می کند تا دانش پایه ای از اصول پذیرفته شده حسابداری و استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی را فرا بگیرند.

هنگامی که افراد مدرک کارشناسی گرفته اند، معمولا قبل از اینکه برای پست های مدیر مالیاتی در نظر گرفته شوند، باید مدرک کارشناسی ارشد در حسابداری کسب کنند. یک مدرک پیشرفته می تواند دانش دانشجویان را از مفاهیم اساسی مانند حسابداری هزینه، مالیات شرکتی و حسابداری برای سازمان های دولتی یا غیرانتفاعی بسیار بیشتر بالا ببرد.

فارغ التحصیلان همچنین می توانند یک گواهی حسابدار عمومی معتبر (CPA) برای شروع به کار کسب کنند؛ این گواهی یک پیش نیاز اجباری در برخی موارد برای موقعیت های شغلی حسابداری است، اگرچه برای آماده کنندگان مالیات لازم نیست.

مدیران مالیاتی پیش از تبدیل شدن به مدیران مالیاتی به احتمال زیاد به عنوان حسابداران سطح پایین و متوسط وارد این حوزه خواهند شد. مدیران مالیاتی معمولا پیش از ورود به نقش های مدیریتی سه تا شش سال سابقه حسابداری دارند. در برخی موارد، تجربه می تواند جایگزین آموزش شود.

 


مهارت های مدیر مالیاتی

مدیران مالیاتی بهتر است مهارت های ریاضی پیشرفته ای داشته باشند و جزئیات محور باشند، زیرا خطاها می توانند منجر به مجازات های قابل توجهی شوند.

این مهارت ها می توانند به مدیران مالیاتی کمک کنند تا وظایف خود را به طور موثر انجام دهند و اطلاعات حیاتی را به صورت شفاف به اشتراک بگذارند.

 

سایر مهارت های مهم برای مدیران مالیاتی عبارتند از:

 

مهارت های تحلیلی:

نقش مدیران مالیاتی بسیار تحلیلی است. از بررسی اظهارنامه های مالیاتی تهیه شده توسط کارکنان گرفته تا اطمینان از اینکه سازمان آن ها با قوانین مالیاتی مطابقت دارد، وظایف مدیران مالیاتی نیاز به تفکر سطح بالا و تجزیه و تحلیل پیچیده دارد. مهارت های تحلیلی همچنین به مدیران مالیاتی کمک می کند تا ریسک حسابرسی سازمان خود را به حداقل برسانند: مدیران مالیاتی اظهارنامه های مالیاتی را برای خطاها بررسی می کنند، اطمینان حاصل می کنند که درآمد، کسورات و سایر موارد دقیق و به درستی مستند هستند.

 


مهارت های فنی:

مدیران مالیاتی باید مهارت های فنی قوی برای تحلیل معاملات تجاری و پیامدهای مالیاتی آن ها داشته باشند. آن ها باید درک عمیقی از قوانین پیچیده مالیاتی در سطح کشور داشته باشند و با سیاست های مالیاتی جدید و در حال تغییر به روز بمانند. علاوه بر این، آن ها باید دانش پیشرفته ای از آماده سازی برنامه های نرم افزاری برای ایجاد استراتژی های مالیاتی، شناسایی اختلافات و تکمیل سریع وظایف مربوط به مالیات داشته باشند.

 

حقوق و دستمزد مدیر مالیاتی:

حقوق و دستمزد مدیر مالیاتی در کشور ما شاخص مشخصی ندارد و معمولا مدیر مالیاتی با توجه به سختی و حجم کار و همچنین نوع فعالیت آن کسب و کار حقوق خود را مشخص می کند. در مواردی علاوه بر حقوق ثابت این افراد پاداش نیز دریافت می کنند. در خیلی از موارد مدیر مالیاتی بر اساس بودجه بندی مالیاتی پیش می رود و در نهایت با توجه به پیاده سازی بودجه مالیاتی حقوق خود را دریافت می نماید.

حسابداران و مدیران مالیاتی کاری بسیار بیشتر از محاسبه مبالغ انجام می دهند. محیط تجاری و مالی مدرن پیچیده است، با الزامات و مقررات همیشه در حال تغییر. برای موفقیت در این نقش چالش برانگیز و مهم به یک مجموعه مهارت گسترده و حرفه ای نیاز است. پس توصیه می شود که مدیرات مالیاتی مهرات های خود را در سطوح و عناوین مخالف گسترش دهند و با تکنولوژی های مدیریتی آشنا شوند.

توجه بیشتر قانون گذاران و سایر ذینفعان به امور مالیاتی شرکت ها، اهمیت رعایت و نحوه مدیریت ریسک های مالیاتی را افزایش می دهد. همچنین یک انگیزه دائمی برای استفاده از تکنولوژی ها، فرایندها و افراد به کارآمدترین شکل ممکن برای اطمینان از رعایت تعهدات وجود دارد.

در محیط های به شدت رقابتی امروزی، شرکت ها تحت فشار مداوم برای بهبود عملکرد خود و کشف فرصت های جدید درآمدزایی هستند. تیم های چند رشته ای ما در شرکت حسابداری مالی کده متشکل از متخصصان مالی و مالیاتی، دانش صنعت و فناوری های نوین می توانند شما را در رعایت قوانین و مقررات مرتبط با مالیات و حسابداری یاری کنند.

 

ارسال نظر

نظرات کاربران