خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207

سوالات متداول کارفرمایان درباره امور مالی

تمایز بین شرکت حسابداری ( شرکت خدمات مالی ) و موسسه حسابداری مربوط به نوع نگاه به این مجموعه ها در زمان ثبت و اخذ مجوزهای مورد نیاز برای تشکیل آن ها می باشد، چون در یک شرکت حسابداری، هدف کسب سود می باشد، ولی در یک موسسه حسابداری کار تجاری با هدف کسب سود انجام نمی شود. به عبارتی موسسات مالی به صورت غیر انتفاعی ثبت می شوند ولی شرکت حسابداری به عنوان شرکت انتفاعی با مسئولیت محدود و سهامی خاص شناخته می شوند. فرق شرکت حسابداری با موسسه حسابداری در نوع فعالیت آنها، ساختار سرمایه، مجوزهای مورد نیاز و اساسنامه می باشد. ثبت شرکت هایی که در زمینه ارائه خدمات مالی فعالیت دارند، حداقل یک نفر از اعضای شرکت باید دارای مدرک کارشناسی در رشته حسابداری باشد و همچنین عضو هیات مدیره شرکت نیز باشد، اما ثبت موسسه حسابداری موانع خاصی ندارد و کار دشواری نخواهد بود.

به دلیل گستردگی و حجم بالای اطلاعات مالی و قوانین مالیاتی، بهتر است کادر مالی از افرادی با مسئولیت و متعهد و متخصص تشکیل شده باشد. با توجه به حساسیت و اهمیت بالای این امور، پیش می‌آید که کادر مالی یک شرکت احتیاج به مشاوره‌های تخصصی در مورد مالیات، بیمه، نرم افزارهای مالی، حسابرسی و غیره داشته باشند که به طور معمول مجموعه‌های ارائه دهنده خدمات حسابداری، به خاطر روابط قوی و موثری که با جامعه حسابداری، حسابرسی و مالیاتی دارند. دارای توان بهتری نیز نسبت به حل و رفع نیاز شرکت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی است.

برون سپاری خدمات مالی یکی از روش‌های نوین مدیریتی در شرکت‌ها است. شرکت‌ها به خاطر تعهدات کاری، مسئولیت پذیری، کاهش هزینه‌های استخدامی و پرسنلی، منفعت اقتصادی حاصل از عدم تغییر پرسنل بخش مالی و افزایش بهره وری نیروی‌های انسانی خود، افزایش سطح کیفی و کمی گزارشات مالی تمایل به عقد قرارداد با یک شرکت حسابداری و تیم مالی خبره و معتبر با هدف رسیدن به تعالی سازمانی و پیشرفت و رشد مجموعه دارند.

بر اساس قوانین، هر شرکت تا ۲ ماه پس از تاسیس موظف به تشکیل پرونده مالیاتی و همچنین ابطال حق تمبر مالیات سرمایه می باشد. اگر شرکت اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی در موعد مقرر نکند به موجب قانون مالیات های مستقیم مرتکب جرایم مالیاتی می شود.

صاحبان کسب و کارها به ویژه مدیران شرکت‌های تازه تاسیس برای جلوگیری از زیان و جرائم مالیاتی می‌بایست دارای حداقل اطلاعات در زمینه مالی، مالیاتی و حسابداری باشند. مدیران برای آگاهی بیشتر، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشند: ۱- فرآیند و زمان تشکیل پرونده مالیاتی شرکت ۲- فرآیند و زمان پلمپ دفاتر روزنامه و کل ۳- فرآیند نگهداری دفاترحسابداری ۴- فرآیند ارائه گزارشات معاملات فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده ۵- فرآیند تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد ۶- فرآیند دریافت مفاصا حساب مالیات و بیمه

در آئین نامه تحریر دفاتر، محلی برای استفاده از نرم افزارهای حسابداری پیش بینی نشده است و اداره کل باید در قانون تحریر دفاتر مدنظر قرار گرفته و اصلاح گردد. طی بخشنامه (۱۱۸/۹۴/۲۰۰-۹/۱۲/۹۴) باتوجه به آیین نامه جدید پس از اصلاحیه در قسمت اخیر بند ۱-۳ ماده ۶ اشاره‌ای به پیش بینی حذف دفاتر دستی شده است. نرم افزارهای حسابداری مورد قبول آئین نامه تحریر و نگهداری دفاتر است، لیکن بایستی اطلاعات از دفاتر به نرم افزار منتقل گردد و ثبت خلاصه در دفاتر انجام شود.

در صورت وجود تضاد یا مغایرت، مقررات قانون مالیاتهای مستقیم برتری خواهد داشت.

مدت زمان انجام امور حسابرسی بستگی به حجم اسناد حسابداری، تعداد حساب‌ها، تعداد طرف حسابها و به طور کلی حجم فعالیت دارد.

رسیدگی دفاتر و اسناد مالی کارگاه‌ها برای بررسی حسابهای هزینه ای و حصول اطمینان از پرداخت حق بیمه هزینه‌های صورت گرفته به وسیله کارگاه است. همچنین هر موضوع مشکوکی که از دفاتر استخراج شود مشمول بیمه با تعرفه به علاوه جریمه مربوطه خواهد شد که در مواردی، بدلیل عدم آگاهی شخص مبالغ بسیار زیادی از کارفرما اخذ خواهد شد. درصورت عدم پیشگیری کارشناسانه و صدور برگه اعلام بدهی دفاع از شخص بسیار سخت‌تر می‌شود.

خیر. نوع شرکت بر میزان و محاسبه مالیات تاثیر گذار نیست. مالیات شرکت تحت تاثیر عملکرد مالی شرکت به طور سالیانه و سود خالص آنها بعد از رسیدگی دفاتر شرکت است.

کارمند رسمی دولت اگر 20% از سهام شرکت را در اختیار داشته باشد، می تواند سهامدار باشد و بدون داشتن حق امضا فقط می تواند عضو هیات مدیره شود.

مالیات علی الراس مالیاتی است که مبنای محاسبه آن به جای اسناد و مدارک مودی، قراین و ضرایب مالیاتی است. ارسال اظهارنامه توسط مودی مهم‌ترین مورد برای تشخیص درآمد و محاسبه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی است. بعد از دریافت اظهارنامه توسط واحد مالیاتی و در اجرای بند ۲ ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم پرونده واحد تجاری توسط کارشناس ارشد مالیاتی یا کارشناس مالیاتی رسیدگی خواهد شد. مراحل رسیدگی به صورت مختصر: در گام اول ممیز مالیاتی طی برگه ای که به نام “برگ درخواست اسناد و مدارک” است از مودی درخواست می‌کند که تمام اسناد و مدارک خویش را برای رسیدگی در اختیار ایشان قرار دهد. بعد از ابلاغ “برگ درخواست اسناد و مدارک”، ممیز مالیاتی مکلف است طی یک هفته تا پانزده روز پس از ابلاغ درخواست فوق به محل کار مودی مراجعه نموده و دفاتر و اسناد و مدارک را مورد رسیدگی قرار دهد.

طبق ماده ۱۳ آئین نامه تحریر دفاتر قانونی تبصره ۳ زمانی که دفاتر موضوع این آیین نامه توسط مقامات قضایی یا سایر مراجع قانونی و یا به دلایلی خارج از اختیار مودی از دسترس مؤدی خارج شود و صاحب دفتر از تاریخ وقوع این امر حداکثر ظرف 30 روز دفاتر جدید امضا، پلمب و عملیات آن مدت را در دفاتر جدید ثبت کند، تاخیر ثبت عملیات در این مدت به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.

فهرست برخی از مهم‌ترین پارامترهای کنترل حساب‌ها که مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد: ۱- کنترل سند حقوق و دستمزد ۲- کنترل لیست‌های بیمه با اسناد ثبت شده و پرداختی‌های بیمه ۳- کنترل سامانه حقوق اداره دارایی با لیست سیستم و بیمه ۴- کنترل استهلاک دارایی و اموال و ثبت‌های تعدیلی آنها ۵- کنترل گردش مواد در پایان سال ویژه واحدهای تولیدی ۶- کنترل مربوط به مالیات و ثبت هزینه اجاره ۷- کنترل محاسبات نیروهای تسویه شده و عیدی پایان سال ۸- کنترل زونکن مغایرت بانکی و صورت مغایرت‌ها ۹- کنترل دقیق ثبت‌های حسابداری مالیات بر ارزش افزوده ۱۰- کنترل حساب ذخیره مالیات ۱۱- کنترل حساب سایر ذخایر مانند آب و برق و گاز در پایان سال ۱۲- کنترل مانده حساب بدهکاران و بستانکاران و اخذ تاییدیه ۱۳- کنترل و تطبیق گزارش‌های مربوط به صورت معاملات فصلی ۱۴- کنترل وضعیت معافیت‌ها اگر با اشخاص حقیقی سروکار دارید ۱۵- کنترل ثبت‌های مربوط به جاری شرکاء در هنگام ورود و خروج وجه نقد ۱۶- کنترل حساب سود انباشته و یا زیان سنواتی

ماده ۲۷۴ الحاقی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳۱/ ۰۴/ ۱۳۹۴ موارد زیر جرم مالیاتی محسوب و مرتکب یا مرتکبان حسب مورد، به مجازات های درجه شش محکوم می‌گردند: – تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن – اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن – ممانعت از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیاتهای مستقیم و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام – عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مودیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین شده – تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مودیان دیگر به نام خود بر خلاف واقع – خودداری از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه ای در سه سال متوالی – استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی

رسیدگی ازطریق دفاتر: اگراشخاص حقوقی درموعد مقرر اقدام به ارائه اظهارنامه، ترازنامه، صورت سود و زیان، ارائه دفاتر قانونی روزنامه وکل اسناد و مدارک اعلام نمایند رسیدگی ازطریق دفاترصورت می‌گیرد. رسیدگی ازطریق علی الراس: اگراشخاص حقوقی ازارائه اظهارنامه مالیاتی درموعد مقررخودداری نموده و هم چنین تکالیف خود را اقدام ننمایند رسیدگی مالیات آنهارا ازطریق علی الراس انجام می‌پذیرد. رد دفاتر ازسوی هیئت بند ٣ ماده ٩٧ به علت عدم رعایت آیین نامه تحریر دفاتر: درصورت عدم رعایت آیین نامه تحریر دفاتر پرونده مالیاتی شرکت مورد رسیدگی به هیئت بند ٣ ماده ٩٧ قانون مالیات مستقیم ارجاع داده می‌شود.

طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت، تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان هر دوره مالی شرکت به منزله مفاصا حساب مدیران برای همان دوره مالی است. پس از‌تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان دوره مالی که طی آن مدت مدیریت مدیران منقضی یا به هر نحو دیگری از آنان سلب سمت شده است. سهام ‌مورد وثیقه اینگونه مدیران خود به خود از قید وثیقه آزاد خواهد شد.