خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
حسابداری-و-حسابدار-مالیاتی

صفر تا صد حسابداری مالیاتی و وظایف حسابدار مالیاتی

در این مقاله به بررسی اینکه حسابداری مالیاتی چیست و اینکه حسابدار مالیاتی کیست و چه وظایفی دارد پرداخته ایم.

حسابداری مالیاتی چیست و حسابدار مالیاتی کیست؟

به قول رئیس انجمن حسابداران انگلیس در این دنیا تنها دو چیز قطعی وجود دارد: مرگ و مالیات.

مالیات ها بر همه تاثیر می گذارند، با این حال بیشتر مردم برای درک ساختار مالیاتی، نحوه کار مالیات ها و چگونگی تاثیر مالیات ها تلاش می کنند. انجام تکالیف و وظایف مالیاتی به خصوص برای کسب و کارها، طاقت فرسا و گیج کننده است.

اما وظیفه یک حسابدار مالیاتی چیست و چه کارهایی انجام می دهد؟ آیا باید استخدام یک حسابدار مالیاتی را برای کسب و کار یا مالیات های شخصی خود در نظر بگیرید؟ اگر علاقه مند به تبدیل شدن به یک حسابدار مالیاتی هستید چه الزاماتی وجود دارد؟

در ادامه مقاله با مضمون حسابداری مالیاتی کنار ما باشید. اطلاعات زیر به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا حضور یک حسابداری مالیاتی برای مالیات، کسب و کار یا شغل شما مناسب است یا خیر.
برای کسانی که برای رسیدگی به امور مالی خود به کمک حرفه ای نیاز دارند، استخدام یک حسابدار مالیاتی حرفه ای انتخاب خوبی است. حسابداران مالیاتی کارشناسان مالی هستند که همه قوانین و مقررات پولی و مالیاتی دولت را که میزان بدهی های آن را تعیین می کند، به راحتی متوجه می شوند و به بررسی آن ها می پردازند.

این متخصصان که تخصص حسابداری مالیاتی را دارند نه تنها می توانند راه های مناسب برای صرفه جویی در هزینه های مالیاتی بدهکاران را پیدا کنند، بلکه می توانند به مشتریان در مورد مدیریت دارایی هایشان برای به حداقل رساندن مجازات های مالیاتی مشاوره دهند، آن ها را از تغییرات در قوانین مالیاتی مطلع کنند، و به آن ها در هر گونه مناقشه یا حسابرسی قانونی که به وجود می آید کمک کنند.
برای مشتریان بالقوه، انتخاب متخصص مالیاتی مناسب به معنای درک آموزش، اعتبار و تخصص هایی است که حسابداران مالیاتی ممکن است داشته باشند.

 

 

حسابداری مالیاتی چیست؟

 

حسابداران سنتی به تصویر بزرگ در مورد مشتریان خود نگاه می کنند و شاید توانایی عملکرد تخصصی را نداشته باشند. آن ها با وضعیت کلی مالی مشتریان خود کار می کنند، چه برای امور مالی شخصی مشتریان و چه برای سازمان. آن ها توصیه هایی می کنند و به مشتریان خود کمک می کنند تا براساس اهداف و قوانین خود، وضعیت مالی بهینه خود را برنامه ریزی کنند.
حسابداران مالیاتی متخصصانی هستند که تنها بر مالیات مشتریان تمرکز می کنند و مجموعه ای از دستورالعمل ها را که افراد و کسب و کارها باید در هنگام ثبت مالیات رعایت کنند را اجرا و تنظیم می کنند. قوانین مالیاتی اعم از قانون مالیات های مستقیم و غیر مستقیم مانند مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده برای کسب و کارها و سایر سازمان ها پر چالش و پیچیده است.

تمام افرادی که در حرفه مالیاتی شروع به یادگیری و فعالیت می‌کنند، می توانند تخصص خود را تنها محدود به  مقوله مالیات کنند و تنها به حسابداری مالیاتی بپردازند و از سایر حوزه های مرتبط دست بکشند که همین کار می تواند برای آینده شغلفی آن ها بسیار مضر باشد. طبق توصیه  بزرگان حسابداری و مالیاتی شما باید تا حد امکان تجربه خود را  متنوع کنید و در موارد مختلف مالی اطلاعت و آموزش های خوبی کسب کنید. اگر می خواهید موفق شوید، باید مایل به پذیرش چالش ها باشید وهموراه سعی کنید که در بطن موضوع قرار بگیرید.. به این ترتیب، اگر به عنوان یک متخصص مالیات بر ارزش افزوده یا یک مدیر مالیاتی نمی توانید دانسته های خود را به صورت عملی پیاده کنید نمی توانید یک مدیر مالیاتی و یا حتی یک حسابدار مالیاتی موفق شوید.

 


حسابدار مالیاتی چه کارهایی انجام می دهد؟

در یک مفهوم اساسی، وظیفه یک حسابدار مالیاتی آماده سازی و ثبت دقیق رویدادهای مالیاتی است. آن ها همچنین باید قوانین مالیاتی و پیامدهای تغییرات اخیر در قانون، مانند تغییرات مالیاتی مصوب را تفسیر کنند. پس از آماده کردن اسناد مالیاتی، حسابداران مالیاتی برای شرکت خود پرونده تشکیل می دهند و سپس نتایج را به مدیریت مجموعه گزارش می دهند.
علاوه بر این، آن ها همچنین تلاش می کنند تا مالیات را به صورت بهینه و در عین حال در چارچوب قانون ثبت کنند تا مشتریان بیشترین صرفه جویی را داشته باشند. متقاضیان یک حسابدار مالیاتی شامل شرکت های دولتی و خصوصی، سازمان های غیرانتفاعی، سازمان های دولتی و یا اشخاص حقیقی هستند.
با این حال، حسابداران مالیاتی نیز مشاوره برنامه ریزی مالیاتی ارائه می دهند و به اشخاص حقیقی و حقوقی کمک می کنند تا برنامه هایی برای پیگیری در طول سال برای صرفه جویی هر چه بیشتر در مالیات ها ایجاد کنند. این طرح ها شامل استراتژی های مالیاتی هستند که به تعویق انداختن یا به حداقل رساندن بدهی مالیاتی کمک می کنند.

حسابداران مالیاتی همچنین می توانند حسابرسی ها را با مقامات مالیاتی هماهنگ کنند و به کسب و کارها کمک کنند تا یک برنامه بودجه ای برای انجام تعهدات مالیاتی خود در موعد مقرر ایجاد کنند.
در حالی که حسابداران مالیاتی در طول سال با شرکت خود مشورت و مشاوره می کنند، آن ها می توانند انتظار داشته باشند که در طول فصل مالیاتی بسیار شلوغ باشند. برنامه یک حسابدار مالیاتی براساس مجموعه هایی که به آنها خدمت می کند متفاوت خواهد بود.

علاوه بر تمام وظایف شغلی که در بالا شرح داده شد، حسابداران مالیاتی باید قادر به برقراری ارتباط موثر، بررسی مشکلات و درک نگرانی ها و موقعیت های منحصر به فرد هر شخصی می باشند. همچنین برای حسابداران مالیاتی مفید است که حداقل درک پایه ای از مفاهیم کسب و کار، امور مالی و حسابداری عمومی داشته باشند.

 

برای تبدیل شدن به حسابدار مالیاتی چه آموزش هایی لازم است؟

با پیچیدگی همیشگی قوانین مالیاتی، هر کسی که می خواهد به عنوان یک حسابدار مالیاتی کار کند، بهتر است حداقل مدرک کارشناسی داشته باشد. این مدرک ها معمولا در حسابداری، حسابرسی، حسابداری مالیاتی و قوانین مالیاتی در تمام سطوح کشور است. برخی از سازمان ها ممکن است کارمندانشان را در آینده ملزم به داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یک حوزه مالیاتی تخصصی کنند.

علاوه بر داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد، بسیاری از حسابداران مالیاتی گواهی نامه هایی دارند که به آن ها اجازه می دهد تا سطح بالایی از تخصص را در حوزه های تخصصی نشان دهند. این گواهی نامه ها ممکن است شامل حسابدار رسمی (CPA)یا مشاور رسمی مالیاتی باشد.


یک حسابدار مالیاتی چقدر حقوق می گیرد؟

مانند تقریبا هر شغل دیگری، حقوق یک حسابدار مالیاتی می تواند بسته به تجربه، سطح تحصیلات، گواهی نامه، صنعت و مکان متفاوت باشد. البته این هم مهم است که حسابدار مالیاتی در کجا کار می کند و سطح سختی کار او در چه حد است. در کل در کشور ما برای اکثر شغلها نرخ مشخصی بابت حقوق و دستمزد وجود ندارد.


آیا باید یک حسابدار مالیاتی استخدام کنید؟

این که شما باید یک متخصص مالیات استخدام کنید یا نه، به نیازهای شما بستگی دارد. اگر شما فردی هستید که به دنبال کمک برای آماده سازی و پر کردن اظهارنامه مالیات شخصی خود هستید، پس یک حسابدار مالیاتی معمولی احتمالا کافی خواهد بود که باز هم توصیه می شود از اشخاص حرفه ای و خبره مشورت بگیرید. با این حال، اگر تصمیم دارید که برای انجام امور مالیاتی خود در سطح پیشرفته و قوی به یک حسابدار مالیاتی مراجعه کنید پیشنهاد می شود که با افراد متخصص و معتبر در این زمینه فعالیت داشته باشید و خیال خودتان را از جرایم و مشکلات مالیاتی آتی راحت کنید. اگر شرایط مالیاتی پیچیده ای دارید، صاحب کسب و کار هستید یا یک غیر انتفاعی را مدیریت می کنید بهتر است که از حضور یک مشاور مالیاتی نیز بهره مند شوید.

اگر شغل خوب و پر درامدی دارید که عایدی زیادی دارد و به باعث ورود پول زیادی به حساب های شما می شود، سخت کار می کنید، برای خرید و فروش املاک برنامه ریزی می کنید، کسب و کار راه اندازی می کنید و به مسافرت می روید، ممکن است به یک متخصص مالیات نیاز داشته باشید.
هیجان، پول، ریسک و تنوع بیشتر اغلب به معنای فرصت های بیشتر برای یک متخصص مالیات برای افزودن ارزش است.

 

 

چگونه حسابدار مالیاتی پیدا کنیم؟

راه های مختلفی برای پیدا کردن حسابدار مالیاتی وجود دارد.
یکی از راه های امتحان شده و درست این است که از خانواده، دوستان و همکاران خود درخواست مشاوره کنید. گزینه دیگر این است که خودتان به صورت مستقیم سوابق کاری یک حسابدار مالیاتی را بررسی نمایید و با او همکاری کنید.


مسیر شغلی حسابدار مالیاتی

هنگامی که مطالعات خود را تکمیل می کنید و به عنوان یک حسابدار مالیاتی تجربه کسب می کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که علایق و توانایی های شما به سمت یک صنعت یا مشتری خاص جذب می شود. به اصلاح مهارت های خود در تخصص هایی که انتخاب می کنید ادامه دهید، مهارت های خدمات مشتری خود را تقویت کنید، و در صدر قوانین و الزامات مالیاتی باقی بمانید.
مسیر شغلی شما همچنین ممکن است شما را به سمت شغل حسابداری متفاوتی هدایت کند، مانند حسابدار مدیریت، حسابدار عمومی، مدیر بودجه، یا حسابرس داخلی. برخی از حسابداران مالیاتی نیز برای تبدیل شدن به مدیران ارشد و مدیران مالی شرکت ها از جمله معاونان مالی، خزانه دارها، حسابرسان و مدیران ارشد مالی پیشرفت می کنند.

 


یک حسابدار مالیاتی کجا کار می کند و چه جایگاهی برای حسابداری مالیاتی وجود دارد؟

•    حسابداران مالیاتی می توانند در خانه کار کنند یا با شرکت های خصوصی به صورت دور کاری به عنوان حسابدار مالیاتی همکاری نمایند.
•    حسابداران مالیاتی در سازمان های دولتی مانند سازمان امور مالیاتی می توانند مشغول به کار باشند.
•    موسسات مالی مانند بانک ها، بیمه ها و کارگزاری های سرمایه گذاری که دارای کادر حسابداری مالیاتی هستند.
•    حسابداران مالیاتی می توانند در بیمارستان ها، کالج ها، مدارس، مراکز تولیدی، شرکت های نرم افزاری و غیره کار کنند.
•    حسابداران مالیاتی می توانند در شرکت های حسابداری و خدمات مالیاتی نیز فعالیت داشته باشند که به پیشرفت و مسیر شغلی آنها در حسابداری مالیاتی بسیار کمک خواهد کرد.
•    حسابداران مالیاتی می توانند در مباحث آموزشی پیشتاز باشند و دوره های مالیاتی با محوریت آموزش برای پرورش حسابدار مالیاتی برگزار کنند.

ارسال نظر

نظرات کاربران