خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207

بودجه بندی مالی

ثبت درخواست بودجه بندی مالی
بودجه بندی مالی
 
جدا از این مساله که برای بار اول کسب و کار خود را شروع کرده اید یا سال های متعددی به عنوان یک کارآفرین کسب تجربه کرده اید، تهیه و تنظیم برنامه بودجه بندی مالی از اهمیت بالای برخوردار است. داشتن برنامه مالی برای کسب و کار، راهنما و نقشه ای برای درآمدها و هزینه های پیش بینی شده خلق می کند و به شما این امکان را می دهد که اهداف مالی پیش بینی شده و ارقام واقعی را مقایسه کنید و به نوعی به عنوان یک فشارسنج برای کسب و کار شما ایفای نقش می کند، همچنین این برنامه به شما در برنامه ریزی و اعمال تغییرات مورد نیاز یاری می رساند.
 
شما قادر هستید به هر روشی که می خواهید، با استفاده از کاغذ و قلم یا استفاده از برنامه های کامپیوتری مانند اکسل و برنامه های حسابداری، بودجه ریزی خود را تهیه کنید. درحالی که شما می توانید در بازه های زمانی ماهانه، فصلی یا سالانه بودجه بندی مالی خود پیاده سازی کنید، یک بودجه بندی ماهیانه را نیز در نظر بگیرید تا ارقام پیش بینی شده با اعداد واقعی در فواصل زمانی نزدیکتر مقایسه شوند.
هزینه هایی که بدون تغییر هستند مانند: اجاره، پرداخت اقساط وام یا هزینه هایی که پیش پرداخت شده اند تحت عنوان “ هزینه ثابت ” و هزینه های متغیر مثل: خدمات، منابع و به عنوان “هزینه متغیر” به حساب می آیند. در هر بخش، هزینه های موجود در بودجه را با میانگین هزینه های گذشته پیش بینی کنید. عنوان “بودجه” را در زیرمجموعه هزینه ها قرار دهید. اگر شما در اواسط شروع کسب و کار می باشید و میانگین هایی جهت کار با آنها را ندارید، درباره هزینه های مربوط با کسب و کارتان تحقیق کنید و و میانگینی مطابق آنها ایجاد نمایید.
 
پس از آن، درآمد پیش بینی شده خود را تحت عنوان “بودجه” در  زیرمجموعه “درآمد” ثبت کنید و در پایان ماه، درآمد واقعی و هزینه ها را در ردیف “واقعی” درج نمایید.
 
در پایان، اختلاف بین اعداد واقعی و پیش بینی شده قابل بررسی و مشاهده می باشد. میزت تفاوت را در ستون “اختلاف” ثبت کنید و مشاهده کنید که برنامه مالی مد نظر شما مطابق با ارقام واقعی بوده است یا خیر. در صورت وجود اختلاف، بررسی دلیل اختلاف بین اعداد واقعی و ارقام بودجه سوا از اینکه شما متحمل هزینه یا درآمد بیشتری شده اید نسبت به آن چه پیش بینی شده بود، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
با مشخص شدن دلایل اختلاف، شما قادر هستید مشکلات را شناسایی نمایید و آن را حل و رفع کنید و یا اینکه روی فرصت هایی که قبلا تمرکز یا پیدا نکرده بودید سرمایه گذاری نمایید. بعد از کشف علت در اختلاف، بودجه ماه بعدی را در ذهن خود با اطلاعات بروز شده اصلاح و مشخص کنید. به خاطر داشته باشید چابک بودن و اعمال تغییرات مد نظر با توجه به نیازها در بودجه ریزی خیلی مهم است.
این دو نکته را با هدف کمک به بهبود روند برنامه بودجه مد نظر داشته باشید:
1. تنظیمات را بر اساس بودجه بندی انجام دهید.
درزمان بحران و سختی های اقتصادی، مدیران کسب و کارها در تلاش برای پیدا کردن راهی جهت کاهش هزینه ها برای افزایش جریان نقدینگی می باشند. اگر نیاز دارید هزینه های کسب و کار خود بکاهید، گزینه های غیرضروری را شناسایی و آنها را از چرخه خارج کنید.
2. با اشخاص یا کارشناسان حرفه ای مشورت نمایید.
این شخص میتواند یک CPA قابل اعتماد، مشاور مالی یا یک بانکدار به عنوان راهنما برای نوشتن برنامه بودجه باشد. یک فرد خبره و معتمد می تواند شما را درباره شروع با مطلوب ترین سیستم بودجه بندی که مناسب برای نیازهای شخصی و کاری شما باشد، یاری رساند.
داشتن برنامه مالی و بودجه بندی در کسب و کار، به شما در برنامه ریزی ها و تصمیمات کمک می کند، داشتن تخصیص بودجه، امور شما را اولویت بندی میکند و عملکرد پیش بینی های مالی شما را بررسی و تفحص می کند.
همچنین این برنامه شما به شما این امتیاز را می دهد تا برای افزایش فعالیت های کسب و کار خود و در نتیجه کسب سود بیشتر، به وضوح و کارایی بیشتر بهترین تصمیمات را اخذ نمایید.
 

سوالات متداول بودجه بندی مالی