خانه درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207
× خانه خدمات حسابداری پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خدمات مالیاتی خدمات حسابرسی مشاوره مالی مشاوره مالیاتی درخواست مشاوره سوالات متداول تقویم مالی 02144860484 09194205207

مشاوره و راه اندازی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

ثبت درخواست مشاوره و راه اندازی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

مشاوره و استقرار سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی یکی از چالش های بسیار مهم مودیان مشمول این قانون است.

قبل از شروع سال 1402 طی دو مرحله از ابتدای آبان و ابتدای دی ماه سال 1401 به ترتیب دو گروه شرکت های بورسی و سازمان ها و شرکت های دولتی مشمول رعایت و اجرای این قانون شدند. سایر مشمولین اجرای این قانون هم در سال 1402 می بایست این قانون مهم را اجرا نمایند که شامل همه اشخاص حقیقی و حقوقی می شود مگر در موارد خاصی که مشخص شده اند مانند اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده.

به احتمال خیلی زیاد اکثر افرادی که این مقاله را مطالعه می کنند مشمول اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هستند. پس پیشنهاد می شود مطالب مذکور و سایر صفحات مرتبط به این قانون را در سایت مالی کده مطالعه فرمایید تا پاسخ سوالات و نیازهای خود را پیدا کنید. به همین موجب قرار است به طور خیلی ریز و دقیق تمام مراحل را مرور کنیم.

راه اندازی سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی به صورت کاربردی

فارغ از آموزش های تئوی قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی و شرکت در کلاس ها و همایش های غیر کاربردی، مالی کده سعی کرده است که به طور کاربردی سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی را مطرح و به طور عملیاتی تشریح کند.

قبل از همه این موارد پیشنهاد می شود ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان (برای آشنایی کامل کلیلک نمایید) را تکمیل نمایید و وارد کارپوشه خود شوید که در صفحه مربوط به خود به طور جداگانه و کامل توضیح داده شده است.

لطفا برای مقدمه و شروع این مبحث، نکات آموزشی و کاربردی راه اندازی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی را در متن زیر مطالعه نمایید: (همه نکات زیر با هدف این مطرح می شود که در ابتدا یک ذهنیت از سامانه مودیان داشته باشید و سپس ادامه مراحل را توضیح دهیم.)

  • نکته بسیار مهم اجرای این قانون و استفاده از سامانه مودیان این است که تکلیف شرکت خود را باید مشخص نمایید و آن این است که قرار است خودتان به صورت شخصی یا با کلید عمومی خودتان ارسال صورتحساب الکترونیک (برای آشنایی کامل کلیلک نمایید) را انجام دهید یا اینکه قرار است این موضوع را با همکاری یک شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی انجام دهید. نحوه تکمیل اطلاعات و استفاده از سامانه مودیان با توجه به تصمیم گیری بالا کمی فرق دارد که آن را در ادامه بیان می کنیم.

مهم: اگر قصد دارید به صورت کاملا شخصی و بدون همکاری با شرکت معتمد مالیاتی فاکتورهای الکترونیکی خود را صادر کنید این موضوع وارد مباحث IT و برنامه نویسی می شود و هر شرکتی نمی تواند به صورت شخصی خودش این کار را انجام دهد مگر اینکه به کمک تیم IT یا برنامه نویسی خود دستورالعمل های فنی مربوطه را پیاده سازی کنند. حجم و شرایط اجرای این موضوع شاید از توان بسیاری از توان کسب و کارها خارج باشد. راه حل بعدی برای اسال صورتحساب الکترونیک توسط مودیان به طور مستقیم از طریق نرم افزارهای حسابداری است. پس منطقی ترین راه برای ارسال مستقیم صورتحساب الکترونیک توسط مودیان استفده از ماژول سامانه مودیان نرم افزارهای حسابداری است. در غیر این صورت سایر مودیان مجبور خواهند بود با شرکت های معتمد مالیاتی کار کنند و با آنها قرارداد منعقد کنند (شرکت های معتمد مالیاتی دارای مجوز نوع اول؛ خدمات مالی و مالیاتی و حسابداری به کسب و کارها ارائه نمی دهند و کارشان فقط ارسال صورت حساب الکترونیک است).

 

  • نکته دیگر این است که در داخل خود سامانه مودیان صفحه یا ابزاری برای ارسال صورتحساب الکترونیکی وجود ندارد و این موضوع بر عهده مودیان است اما برای آن راه حل و دستورالعمل ارائه شده است، پس جای نگرانی نیست.

 

  • همه مودیان باید برای کالا وخدمات خود شناسه کالا و خدمت (برای آشنایی کامل کلیلک نمایید) دریافت کنند که در مرحله اول اجرای این قانون می توان از شناسه های عمومی کالا و خدمت استفاده کرد. اما اولیت با شناسه های اختصاصی کالا و خدمت است و توصیه می شود سریعتر شناسه اختصاصی کالا و خدمت مربوط به خود را دریافت نمایید و اقدامات لازم را انجام دهید که دستور العمل آن نیز ارائه شده است.

 

  • لطفا حسابداران، مدیران مالی و اشخاص حقوقی و حقیقی به طور کلی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان (برای آشنایی کامل کلیلک نمایید) را مطالعه نمایند تا بدانند که ذات و هدف این قانون چیست. این مساله باعث درک بیشتر این قانون می شود.

 

  • یک نکته بسیار مهم این است که از نظر عملیاتی، راه اندازی و اجرای قانون پایانه های فروشگاهی بسیار رابطه نزدیکی با قانون مالیات بر ارزش افزوده دارد. پس حتما هر دو قانون را مطالعه و مرور نمایید.(برای مثال برخی از قوانین مالیات بر ارزش افزوده دائمی تا سال 1402 اجرایی نشد و دلیل آن هم وابسته بودن به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است)

 

  • حسابداران و مدیران مالی عزیز حتما باید مفاد و نکات این قانون را به مدیران عملیاتی و مدیریت عامل اعلام کنند که در سال جدید هزینه ها و فروش های مجموعه و در کل معاملات با مشکل و جرایم مالیاتی مواجه نشود.

 

با توجه به توضیحات بالا قرار است حدود 99% مودیان مخصوصا اشخاص حقوقی به کمک شرکت های معتمد این موضوع را پیش ببرند. اما ما هر دو حالت را توضیح می دهیم.

 

آموزش دریافت کلید عمومی و خصوصی برای سامانه مودیان

براساس دستورالعمل سامانه مودیان می توانیم کلید عمومی و خصوصی را توسط برنامه OpenSSL یا هر برنامه ای که می تواند این فایل ها را طبق قواعد مد نظر سازمان امور مالیاتی بسازد، دریافت کنیم. بعد از دریافت یا استخراج کلید عمومی از امضای دیجیتال یا مهر سازمانی به کمک نصب برنامه openssl ادامه مسیر را پیش روید که راهنمای کار با این نرم افزار را نیز می توانید دانلود نمایید.

در این فرآیند سه فایل به نام های کلید عمومی، کلید خصوصی و فایل CSR توسط مودی دریافت خواهد شد. همانطور که توضیح خواهیم داد، دریافت کلید عمومی در فرآیند دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی انجام می شود.

کلید خصوصی و فایل گواهی امضای الکترونیک هم در نرم افزار حسابداری یا پایانه فروشگاهی که قرار است صورتحساب را به سامانه مودیان ارسال کند مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه نحوه پایانی دریافت گواهی امضای الکترونیک را برای شما توضیح می دهیم.

آموزش نحوه دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی

بعد از تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان، جهت تکمیل عضویت باید این مساله را مشخص کنیم که شرکت معتمد قرار است با کلید عمومی مودی صورتحساب را ارسال کند و یا با کلید شخصی معتمد.

اگر قرار است با کلید عمومی شرکت معتمد این مساله انجام شود کار دشواری وجود ندارد و مراحل را طبق فرم های مربوطه در کارپوشه ادامه باید داد و شناسه یکتا حافظه مالیاتی را دریافت کرد و آن شناسه یکتای حافظه مالیاتی را بر اساس توصیه شرکت معتمد به ایشان اعلام کرد.در نظر داشته باشید که اگر قرار است با شرکت های معتمد و با کلید شرکت معتمد جهت ارسال صورتحساب الکترونیکی همکاری داشته باشید، نیازی به دریافت کلید عمومی ندارد.

اگر قرار است مودی کلید عمومی خودش را برای سامانه مودیان داشته باشد و بر اساس آن شناسه یکتا حافظه مالیاتی را دریافت نماید. باید مراحل زیر را به ترتیب طی نماید:

  • مرحله اول : ورود به کارپوشه و سپس ورود به پرونده ( قبلش باید ثبت نام خود را تکمیل کرده باشد تا پرونده به ایشان نمایش داده شود)
  • مرحله دوم : ورود به بخش عضویت و انتخاب قسمت مربوط به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
  • مرحله سوم: بارگذاری کلید عمومی که ابتدا باید فایل آن را دریافت کنید.
  • مرحله چهارم و نهایی : تکمیل ادامه فرم و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی که یک کد 6 رقمی شامل حرف و عدد است.

نکته: هر شرکت می تواند چندین شناسه یکتای حافظه مالیاتی داشته باشد و محدودیتی بابت این موضوع وجود ندارد. شناسه حافظه یکتای مالیاتی یک حافظه الکترونیک و به عبارتی یک کد است که اطلاعات ارسالی شما به سامانه مودیان بر اساس آن قابل ردیابی و ذخیره است. پس ذهنتان را بابت اینکه دقیق چی هست درگیر نکنید اما بدانید که به خاطر چه چیزی چنین شناسه ای نیاز است و چرا باید یکتا باشد. یکتا بودن به خاطر آن است که این حافظه مربوط به کسب و کار شماست و هیچ کس دیگری نباید یا نمی توان از آن استفاده کند.

هماطنور که در بالا هم مطرح شد شناسه حافظه یکتا مالیاتی یک کد مخصوص 6 رقمی مخصوص به مودی است که اگر قرار است ارسال صورتحساب الکترونیک توسط خود مودی انجام شود و یا ارسال ها توسط شرکت معتمد (اما با کلید مودی) انجام شود، می بایست کلید عمومی تسوط خود مودی اخذ شود. پس در صورتی خود مودی نیاز به کلید عمومی ندارد که قرار است صورتحساب ها توسط شرکت معتمد مالیاتی و با خود کلید شرکت معتمد ارسال شود.

با هدف اجرا و عملیاتی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان همه مودیانی که دارای کارپوشه هستند، برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیک می بایست شناسه یکتای حافظه مالیاتی داشته باشند. دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی دارای مراحل مختلفی است که مهم‏ترین قسمت آن تعیین روش ارسال اطلاعات صورتحساب می باشد.

گواهی امضای الکترونیک یا مهر سازمانی

برای دریافت گواهی امضا الکترونیک یا مهر سازمانی ابتدا باید به سایت جیکا (www.gica.ir) که مرکز صدور گواهی الکترونیک میانی عام است بروید و اقدام به دریاف گواهی امضای الکترونیک نمایید.

در این سایت درخواست صدور گواهی الکترونیکی را انتخاب کنید و سپس درخواست صدور گواهی از طریق CSR را انتخاب نمایید و مراحل را تکمیل نمایید. در تکمیل این قسمت می بایست از فایل CSR مذکور در مرحله قبل استفاده کنید. بعد از تکمیل همه موارد می بایست به دفاتر اسناد رسمی که در همین سایت هم ذکر شده است مراجعه نمایید و فایل گواهی امضای الکترونیک را دریافت نمایید. البته بعد از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، می توانید فایل گواهی الکترونیک را از خود سایت مذکور هم دریافت نمایید.

دقت داشته باشید که گواهی الکترونیک به دو نام دیگر یعنی امضای الکترونیک و مهر سازمانی هم شناخته می شود. گواهی امضای الکترونیک (امضای دیجیتال) برای اشخاص حقیقی و مهر سازمانی برای اشخاص حقوقی است. برای دریافت فایل راهنما و آموزش دریافت گواهی الکترونیک جهت ثبت نام، درخواست و صدور می توانید آن دانلود نمایید و یا به سایت مذکور مراجعه نمایید.

شاید سوال برای شما پیش آید که چرا باید به دفتر اسناد رسمی برای گواهی الکترونیک مراجعه کنیم؟ جواب اصلی این سوال این است که این کار برای جلوگیری از انکار ناپذیری مودیان در ارسال صورتحساب الکترونیکی انجام می شود.

 

مشاوره راه اندازی سامانه مودیان شرکت ها و مشاغل

بسیاری از شرکت ها و مشاغل برای جلوگیری از جرایم مالیاتی مرتبط به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مخصوصا جرایم ماده 22 این قانون نیاز به مشاوره سامانه مودیان و راه اندازی پایانه های فروشگاهی دارند. بسیاری از صاحبان کسب و کار، مدیران و همچنین حسابداران و مدیران مالی شاید توانایی اجاری این کار را ندارند و می توانند برای این موضوع از دانش و تجربه مشاوران و کارشناسان این حوزه بهره مند شوند.

مشاوره راه اندازی سامانه مودیان شرکت ها و مشاغل نیاز به دانش مالیاتی و در مواقعی دانش فنی از نظر برنامه نویسی و IT دارد. شرکت حسابداری و خدمات مالیاتی مالی کده به عنوان یک مجموعه پیشرو در تکنولوژی و دانش فنی مربوطه قادر است به شرکت ها و مشاغل از نظر راه اندازی، استقرار و آموزش کاربردی قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی خدمات ارزنده ای را به مشتریان خود ارائه دهد.

کسب و کارها یا شرکت ها همچنین می توانند به کمک نرم افزارهای حسابداری خود ماژول سامانه مودیان را راه اندازی نمایند و به طور مستقیم فرایند ارسال صورتحساب الکترونیک را پیگیری نمیاند و به شرکت های معتمد وابسته نشوند.

اگر در مورد سامانه مودیان نیاز به آموزش و درک کاربردی دارید می توانید تمام موضوعات مندرج توسط مالی کده را در این حوزه مطالعه نمایید که سعی شده است بر اساس موضوعات کاربردی تقسیم بندی شود. اگر هم نیاز به مشاوره در مورد راه اندازی و پیاده سازی این قانون با هدف اجرای قوانین را دارید می توانید این مساله را با مالی کده در میان گذاشته و بهترین راه حل را دریافت نمایید.

 

سوالات متداول مشاوره و راه اندازی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی