خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 90000450 09194205207

حسابدار پاره وقت

ثبت درخواست حسابدار پاره وقت

به طور حتم کارفرما ترجیح می دهد کار حسابداری خود را با حداقل هزینه و با بالاترین کیفیت انجام دهد. ایشان برای اینکه هزینه کمتری را پرداخت کند، به استخدام یک حسابدار پاره وقت روی می آورد. درکل ایرادی به دو طرف وارد نمی باشد و استدلال هر کدام از طرفین با توجه به شرایط سخت اقتصادی منطقی و قابل قبول می باشد. اما برای استخدام حسابدار پاره وقت شروطی مطرح است که این شرایط باید به  طور صحیح و دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته شود. همچنین با توجه به تعدد کارشناس حسابداری تحصیل کرده و دارای مدرک، تعداد حسابداران توانا و متعهد زیاد نمی باشد و این موضوع دلیلی بر آن می شود که برخی از کارفرمایان به جای استخدام تمام وقت یک کارشناس مالی مبتدی و کم تجربه، ترجیح می دهند از خدمات پاره وقت یک کارشناس مالی و حسابدار خبره و کاربلد استفاده نمایند.

در ادامه مطلب قرار است در مورد نکات مهمی صحبت شود که کاملا مناسب حال مدیران و کسب و کارها می باشد و هم حسابداران می توانند از آن بهره مند شوند.

پس اگر حسابدار یا مدیر یک کسب و کار هستید، برای موضوع استخدام حسابدار مخصوصا حسابداره پاره وقت یا حسابدار نیمه وقت تمام مطالب و نکات زیر به کمک شما خواهد آمد و بر تصمیم گیری های شما تاثیرگذار خواهد بود.

استخدام حسابدار نیمه وقت یا پاره وقت

حسابدار پاره وقت یا نیمه وقت به عنوان شغل دوم

کسانی که در رشته حسابداری تحصیل کرده اند و افرادی که به طور تجربی حسابداری یاد گرفته اند معمولا در یک شرکت خصوصی یا دولتی به عنوان حسابدار، مدیر مالی و... مشغول به کار هستند. با توجه به شرایط سخت اقتصادی و عدم تناسب درآمد و هزینه های زندگی حسابداران و سایر مردم زمان بیشتری را برای کار کردن و کسب درآمد صرف می کنند تا هزینه های جاری و زندگی خود را پوشش دهند. به همین موجب حسابداران سعی می کنند علاوه بر شغل تمام وقت خود یک کار نیمه وقت یا پاره وقت هم داشته باشند. بسیاری از کسب و کارها هستند که نیاز به حسابدار پاره وقت یا همان حسابدار نیمه وقت دارند. شرایط، حجم و نوع فعالیت این شرکتها و عدم نیاز آنها به یک نفر حسابدار تمام وقت شرایطی را برای حسابداران فراهم می کند تا به صورت نیمه وقت در این مجموعه ها مشغول به کار شوند. البته برخی حسابداران به دلیل مهارت در کار خود و آشنایی با امور مالیاتی می توانند به مشاوره مالی و مالیاتی هم بپردازند.

روش هایی که حسابداران به صورت پاره وقت مشغول به کار می شوند انواع مختلف دارد که آنها را مطرح می کنیم. دانستن این روش های حسابداری پاره وقت برای حسابداران مهم است زیرا آنها می توانند در مصاحبه های کاری خود انواع شیوه ها و روش های حسابداری نیمه وقت را برای کارفرما شفاف سازی کنند و به بهترین نتیجه برسند:

  1. حضور حسابدار پاره وقت در محل کار جدید بعد از اتمام زمان کاری شغل تمام وقت ایشان : یعنی اگر یک حسابدار تا ساعت 4 یا 5 هر روز سر کار است می تواند بعد از اتمام کار به محل کار جدید برود و چندین ساعت را به عنوان حسابدار پاره وقت فعالیت کند.
  2. حضور حسابدار پاره وقت در روزهای پنجشنبه و جمعه : بسیاری از شغل های تمام وقت پنجشنبه ها تعطیل هستند. حسابدار پاره وقت می تواند در روزهای پنجشنبه و جمعه شغل دوم خود را داشته باشد.
  3. حسابدار پاره وقت به شکل دورکاری : حسابداران می توانند در بعضی مجموعه ها به صورت دور کاری خدمات ارائه دهند فقط کافی است آن حسابدار نیمه وقت یک کامپیوتر در خانه داشته باشید و در سیستم حسابداری خود یا به صورت دسترسی از راه دور به نرم افزار حسابداری مجموعه متصل شود و خدمات حسابداری خود را ارائه دهد.
  4. عده ای از حسابداران هم به دلیل توانایی بالا در امور مالی و مالیاتی توانای ارائه مشاوره مالی و مالیاتی دارند. این افراد هم می توانند به صورت پروژه ای، دورکاری و پاره وقت به عنوان یک مدیر مالی پاره وقت یا حسابدار نیمه وقت از راه دور یا حضوری با توجه به روش های قبلی خدمات حسابداری و مشاوره به صورت پاره وقت ارائه دهند.

 

اگر حسابدار پاره وقت هستید و نیاز به کار حسابداری پاره وقت دارید

خیلی از حسابدارها به عنوان حسابدار پاره وقت فعالیت می کنند و برخی نیز یک کار دائم دارند و در کنار آن  به دنبال شغل حسابداری پاره وقت هستند. متاسفانه شرایط اقتصادی کشور عزیزمان مناسب نیست و معمولا حقوق و دستمزد فعالان در رشته حسابداری و مالی به اندازه ای نیست که هزینه های زندگی را پوشش دهد و این مورد برای کسانی که به عنوان یک حسابدار تمام وقت در یک شرکت کار می¬کنند بیشتر احساس می-شود.

برای گذر از این بحران حسابدارها دو راه پیش روی خود دارند که آنها را در ادامه توضیح می دهیم:

  1. مهارت حسابداری خود را ارتقا دهید : دوستان عزیز حسابدار به یاد داشته باشید که در هر شغلی حقوق و دستمزد آن در اصل به مهارت و دانش هر فرد بستگی دارد، مسائل دیگری هم وجود دارد که باعث می شود حق و حقوق مناسب خود را به عنوان حسابدار دریافت نکنید مانند فرهنگ اشتباه و غلط برخی کارفرمایان که به حسابداری و حسابدارها اهمیت نمی دهند. اما مطمعا باشید اگر در کار خود رشد و مهارت مناسب داشته باشید در شرکت¬هایی مشغول می شوید که حقوق مد نظر خودتان را دریافت می کنید. البته به این هم توجه کنید که حقوق مد نظر حسابدارها همیشه نمی تواند حقوق عادلانه ای برای ایشان باشد. پس خودتان عاقلانه و عادلانه توقع حقوق در خور مهارت خودتان داشته باشید تا از نظر روحی و روانی خودتون رو اذیت نکنید.
  2. یک مسیر کوتاه مدت هم می توانید انتخاب کنید که بیشتر رویکرد کسب درآمدی دارد و اگر مدیریت داشته باشید در همین حین مهارت ها رو هم میشه با مطالعه و تجربه کردن ارتقا داد. و آن هم تبدیل شدن به یک حسابدار پاره وقت است که کار حسابداری پاره وقت انجام می دهد و اینجوری با داشتن چندتا کار پاره وقت درآمد نسبتا بهتری از کار دائم میتونید داشته باشید ولی این رو هم به یاد داشته باشید که اگر مدیریت نکنید که خیلی مشغله کاری بیشتری رو باید تحمل کنید. و ضرب-المثل هرکه بامش بیشتر برفش بیشتر اینجا صدق می کند.

اگر مسیر یا راه اول رو انتخاب کردید خودتون رو برای مطالعه دروس حسابداری و مالیاتی و شرکت در سمینارها و کلاسهای حسابداری آماده کنید و یک مسیر زمانی نسبتا میان مدت و بلند مدت رو باید طی کنید. پس خیلی جدی و مسمم تصمیم بگیرید که این مسیر رو طی کنید و آینده خودتون را حد الامکان تضمین کنید.

راه دوم هم خوب است و بستگی به شرایط و اهداف هر نفر دارد. حسابداران بسیاری در هر دو گروه فعال هستند و هر کدام می توانند موفق یا نا موفق باشند و همه اینها به تلاش، همت و مهارت هر حسابدار یا مالیچی بستگی دارد. فقط نیاز است که قبلش همه چیز را بسنجید و بهترین تصمیم رو بگیرید.

امیدوارم اگر حسابدار هستید مطالب فوق براتون مفید واقع شده باشه و اگر به دنبال کار حسابداری به صورت پاره وقت هستید در قسمت همکاری با ما درخواست ارسال نمایید و یا به وسیله ایمیل شرکت مالی کده با ما در ارتباط باشید تا در حد توان به شما کمک کنیم و در ارتباط باشیم.

 

استخدام حسابدار پاره وقت

با توجه به نیاز کسب و کارها به حسابداری و استفاده از گزارشات حاصل از انجام امور حسابداری توسط مدیران و کارفرمایان بسیاری از آنها سعی می کنند از این امور چشم پوشی نکنند و حتی در شرایط بد اقتصادی نیز استخدام حسابدار پاره وقت داشته باشند. پیشنهاد می شود که صاحبان کسب و کارها چه شخص حقیقی چه شخص حقوقی قبل از استخدام حسابدار شرایط مجموعه خود را بسنجند و سپس اقدام با استخدام حسابدار پاره وقت کنند. برای داشتن یک حسابدار خوب که کیفیت مطلوب و مناسبی داشته باشد بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید و به آنها فکر کنید.

  1. در ابتدا باید آگاه باشید که کار شما با حسابدار پاره وقت انجام می شود یا نیاز به یک نفر حسابدار تمام وقت است.
  2. اگر حسابدار پاره وقت قرار است استخدام کنید باید تخمین بزنید که حسابدار پاره وقت نیاز است که چگونه کار شما را انجام دهد. برای مثال حضور پیدا کند در محل کار یا دورکاری باشد. یا در صورت حضوری مثلا یک روز در هفته نیاز است یا چند روز.
  3. باید حقوق حسابدار پاره وقت را مشخص کنید. برای مثال با حقوق وزارت کار نمی توان یک حسابدار دائم توانمند را که امور مالیاتی شما را نیز مدیریت کند، استخدام نمایید. به عبارتی برای استخدام حسابدار پاره وقت سعی کنید که بودجه مناسبی را اختصاص دهید. اگر حسابدار معمولی می خواهید باید حقوق معمولی پرداخت کنید اگر حسابدار خوب می خواهید می بایست حقوق خوب نیز پرداخت نمایید.
  4. اگر به صورت حضوری قرار است که حسابدار استخدام شود بهتر است محل سکونت حسابدار و محل کار کارفرما خیلی فاصله نداشته باشد زیرا حسابدار بعد از مدتی معمولا از رفت و آمد خسته می شود و کارایی ایشان کاهش پیدا می کند.
  5. سعی کنید با تعیین جنسیت حسابدار خودتان را محدود نکنید مگر در موارد خاص. توجه کنید که بعضی از کارهای حسابداری از نظر مسافت، محیط کار و سختی کار و ... مناسب بانوان نیست. پس توصیه می شود برای این دسته از کارها از آقایان استفاده کنید
  6. سعی کنید که سن و سال را در استخدام حسابدار پاره وقت یا دائم ملاک اصلی قرار ندهید زیرا بسیار مشاهده شده است که خیلی از افراد با سن و سال بالا تر توانمند نیستند و برعکس.
  7. برای استخدام حسابدار می بایست ملزومات کاری و شرایط مناسب را تهیه نمایید. مثلا یک حسابدار نیاز به نرم افزار حسابداری مناسب دارد و نمی تواند در یک محیط بسیار شلوغ و پر سر و صدا کار حسابداری شما را پیش ببرد زیرا این کار نیاز به آرامش و تمرکز دارد وگرنه حسابدار دچار اشتباهات محاسباتی و ... می شود. اگر شرایط فراهم نیست بهتر است حسابدار دورکار باشد.
  8. در تعیین هزینه حقوق استخدام حسابدار پاره وقت به یاد داشته باشید که اگر کارتان به صورت دورکاری قابل انجام است اصراری به حضور نداشته باشید زیرا معمولا دستمزد حسابدار پاره وقت به صورت دورکاری کمتر از حضور او می باشد و این طوری به صرفه تر نیز است.
  9. اگر علاوه بر کار حسابداری امور مالیاتی نیز برای شما اهمیت دارد سعی کنید یک حسابدار مالیاتی استخدام نمایید و برای موضوع مالیات خود هزینه کنید تا کیفیت خوبی کارتان داشته باشد زیرا اگر حسابداری و امور مالیاتی شما خوب نباشد امکان دارد مشمول جرایم هنگفت و غیر قابل جبرانی شوید.
  10. سعی کنید قبل از استخدام حسابدار پاره وقت با ایشان مصاحبه کنید تا از نظر فنی و اخلاقی مورد تایید واقع شود و اگر توانایی این کار را ندارید ار متخصصین و حسابداران دیگر استفاده کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که برای استخدام حسابدار پاره وقت یا دائم شما می توانید با شرکت حسابداری یا موسسات خدمات مالی و مالیاتی که از اعتبار بالایی برخوردار هستند همکاری داشته باشید و امور حسابداری و مالیاتی خود را به آنها بسپارید و قرار دادی معتبر منعقد کنید. یکی از نکات و ویژگی های بسیار مهم کار کردن با شرکت حسابداری این است که این شرکت ها کیفیت بالایی از خدمات را ارائه می دهند زیرا حسابداران در شرکت حسابداری زیر نظر مدیران مالی و با سرپرستی و نظارت آنها خدمات ارائه می دهند و با هزینه ای معقول انگار هم حسابدار پاره وقت استخدام کرده اید و هم یک مدیر مالی یا سرپرست حسابداری در کنار خود دارید.

سعی بر این شد تا نکات مهم استخدام حسابدار پاره وقت و حتی دائم را مطرح کنیم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر و مشاوره در این موضوع با کارشناسان شرکت حسابداری و خدمات مالیاتی مالی کده تماس حاصل نمایید و از مشاوره و خدمات اجرایی این مجموعه استفاده نمایید.

 

مزیت استخدام حسابدار پاره وقت

آن دسته از شرکت هایی که کار خود را به حسابداران پاره وقت می سپارند به دنبال استفاده از مزایای آن می باشند. یکی از اصلی ترین فواید حسابدار پاره وقت برای یک مجموعه، صرفه جویی در هزینه های عملیاتی و حقوق و دستمزد حسابدار است( زیرا استخدام حسابدار تمام وقت علاوه بر حقوق ماهانه هزینه هایی از قبیل بیمه حقوق، مالیات حقوق و عیدی و سنوات سالانه را نیز به همراه دارد که به نوعی هزینه های پنهان حقوق و دستمزد است). در واقع، اگر میزان کار شرکت به حدی نباشد که یک نفر حسابدار تمام وقت استخدام شود یا اینکه حجم کار به اندازه کار مثلا یک و نیم نفر باشد به طوری که با استخدام یک نفر تمام وقت و یک نفر پاره وقت نیازهای مالی و حسابداری شرکت حل و رفع شود، پس تصمیم کارفرما در راستای استخدام حسابدار پاره وقت برای کسب و کار خود، یک تصمیم منطقی و معقول به حساب می آید.

از دیگر فواید استخدام پاره وقت حسابدار این می باشد که در مصرف منابع، فضا و خدمات داخلی مجموعه، صرفه جویی می شود. در واقع اگر کار حسابداری یک شرکت با وجود یک حسابدار در 1 الی 3 روز در هفته پاسخ داده شود، بقیه روز های هفته را می توان از امکانات در اختیار آن حسابدار برای کار و فعالیت یک نفر دیگر استفاده نمود. این روزها موضوع مذکور برای شرکت های کوچک و نوپا و حتی متوسط که با محدودیت های گوناگونی در محیط کار و امکانات دست و پنجه نرم می کنند، بسیار قابل توجه است و به مدیریت هزینه های عملیاتی و فعالیت تجاری آنها کمک می رساند.

از سایر مزایای جذب حسابدار پاره وقت این است که در بسیاری از مواقع نیازی نیست که آن فرد بیمه شود. زیرا حسابداری که به طور پاره وقت فعالیت می کند، خودش را بیمه اختیاری کرده و یا بیمه او در شرکت دیگری پرداخت می گردد و قسمتی از دردسر کارفرما می کاهد.

بعضی از شرکت ها آنچنان حجم کار کمی دارند که نیازی به استخدام یک حسابدار تمام وقت ندارند و اگر یک کارشناس مالی یا کارشناس حسابداری با چندین ساعت یا چند روز مراجعه در ماه یا هفته موضوع حسابداری آنها را انجام دهد، کارفرما از این مساله استقبال می کند و برایش بهتر است که در برابر پرداخت دستمزد کمتر، کار حسابداری کسب و کارش به نحوی مطلوب و کارآمد انجام شود. حسابدار پاره وقت می تواند به عنوان حسابدار پروژه ای نیز در شرکت ها فعالیت داشته باشد.

 

هزینه حقوق و دستمزد حسابدار پاره وقت

تشکیل و هزینه حقوق و دستمزد کادر حسابداری به شرایط و عوامل مختلفی بستگی دارد. مانند بودجه قابل پرداخت کارفرما بابت حقوق و دستمزد به حسابدار ، میزان حقوق درخواستی توسط حسابدار  ، حجم کار مجموعه ، نوع فعالیت مجموعه ، موقعیت جغرافیایی مجموعه ، نحوه حضور حسابدار یعنی استخدام حسابدار پاره وقت یا حسابدار تمام وقت...

زمانی که یک مجموعه نیاز به حسابدار پاره وقت یا تمام وقت دارد ، کارفرما می بایست عوامل حجم کار ، نوع فعالیت و چالش های کار و همچنین آدرس محل کار را هنگام تعیین حقوق و دستمزد در نظر بگیرد و متناسب با همه شرایط حقوق دستمزد حسابدار را تعیین کند. صادق بودن کارفرما در این زمینه بسیار مهم است ، زیرا اگر توافقات اولیه با حسابدار دچار تغییرات بزرگی شود ،مثلا حجم کار بسیار بالاتر باشد و سختی کار خارج از توافقات اولیه باشد ، حسابدار از نظر روانی تحت تاثیر قرار می گیرد که دو اتفاق می تواند رخ دهد:

  1. حسابدار درخواست حقوق بالاتر کند.
  2. حسابدار قطع همکاری کند.

اگر یک حسابدار بعد از مدتی کار کردن مجموعه را ترک کند برای کارفرما هزینه های پنهان در بر دارد. کارفرما مجدد باید هزینه آگهی استخدام حسابدار پرداخت کند و مقداری از زمانش را صرف امور استخدامی کند. بعد از استخدام باید مجدد حسابدار با مجموعه همگام شود و همه این موارد انرژی از مجموعه می گیرد.

هزینه حقوق و دستمزد حسابدار پاره وقت یا حسابدار تمام وقت یک رقم مشخص یا مصوب نیست. کارفرما باید نیازهای خود را بسنجد و بررسی کند که اگر یک حسابدار پاره وقت یا تمام وقت نیاز های مجموعه را برطرف کند چقدر برای او عایدی خواهد داشت و به چه ارزش هایی دست پیدا می کند. سپس با رعایت انصاف و توافق طرفین حقوق و دستمزد حسابدار مشخص شود. اگر کارفرما از نظر بودجه پرداخت حقوق حسابدار محدودیت دارد می تواند با برون سپاری حسابداری و یا استخدام حسابدار پاره وقت از شرکت های حسابداری ، حد اکثر کیفیت کار حسابداری به همراه هزینه نسبتا کمتر از یک حسابدار تمام وقت را دریافت کند.

 باز هم تاکید بر این می شود که استخدام حسابدار پاره وقت همیشه به صرفه تر از استخدام حسابدار تمام وقت نیست و انتخاب هر کدام باید بر اساس شرایط شرکت از قبیل حجم و نوع فعالیت مجموعه باشد. در رابطه با این موضوع مواردی مشاهده شده است که یک مجموعه با حجم کار بالا و فعالیت خاص یک حسابدار پاره وقت یک روز در هفته استخدام کرده در حالی که پس از بررسی های انجام شده از مجموعه مشخص شده است که نیاز مجموعه با حد اقل 2 یا 3 روز حضور حسابدار پاره وقت رفع می شود.  و از طرفی مواردی دیده شده است که یک مجموعه حسابدار تمام وقت استخدام کرده است در صورتی که کار حسابداری آن مجموعه با یک الی 2 روز حضور هم حل و رفع می شود.

شما نیز اگر برای ساماندهی کادر مالی و تشکیل بخش حسابداری خود نیاز به مشاوره استخدام حسابدار دارید می توانید با کارشناسان مجموعه مالی کده تماس بگیرید و بهترین روش و انتخاب را در مجموعه خود پیاده سازی کنید تا علاوه بر کاهش هزینه حقوق حسابداری،  کیفیت مورد نظر را هم داشته باشید.

سوالات متداول حسابدار پاره وقت