خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207

شناسه کالا و خدمات

ثبت درخواست شناسه کالا و خدمات

با توجه به اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی از تاریخ 1401/08/01 ، یکی از الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی، دریافت شناسه کالا و خدمات و استفاده از آن است و بر اساس قوانین و مقررات و همچنین توافقات صورت گرفته با وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی کد گذاری کالا و خدمات کشور، مسئولیت ارائه شناسه کالا و خدمات در اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی را نیز بر عهده خواهد داشت.

مؤدیان مالیاتی موظفند از طریق روش هایی که در ادامه به تشریح آن پرداخته می شود، نسبت به اخذ / تعیین شناسه کالا و خدمت خود اقدام کرده و از آن در صورتحساب های الکترونیکی استفاده نمایند.

مطلوب است بر اساس الزامات موجود، مؤدیان نسبت به استفاده و دریافت شناسه کالا و خدمت بصورت اختصاصی اقدام نمایند، با این حال به جهت تسهیل در صدور صورتحساب الکترونیکی در گام اول، امکان استفاده از شناسه کالا و خدمت بصورت عمومی نیز فراهم شده است و مؤدیانی که به هر دلیلی امکان اخذ و استفاده از شناسه اختصاصی را ندارند، میتوانند از شناسه عمومی در صورتحساب خود استفاده نمایند.

در ادامه مستند به تفکیک، فرآیند اخذ / تعیین شناسه کالا و خدمت بصورت عمومی و اختصاصی و اقدامات مورد نیاز جهت انجام توسط مؤدیان محترم به تفصیل و تصویر آمده است. تا پایان این مطالب با ما همراه باشید تا به طور کامل با دریافت شناسه کالا و خدمت آشنا شوید.

راهنمای دریافت شناسه کالا و خدمت

همانطور که در بالا مطالعه شد، با توجه به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، شناسه کالا و خدمات یکی از مواردی است که مودیان مشمول این قانون می بایست آن را تهیه نمایند و در صورتحساب الکترونیک خود درج نمایند. به همین منظور راهنما و فرآیند دریافت شناسه کالا و خدمات را برای شما شرح داده ایم.

راهنمای دریافت شناسه کالا و خدمات را با توجه به ترتیب و موارد زیر برای شما شرح داده ایم:

  • شناسه اختصاصی کالا
  1. نحوه استعلام و دریافت شناسه کالا به صورت اختصاصی
  2. پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات شناسه اختصاصی کالا
  • شناسه عمومی کالا
  1. نحوه استعلام و دریافت شناسه کالا به صورت عمومی
  2. پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات شناسه عمومی کالا
  • شناسه خدمات
  1. نحوه استعلام و دریافت شناسه خدمت به صورت عمومی و اختصاصی
  2. پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات شناسه عمومی خدمت

شناسه کالا چیست؟

شناسه کالا، شناسه‌ ای نامیده می شود که به مجموعه‌ ای از ویژگی های ماهیتی کالا مانند نوع کال، جنس کالا، مدل آن و همچنین نام تجاری که در شرح تجاری کالا می آید، تخصیص داده می شود و با ثبت بخش های توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط کاربر یا صاحب کالا، صادر می گردد.

مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در سال 1392 مصوب شده است، این شناسه یا کد به‌عنوان زبان مشترک و عامل شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور است و موضوعی بسیار مهم در زنجیره تامین است.

شناسه کالا امکان دارد شناسه داخلی باشد که به وسیله سامانه شناسه کالا به آن کالای مربوطه تخصیص داده شده است و یا شناسه معتبر بین‌المللی مثل شناسه GTIN باشد. در هر صورت کاربرد این شناسه به‌عنوان کد شناسنامه کالا محسوب می شود و با استعلام آن به کمک سامانه شناسه کالا، اطلاعات و به عبارتی شناسنامه کالا در اختیار شخص استعلام کننده قرار می گیرد.

شناسه اختصاصی کالا

شناسه کالا موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان زبان مشترک کالا در سامانه های اطلاعاتی معرفی شده است و بسیار از فعالان اقتصادی، پیش از این در سایر فرآیندهای تجاری از جمله واردات کالا و ثبت آمار تولید نسبت به اخذ و استفاده از آن شناسه عمومی و اختصاصی کالا نموده اند.

آن دسته از مؤدیان که تا پیش از این از درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir شناسه کالای خود را اخذ نموده اند می توانند از همین شناسه کالا جهت صدور صورتحساب الکترونیکی نیز استفاده نمایند و نیازی به مراجعه مجدد جهت دریافت شناسه اختصاصی کالا یا عمومی ندارند.

برای آموزش و راهنمای تصویری دریافت شناسه کالا اختصاصی فایل های pdf زیر را دانلود نمایید:

نکته : توجه داشته باشید که شناسه اختصاصی کالا را باید اشخاص دارای صلاحیت تولید(تولید کنندگان) و وارد کنندگان دریافت نمایند. پس اگر جزو این دو گروه نمی باشید، نیازی نیست برای دریافت شناسه کالا اختصاصی اقدام کنید.

  1. برای دانلود فایل PDF شناسه اختصاصی کالا تولیدی کلیلک نمایید.
  2. برای دانلود فایل PDF شناسه اختصاصی کالا وارداتی کلیلک نمایید.

نحوه استعلام و دریافت شناسه اختصاصی کالا

مؤدیانی که دارای صلاحیت تولید کننده و وارد کننده می باشند، می توانند با مراجعه به درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir نسبت به اخذ نقش تجاری و در ادامه آن اخذ شناسه کالا اقدام نمایند.

همچنین مؤدیانی که خود دارای صلاحیت تولید کننده یا وارد کننده نیستند، می بایست از حلقه های قبلی زنجیره تجاری اقلام کالایی خود نسبت به دریافت شناسه کالا اقدام نمایند.

نکته مهم شناسه کالای اختصاصی : با توجه به این توضیحات، تاکید شده است که شناسه کالای اختصاصی مربوط به اشخاص تولید کننده و وارد کننده می باشد. کسانی که یک کالا وارد کشور می کنند و کسانی که در طی تولید یک کالای خلق می کنند می بایست شناسه کالای اختصاصی بگیرند. به همین موجب کسانی هم که صرفا به خرید و فروش کالا ها می پردازند در اصل نیازی به دریافت شناسه کالای اختصاصی ندارند زیرا کالای خریداری شده توسط آنها که از تولید کننده یا وارد کننده می باشد دارای یک شناسه اختصاصی کالا از قبل می باشد و ایشان هم می بایست از هم شناسه کالا استفاده نماید.

یکی از دلایل به کارگیری شناسه کالا توسط مودیان و الزام آن توسط سازمان امور مالیاتی به خاطر پیگیری و ردیابی زنجیره تامین کالاها می باشد. به این منظور که یک کالا از کدام منشا وارد یا تولید شده است و در حال حاضر توسط چه کسانی و همچنین به چه کسانی دست به دست شده است. به عبارت دیگر شناسه کالای اختصاصی باعث می شود نوع کالا بین خریدار و فروشنده شفاف سازی شود.

راهنمای کامل نحوه دریافت شناسه کالای تولیدی و نحوه اخذ شناسه کالای وارداتی در صفحه اصلی سامانه جامع تجارت، بخش مستندات عمومی در دسترس فعالین محترم قرار گرفته است.

با توجه به اینکه برای برخی از اقلام کالایی امکان دریافت شناسه کالا برقرار نشده است، فعالین محترم میتوانند در صورت مواجهه با این اقلام کالایی، موقتا از شناسه کالا بصورت عمومی استفاده کرده و بر اساس راهنمای درخواست ایجاد سرفصل در سامانه شناسه کالا، نسبت به درخواست سرفصل کالایی متناظر کالای خود جهت برقراری امکان اخذ شناسه کالا اقدام نمایند.

پاسخگویی به سوالات و پشتیبانی شناسه اختصاصی کالا

مؤدیان محترم می توانند مشکلات و سوالات خود در مورد دریافت شناسه کالا بصورت اختصاصی را از مسیرهای زیر پیگیری نمایند:

  • سامانه پشتیبانی 124 : سامانه 124 ، سامانه پاسخگویی تلفنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و مؤدیان محترم می توانند سوالات و مشکلات خود در خصوص شناسه کالا بصورت اختصاصی را از طریق این سامانه پاسخگویی، در بخش شناسه کالا مطرح نمایند.
  • ثبت و پیگیری مشکل در سامانه جامع تجارت: مودیان محترم می توانند با ورود به سامانه جامع تجارت، گزینه ثبت و پیگیری مشکل را انتخاب نموده و با انتخاب گزینه درخواست جدید، نسبت به ثبت درخواست خود در گروه شناسه
    کالا اقدام نمایند.
  • مکاتبه اداری: کاربران سامانه جامع تجارت می توانند بر اساس گروه اقلام کالایی مورد سوال، نسبت به نامه نگاری با دفاتر تخصصی مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده و مشکلات و سوالات خود را از این طریق پیگیری نمایند.

شناسه عمومی کالا

جهت تسهیل اجرای گام اول از اجرای صورتحساب الکترونیکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در هماهنگی با وزارت اقتصاد و امور دارایی اقدام به تهیه فهرستی از دسته های کالایی با عنوان شناسه عمومی کالا نموده است و مؤدیان مالیاتی می توانند در گام اول، در صورت عدم امکان تعیین یا دریافت شناسه کالا بصورت اختصاصی، از فهرست یاد شده به دریافت شناسه عمومی کالا اقدام و استفاده نمایند.

نحوه استعلام و دریافت شناسه عمومی کالا

متفاوت از فرآیند اخذ شناسه کالا بصورت اختصاصی، شناسه عمومی کالا توسط مؤدیان و فعالین اخذ نمی شود و صرفا می توانند از فهرستی که در اختیار آنها قرار داده می شود استفاده نمایند. فعالین محترم می توانند آخرین فهرست شناسه عمومی را از درگاه شناسه کالا و خدمت سازمان امور مالیاتی به آدرس stuffid.tax.gov.ir دریافت نمایند.

 

 

پاسخگویی به سوالات و پشتیبانی شناسه عمومی کالا

مؤدیان محترم می توانند مشکلات و سوالات خود در خصوص شناسه عمومی کالا را از مسیرهای زیر پیگیری و همچنین پشتیبانی دریافت نمایند:

  • ثبت و پیگیری مشکل در سامانه جامع تجارت: مؤدیان محترم می توانند با ورود به سامانه جامع تجارت، گزینه ثبت و پیگیری مشکل را انتخاب نموده و با انتخاب گزینه درخواست جدید، نسبت به ثبت درخواست خود در گروه شناسه کالا، شاخه شناسه عمومی اقدام به درخواست صدور و دریافت شناسه عمومی کالا متناظر کالای خود نمایند.
  • پشتیبانی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران: مؤدیان محترم می توانند جهت طرح سوالات خود در خصوص شناسه کالا بصورت عمومی با شماره 88924605 الی 15 ، داخلیهای 111 ، 116 و 123 تماس حاصل نمایند.

شناسه خدمت

همانند موضوع شناسه کالا، در شناسه خدمت نیز اولویت با اخذ و استفاده از شناسه خدمت بصورت اختصاصی است و مودیان محترم می بایست جهت صدور صورتحساب الکترونیکی خدمات خود، نسبت به اخذ شناسه خدمت و بهره برداری از آن اقدام نمایند.

با این حال در گام اول از اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، امکان اخذ شناسه خدمت بصورت عمومی نیز فراهم شده است و انجمن ها، اتحادیه ها و سایر تشکل ها می توانند به نمایندگی از اعضای خود نسبت به دریافت شناسه خدمت بصورت عمومی اقدام کرده و جهت ثبت صورتحساب الکترونیکی، در اختیار اعضای خود قرار دهند.

شناسه خدمت عمومی

شناسه خدمت عمومی را می توان از آدرس  wwww.stuffid.tax.gov.ir به دست آورد. اما متاسفانه لیست شناسه خدمت عمومی موجود در این سایت بسیار محدود می باشد و اکثر مودیانی که به ارائه خدمات می پردازند به ناچار به سمت اخذ شناسه خدمت اختصاصی میل پیدا می کنند و به عبارتی ناچار به استفاده از شناسه خدمت اختصاصی هستند.

این موضوع یا چالش برای شناسه کالا کمتر دیده می شود و معمولا کسانی که کالا می فروشند توانسته اند در ابتدا از شناسه کالای عمومی بهره مند شوند.

شناسه خدمت اختصاصی

بررسی ها نشان داده است که اکثر کسانی که خدمت ارئه می دهند شناسه خدمت اختصاصی تهیه کرده اند و دلیل آن پیدا نکردن شناسه خدمت عمومی مربوط به کسب و کارشان است. اگر شما هم به دنبال شناسه خدمت هستید سعی کنید شناسه خدمت اختصاصی خودتان را تهیه کنید و از گشتن در میان شناسه های عمومی منقضی شده و غیر مربوط خودداری کنید چون به نتیجه مطلوبی نمی رسید.

برای آموزش و راهنمای تصویری دریافت شناسه خدمت اختصاصی فایل های pdf زیر را دانلود نمایید:

  1. دانلود فایل اول pdf آموزش دریافت شناسه خدمت
  2. دانلود فایل دوم pdf آموزش دریافت شناسه خدمت

نحوه استعلام و دریافت شناسه اختصاصی و عمومی خدمت

فرآیند اخذ شناسه اختصاصی و عمومی خدمت مشابه یکدیگر است و همانطور که در بالا به آن اشاره شد، تنها تفاوت این دو نوع شناسه در این است که جهت اخذ شناسه خدمت بصورت اختصاصی، مؤدی ارائه دهنده خدمت اقدام می کند و در شناسه خدمت بصورت عمومی، اخذ کننده شناسه خدمت تشکل های مربوطه، عهده دار این مسئولیت خواهند بود.

جهت دریافت شناسه خدمت، مودیان محترم می بایست به درگاه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به آدرس www.portal.gs1-ir.org مراجعه نمایند.

راهنمای دریافت شناسه خدمت در صفحه اصلی سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir در بخش مستندات عمومی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

 

 

پاسخگویی به سوالات و پشتیبانی شناسه خدمت

مؤدیان محترم می توانند مشکلات و سوالات خود در خصوص شناسه خدمت را از مسیرهای زیر پیگیری نمایند:

پشتیبانی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران: مؤدیان محترم می توانند جهت طرح سوالات خود در خصوص شناسه خدمت با شماره 88924605 الی 15 ، داخلی های 111 ، 116 و 123 تماس برقرار کنند.

مشاوره دریافت شناسه کالا و خدمت

دریافت شناسه کالا و خدمات یکی از چالش های حسابداران و کسب و کارها در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است. بسیار از مدیران و صاحبان مشاغل در اخد شناسه کالا و خدمت دچار تردید و ابهام می باشند. ابهاماتی از قبیل نحوه یا روش دریافت شناسه کالا و خدمت، ذهن بسیاری از مشمولان این قانون را درگیر کرده است. به همین موجب شرکت حسابداری و خدمات مالیاتی مالی کده، در راستای حل این موضوع، به مودیان عزیز مشاوره دریافت شناسه کالا و خدمت ارائه می دهد.

برای مثال، سوال اینکه آیا آنها مشمول دریافت شناسه خدمت یا شناسه کالا هستند یا خیر و اینکه از چه روش هایی می توان شناسه کالا و خدمت را دریافت کرد. به همین دلیل پیشنهاد می شود برای آسودگی خاطر و ارائه راه حل، مشاوره دریافت شناسه کالا و خدمت را فراموش نکنید و به عنوان یک راه حل سریع از آن استفاده نمایید.

مشاوره اخذ شناسه کالا و خدمت باعث می شود که به طور سریع و با آسودگی خاطر از این مرحله عبور کنید و مقدمات استفاده از سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیک را فراهم کنید.

روش سریع دریافت شناسه خدمت اختصاصی

همانطور که مطرح شد یکی از راه های دریافت شناسه خدمت اختصاصی مراجعه به سایت www.portal.gs1-ir.org است که دستوارعمل مربوط به خود را دارد و برای راهنمای جهت دریافت شناسه خدمت اختصاصی می توانید به پشتیبانی آن سایت هم تماس حاصل کنید. این سایت برای مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران است.

یک راه نسبتا سریعتر برای دریافت شناسه خدمت اختصاصی مراجعه و تماس با نمایندگان استان مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات که از سوی این مرکز اعلام شده است که نام آنها در سایت فوق موجود است.لازم به ذکر است که این نمایندگی ها در زمان ثبت نام در سایت فوق توسط متقاضی تعیین می گردد. به عبارتی هر ثبت نام کننده یک نماینده برای امور خود مشخص می کند. در عکس زیر می توانید لیست نمایندگان و شماره تماس آنها را مشاهده فرمایید:

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ایران کد مراجعه نمایید

مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به دلیل حجم زیاد درخواست شناسه خدمت سرشان شلوغ است و درخواست شناسه خدمت با کمی زمان بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد.متقاضیان دریافت شناسه خدمت اختصاصی می توانند با برقراری ارتباط با نماینده خود فرآیند دریافت شناسه خدمت اختصاصی را تسریع کنند.

برای دریافت مشاوره سامانه مودیان به صورت کاربردی و راه اندازی پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به صورت کامل و کاربردی می توانید با مشاوران و مدیران مالی کده تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول شناسه کالا و خدمات